Jag ser framför mig en väldigt liknande diskussion på andra forum:
Bilforum: "Jävla cyklister i trafiken, bryter alla regler, kör mot rött, är livsfarliga, inför förbud mot cyklar, hårdare böter, fler poliser som stoppar cyklister. De vinglar ut i körbanan över heldragen linje så jag fick panikbromsa, de riskerar inte bara sitt liv men även andras som måste väja undan."
Skogsmulleforum: "Jävlar vad cyklisterna förstör vår fina skog, de river sönder rötter och lämnar fruktansvärda spår i terrängen. Vi måste skaffa ett cykelförbud i skogarna, cyklisterna påverkar faunan och stackars fåglar dör. Dessutom kommer de farandes skitfort bakifrån utan ett ljud, är skitläskigt och nära att krocka om man inte håller sig undan, de är ok om de riskerar sig själva men jag vill inte bli skadad eller vara rädd när jag är ute och går i skogen. Nu måste vi gå hårt mot våra politiker så ett cykelförbud införs asap."
Sen, klart det finns några idioter på motorcykel som kör alldeles för fort och tok för vårdslöst, tror dock de är i minoritet av alla som äger en sporthoj, så ett förbud straffar alla extremt hårt och onödigt. Det är ofta personer / entusiaster med ett genuint motorsportintresse som har sånna här hojjar, Samma typ av folk som hänger här fast vi har cykelintresse.
Sen är det nog inte accelerationen på hojjarna som är den direkta boven i de flesta fall, och inte lär de ligga nära hojjens maxhastighet heller, så samma idiotkörning går att göra i en gammal volvo 240 också och det är minst lika farligt för medtrafikanter. Är det snart dags för att strypa alla bilar som säljs så de inte går över 130km/h ? Kanske GPS styrd begränsning så vi inte kan råka köra 130 på en småväg (där är ju problemen), så kanske 50km/h max på såna vägar?
För den idiot som skär kurvan över mötande trafiks vägbana trots att det inte finns nån sikt, hade nog gjort det även om han suttit i en bil.
Jag har dock inte MC eller ens MC-kort, men det skulle vara extremt roligt om det kunde byggas en bra motorsportbana i stockholm, jag skulle åka dit och köra bil direkt!