[1/2 OT] Ont i höften av löpning

triple

Medlem
Jag har sprungit för mycket på senaste tid. Det är så jäkla kladdigt i skogen och regnar alltid så jag ändrade träningsupplägg lite och skippade MTB till förmån för löpning.
Problemet är att jag har rätt bra grundkondition men benen är inte vana vid löpning. Alltså tog jag det väldigt försiktigt och började med 4km rundor en gång i veckan men har ökat och kört 8km flera gånger i veckan nu det senaste (ökat på träningen under två månader)

Nu till det riktiga problemet: Höften. Det känns ungefär som om jag ramlat på höften, alltså rätt lokalt. Det gör inte så särskilt ont, men jag har en farlig förmåga att undertrycka smärta!

Så skall jag köra ett spinningpass i eftermiddag? Givetvis slutar jag om det gör ont, men kan det bli värre fast det inte gör ont?

Det är väldigt lätt för just cyklister att överanstränga leder m.m. när de börjar med löpning. Tar väl 3-4 månader innan leder och skelett byggts upp tillräckligt för att man ska kunna springa långt och obehindrat, om man startar från noll löpningsmässigt. Tumregeln är att det är ok att springa så länge det inte gör ont, men att sluta omedelbart så fort det börjar göra ont, även om det bara är efter några hundra meter.
När det gäller spinning så belastar det väl inte höften på samma sätt som löpnigen. Jag hade gått på spinningpasset och kört lugnt. Gå av spinningcykeln efter en kvart-tjugo minuter och se hur höften känns när du går runt lite. Om det känns ok så fortsätt med passet.

Har haft samma problem som du .Sprang mycket för några år sedan .Mycket asfalt och långt 15km kanske ett par tre gånger i veckan .Sen började jag lite ont i höger höft fortsatte dock springa men tillslut blev det så illa att jag var tvungen att sluta springa .

Har hela tiden funkat bra att cykla.Tog i vintras upp löpningen igen fast till en början bara 3-4km funkade bra i ett par månader när jag fick ont i hälsenan i samma fot .Vet inte om det har nåt samband.En naprapat sa till mig att det finns en muskel som går från höften ner till knäet som kan bli stram och
då får man ont i höften eller knäet .Kolla på löparknä.Kommer inte ihåg vad muskeln heter .

Om det känns som att höftleden är slut så prova att strecha rumpmuskeln.
Sitt rakt upp och ned, placera hö fot på utsidan vä knä och dra hö knä mot dig. Sen samma med vä ben. Skall dra bakom/sidan av rumpan.

Har själv råkat ut för detta problem och kan instämma i att det är ovana. Helt andra muskelgrupper som används än vid cykling. Här har du väl logiken i att cykel är en skonsam träningsform dvs när du springer anstränger du benmusklerna på ett mindre skonsamt sätt, det blir en annan arbetsform där du påfrestar musklerna.

Det kommer troligen att släppa men räkna med att du måste vänja ben och höft vid de slagmässiga påfrestningar som det blir vid löpning.

Ja, det låter vettigt att ta en liten pause efter 20-30 min och känna hur det känns. Det blir lättare att avbryta om jag känner smärta när jag kliver av. Jag har ju problem med att skita i smärta och köra färdigt det jag börjar på, så det är bra att bestämma sig innan att man skall kliva av någon minut!
Har kört MC (enduro) i dryga två timmar efter en rejäl stukning av en fot och DET var extremt korkat. Jag undertyckte smärtan och har efter fyra år fortfarande problem med den foten! (Fast det är också anledningen till att jag började med MTB så något gott kom ut från den dummheten...)

Streching är säkert också en orsak. Det är svårt att motivera sig att stretcha när man spungit så försiktigt att man knappt är trött... Men det är typiskt dumt att hoppa över det! Jag skall skärpa mig!

Tack för alla svar - happy är toppen!

Låter som en överansträngning i en liten muskel som heter piriformis eller något liknande. Den har ett fäste i höften som lätt blir inflammerat. Jag får däremot ont där när jag cyklar, inte när jag springer i skogen. Kolla i en idrottsskadebok efter lämplig strechövning.

Det kan mycket väl vara löparknä. Nej jag skrev inte fel, jag menade löparknä eller rättare sagt iliotibialsenefriktion. http://www.sct.nu/traning/traningslara/itb/itbartikel.htm
itb2.jpg ht=439

Iliotibialsenan fäster uppe vid höften och löper längs utsidan av benet och fäster nedanför knät. Vid ansträngning (som löpning eller cykling) kan senan dra ihop sig och därmed skava mot antingen knäleden eller uppe vid höften. Det går att stretcha för att mildra symptomen enl. http://64.233.183.104/search?q=cach.../runnersknee/stretching.php+ITB-stretch&hl=sv
itbstretch1.jpg ht=200

samt den klassiska rumpstretchningen, men har du mycket ont så rekommenderar jag att du söker hjälp hos idrottsläkare eller sjukgymnast. Kolla fler tips på http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=8173

Mitt eget löparknä (höger) gör att jag får ont uppe vid höften när jag springer (kommer oftast efter en timme) samt i knät när jag cyklar (efter ca 2 timmar). Jag stretchar rumpan, ITB enl bilden och vaderna för att mildra.

~K

[edit] oops, såg att sct.nu redan var länkad längre upp

Senast redigerad av en moderator:
Tackar så mycket för alla tipps!

Tänkte bara berätta att det gick utmärkt att spinna igår. Efter en halvtimme klev jag av och kände efter (det var psykiskt jobbigt att kliva av under passet och låta pulsen gå ner... men jag gjorde det!). Inga problem före eller efter, stretchade ordentligt och allt är guld och gräna skogar! Jag kan cykla utan problem, puh!

Kommer att vänta till nästa vecka med att springa igen, och sedan börja med 4km igen. Tråkigt med det gäller att öka långsamt!

Låter bra, det är bara att inse att kroppen inte är 20 år längre.
Även fast det är snortråkigt att stretcha så har man igen det i slutändan.

MickeS skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter bra, det är bara att inse att kroppen inte
> är 20 år längre.
> Även fast det är snortråkigt att stretcha så
> har man igen det i slutändan.

Min kropp är som en tjugoårings, min kropp är som en tjugoårings, min kropp är som en tjugoårings, min kropp är som en tjugoårings... fan. Jag är i alla fall tjurig som en tjugoåring, om det nu hjälper ;)

VO2max skrev:
-------------------------------------------------------
> terränglöpning(löp i skogen över mossar o
> stubbar) är skonsammare än plattmark
> Ger dessutom bättre träning

Definitivt! Problemet är att det är så satans blött i skogen att jag inte valde löpning istället för mtb... annars är skogen alltid bättre på alla sätt i alla sammanhang!

Tillbaka
Topp