[½ OT]Var får Enduromotorcyklar åka?

Agge

Medlem
Efter att idag (cyklandes lokala stigar i Nacka):

1. Blivit utskälld efter noter av ekipaget äldre medborgare med hund för att jag "förstör skogen titta bara här!" pekandes på endurospår...

2. "Träffat" en Enduroåkare 10 minuter senare och vidarebefodrat utskällningen. (Efter första upprördheten lagt sig började vi faktiskt diskutera och han förklarade hur svårt det var att hitta någonstans att köra, försökte ta hänsyn med kraftig dämpare körsätt osv.)

Jag vet att det är olagligt att köra i skog och mark utan markägares tillstånd. Men var i Nacka, Östra Stockholms området får man faktiskt köra Enduro?

Kände mig som värsta surgubben idag och lider faktiskt en smula med Enduroåkare som inte får ha lika kul i skogen som vi.

Motorer är stenålder. Enduro motorcyklar är vidriga miljöbovar. De är förlegade och vi borde göra som i Karlifornien, förbjuda dem. Hälsa han det.

-Örgelgörgel, kändes som han blivit stoppad ett par gånger innan! Han hade en ganska väl utvecklad argumentationstaktik. Tror nog inte konstapeln prioriterar att jaga Enduroåkare vilket är nog en del av kalkylen så att säga...

Studsade in på "Enduro forumet" vilken vilda västen påminde lite om Happy fakriskt + bensin :-)

Låt dem gnälla!

E du rädd kan du alltid ta med vapen o vifta me så fort dom blir hotfulla

Senast redigerad av en moderator:
Enduro får framföras på uppmärkta enduroleder i skogen. Normalt skall det finnas en ansvarig klubb samt givetvis martkägarens tillstånd. Dessvärre motarbetas enduro med de klassiska miljöargumenten som i mitt tycke är bullshit. Ni cyklister som hånler år enduroförarnas problem kan ju fundera vilka som står näst i tur när de fått bort "de hemska" motorcyklarna.

När jag bodde i stocholm var det dåligt med officiella slingor kring Nacka. Haninge/Huddinge kring Hacksjön är nog den närmaste officiella slingan jag känner till (om den finns kvar)

p.s
En liten anekdot. Kring tuvängen (Södertälje) fanns en enduroslinga runt crossbanan som låg i samma inhängnade område som cross- och gokartbanan. Marken tillhörde alltså motorklubben och det satt tydliga varningsskyltar på staketet om verksamheten. Mitt på slingan möter jag två vansinniga pensionärer som skäller och gapar över vad jag har i skogen att göra. När jag frågar hur de tagit sig in till banan pekar de på ett hål i staketet som de krånglat sig igenom -"eftersom det troligen fanns mer svamp inne på banan", sista idioten är inte född...

miljöargument eller ej, det är väldigt tydligt i lagstiftningen att om man ej har ett bättre argument än att det är svårt att hitta ställen att köra har man ej där att göra. Då bor man helt enkelt på fel plats och få¨r flytta, eller utövar fel sport, för det sliter hårt på naturen. Det är väldigt tydligt var man får köra enduro, och överallt där man kan tänkas vara tveksam är det med största sannolikhet förbjudet..

Att det sedan verkar jävligt roligt och att jag förmodligen börjar köra det eller cross om jag flyttar någonstans där man ej kan köra downhill är en annan sak...

Ething: Det du poängterar är ju väldigt rätt, vem ska man ge sig på efter enduroåkarna? Jo lätt mtb folket. Men samtidigt vill jag inte som cyklist ta skit för att enduroåkarna inte har någon "lokal".

En sak i sammanhanget som jag tycker är lite intressant är ju utnyttjandet av vandringsleder. Hur många "vandrare" stöter man på när man är ute på sina 2 timmars rundor på mtb egentligen?

Det är bara att inse att om man förstör så kommer nån att ogilla det, eftersom det oftast är förbjudet att förstöra saker. Jag kör lite hoj i skogen (knappast att beskriva som enduro) emellanåt och jag gör sällan mer spår efter mig än då jag cyklar. Gasar alltså inte i tävlingstempo och kör inte där jag skadar marken. Inte sällan får jag tuta på folk jag kör om då jag också uppskattar ett visst lugn i skogen och kör med ljuddämpare och istf en ljudförstärkare. Gillar man att spränga saker får man inse att lämpliga platser för ens hobby är rätt få. Samma med enduro, tyvärr.

Terrängkörningslag (1975:1313)

1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.

Inom de delar av fjällområdet som regeringen bestämmer är körning i terräng med motordrivet fordon förbjuden även på annan mark än som anges i första stycket. Lag (1996:1551).
Ändrad gm SFS 1989:319, ikraft 1989-07-01
Ändrad gm SFS 1996:1551, ikraft 1997-01-01, överg.best.

2 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om undantag från förbud eller i särskilt fall medge undantag från förbud eller föreskrifter enligt 1 § i fråga om körning i räddningstjänst eller viss näringsutövning eller när det annars finns särskilda skäl.
För områden som avses i 1 § andra stycket får regeringen föreskriva att sådana föreskrifter eller beslut om undantag får meddelas om det finns synnerliga skäl. Lag (1996:1551).

3 § Kan i annat fall än som avses i 1 § körning i terräng med motordrivet fordon inom visst område medföra olägenhet från naturvårdssynpunkt eller annan allmän synpunkt, får regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer förbjuda körningen eller meddela föreskrifter för den.
Vid meddelande av förbud eller föreskrift enligt första stycket skall iakttagas att körning som är till gagn för ortsbefolkningen eller som behövs för yrkesutövning eller annat nyttigt ändamål ej onödigtvis hindras.
3 a § ör tillsyn över att bestämmelserna i denna lag efterlevs inom de delar av fjällområdet som avses i 1 § andra stycket får regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer utse naturvårdsvakter.
En naturvårdsvakt får avvisa den som utan att ha rätt till det kör i terräng med motordrivet fordon inom ett område som sägs i första stycket. Lag (1991:642).
Ändrad gm SFS 1989:319, ikraft 1989-07-01

4 § Den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot 1 § första stycket 1-3 eller mot förbud eller föreskrift som har meddelats med stöd av lagen döms till böter. Om gärningen är ringa skall inte dömas till ansvar. Lag (1996:1551).

Endurospår är det bästa som finns att cykla i. Speciellt på vintern här uppe i Falun. Då är det de enda stigarna som är cyklingsbara, med doserade berms och allt. Enduroåkarna är tokigt lika oss MTB-åkare.

Norrut så lever man som Crossbar skriver lite i symbios med enduroåkarna. Eftersom det är så få som vandrar i naturen ny för tiden så växer stigarna på sina håll igen. Fördelen med enduroåkarna är att stigarna hålls öppna. Nackdelen är att det på sina ställen (där marken är mjukare) blir rejäla "sår" i naturen. Det är väl främst dessa "sår" som får både oss MTB åkare och även hundägare, svamplockare och alla andra att se rött.
/Peter

ething skrev:
-------------------------------------------------------
> Ni cyklister som hånler år enduroförarnas problem
> kan ju fundera vilka som står näst i tur när de
> fått bort "de hemska" motorcyklarna.

Fast jag tror faktiskt att det är tvärtom om vi ser till verkligheten. Utan "tjyvåkandes" enduromotorcyklar hade vi skogscyklister fått betydligt mindre skäll eftersom det då skulle finnas avsevärt färre hjulspår i naturen.

Här ser man en klar fördel med att gå med i en förening/klubb/organisation framförallt för enduroåkaren. Om han/hon går med i en klubb så kan dom tillsammans försöka skaffa mark/stigar att åka på(visserligen svårare i Stockholms området)genom kontakter med markägare/kommun och länstyrelse där man gör upp en plan för hur och när området kan användas, om/när man hittar ett område.
Enduroåkare som kör efter egna regler gör bara att seriösa åkare och andra människor (som mtb cyklister)får lida. Gå med i klubb och träffa andra likasinnade och kör där man får köra.
Ett sätt att få köra mer motorcykel i skogen är att börja tävla då får man köra på fler banor träffa likasinnade plus att det är lagligt och man är med i en klubb:-)

Många som tränar och tävlar motocross/enduro är cyklar också en hel del mtb på grund av att träningen är väldigt lika plus att man inte får lika mycket skäll.
Godkända banor som klubbarna har är förstås vart man bör hålla sig vilket man i huvudsak gör. Men såhär off-season när det börjar bli mörkt och många klubbar har kassa öppettider ökar nog antagligen buskörningen i skogar och grusgropar för att man helt enkelt inte hinner till banan innan det e för mörkt. Det är inte alla som skaffat sig dom dyra hjälmljusen man bör ha för att komma tillbaka helskinnad till parkeringen.
Därför passar nog många på vid lediga stunder att köra på andra ställen under höst och vinter innan banorna börjar på att befolkas igen till våren.

892
88d
Sanca skrev:
> Det är inte
> alla som skaffat sig dom dyra hjälmljusen man
> bör ha för att komma tillbaka helskinnad till
> parkeringen.
> Därför passar nog många på vid lediga stunder
> att köra på andra ställen under höst och
> vinter innan banorna börjar på att befolkas igen
> till våren.

Det finns snikvarianter till Endurohojar också det behövs inte Hid lampor, man kan bygga om bilstrålkastare att köra med och utnyttja den effekt som finns i elsystemet på Mc:n. Och klara sig alldeles utmärkt med dessa, som vi gör på mtb sidan med hallogen lampor och batterier från Biltema.
Hur tror du man gjorde innan det fanns Hid-lampor?
Så det finns ingen ursäkt att köra på andra ställen under mörker och vinter, utan det är till att hålla sig till klubbens tider om det ska fungera även i framtiden, och om det är en bra klubb kör dom både mörker och dag träning kvällar och helger.

Där jag är uppväxt utanför Eskilstuna fanns en gång ett riktigt fint 10km-motionsspår som den lokala idottsföreningen skötte och spårade längdspår i på vintrarna (då det fortfarande fanns snö). Spåret, väl uppmärkt, hölls röjt och fritt från sten och rötter och var utmärkt att springa och åka skidor i.

På 80-talet stängdes officiellt den lokala crossbanan som detta milspår rundade men åkarna blev kvar. När den fd grusgropen nu sedan sena 90-talet arrenderas av näringsidkare som sorterar grus, blandar jord och säljer mm så går det inte att köra cross och enduro där längre. Således har enduroterritoriet utökats och för folk som inte kan trakten och alla stigar på denna ås-/mo-terräng så kör man ju självklart där det finns gröna markeringar på träden! Då kommer man ju tillbaka där man startade och slipper köra vilse..

Så idag är detta en gång kanonfina motionsspår en ren endurobana som bitvis inte ens går att promenera i pga all den rullsten och rötter som är framkörda av enduro-MC. Halva sträckan duger dessutom inte ens att cykla MTB i. Tragiskt att se. Det finns ju inte mycket motkraft till detta fenomen och antalet utövare av MC- och fyrhjulingsåkning med "skiter väl ja´ i"-attityd ökar väl minst lika mycket som antalet människor som ängnar sig åt längdskidåkning, orientering, terränglöpning och naturvård minskar kan man gissa.

Blev nästan lite pretto och moralkakeinlägg känner jag... :)

När jag hör den entoniga klagosången från en motorcykel med dålig ljuddämpare eka ut över skog och mark tänker jag på att där sitter en kille och har kul medan kanske ett dussin människor som sökt sig till naturen för att få lugn och ro lider.

Och endurospår är inte speciellt roliga att hoja i: tvättbrädegupp och så uppkört i kurvorna att man ligger en halvmeter under marknivån - efter minsta regn är allt en hopplös lersörja.

Värkar korkat att köra Enduro hoj i Nackareservatet när det faktist finns ett riktigt bra Endurospår som är helt laglit vid Högstabanan i Haninge. Dessutom har dom en Crossbana också. Jag tycker Agge var alldeles för snäll. Det är framför allt crossar och moppar som sabbat så man inte får Cykla var som hälst i skogarna. Lag vet att argumenten varit att det framför allt varit slitaget som avgjort att man inte får Cykla på stigar i vissa naturresevat.

Enduro är kul !
Som gammal enduro åkare (med ständig enduro-abstinens)

Tyvärr är det svårt att få verksamheten att verka seriös när en del aphjärnor bryter mot terrängkörningslagen (på olämpliga ställen). Detta motarbetar enduro sporten :-(

Är man lite seriös med sin körning går man med i en lokal klubb, där har man större chanser att påverka.

I skogen finns det plats för älgar, orienterare, enduro-åkare, MTB-cyklister mm om det sköts snyggt.

shaapa skrev:
Det finns ju inte mycket motkraft till detta
> fenomen och antalet utövare av MC- och
> fyrhjulingsåkning med "skiter väl ja´
> i"-attityd ökar väl minst lika mycket som
> antalet människor som ängnar sig åt
> längdskidåkning, orientering, terränglöpning
> och naturvård minskar kan man gissa.

Att friluftslivet minskar beror inte på att några få kör enduro i motionsspåren. Är nog snarare TV, internet, DVD osv...och allmän lathet. Folk rör sig inte ute i skogarna på sammma sätt som på 70 och 80-talet.
Jag kör själv enduro och har sett under drygt 15års åkning hur stigar växer igen och nästan försvinner. Hur svårt det är att få till lagliga enduroslingor i vissa kommuner ska vi inte ens gå in på...

Det är visst lite olika beroende på var man bor. Självklart så förstår jag det och att det är svårt att samsas i tätbebygda områden. Men är det inte lite det man får stå ut med? Inte för att vara provocerande. Men hur lätt är det egentligen att dela en liten skogsplätt i ex. sthlm med någon miljon invånare med olika intressen?

Sen ser jag lite också att motorintresset och skogsåkandet är större på "landsbygden". För att det finns mer plats. I Falun är det inga problem alls (vad jag som MTBcyklist upplever). Men det beror ju lite på att det finns gott om skog. Och marken är inte så mjuk så spåren förstör inte så mycket.

Perp skrev:

> Jag kör själv enduro och har sett under drygt
> 15års åkning hur stigar växer igen och nästan
> försvinner. Hur svårt det är att få till
> lagliga enduroslingor i vissa kommuner ska vi inte
> ens gå in på...

Men det gör det ju inte rätt att köra i skogen ändå utan tillstånd. Är man så sugen på att köra enduro får man flytta eller åka längre för att komma till banor som är korrekta.

offe skrev:
> Perp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Jag kör själv enduro och har sett under drygt
> > 15års åkning hur stigar växer igen och
> nästan
> > försvinner. Hur svårt det är att få till
> > lagliga enduroslingor i vissa kommuner ska vi
> inte
> > ens gå in på...
>
>
> Men det gör det ju inte rätt att köra i skogen
> ändå utan tillstånd. Är man så sugen på att
> köra enduro får man flytta eller åka längre
> för att komma till banor som är korrekta.

Offe har naturligtvis ringklocka på Cykeln när han Cyklar i trafiken ;)

offe skrev:
> Men det gör det ju inte rätt att köra i skogen
> ändå utan tillstånd. Är man så sugen på att
> köra enduro får man flytta eller åka längre
> för att komma till banor som är korrekta.

Ska erkänna att vi är lite bortskämda där jag bor, det finns 4-5 olagliga banor som funnits i allt från några år till 25år gamla. De äldsta finns där bara, de har blivit en del av skogen, lagliga eller inte. På en enda av de fanns det ett vagt muntligt tillstånd från skogsbolaget till att köra där. Sedan jägareliten i stan fick det tillståndet upphävt i mitten på 90-talet har det varit svartkörning som gällt.
Jag tränar ändå mest på den fullt lagliga crossbanan så jag tänker inte flytta :)

Går man med i en klubb så har de alldeles säkert en bana att träna på. Om inte så finns det nog heller ingen klubb så att säga, det brukar höra ihop.

Men hur som helst så här där jag bor så samarbetar den lokala klubben med försvarsmakten och kör således på deras område under reglerade tider. Övrig tid så är det väl nån enstaka MTB-åkare som cyklar vilse där.

Annars får man väl snacka in sig hos någon vänligt sinnad skogsbonde.

/Fredrik

mr Lindwall, jo jag var kanske för snäll men när hela "kalkylen" för Enduroåkarna verkar bygga på att man får en viss mängd skäll av folk så känns ju mitt utbrott lite lätt meningslöst. Sen var det inte i Nackareservatet utan i Boo.

Största problemet som jag känner är att snart kanske markägarna lackar ur och börja pledera för utöka förbud att även gälla mtb. Jag har hört att det på sina håll börjar bli förbjudet att cykla på t ex vandringsleder.

Hur mycket skada kan det egentligen bli?

Om vi bortser från skadade rötter (bör gå att undvika genom att dra banorna där det är långt mellan ytliga rötter), så är väl alla andra "skador" mycket enkelt reversibla?

Till och med den värsta lergropen man kan tänka sig kan väl inte vara mer än ett par skottkärrelass med jord/sand/grus/flis från att vara närmast helt återställd och osynlig? Om inte direkt, så efter att naturen haft ett par säsonger på sig att täcka med växtlighet.

Det jag menar är att om man skyltar/avgränsar ordentligt för att skydda "civilbefolkningen", så bör det inte vara några långsiktiga problem med verksamheten, så länge den sker på en specifik, för ändamålet avdelad bana.

Jag tror jag är rätt säker på vilket område du menar. Till saken hör att motionsspåret är helt avskuret från klubbstugan samt närliggande samhälle sedan slutet av 90-talet. Den lilla skogsplätt det handlar om ligger helt avskuren mellan järnväg, motorväg, landsväg och använda eller nedlagda grustäkter. Skogen är tallplantering i raka rader som är ca 10, 40 och ungefär 60 år gammal. Skogen är flitigt använd som dumpningsplats för allehanda skrot. Ur det perspektivet tycker jag inte att det är så hemskt att det körs just där.

Det är också lite snabbt dragna slutsatser om orsak och verkan. Visst sammanfaller åkningen med att crossgropen las ner, men det sammanfaller också med förändringar i hela området som gör att det alltmer känns som bortglömda öar av skog i ett industriområde. Då kanske ansvarstagande mc-åkare har tänkt att man kan åka där utan att förstöra friden för skogsflanörer?

shaapa skrev:
> Där jag är uppväxt utanför Eskilstuna fanns en
> gång ett riktigt fint 10km-motionsspår som den
> lokala idottsföreningen skötte och spårade
> längdspår i på vintrarna (då det fortfarande
> fanns snö). Spåret, väl uppmärkt, hölls röjt
> och fritt från sten och rötter och var utmärkt
> att springa och åka skidor i.
>
> På 80-talet stängdes officiellt den lokala
> crossbanan som detta milspår rundade men åkarna
> blev kvar. När den fd grusgropen nu sedan sena
> 90-talet arrenderas av näringsidkare som sorterar
> grus, blandar jord och säljer mm så går det
> inte att köra cross och enduro där längre.
> Således har enduroterritoriet utökats och för
> folk som inte kan trakten och alla stigar på
> denna ås-/mo-terräng så kör man ju självklart
> där det finns gröna markeringar på träden! Då
> kommer man ju tillbaka där man startade och
> slipper köra vilse..
>
> Så idag är detta en gång kanonfina motionsspår
> en ren endurobana som bitvis inte ens går att
> promenera i pga all den rullsten och rötter som
> är framkörda av enduro-MC. Halva sträckan duger
> dessutom inte ens att cykla MTB i. Tragiskt att
> se. Det finns ju inte mycket motkraft till detta
> fenomen och antalet utövare av MC- och
> fyrhjulingsåkning med "skiter väl ja´
> i"-attityd ökar väl minst lika mycket som
> antalet människor som ängnar sig åt
> längdskidåkning, orientering, terränglöpning
> och naturvård minskar kan man gissa.
>
> Blev nästan lite pretto och moralkakeinlägg
> känner jag... :)

På en del ställen har det varit tillåtet att köra under vissa kraftledningsgator och liknande ställen, där naturvärdena är något begränsade. (Problem med sly och växtlighet).

Tillåtelse från markägaren brukar då ges till klubbarna, -inte till enskilda förare.

Är man seriös så har man licens och är ansluten i en klubb.

Tror ni att PG Lundmark alltid tränat där han haft tillstånd? Vill minnas en artikel i lokala bladet där han ledde guidade turer över fornlämningsmark eller nåt liknande.

Puffert skrev:
> Tror ni att PG Lundmark alltid tränat där han
> haft tillstånd? Vill minnas en artikel i lokala
> bladet där han ledde guidade turer över
> fornlämningsmark eller nåt liknande.

I praktiken ä det en jäkla skillnad om man kör i Storuman eller i Nacka. Juridiskt är det ingen ...

För risken att låta som en gnällgubbe nu, så tycker jag att lagar o bestämmelser är till för att följas!
Bor själv nära skogen o hatar när det åker crossar/enduros och skotrar(vintertid) där man inte får åka! Alla kör ju med effektsystem!
Ska det vara så svårt att följa lagen och åka där man får och ska??
Lagar o regler är ju till för ALLAS bästa, eller ska vi ha ett laglöst land där alla bara tänker på sig själva o gör vad man vill??
Varför inte ta hänsyn o visa respekt, jag tycker det saknas nu för tiden i vårt sätt att leva!
Sen vad som är mindre rätt o fel är ju individuellt, och om vi tolkar lagar o regler på "vårat" sätt så lär vi ju ut fel till nästa generation o dom i sin tur till nästa! Inte underligt att samhället ser ut som det gör idag!!!
De lagar o regler som vi har i sverige är ju framtagna för ALLAS bästa.
Och detta med att köra fritt med förbjudna motorfordon (vilket det blir mer o mer av) kommer ju förstöra vår unika o fina allemansrätt!!
En cykel förstör mycket mindre än en enduro!!
Skogen är ju ingen lekpark, det är en resurs som vi måste värna om! Om alla gjorde som dom ville så hade vi nog ingen natur som vi har idag!

Jag är väldigt engagerad i Enduro i mina trakter och vi har problem med att det körs på lederna. Det är inte de seriösa som tränar enduro som är ute och röjer. Utan det är räckmackeåkare som ofta är för lata att ta släpet till banan eller är dom för dåliga på att köra så dom väljer de släta vandringslederna istället!

kallegunnar skrev:
> PG är väl från Arvidsjaur :)

Norr om Upplands Väsby i alla fall ...

oxr skrev:
> Jag tror jag är rätt säker på vilket område
> du menar. Till saken hör att motionsspåret är
> helt avskuret från klubbstugan samt närliggande
> samhälle sedan slutet av 90-talet. Den lilla
> skogsplätt det handlar om ligger helt avskuren
> mellan järnväg, motorväg, landsväg och
> använda eller nedlagda grustäkter. Skogen är
> tallplantering i raka rader som är ca 10, 40 och
> ungefär 60 år gammal. Skogen är flitigt använd
> som dumpningsplats för allehanda skrot. Ur det
> perspektivet tycker jag inte att det är så
> hemskt att det körs just där.
>
> Det är också lite snabbt dragna slutsatser om
> orsak och verkan. Visst sammanfaller åkningen med
> att crossgropen las ner, men det sammanfaller
> också med förändringar i hela området som gör
> att det alltmer känns som bortglömda öar av
> skog i ett industriområde. Då kanske
> ansvarstagande mc-åkare har tänkt att man kan
> åka där utan att förstöra friden för
> skogsflanörer?

En motlägg till OXR's inlägg. Sent som fasen men ändå.
Motionsspåret är ingalunda avskuret från motionsstugan. Vet inte om du blandar ihop det på något sätt. 5- och (numera) 9km-spåren utgår från klubbstugan och är samma spårdragning de första och sista 5km. Så har det sett ut sedan strax efter crossbanan lades ner. Dock är som sagt bara 5km-spåret någorlunda användbart idag pga skadorna i naturen på 9km-slingan.

Om enduro/crossåkare hållit sig i området runt den gamla grusgropen som redan är förlorat hade jag inte brytt mig nämvärt men sedan några år så används hela slingan av vissa åkare, dvs man kör 5km iväg från banorna runt gamla grusgropen. Detta är knappas acceptabelt. Tror knappast alla tex hundägare och just skogsflanörer som nyttjar naturen i det ca 4km2 stora området håller med dig om att det är "bortglömda öar av skog i ett industriområde".

Ditt argument om att bara för att någon har olagligt tippat av ett lass med sopor i skogen för att denn varit för lat att åka till tippen så är det godkänt att köra sönder marken med enduro-MC låter märkligt måste jag säga. Men många resonerar väl som du, det är väl därför det ser ut som det gör. Och har en börjat slänga sopor i något dike så dröjer det inte länge innan det kommer fler, detsamma gäller väl olovligt enduro-/crossåkande. Soporna går dock att städa upp på 20 min men sönderkörda stigar med kullersten läker en inte på många årtionden...

Enduro är en friluftsverksamhet precis som MTB, vandrig, bärplockning osv.
Som Randonörden är jag också gammal enduroåkare med säte i Boo och på min tid var vi nog ett tjugotal åkare körde på slingor i Boo och Värmdö. Och jag kan säga att det var ett ytterst fåtal ggr under 10 års tid som vi träffade på några personer i terrängen där vi körde.
Men då körde vi ju inte på vandringsleder och motionsspår eller liknade utan kalhyggen och där skogsmaskiner varit och skövlat.
Folk var nog mer "rädda" när vi kom på grusvägarna med bredsladd.
Terrängkörningslagen kom ursprungligen till för att kontrollera snöskoteråkningen i fjällen men som en bieffekt kom alla motorfordon med.
Nu när cyklar på dom ställen där vi körde så ser jag inget spår alls av slitage, allt är igenvuxet.
Men dom få gånger när jag cyklar i Hellas så är det en väldig skillnad på slitaget av stigarna om jag jämför mot för 15-20 år sen. MTB cyklisterna sliter väldigt hårt på vissa stigar och partier.
Alla kan samsas i skogen och det är bara att använda sunt förnuft och insidan av skallen så går det bra.
Men självklart finns det avarter isnom alla sporter, det går int eatt komma ifrån.

johanf skrev:
> Enduro är en friluftsverksamhet precis som MTB,
> vandrig, bärplockning osv.
> Som Randonörden är jag också gammal
> enduroåkare med säte i Boo och på min tid var
> vi nog ett tjugotal åkare körde på slingor i
> Boo och Värmdö. Och jag kan säga att det var
> ett ytterst fåtal ggr under 10 års tid som vi
> träffade på några personer i terrängen där vi
> körde.
> Men då körde vi ju inte på vandringsleder och
> motionsspår eller liknade utan kalhyggen och där
> skogsmaskiner varit och skövlat.
> Folk var nog mer "rädda" när vi kom på
> grusvägarna med bredsladd.
> Terrängkörningslagen kom ursprungligen till för
> att kontrollera snöskoteråkningen i fjällen men
> som en bieffekt kom alla motorfordon med.
> Nu när cyklar på dom ställen där vi körde så
> ser jag inget spår alls av slitage, allt är
> igenvuxet.
> Men dom få gånger när jag cyklar i Hellas så
> är det en väldig skillnad på slitaget av
> stigarna om jag jämför mot för 15-20 år sen.
> MTB cyklisterna sliter väldigt hårt på vissa
> stigar och partier.
> Alla kan samsas i skogen och det är bara att
> använda sunt förnuft och insidan av skallen så
> går det bra.
> Men självklart finns det avarter isnom alla
> sporter, det går int eatt komma ifrån.

du menar alltså att EN cyklist sliter lika mycket på naturen som EN enduroförare me mc gör? mycket möjligt att cyklister sliter mer, men då beror det på att de kör mer på samma ställer, än vad enduroförare gör.

att köra enduro i skogen, det är väll inte samma sak som att cykla rent lagmässigt, eller?

johanf skrev:

> Terrängkörningslagen kom ursprungligen till för
> att kontrollera snöskoteråkningen i fjällen men
> som en bieffekt kom alla motorfordon med.

Konstigt isåfall att Terränkörningslagen gör bara förbjuder körning på barmark.

lite O/T men kanske inte....

Hade för många år sedan en favorit slinga som jag cyklade MTB på i Vänersborg.... gammalt motionsspår... dom hade ju byggt nya spår närmare klubbhuset... och det var sällan folk på dom gamla stigarna.... hade då och då "diskussioner" med svampplockare och hundägare om detta.....
Fick utskällning, och fick höra hur mycket JAG rev upp skogen bla bla bla.....
Nu, 5 år senare har kommunen byggt typ 200 hus där...... vägverket har gått rätt igenom med en ny motorväg........ hela skogen är borta....

Knappast att jag och min cykel hade någonting med detta att göra.....!

Cykla ditt du känner för..... ignorera svampplockare.... dom är bara ut efter att skälla på vem som helst..... men vara försiktig i naturreservat..... lämna enduro hemma dom dagarna!

Hammer.

Tillbaka
Topp