1/2 OT: Internetbedrägeri

Peda

Aktiv medlem
Jag har blivit utsatt för ett internetbedrägeri. Någon har använt min identitet och beställt varor från en internetleverantör (dock inte från någon internet-cykelhandlare så det gör kanske tråden helt OT?). Nåväl, eftersom många här verkar beställa varor via internet-handlare tänkte jag informera om hur det gått till samt passa på att fråga om man bör vidta några ytterligare åtgärder.

Häromdagen fick jag hem ett inkasso-krav på ca 1'000 kr. Ursprungsfordran avsåg filmer som jag enligt uppgift hade beställt från CDON.com. Jag kunde inte dra mig till minnes att jag hade beställt något där över huvud taget så jag gick till deras hemsida och försökte få fram mitt konto. För att registrera ett konto uppger man sitt personnummer samt en e-mailadress och hittar på ett lösenord.Eftersom jag inte kunde komma ihåg att jag registrerat mig och än mindre något lösenord använde jag deras "glömt-lösenordet-service" varpå lösenordet skulle skickas till min e-mailadress. Något lösenord mailades inte hem till min e-mailadress. Min första tanke var att något blivit fel hos internet-handlaren, att någons köp felaktigt registrerats på mig på något sätt.

Nästa steg var att kontakta internet-handlaren och fråga vad som levererats och vart, eftersom jag inte mottagit något, samt vilken e-mailadress som kopplats till mitt personnummer. Enligt företaget hade ett antal filmer skickats till en för mig helt okänd adress, samt e-mailadressen var helt okänd. Jag glömde fråga vad mottagaren hade för namn (det blir nog nästa åtgärd).

Efter detta tog jag kontakt med inkasso-bolaget och förklarade hur det låg till. De sa att de inte kunde göra något förrän jag polisanmält händelsen. Det har jag nu gjort och ska skicka in polisanmälan, varpå jag hoppas att betalningskravet ska strykas. Det är ju lite svårt att bevisa att man inte mottagit en levererans.

Frågan då, har någon råkat ut för något liknande? Är det i så fall något mer jag bör göra?

Det känns ganska obehagligt att någon använt ens personnummer. Jag tror inte han/hon kan använda min identitet igen hos samma internet-handlare för de har ju inte fått betalt så där är min identitet spärrad men han/hon kan ju beställa varor över hela internet med samma upplägg, obehagligt!

/Peter

Är inte inkassobolaget ute och cyklar när de säger att de inget kan göra?

Om CDON har ett så korkat system att det räcker med att beställa genom att uppge personnummer, som är en offentlig uppgift, så har de inte försäkrat sig om att rätt person beställer. Jag skulle bestrida fakturan och be CDON bevisa att jag har beställt varor av dem. Jag tycker att du ska polisanmäla CDON och vända dig till Konsumentverket. Det här sättet att bedriva handel liknar bluffakturebranschen.

Det är CDON som har bevisbördan här.
Du ska inte bevisa att du inte har fått skivor.
Det får de göra.

Precis som när VISA måste leta rätt på en av dig påskriven
kontokortsslip i det fall någon har dubbeldebiterat ditt
kort på technoklubb på Ibiza.

Det låter helt sjukt och nästan brottsligt att skicka
ut skivor till en address A, följa upp med två påminnelser
till addressen A som fått skivorna och sen skickar deras
samarbetspartner inkassobolaget inkassokrav till address B
där personnumret hör hemma, att det inte dubbelkollar såna
diffar borde fanimej vara straffbart.

Senast redigerad av en moderator:
Jag råkade ut för att någon hämtade ut ett VISA-kort (kopplat till mitt bankkonto).
Banken skickade erbjudanden om att teckna VISA, någon har snott min post (jag kollade bara posten då och då eftersom jag gjorde lumpen vid tillfället) skickat in en ansökan. VISA-kort har skickats ut till min adress och någon har snott även den posten (missade t.ex. en kallelse för antagningsprov).
Sen åkte den/de ner till spanien och spenderade 50-60.000 spänn innan det upptäcktes och kortet spärrades.
Jag glömmer aldrig känslan när jag kom hem en fredagkväll från lumpen och hade fått en påminnelse om övertrassering från banken på 35.000. PANIK!
Det löste sig smidigt för mig eftersom jag bevisligen inte kunde befinna mig i spanien och att namnteckningarna skilde sig så mycket, men jag vill minnas att det var en ganska utdragen rättsprocess mellan banken och kortbolaget.

Många internetaffärer kollar var du är skriven och accepterar aldrig en beställning till en annan adress än den du är skriven på. Man kan förstå varför de vill ha förskottsbetalning...

Inte för att jag har koll på juridiken, men om man ser det ur mina etiska glasögon så:
1) ta kontakt med CDON och säg åt dem att omedelbart se till att allt löser sig .
Antingen så
2a) De ser till att allt löser sig frö din del frid och fröjd. Ta det lugnt.
eller
2b) De är bångstyriga. Gå till polisen själv och hävda att CDON skickar blufffakturor. Dvs rikta anmälan mot CDON Polisen torde kunna hjälpa till med rubricering. Sen hör du av dig till CDON och påpekar att du har polisanmält dem för vad-nu-den-korrketa-brottsrubriceringen-är.

Instämmer helt i oxr och newsboys inlägg. Det där borde vara straffbart. Det borde vara en väldigt enkel process att anmäla CDON och hävda att dom bluff-fakturerat dig. Fast det skulle vara mitt andra steg. Ta kontakt med CDON och se till att dom löser det. Som andra sagt så är det dom som har bevisbördan, inte du.

Fast inkassoföretaget har kört med en bluff. Du behöver inte alls polisanmäla för att bestrida fakturan. Rent struntprat.

Glöm inte att kontakta konsumentvägledaren i din kommun.

Hej alla,

Enligt en konflikt som jag har varit med om mellan två företag, så räcker det att tala om för inkassoföretaget att fordran är felaktig/under bestridande. Polisanmälan skall inte behövas så vitt jag vet. Flaggar dock för att jag är lite okunnig när det gäller företag - privatperson, men där borde ju skyddet för privatpersonen vara ännu starkare.

Hälsningar,
Peter
<http://www.liggister.org/>

Tack för alla svar.

Idag faxade jag polisanmälan till inkassoföretaget och de sa att fordran på mig skulle strykas. Känns skönt.

I och för sig tycker jag det är en viss "feature" att man kan be att få varorna levererade till en adress men att en annan adress blir debiterad (t ex Visa-debitering). Det är ju lämpligt om man vill skicka en present till någon eller vill göra en beställning i USA och skicka varorna till en adress man ska besöka så att man kan ta hem sakerna själv och slippa dyr frakt (och tull och moms i bästa fall!) etc etc. Nåväl, detta funkar inte om varorna faktureras som i mitt fall, eftersom det då kan utnyttjas av en person på "obehörig" adress.

I mitt jobb har jag ibland anlitat inkassoföretag för att driva in fordringar. Min uppfattning är att när ärendet är överlämnat till inkasso så är det inte speciellt lönt för gäldenären att gå på borgenären utan korrespondens och bestridande skickas till inkassoföretaget. Ett seriöst inkassoföretag kan ofta behandla ärendet med mindre känslor inblandade än om gäldenären och borgenären ska försöka lösa tvisten sinsemellan. Det blir lätt prestige och låsta positioner då eller att man gör upp och delar 50/50 utan att reda ut vems fel det egentligen är. Därför har jag inte bemödad mig med att bråka med CDON.Com. Eftersom ett bedrägeri är gjort tycker jag det är självklart att polisanmäla händelsen. Att CDON.com har kassa rutiner kommer att straffa dem själva genom att de inte får sina pengar, i alla fall inte av mig. Jag tror inte att det finns en brottsrubricering som kan falla in på dem, ur deras perspektiv har de ju faktiskt handlat i god tro (till skillnad från bluff-fakture-företag). De kan med rätt hävda att de levererat ett visst antal filmer till någon. Denne någon har missbrukat mitt personnummer. Man kan ju hävda att CDON.com har underlättat brottet med dåliga rutiner men jag har svårt att tro att de kan klassas som så dåliga att det vore straffbart. Den onda hjärnan är ju den som gjort beställningen. Det är hans agerande som ska polisanmälas (är gjort).

Jag tyckte inte det var någon stor sak att göra polisanmälan, även om det var mitt livs första. De tog emot anmälan per telefon och det tog inte mer än tio minuter. Jag tror det hade varit mer klydd att försöka få CDON.com att begripa vad som hänt (givetvis beroende på hur tillmötesgående deras order/fakturering/support funktion är).

Funderar på att polisanmäla IT-paradiset http://www.itparadiset.se/

Beställde varor tillsammans med andra den 3/11-04 och jag har ännu inte fått det jag beställde, dom jag beställde med propsade på förskottsbetalning för att spara på postförskottsavgifter, det ironiska är att IT-paradiset skickat deras varor men inte det jag skulle ha. Tyvärr hade jag inte läst detta innan vi beställde: http://se.pricerunner.com/retailer/6055/reviews

Inte speciellt smickrande läsning... Får väl se om jag får något minneskort eller vad som händer med mina 700:-

just pga sådanna händelser betalar jag med viretuellt e-konto när jag handlar online om inte postförskott finns som alternativ.

ett bra alternativ då de aldrig kan få tag på ditt riktiga kontonummer, när du sett att företaget dragit pengarna från e-kontot kan du ta bort det och pengarna faller över på ditt riktiga konto igen, bästa funktionen som banken kommit på på mycket länge, som dessutom är gratis för kunden.

men visst är det surt, det är bra att beklaga.

det är ändå konstigt att personnumret inte måste vara synkat med skatteregistret där de ser att personnummer-namn-adress stämmer överens

Senast redigerad av en moderator:
Tim

Jag vet inte om du syftar på mina problem i de två första styckena eller syftar på 42Hz's intermezzo. Eftersom jag inte hade betalat något så tror jag inte det hade hjälpt mig i mitt fall.

Anledningen till att personnummer-namn-adress inte nödvändigtvis måste vara synkat kan ju bero på att vissa vill få sina försändelser skickade till en adress de inte är skrivna på t ex sommarstugan, dubbelt boende, osv osv. Själv har jag släkt i USA, jag är rätt sugen på att beställa varor till deras adress, betala själv men hämta upp när jag besöker dem eller be dem bära med sig nästa gång de hälsar på mig.

/Peter

Tillbaka
Topp