[½ OT] MC-olycka på Södertörn

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Kan man inte grusa de där vägarna och sätta upp varningsskyltar, då måste de ju köra försiktigt?
Nähä, kanske inte är någon riktigt bra ide då?

A little word of advice...

Man kan tycka mycket om fortkörning på vägarna, alternativt endurospår. Kom bara ihåg att vi är inte heller alltid särskilt populära så fort vi visar oss utanför cykelbanorna. Vi blockerar trafiken, utsätter andra för fara med fixies, förstör i skogen, skrämmer hästar, visar ingen hänsyn i trafiken, cyklar på fel ställen and the list goes on.

Min poäng är att så fort olika intressen krockar så ligger minoriteten dåligt till, och cyklister tillhör oftast minoriteten. Jag tycker ingen skall utsättas för onödiga risker för att någon kör för fort men börja prata om grus i kurvor är att be om problem själv (syftar inte på Ted_B).

Vad är det för bana som byggs ute vid Arlanda? Såg idag strax innan vi landade söderifrån att de håll på att safaltera en ny bana precis söder om en av långtidsparkeringarna.

ething skrev:
-------------------------------------------------------
> A little word of advice...
>
> Man kan tycka mycket om fortkörning på vägarna,
> alternativt endurospår. Kom bara ihåg att vi är
> inte heller alltid särskilt populära så fort vi
> visar oss utanför cykelbanorna. Vi blockerar
> trafiken, utsätter andra för fara med fixies,
> förstör i skogen, skrämmer hästar, visar ingen
> hänsyn i trafiken, cyklar på fel ställen and
> the list goes on.

Skillnaden är att vi som cyklister sällan direkt eller indirekt utsätter andra för livsfara när vi gör såna saker som bilister/skogspensionärer/hästägare/fotgängare tycker illa om. En fartdåre på äckligt snabb MC kan göra djävulskt mycket skada om nåt går snett!

Nä, grus är inte bra.

Jag känner en kille som fick amputera underbenet efter en mc-olycka där en lastbil drällde grus från flaket ner på vägen.
Han skadade foten och benet men det ville inte läka ihop och till slut var de tvungna att amputera.

Grus i kurvor är ett jävla gissel.
Bilister genar i kurvor och ansvarig myndighet kontrar med att lägga grus så att dom kan fortsätta gena. Så himla himla dumt.

Spricklagningar som det strös ut löst grus på är också av ondo för en motorcyklist.

Jag är inne på min sjätte mcsäsong, men jag säljer nog min kawa nu i sommar.

Det är faktiskt helt sjukt att man kan köpa gatregistrerade hojar som går i 300 blås och eller accar 0 till 100 på 3 (?) sekunder. Dessutom verkar det oerhört svårt att köra i 30km/h med dem för det har jag aldrig sett nån göra...

mytomspunnen skrev:
> Det är faktiskt helt sjukt att man kan köpa
> gatregistrerade hojar som går i 300 blås och
> eller accar 0 till 100 på 3 (?) sekunder.
> Dessutom verkar det oerhört svårt att köra i
> 30km/h med dem för det har jag aldrig sett nån
> göra...

+1

mytomspunnen skrev:
> göra...

Nånstans på vägen mellan 0 och 100 lär man ju köra i 30... ;)

Men allvarligt, så håller jag med. Men det gäller vanliga bilar också. Vilken gubbvolvo som helst klarar ju att bryta mot alla fartgränser vi har i landet.

Stelben skrev:
> Jag tycker det är sjukt att det räcker med
> vapenlicens så kan man köpa och äga ett
> skjutvapen helt lagligt.

Fast du får inte gå omkring med vapnet på stan.

mytomspunnen skrev:
> göra...

Jo, runt 3 sekunder klarar det flesta 1000cc-sporthojar. Håller med om att det är lite sjukt att det kan vara lagligt här i trygghetsnarkomanernas land, men är samtidigt tacksam för det. Om jag skulle föreslå någon form av lagändring skulle det nog vara att man borde tvingas köra en strypt maskin i ett antal år och kanske gå någon obligatorisk bankurs innan man får lov att skaffa nåt riktigt snabbt. Lagarna om strypta hojar idag är ganska tandlösa och lätta att gå runt.

mytomspunnen skrev:
> göra...

Moderna literhojar gör 0-100 snabbare än 3,0 på ettan.
Grejen är att dessa cyklar är dom säkraste; fantastiska vägegenskaper, överdimensionerade bromsar och effekt om det krävs. Om det är sporthojar vi pratar om och det är det gissar jag.

Det är föraren som bestämmer. Jag är ett exempel, när jag tog a-kortet så hade jag en sportis, 1000cc och det gick fort som fan de första två säsongerna. Hade jag haft något annat att köra så hade det ändå gått vådligt fort. Man kan köra som en idiot på och i vad som helst.
Nu kör jag mycket jag mycket mer defensivt och tänker efter lite mer. Det är mognad i trafiken som gäller.

edit: Det är inte fordonet som är boven i dramat.

Senast redigerad av en moderator:
Det är många här som kommenterar mc åkning utan att de verkar veta någonting om det personligen. Själv kan jag säga att jag slutat köra på gata men min sporthoj efter att jag tog racinglicens. Man kan helt enkelt inte köra så fort på gata så att det blr kul. En bana nära sthlm skulle få många att avregistrera sin mc och konvertera den till banhoj och därmed slippa de absurda försäkringspremierna. De som fortsätter åka på gata då och då kanske skulle fortsätta att åka lika fort som tidigare, men de skulle bli mycket bättre/säkrare förare. Finnansiering av en bana skulle inte vara något problem, inte att hitta mark heller. Det handlar om politik.

Finns det inte ett par gamla flygbaser runt Stockholm som man kan konvertera snabbt och lätt till banor? Skulle säkert vara drömmen för många fartfantaster att få bränna iväg på en spikrak bana som är ett par kilometer lång. Taxibanorna kan breddas för att skapa en varvbana med lite knixar. Ofta ligger militärbaser i rätt natursköna omgivningar också, så man kan säkert göra en liten extrabana ut i spenaten.

geologen skrev:
> Finns det inte ett par gamla flygbaser runt
> Stockholm som man kan konvertera snabbt och lätt
> till banor? Skulle säkert vara drömmen för
> många fartfantaster att få bränna iväg på en
> spikrak bana som är ett par kilometer lång.
> Taxibanorna kan breddas för att skapa en varvbana
> med lite knixar. Ofta ligger militärbaser i rätt
> natursköna omgivningar också, så man kan
> säkert göra en liten extrabana ut i spenaten.

Och med fantastiska möjligheter för avåkningszoner.
Säkert som bara fan!

Eriq skrev:
> Om jag skulle föreslå någon form av lagändring skulle det nog vara att man
> borde tvingas köra en strypt maskin i ett antal
> år och kanske gå någon obligatorisk bankurs
> innan man får lov att skaffa nåt riktigt snabbt.

Tricket vore väl snarare att innan man blir godkänd som förare på något som helst motordrivet fordon, så har man dessförinnan visat provförrättaren att man är fullt duglig att både gå & cykla i stadstrafik såväl som på landsväg??

Att inte den regeln infördes redan på typ femtiotalet (när det började gå lite fortare längs vägarna) är för mej fullständigt obegripligt.

Man är ju trots allt inte endast bara 1: Motorcyklist 2: Bilist. 3: Cyklist. 4: Gående 5: Bussförare 6: Mopedist: 7: Lastbilschaufför m.m
utan i första hand TRAFIKANT!

Enl. mej så är en ökad insikt för olika trafikanters situationer den enda vägen till en vettigare och mer human trafikmiljö.

Skäms tamefan på alla "beslutsfattare" som inte har velat/vågat inse det ännu!

mikaeljc skrev:
> Det är många här som kommenterar mc åkning
> utan att de verkar veta någonting om det
> personligen.

Och även många som kör hoj vet näst intill noll. Jag blir lätt deprimerad när jag ser folk som sitter stelt och osmidigt på hojen och baxar omkring den utan att ha någon större aning om vad dom gör. Ofta en ganska ny hoj och nya kläder. Dom kör inte, dom åker...

Själv bestämde jag mig för några år sen att helt sluta köra motorcykel. Nya hojar är för snabba och det går för fort alldeles för lätt. För var hojarna lite vingligare och mer varnande när man gjorde något dumt. En timme på en Honda CRF450 motard var det som puttade mig över gränsen.

Stumpy skrev:
> Poppe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad menar ni som tycker att det behövs en bana
> i
> > stockholmsområdet? Om motorcyklister vill ha
> en
> > bana så får de väl försöka fixa en, eller
> är
> > det samhället som ska ordna detta så att
> > idioterna kan "köra av sig" på den?
>
> Du menar precis som alla fotbollsspelare,
> ishockeyspelare, friidrottare, gymnaster etc, etc
> som har fixat sina egna arenor för att utöva sin
> sport?

tja, de flesta, för att inte säga alla arenor byggs /väl/ av kommunen som säger att det är marknadsmässigt. Då kan man ju fråga sig varför kommunen behöver bygga öht. - dessutom är hyran ej marknadsmässig då budgeterna för dessa byggen är bluffbudgetar i stil med landet Greklands. Men det är väl bra att skattepengar går till uppblåsta fotbollspelarlöner i förlängningen. - Men det är ju Fussball å det tycker så många är så jävla kul, så då är det OK...

Var ute med Falken och hojja igår....
Först skulle en Vilvo kombi ramma oss, han slira ut i väggrener flertalet gånger för att spruta grus och körde/tuta som en idot, bara för att han såg cyklister..

En halvtimme senare kommer vi i bauhaus rondellen när en bil kör ut rakt framför en kille, han får givetvis det berömda fingret varpå han tvärnitar och 1st cyklist inkorpereras rätt in i bakvagnen på bilen, den jäveln kom dock inte undan utan fick invänta polis, vet inte vad som hände sen dock för jag vart tvungen att hojja hem.

Vad håller folk på med, vi CYKLAR ju för faaan!?!?

simpish skrev:
> Moderna literhojar gör 0-100 snabbare än 3,0 på
> ettan.
> Grejen är att dessa cyklar är dom säkraste;
> fantastiska vägegenskaper, överdimensionerade
> bromsar och effekt om det krävs. Om det är
> sporthojar vi pratar om och det är det gissar
> jag.

Precis, det är en hoj byggd för att rejsas med inte ett fordon att ta sig från A till B med, alltså hör det hemma på bana. Vadå "effekt om det krävs". Kom inte dragande med någon gammal vals att om det "blir bråttom i ngn omkörning". Det är hets och buskörning de är byggda och används till. Det är mer än OK på bana men i trafiken är det helt vettlöst. Alltså ett mysterie att de får gatreggas.

> Det är föraren som bestämmer. Jag är ett
> exempel, när jag tog a-kortet så hade jag en
> sportis, 1000cc och det gick fort som fan de
> första två säsongerna. Hade jag haft något
> annat att köra så hade det ändå gått vådligt
> fort. Man kan köra som en idiot på och i vad som
> helst.

Visst är det så. Men det är sjukt mycket lättare att hamna långt över gränserna på en hoj som redan på ettan kastar upp dig över (eller nära) den högsta tillåtna hastighet vi har i sverige. Det är liksom inte rimligt nånstans.

> Nu kör jag mycket jag mycket mer defensivt och
> tänker efter lite mer. Det är mognad i trafiken
> som gäller.
>
> edit: Det är inte fordonet som är boven i
> dramat.

Visst är det så. Frågan är bara vad man skall med en riktig rejshoj till om man aldrig kör på bana. Det blir liksom per definition olagligt varje gång man använder den om man inte skall somna på hojen.

Jag insåg efter att jag åkt med bak på ngn polares hoj i 18-årsåldern att jag aldrig kommer kunna skaffa mc-kort och mc. Jag skulle kört ihjäl mig eller ngn annan första halvåret. Det är verkligen alldeles för roligt och alldeles för lätt att köra helt sjukt trafikvidrigt och farligt.

mytomspunnen skrev:
>
> Precis, det är en hoj byggd för att rejsas med
> inte ett fordon att ta sig från A till B med,
> alltså hör det hemma på bana. Vadå "effekt om
> det krävs". Kom inte dragande med någon gammal
> vals att om det "blir bråttom i ngn omkörning".
> Det är hets och buskörning de är byggda och
> används till. Det är mer än OK på bana men i
> trafiken är det helt vettlöst. Alltså ett
> mysterie att de får gatreggas.
>
>

Kanske vettlöst för många oinvigda, men det går att köra dem alldeles lagligt när trafiksituationen kräver det, och kanske ladda på lite mer när man är helt ensam på någon skogsväg utan att riskera någons liv och hälsa. Som jag ser det är det till största delen vanliga vettiga människor som kör dessa hojar, och jag kan ibland tycka lite synd om folk som går ett helt liv utan att ha provat en. ;)

geologen skrev:
> Kollade lite i din profil. Jag antar att du varvat
> loss på Hallinden-rakan nån gång, va...?

Nä, faktiskt inte. Köra fort där kan man man dressera en måttligt begåvad chimpans att göra. Inget kul alls.

Fast min lätt trimmade Ciao har jag varvat loss där med. Klart hårresande. Säkert 52 knyck :D

Jag har svårt att förstå hur man kan argumentera för ett motorcykelförbud, när man själv ägnar sig åt cykling i skogen och cykling på körbanor parallella med cykelbanor.

Dessa två fullt lagliga aktiviteter retar ogina och missunnsamma människor så de önskar förbud.

Därför tycker jag inte att man som cyklist ska önska begränsningar i andras hobbys.

Beeblebronx skrev:
> Jag har svårt att förstå hur man kan
> argumentera för ett motorcykelförbud, när man
> själv ägnar sig åt cykling i skogen och cykling
> på körbanor parallella med cykelbanor.
>
> Dessa två fullt lagliga aktiviteter retar ogina
> och missunnsamma människor så de önskar
> förbud.
>
> Därför tycker jag inte att man som cyklist ska
> önska begränsningar i andras hobbys.

+1

Man behöver inte vara invigd för att förstå att när det flyger kroppsdelar in i trädgården hos folk på Bogesundlandet är det något fel. Att några nötter påstår att brakeless fixie har samma möjligheter att bromsa framför oförutsedda hinder som en vanlig hoj ger inte motorburna organdonatorer rätt att riskera andras liv. Är det svårt att förstå eller? Hur man än lindar in det så är det även andra människors liv man riskerar och sporthojar utmärker sig på ett negativt sätt i risktagandet. Vill man tvunget ta sitt eget liv under spännande former så kan man spela rysk roulette hemma i vardagsrummet.

Jämförelsen med cylister blir lätt haltande då jag vet vad jag föredrar om något händer. Ett par hundra kilo MC i 100 km/tim eller cykel i 30 km/tim.

Därmed inte sagt att det inte är oerhört tragiskt att mc-folk faktiskt omkommer av detta...

JLarsson skrev:
> http://gt.expressen.se/nyheter/1.2003633/vild-moto
> rcykeljakt-mitt-pa-avenyn
>
> "Mannen, som saknar körkort, hade lånat mammas
> motorcykel, en orangefärgad KTM."
>
> Hehe

Det är nog månag kvinnor i övre medelåldern som "äger" snabba bilar, sporthojar mm.... kul att även de får köra lite roliga fordon...... borde finnas god rekryteringsbas för kvinnliga bilkårister med detta intresse för fordon....

Beeblebronx skrev:
> Jag har svårt att förstå hur man kan
> argumentera för ett motorcykelförbud, när man
> själv ägnar sig åt cykling i skogen och cykling
> på körbanor parallella med cykelbanor.

Om det var mig du syftade på så argumenterar jag inte för motorcykelförbud.
Men hojar som accar 0-100 på mindre än tre sekunder och som kan gå i 300 blås har jag svårt att se varför de skall få köras i trafiken.

>
> Dessa två fullt lagliga aktiviteter retar ogina
> och missunnsamma människor så de önskar
> förbud.
>
> Därför tycker jag inte att man som cyklist ska
> önska begränsningar i andras hobbys.

Skillnaden är att man på cykel, lite tillskruvat, verkligen måste försöka vara en fara för andra människor om man skall vara en fara för andra människor. På en gatreggad sporthoj får man i princip aldrig vrida på gashandtaget mer än 5 grader om man inte skall vara farlig för trafiken runtikring. Om man endast riskerade sitt eget liv genom sporthojkörande skulle jag inte ha samma åsikt.

Eriq skrev:
> och kanske ladda
> på lite mer när man är helt ensam på någon
> skogsväg utan att riskera någons liv och hälsa.

Nu bara måste jag vara lite anekdotisk. Min polare som jobbar på ambulansen tycker inte att det är jätteroligt när de får samtal om "singelolycka motorcykel" och ofta då på någon vindlande skogsväg. Bla åkte de på en körning där en motorcyklist hade kört rakt igenom magen på en älg. När de drog ned dragkedjan på skinnstället så drog de snabbt upp den igen för att motorcyklisten inte skulle rinna ut på vägen. Det blir så jobbigt att städa då...

Den bortskämda gnällattityden är fascinerande: "eftersom det inte finns nån bana där vi kan köra fort lagligt så måste vi göra det på allmän väg". Ungefär som om det vore en rättighet.

Man kan ju bara hoppas att det är de själva hamnar i graven de gräver, och inte nån som bara råkade vara i närheten när motormiffona inte kunde kontrollera testosteronet.

Jag kanske skulle skaffa ett gevär och börja öva skytte från köksfönstret, det är ju så långt och jobbigt att ta sig till en skjutbana. Och svårt att få tillstånd för skjutbanor är det också.

mytomspunnen skrev:
hojar som accar 0-100 på mindre än tre
> sekunder och som kan gå i 300 blås har jag
> svårt att se varför de skall få köras i
> trafiken.

Sporthojjar måste inte färdas i 300 bara för att dom kan. Ska alla problem lösas med förbud?

Föresten så är alla cyklar utöver damtrallor onödiga och borde förbjudas ;-)

mytomspunnen skrev:
> När de drog ned dragkedjan på
> skinnstället så drog de snabbt upp den igen för
> att motorcyklisten inte skulle rinna ut på
> vägen. Det blir så jobbigt att städa då...

Med gårdagens titt på filmen Planet Terror färsk i minnet var det där inte svårt att visualisera...

Det behövs inga förbud. Det behövs bara att försäkringsbolagen ifrågasätter om en 50-årig kvinna i nån mindre ort verkligen har en sporthoj.

bossjo skrev:
> Minst andra allvarliga olyckan på södertörn i
> år. Tidigare i maj var det en på vägen mot
> skanssundet där det tyvärr också går mycket
> fort. Verkar som om MC folket gör vad dom kan
> för att skapa en ny "Bogesundsväg" på södra
> sidan.

Det är knappast något nytt, Tungelstavägen har alltid varit en populär MC-väg. Jag får väl också erkänna mig skyldig till en och annan hastighetsöverträdelse där, men det var länge sen...

Däremot så verkar det ha blivit 100 ggr värre på Bogesundsvägen sedan jag körde.

Fikasvettot skrev:
> Det behövs inga förbud. Det behövs bara att
> försäkringsbolagen ifrågasätter om en 50-årig
> kvinna i nån mindre ort verkligen har en
> sporthoj.

Det gör dom redan när denne har gjort stöld eller skadeanmälan.

Men du förespråkar förbud i täckta ordalag.
Jag tycker det är tråkigt att du vill förbjuda mig att använda mitt fordon som även är mitt intresse och hobby.

Fikasvettot skrev:
> Det behövs inga förbud. Det behövs bara att
> försäkringsbolagen ifrågasätter om en 50-årig
> kvinna i nån mindre ort verkligen har en
> sporthoj.

Men då blir det ju inga pengar, hur tänker du nu?

Detsamma gäller sportbilar, mina gamla M3:a kostade över 20000/år i helförsäkring. Hade den varit reggad på någon som är 23 hade det säkert stuckit iväg till 35000.

MC-förbud tror jag inte på. Förbud snabba sportbilar, eller bilar som kör fortare än 140. Var går gränsen?

Edit: formulering.

Jag ser framför mig en väldigt liknande diskussion på andra forum:

Bilforum: "Jävla cyklister i trafiken, bryter alla regler, kör mot rött, är livsfarliga, inför förbud mot cyklar, hårdare böter, fler poliser som stoppar cyklister. De vinglar ut i körbanan över heldragen linje så jag fick panikbromsa, de riskerar inte bara sitt liv men även andras som måste väja undan."

Skogsmulleforum: "Jävlar vad cyklisterna förstör vår fina skog, de river sönder rötter och lämnar fruktansvärda spår i terrängen. Vi måste skaffa ett cykelförbud i skogarna, cyklisterna påverkar faunan och stackars fåglar dör. Dessutom kommer de farandes skitfort bakifrån utan ett ljud, är skitläskigt och nära att krocka om man inte håller sig undan, de är ok om de riskerar sig själva men jag vill inte bli skadad eller vara rädd när jag är ute och går i skogen. Nu måste vi gå hårt mot våra politiker så ett cykelförbud införs asap."

Sen, klart det finns några idioter på motorcykel som kör alldeles för fort och tok för vårdslöst, tror dock de är i minoritet av alla som äger en sporthoj, så ett förbud straffar alla extremt hårt och onödigt. Det är ofta personer / entusiaster med ett genuint motorsportintresse som har sånna här hojjar, Samma typ av folk som hänger här fast vi har cykelintresse.

Sen är det nog inte accelerationen på hojjarna som är den direkta boven i de flesta fall, och inte lär de ligga nära hojjens maxhastighet heller, så samma idiotkörning går att göra i en gammal volvo 240 också och det är minst lika farligt för medtrafikanter. Är det snart dags för att strypa alla bilar som säljs så de inte går över 130km/h ? Kanske GPS styrd begränsning så vi inte kan råka köra 130 på en småväg (där är ju problemen), så kanske 50km/h max på såna vägar?

För den idiot som skär kurvan över mötande trafiks vägbana trots att det inte finns nån sikt, hade nog gjort det även om han suttit i en bil.

Jag har dock inte MC eller ens MC-kort, men det skulle vara extremt roligt om det kunde byggas en bra motorsportbana i stockholm, jag skulle åka dit och köra bil direkt!

Jag illustrerar lite nedan med diagram och några överslagsräkningar

|---Högsta lagliga hastighet ---|
|-------------------------------- sporthojens kapacitet ----------------------------|
------------------------------------------------------------------------------------------------>
0                         100 km/h                                               300 km/h

rörelseenergi = m v^2/2,
där m är massan på ekipaget och v är hastigheten (velocity).

rörelseenergi cyklist i 20 km/h = 100 * (20/3.6)^2/2 J ~ 1500 J

rörelseenergi cyklist i 30 km/h = 100 * (30/3.6)^2/2 J ~ 3500 J

rörelseenergi cyklist i 40 km/h = 100 * (40/3.6)^2/2 J ~ 6100 J

rörelseenergi cyklist i 60 km/h = 100 * (60/3.6)^2/2 J ~ 14 000 J

rörelseenergi motorcyklist i 120 km/h = 300 * (120/3.6)^2/2 J ~ 170 000 J

rörelseenergi motorcyklist i 150 km/h = 300 * (150/3.6)^2/2 J ~ 260 000 J

rörelseenergi motorcyklist i 200 km/h = 300 * (200/3.6)^2/2 J ~ 460 000 J

rörelseenergi motorcyklist i 300 km/h = 300 * (300/3.6)^2/2 J ~ 1000 000 J

Om man krockar måste den där rörelseenergin ta vägen nånstans. T.ex. genom att bryta kemiska bindningar i dina egna eller dina medtrafikanters kroppar.

Tillbaka
Topp