[1/2 OT]cykelkläder vid längdåkning, skidor

  • Trådstartare Trådstartare jbm
  • Start datum Start datum

jbm

Ny medlem
[1/2 OT]cykelkläder vid längdåkning, skidor
Som sagt...
Funkar cykelkläder till längdåkning på skidor eller är de för varma?
Jag tänker på höst/vinterfodrade långa tights tex. Jackor finns i samma mtrl.
Vind/vatten fodrat på framsidan och "öppet" på baksidan.

J
 
[1/2 OT]cykelkläder vid längdåkning, skidor
jobbigt att åka skidor med böja, annars kan det väll funka!
sedan finns det ju gaaanska många olka cykelkäder; från tempo-grejer till brallor med häng i grenen för att åka dirt...
 
[1/2 OT]cykelkläder vid längdåkning, skidor
Det funkar bra, ingen idé att köpa extra uppsättningar kläder förutom lite jalingar med vindskydd... Syftar då på typ tights (utan hängslen), undertröjor, långärmade cykeltröjor, västar, jackor. Det mesta funkar, kan säkert gå bra med lite mera baggy grejer om man vill se lite alternativ ut i spåret. Undrar dock om hardcore-längdåkarna tycker man ser lika fördjävlig ut som de gör när de kommer och cyklar i längdåkningstights??? Är det ok att inte ha midjeväska?
 
Senast redigerad av en moderator:
[1/2 OT]cykelkläder vid längdåkning, skidor
Jag cyklar i stort sätt alltid i ett par skidbyxor när det är för kallt för shorts. Vindtäta fram stretch bak. Kanske att man tar ett lager mindre/ tunnare underställ om man åker skidor vid samma temp.
 
[1/2 OT]cykelkläder vid längdåkning, skidor
Funkar grymt bra. Kört Vasaloppet två år i rad med cykelkläder. I år med Vermarc Roubaix tights, samt samma jacka jag cyklar med - Marmot DriClime Windshirt. Körde förra året med Endura Thermastat Clip tight långbyxorna, men tyckte att hängslena var lite jobbiga, föredrar tights utan hängslen vid skidåkning. Det enda som inte var cykelkläder var kallingarna(Gundes Windstopper), handskarna(Craft, som jag numera cyklar med istället) och mössan då.

/Leo
 
[1/2 OT]cykelkläder vid längdåkning, skidor
Det är dock inte så snuggt med söndernött, säckig, och grusimpregnerad rumpa ute i längdspåret eller på tur :-) Men annars är det väl bara att köra. Funkar bra.
 
[1/2 OT]cykelkläder vid längdåkning, skidor
Som den längdskidtönt man är säger jag: Det låter lite varmt men som fattig student funkar allt. Satsa på en tunnare höstjacka istället. Tajt modell eftersom armarna skall passera kroppen hela tiden.
 
[1/2 OT]cykelkläder vid längdåkning, skidor
Funkar väl, speciellt väst och onötta vintertights tycker jag, men lämna tempodräkt, arm och benvärmare hemma är du snäll.
 
[1/2 OT]cykelkläder vid längdåkning, skidor
Klart att det funkar. Jag har ofta mina blöjfria Endurabyxor och samma jackor som jag cyklar i. För mig så får nog gärna cykelkläderna vara varmare då jag tar i lika mycket vilket som men fartvinden kyler mer på cykel.
 
[1/2 OT]cykelkläder vid längdåkning, skidor
Fungerar alldeles utmärkt, blandar cykel o skidkläder lite som jag tycker, inga problem med byxor, tröjoe, jackor etc.....
Men precis som vid cykling så är det även vid längdåkning oftast fötter o händer som man behöver måna lite xtra om att klä rätt.
 
[1/2 OT]cykelkläder vid längdåkning, skidor
Visst går det bra att använda en del cykelkläder till längdåkning. Man blir i regel varmare av att längsåkning än cykling, så cykelkläder för höst som inte är för täta är ok. Hängslen funkar inte så bra tycker jag, då man jobbar mycket med överkroppen. Höst-tights utan hänslen och en jacka/tröja som är vindtät på framsidan med tajt skärning fungerar bra.
 
[1/2 OT]cykelkläder vid längdåkning, skidor
När jag är "stakarkungen" i spåret kör jag med cykeljacka och tights. Dock ska nämnas att min jacka (briko) är cykelanpassad på så vis att den är kortare där fram vilket kan ge en glipa där magen nästan tittar fram. Undertröjan i alla fall. Det är lite störigt. Men det gäller kanske inte alla kläder
 
[1/2 OT]cykelkläder vid längdåkning, skidor
Nej nej, det är förbjudet.

Beror så klart på vad man har för cykel respektive skidkläder och hur seriös man är i sitt utövande. Själv kör jag med utpräglade cykel respektive skidkläder och de passar dåligt att blanda. Mitt Craft underställ använder jag dock till allt. Skall man bara hasa skidor så kvittar det vad man har på sig så länge det känns lagom varmt.

Det ser mer fel ut om man hasar på tur i slimdräkt än om man har lite udda baggy-kläder och åker snabbt.

Om det ser tokigt ut men funkar, så kanske det inte är så tokigt ändå. Prova!
 
[1/2 OT]cykelkläder vid längdåkning, skidor
Tack!

Skönt att se att det finns flera som förstått att heter det "cykelkläder" så skall det absolut inte användas till något annat än cykling.

Men seriöst, varför fråga? Det är väl bara att prova. Lär ju knappast vara någon klädkontrollant som står vid sidan av spåret och hugger en yxa i ryggen på alla som kommer utan skidspecifika kläder.

/Mattias

s skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej nej, det är förbjudet.
>
> Beror så klart på vad man har för cykel
> respektive skidkläder och hur seriös man är i
> sitt utövande. Själv kör jag med utpräglade
> cykel respektive skidkläder och de passar dåligt
> att blanda. Mitt Craft underställ använder jag
> dock till allt. Skall man bara hasa skidor så
> kvittar det vad man har på sig så länge det
> känns lagom varmt.
>
> Det ser mer fel ut om man hasar på tur i
> slimdräkt än om man har lite udda baggy-kläder
> och åker snabbt.
>
> Om det ser tokigt ut men funkar, så kanske det
> inte är så tokigt ändå. Prova!
 
[1/2 OT]cykelkläder vid längdåkning, skidor
Då jag brukar ha problem med att jag fryser om händerna vid längdåkning provade jag med lösa armvärmare under skidjackan och nu har jag inte problemet längra, värt att prova.
 
[1/2 OT]cykelkläder vid längdåkning, skidor
CR1Falun: Tips. Hestra har (hade?) en längdåkningsvante med Windstopper i. Skönt i långa utförslöpor.
 
[1/2 OT]cykelkläder vid längdåkning, skidor
precis som baby fat så kör jag med skidtigths på cykeln vid kallgrader. vindtäta på framsidan och stretch i baksidan. Har köpt ett par från CRAFT nu som jag verkligen kan rekommendera.
 
[1/2 OT]cykelkläder vid längdåkning, skidor
KONAmi skrev:
-------------------------------------------------------
> precis som baby fat så kör jag med skidtigths
> på cykeln vid kallgrader. vindtäta på framsidan
> och stretch i baksidan. Har köpt ett par från
> CRAFT nu som jag verkligen kan rekommendera.

Vilka och var köpte du dem och till vilket pris?
Jag är ute efter något liknande som är flossat på insidan och vindtäta även nedanför knäet.
 
[1/2 OT]cykelkläder vid längdåkning, skidor
Jag hade ett elände när jag åkte öppetspår med mina Shimano flossade tights med hängslen, dom gled konstant ner över axlarna, och nej jag ser inte ut som ett päron :) Jag fick då stanna och ta av stavar-midjeväska-jacka plus vantar, varje gång det var högst iriterande.
Har nu köpt en dress från orienteringsklubben som är helt perfekt för löpning med skor och skidor. Den är vindtät framtill och släpper igenom baktill och byxorna är utan hängslen.

Annars så åker jag med samma ytterkläder och underställ både för skidåkning och cykel.

/Mats
 
[1/2 OT]cykelkläder vid längdåkning, skidor
Jag använder en Swix-jacka, ett par Fischer-tights och ett par Lillsport-handskar när jag cyklar i kallt väder. Dessutom använder jag Giordanas utomordentliga hjälmmössa både när jag springer och åker längdskidor. Underst använder jag alltid Crafts Pro Zero-underställ som funkar kanon.

Julius
 
[1/2 OT]cykelkläder vid längdåkning, skidor
museew skrev:
-------------------------------------------------------
Är det ok att
> inte ha midjeväska?

Det är helt ok :)
 
[1/2 OT]cykelkläder vid längdåkning, skidor
Tjabo skrev:
-------------------------------------------------------
> museew skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Är det ok att
> > inte ha midjeväska?
>
> Det är helt ok :)

Åka skidor utan midjeväska med varm saft? Är ni heltossiga eller?

Värmer gott i ruggslutet och så ser man ut som en riktigt miffo också. Lätt val.
 
[1/2 OT]cykelkläder vid längdåkning, skidor
> Åka skidor utan midjeväska med varm saft? Är ni
> heltossiga eller?
>
> Värmer gott i ruggslutet och så ser man ut som
> en riktigt miffo också. Lätt val.

Går ju att köra med en camelbak också :)
 
[1/2 OT]cykelkläder vid längdåkning, skidor
Funkar klockrent matchar även skidorna:)
Bara pjäxorna som inte hör till hojprylarna.

DSCN0042.JPG ht=725
 
[1/2 OT]cykelkläder vid längdåkning, skidor
Problemet med att ha cykelkläderna vid längdskidåkning, eller långfärdsskridsko för den delen, är att jag ser snabb ut. Lite som en Ferrarikarros med en mopedmotor. :)

20070103012Tobbevidvik.jpg ht=686
 
[1/2 OT]cykelkläder vid längdåkning, skidor
jbm skrev:
-------------------------------------------------------

> Funkar cykelkläder till längdåkning på skidor
> eller är de för varma?

Funkar, absolut, men blöjan kan sannolikt utlösa avsevärd munterhet bland stilmedvetna skidåkare.

Sitter just o funderar på om vi ska ta bilen till Högbo bruk http://www.skidspar.se/index.php?option=com_skidspar&Itemid=99&id=603 för årets första längdåkning eller till Lunsen för att hoja.
 
[1/2 OT]cykelkläder vid längdåkning, skidor
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Lite som en Ferrarikarros med en mopedmotor. :)

LOL ;)
 
Tillbaka
Topp