Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är korrekt om man är en lämmelDra alla över en kant (kam ska det va!)
"Anglicismer är inte vackra""Konfirmera" som i att bekräfta. Anglicismer är inte vackra.
"Onormal" har jag också en stark negativ känsla för. "Abnormal" är så jag har lärt mig ordet, och jag är inte ens gammal (försent för att joina pro-peleton men hade kunnat vara kvar om jag var bäst).
Det är stockholmska.Språket förfaller: I talspråk kortas ord ner, på mer eller mindre goda sätt, och så småningom dyker de upp i skriftliga dialoger och vanlig text. Kompis, bergis, bäbis, glaciäris m fl exempel.
Tror det kallas 'ellips'. ...Superellips!?
Då föredrar jag det mer svenska ”onormal” än det lite mer pretentiösa latiniserade ”abnormal”."Konfirmera" som i att bekräfta. Anglicismer är inte vackra.
"Onormal" har jag också en stark negativ känsla för. "Abnormal" är så jag har lärt mig ordet, och jag är inte ens gammal (försent för att joina pro-peleton men hade kunnat vara kvar om jag var bäst).
Va?Tror det kallas 'ellips'. ...Superellips!?
Jag är från 1979 om man frågar apan men han har inte alltid rätt. Att som journalist på en kvällstidning skriva bebis låter pinsamt infantilt. Varför inte baby eller spädbarn? Säger man ens bebis när man pratar? Om man är mer än 6 år gammal?Alltså med tanke på hur länge de orden (åtminstone bebis) har funnits i den formen så undrar jag hur gammal du är egentligen? :)
Ryser när boomers säger ”baby” och uttalar det ”bäää-by”Jag är från 1979 om man frågar apan men han har inte alltid rätt. Att som journalist på en kvällstidning skriva bebis låter pinsamt infantilt. Varför inte baby eller spädbarn? Säger man ens bebis när man pratar? Om man är mer än 6 år gammal?
Nja, lite mer allvarligt, i min värld har ordet funnits så länge jag kan minnas. Kan iofs vara svårt att minnas när ordet gjorde premiär i min hjärna, men en snabb googling gav att ordet har använts runt 100 år.....Jag är från 1979 om man frågar apan men han har inte alltid rätt. Att som journalist på en kvällstidning skriva bebis låter pinsamt infantilt. Varför inte baby eller spädbarn? Säger man ens bebis när man pratar? Om man är mer än 6 år gammal?
En ellips är en superellips men en superellips behöver inte vara en ellips. I alla fall om man tolkar det hela matematiskt.Språket förfaller: I talspråk kortas ord ner, på mer eller mindre goda sätt, och så småningom dyker de upp i skriftliga dialoger och vanlig text. Kompis, bergis, bäbis, glaciäris m fl exempel.
Tror det kallas 'ellips'. ...Superellips!?
I möbelväg är iaf superellips bland de mest yteffektiva bord man kan ha, med god funktion för sitt ändamål.En ellips är en superellips men en superellips behöver inte vara en ellips. I alla fall om man tolkar det hela matematiskt.
![]()
Superellips – Wikipedia
sv.wikipedia.org
Fast då antar jag att du tänker på något rätt begränsat intervall av n-värden. Superellipser ser rätt olika ut för n=100 och n=0,01.I möbelväg är iaf superellips bland de mest yteffektiva bord man kan ha, med god funktion för sitt ändamål.
Nu finns det väl bara en design av bord som rätteligen ska benämnas superellips?Fast då antar jag att du tänker på något rätt begränsat intervall av n-värden. Superellipser ser rätt olika ut för n=100 och n=0,01.
mathsson.se
Så om jag skulle designa ett bord format som en superellips med n=0,5, skulle då inte formen på bordet vara en superellips?Nu finns det väl bara en design av bord som rätteligen ska benämnas superellips?
Bruno Mathsson
mathsson.se
Det finns ett bord som betecknas Superellips. Och en ansenlig mängd dåliga kopior.Så om jag skulle designa ett bord format som en superellips med n=0,5, skulle då inte formen på bordet vara en superellips?
Ytteffektiviteten torde vara densamma för alla superelliptiskta bord med samma halvaxelförhållande och samma exponent som Mattsons bord, oavsett om det är originalet eller en kopia.Det finns ett bord som betecknas Superellips. Och en ansenlig mängd dåliga kopior.
Just så, och originalet är suveränt. Det är liksom inte bara "dyr design" utan det är faktiskt bra design på riktigt, dvs med form och funktion som är riktigt bra. Minsta modellen som vi har i köket får på liten yta plats trots att man bekvämt sitter 6 personer (inkluderat gavlarna) och äter vid bordet, tack vare formen.Det finns ett bord som betecknas Superellips. Och en ansenlig mängd dåliga kopior.
Mig veterligen finns det bara ett bord som får heta superellips. (Vilket nog kan tolkas från länken jag bifogade.)Ytteffektiviteten torde vara densamma för alla superelliptiskta bord med samma halvaxelförhållande och samma exponent som Mattsons bord, oavsett om det är originalet eller en kopia.
Motsäger det på något sätt det jag skrev?Mig veterligen finns det bara ett bord som får heta superellips. (Vilket nog kan tolkas från länken jag bifogade.)
Mig veterligen finns det bara ett bord som får heta superellips. (Vilket nog kan tolkas från länken jag bifogade.)
Nä, skrev jag det?Motsäger det på något sätt det jag skrev?
Tur att tråden är formulerad på ett sådant sätt att jag tolkar det vad jag föredrar. Det är ju inte rätt eller fel. Bara att vi tycker olika! :)Då föredrar jag det mer svenska ”onormal” än det lite mer pretentiösa latiniserade ”abnormal”.
"Jag konfirmerar din beställning" är för mig inte samma sak som att genomföra (verbomvandla) den kristna ritualen (sub.) konfirmation.Vad tror du en konfirmation innebär förresten? Det är då en döpt konfirmerar (eller ”bekräftar”) att denne är kristen. ;)
Jag var osäker på om du skrev ditt inlägg i opposition till mitt eller inte. Därav frågan.Nä, skrev jag det?
Gejma, svajpa och dejta?Gamea
Swipea
Datea
Stavningen.![]()
Bordet heter ju inte Hein, så jag tycker nog det är bra med superellips. Det är ju i stort ändå Hein som omvandlade det hela till någon nytta som ingen annan hade insett under många många år….Men Lamébord borde man kunna kalla ett bord med den formen. (och andra ben). Det är ju inte Hein som har hittat på formen i sig, vilket man kan få uppfattning om i länken. (sen är det väl Hein som hittade på lämpliga värden för att få den specifika form som används på Sergels torg, och kanske namnet)
Men jag skulle gärna ha ett superellipsbord, det verkar fint och bra.
Språket ändras konstant. Finns egentligen inget rätt eller fel. Nu för tiden säger folk ”kameran styrs elektriskt”, ”det sker elektriskt” osv. Man förstår ändå på kontexten om något är strömförande. ”Rör inte den, den är elektrisk”.Det kliar i mig när folk säger att de köpt en cykel med elektriska växlar.
Det heter väl ändå elektroniska? Elektriska tyder väl på att något är rent av strömförande, inte att det styrs m.h.a. elektronik?
Det kliar i mig när folk säger att de köpt en cykel med elektriska växlar.
Det heter väl ändå elektroniska? Elektriska tyder väl på att något är rent av strömförande, inte att det styrs m.h.a. elektronik?
Språket ändras konstant. Finns egentligen inget rätt eller fel. Nu för tiden säger folk ”kameran styrs elektriskt”, ”det sker elektriskt” osv. Man förstår ändå på kontexten om något är strömförande. ”Rör inte den, den är elektrisk”.
Eller digitala? Det är ju knappast analog elektronik
Jag tror att jag använder mest elektriska i kommunikation för att det är ett kortare ord.
Det här är bra. På alla sätt och vis.Skämt åsido. Jag ger mig... (tills jag kommer på ett motargument). Måste tydligen återgå till plugget...
Gud så dekadent!