[1/2OT] Jennys styrketräningstråd.

Nellimite sa:
Ah såg att du fått gummibandstipset redan :)

Det gör det inte mindre sant. Tack för tips. Visserligen är jag i Täby då och då men jag har gigantiska 42 i skostorlek. Tack ändå. Kanske kan vi höras när jag är i krokarna och gå till nått gym. Kan behöva lite hjälp med lyfttekniken.

Jag har problemet att jag inte blir någe starkare i knäböj. Eller kanske lite men att det går väldigt långsamt. Har kört nästan samma vikter i mer än ett halvår nu men det händer liksom inget. Tycker jag testat nästan allt. Böja massor (typ 100 reps på ett pass). Böja skittungt (3:or). Böja jättedjupt. Böja mot låda. Komplettera med benpress. Inget verkar hjälpa. Bytte till lowbar (stången längre ner på ryggen) i våras och det gav typ 5 eller 10 kg men sen stannade det av igen. Och jag tycker att det är svårt att känna var min begränsning ligger, jag fastnar långt ner men jag känner liksom inte vilka muskler det är som är för svaga för att jag ska få upp stången.

Senast ändrad:
Jenny W sa:
Nellimite sa:
Ah såg att du fått gummibandstipset redan :)

Det gör det inte mindre sant. Tack för tips. Visserligen är jag i Täby då och då men jag har gigantiska 42 i skostorlek. Tack ändå. Kanske kan vi höras när jag är i krokarna och gå till nått gym. Kan behöva lite hjälp med lyfttekniken.

Gör det, kul! Och lycka till!

Supertramp sa:
Jag hårt problemet att jag inte blir någe starkare i knäböj. Eller kanske lite men att det går väldigt långsamt. Har kört nästan samma vikter i mer än ett halvår nu men det händer liksom inget. Tycker jag testat nästan allt. Böja massor (typ 100 reps på ett pasd) Böja skittungt (3:or). Böja jättedjupt. Böja mot låda. Komplettera med benpress. Inget verkar hjälpa. Bytte till lowbar (stången längre ner på rygge) i våras och det gav typ 5 eller 10 kg men sen stannade det av igen. Och jag tycker att det är svårt att känna var min begränsning ligger, jag fastnar långt ner men jag känner liksom inte vilka muskler det är som är för svaga för att jag ska få upp stången.

Annars är det bra med pass, så du vågar och lär dig begränsningen och få viktvana, då kan lägga på lite extra utan risk för att fastna.
Lite överkurs men du kan testa med gummibands böj (typ assisterade)
Det hjälper i vändningen för att du ska få viktvana (det är lite annorlunda men har hjälpt mig öka när jag står still) och våga lägga på. Sen känns normala tunga böj lättare.

Hett tips är att kolla med en styrkelyft klubb i närheten, kolla om man kan hänga med när de kör lagträning och få lite tips om teknik och pass. Ganska kul och de flesta är positiva till att hjälpa till :)

Supertramp sa:
Jag har problemet att jag inte blir någe starkare i knäböj. Eller kanske lite men att det går väldigt långsamt. Har kört nästan samma vikter i mer än ett halvår nu men det händer liksom inget. Tycker jag testat nästan allt. Böja massor (typ 100 reps på ett pass). Böja skittungt (3:or). Böja jättedjupt. Böja mot låda. Komplettera med benpress. Inget verkar hjälpa. Bytte till lowbar (stången längre ner på ryggen) i våras och det gav typ 5 eller 10 kg men sen stannade det av igen. Och jag tycker att det är svårt att känna var min begränsning ligger, jag fastnar långt ner men jag känner liksom inte vilka muskler det är som är för svaga för att jag ska få upp stången.

Hur många ggr i veckan körde du benböj då? sedan är det ju så att det går stötvis med ökningar, iallafall för mig.
Jag har precis ökart 2,5 kg i benböj på 1 år! sedan kan det som sagt också vara andra muskler som släppar. jag ökade tex 15 kg i frontböj på 4 veckor på att öka styrkan för bålstabilitet mm. Men man behöver böja mycket för att öka, i vissa styrkeperioder kör jag 3-4 ggr i veckan.

Supertramp sa:

Om du vill öka så prova denna:
http://www.styrkelabbet.se/russian-squat-routine/

Sohl sa:
Hur många ggr i veckan körde du benböj då? sedan är det ju så att det går stötvis med ökningar, iallafall för mig.

Har styrketränat regelbundet i ca 1,5 år, 2-3 pass per vecka varav ca 2/3 av passen inkluderar knäböj. I dom andra lyften (bänk och mark) har jag mycket bättre utveckling.

Senast ändrad:
Supertramp, testa att följa ett program om du stagnerar. Russian squat program är ett bra program. Ett tips där är att slå in en bit under ditt egentliga "max" för då kan du på så sätt köra programmet kontinuerligt över hela året i princip. Kör man in sitt riktiga max ska man inte köra programmet mer än för att formtoppa inför tävlingar, dvs fåtal gånger per år.

En annan vanlig orsak till stagnation är att musklerna når en nivå i styrka när de starkare musklerna inte längre kan väga upp imbalanser i kroppen (typ brutalt starkare framsida lår vs hamstrings i böjen). Blir viktigare att jobba på att bygga upp balans i muskelstyrkan ju närmre man kommer stagnationsnivåer.

Jenny W sa:
Visserligen är jag i Täby då och då men jag har gigantiska 42 i skostorlek.

Jag har skostorlek mikroskopiska (med tanke på att jag är 186cm och har rätt stora händer +ANNAT) 42 1/2. Mina Adidas (samma nodell som du länkade till) är 42 2/3. Dom känns helt normala i storlek. Testade 42 också och dom funkade precis på längden men kändes för trånga. Om du brukar ha 42 så tror jag att 42 är lagom i dessa skor också.

Tror jag ska testa det där ryska knäböjsschemat nån gång i höst. Att böja riktigt tungt och ofta ett par månader är kanske vad jag behöver för att komma förbi min nuvarande platå.

Finns en gammal "avdankad" styrkelyftare på gymmet (har tävlat VM på 70-talet men la av när steroiderna blev populära och varit domare många år) som hjälpt mig lite och han säger att tekniken när jag böjer är jättebra. Han kommer inte med så många täningstips dock annat än "bara att böja på" typ.

Senast ändrad:
Supertramp sa:
Jenny W sa:
Visserligen är jag i Täby då och då men jag har gigantiska 42 i skostorlek.

Jag har skostorlek mikroskopiska (med tanke på att jag är 186cm och har rätt stora händer +ANNAT) 42 1/2. Mina Adidas (samma nodell som du länkade till) är 42 2/3. Dom känns helt normala i storlek. Testade 42 också och dom funkade precis på längden men kändes för trånga. Om du brukar ha 42 så tror jag att 42 är lagom i dessa skor också.

Perfekt. Tack för info.

Har hört talas om Mad cow för erfarna lyftare som stagnerat och vill komma vidare men det kanske du har provat redan?

Sohl sa:
Supertramp sa:

Om du vill öka så prova denna:
http://www.styrkelabbet.se/russian-squat-routine/

Det där programmet verkar intressant.
Sugen på att prova i vinter. Frågan är om jag klarar att inte träna något annat under de 6 veckorna. Lite cykling borde kroppen klara av vid sidan av?

Hmm...

Saxat från http://www.styrkelabbet.se/deffa/

"När du uthållighetstränar sker flera processer i din kropp som leder till att din kondition förbättras. En del av dessa processer hämmar muskelproteinsyntesen, det vill säga den process som bygger upp dina muskler.

Det sämsta du kan göra ur muskeluppbyggnadssynpunkt är att konditionsträna i direkt anslutning till styrketräningen.

Efter styrketräningen har du en förhöjd muskelproteinsyntes i flera dagar efteråt, men om du avslutar din styrketräning med hård konditionsträning så tillintetgör du den effekten. Som tur är så betyder detta inte att du måste välja mellan bra kondition eller att vara stark. Det enda som krävs för att få det mesta ur både din styrketräning och konditionsträning är helt enkelt att planera lite.

Ifall du vill konditionsträna, så se bara till att försöka skilja den träningen så långt som möjligt från styrketräningen, gärna en annan dag. Då får du i alla fall ett dygn av förhöjd proteinsyntes från styrketräningen."

Varannan dag gäller alltså styrketräning/cykling?

Jenny W sa:
Hmm...

"När du uthållighetstränar sker flera processer i din kropp som leder till att din kondition förbättras. En del av dessa processer hämmar muskelproteinsyntesen, det vill säga den process som bygger upp dina muskler.

Det sämsta du kan göra ur muskeluppbyggnadssynpunkt är att konditionsträna i direkt anslutning till styrketräningen.

Efter styrketräningen har du en förhöjd muskelproteinsyntes i flera dagar efteråt, men om du avslutar din styrketräning med hård konditionsträning så tillintetgör du den effekten. Som tur är så betyder detta inte att du måste välja mellan bra kondition eller att vara stark. Det enda som krävs för att få det mesta ur både din styrketräning och konditionsträning är helt enkelt att planera lite.

Ifall du vill konditionsträna, så se bara till att försöka skilja den träningen så långt som möjligt från styrketräningen, gärna en annan dag. Då får du i alla fall ett dygn av förhöjd proteinsyntes från styrketräningen."

Beror på hur man ser det, det där blir ett problem för folk på elitnivå som redan tangerar sina fysiska begränsningar. För oss vanliga personer innebär det bara att du inte blir "optimal". Sedan tror jag ändå inte många av oss klarar ett riktigt tungt cardiopass direkt efter tung styrketräning, men du kan med fördel avsluta ett gympass med lättare cardio, lågintensiv.

Lillgammal sa:
Jenny W sa:
Hmm...

Beror på hur man ser det, det där blir ett problem för folk på elitnivå som redan tangerar sina fysiska begränsningar. För oss vanliga personer innebär det bara att du inte blir "optimal". Sedan tror jag ändå inte många av oss klarar ett riktigt tungt cardiopass direkt efter tung styrketräning, men du kan med fördel avsluta ett gympass med lättare cardio, lågintensiv.

Ja, så kanske det är. Jag brukar börja gymträningen med uppvärmning på löpbandet 20 min lågintensiv träning. Eller så kör jag styrketräning på lunchen och cykling efter jobbet. Brukar funka bra om man inte totalmaxar på gymmet förstås.

Börjar smida vinterns plan.

Augusti - september
Styrketräning 2ggr/vecka. Fokus på Core samt köra gummibandsträning, lätta knäböj och marklyft 3x många reps 6-8 reps, eller fler?
Fortsätter att cykla ute 3-4 pass/vecka så länge det är behagligt.

Oktober - November.
Mindre cykling. Kortare pass 3-4 pass/vecka. Långa intervaller, typ 2x20
Starting Strength: Klassiskt träningsprogram 3gg/vecka
Pass A
3 x 5 Knäböj
3 x 5 Bänkpress
1 x 5 Marklyft

Pass B
3 x 5 Knäböj
3 x 5 Militärpress
5 x 3 Styrkevändningar (verkligen? Ja vi får väl se...)

December-januari
Russian Squat Routine, knäböj.
Lätt cykling 2 pass/vecka. Lågintensiv träning bara för att trampa ur benen då och då.

Februari-mars
Något bra träningsprogram? Tankar här någon? Om jag grejar att hålla motivationen upp till fortsatt coreträning.
Börjar med syreupptagningsträning, korta intervaller på cykel 4-5 pass/vecka.

E: La till gummibandet.
E2: Stavfel.

Senast ändrad:
Jenny W sa:
Hmm...

Kan detta verkligen stämma?
Jag brukar ibland avsluta mina styrketräningspass att köra 5 minuter knäböj eller marklyft där jag gör tre repetitioner var 30 sek. Sätter igång en timer på mobilen och varje gång den passerar 00 eller 30 sek så lyfter jag en snabb trea. Totalt 10 x 3 = 30 repetitioner alltså. Körde senast på 100 kg (knäböj) respektive 140 kg (marklyft) och det går åt mycket syre för jag blir väldigt andfådd och efter fem minuter har jag nära maxpuls tror jag. Skitjobbigt och riktigt kul! Men helt värdelöst alltså om man ska tro ovanstående?

Senast ändrad:
Supertramp Ja, håller med, testa ett program. Och ja, man ska inte köra kondition efter styrke pass, dvs högintensivt lite längre. Tror inte 5 min kan påverka så mycket. För maximal styrka. Men man får göra en avvägning, tycker man det är kul så kör det och släpp styrkeökning fokus under sesången.
Fokus på styrka under vintern istället.

Ah så du kör dina böj/mark efter. Testa ett rent tungt böjpass med lätta mark och ett med lätta böj och tunga mark. (2 pass i veckan) Ha mer vila än 30sek så du hinner återhämta dig. På 6-8 v sen en lättare period. Börja på en relativ tung vikt men inte max. Sen öka lite varje vecka.

Jenny, ja det ser bra ut, bra övergång. 6-8 reps är bra men känn efter, brukar köra stege upp på 12 rep, öka vikten 10 rep osv upp till 5 reps och sen 3 set av 5 reps så får man uppvärmning och kan jobba med teknik för att sen köra tyngre . Sen kan du ju avvakta med hur det känns till att planera slutet :)

Supertramp sa:
Jenny W sa:
Hmm...

Kan detta verkligen stämma?
Jag brukar ibland avsluta mina styrketräningspass att köra 5 minuter knäböj eller marklyft där jag gör tre repetitioner var 30 sek. Sätter igång en timer på mobilen och varje gång den passerar 00 eller 30 sek så lyfter jag en snabb trea. Totalt 10 x 3 = 30 repetitioner alltså. Körde senast på 100 kg (knäböj) respektive 140 kg (marklyft) och det går åt mycket syre för jag blir väldigt andfådd och efter fem minuter har jag nära maxpuls tror jag. Skitjobbigt och riktigt kul! Men helt värdelöst alltså om man ska tro ovanstående?

Därom tvistar väl de lärde.

Det var förvisso knepig engelska men jag tolkar den här länken som att det i vart fall inte var negativt med konditionsträning och styrketräning samtidigt.

http://gih.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:906371&dswid=4206

Idag testade en något anorlunda teknik i knäböjen. Körde barfota (mest för att jag inte hade några skor med mig) och det kändes faktiskt som att jag fick bättre balans när jag känner trycket på fotens olika delar mer exakt jämfört med när jag har skor. Sen lutade jag överkroppen framåt något mer än vanligt. Jag försöker komma åt den där känslan som jag har i benpressen att jag verkligen kan ta i allt vad jag kan med lårmusklerna. Fick nästan känslan av att jag skulle ramla framåt men det gjorde jag inte och jag tyckte att det kändes som att jag kunde ta i mer med benen än vanligt.

Hoppas att det inte var inbillning, jag körde inte så jättetungt så jag vet inte om jag verkligen var starkare eller om det bara kändes så. Nästa pass så jag testa lassa på nära max och lyfta lika dant se om det känns lika bra då.

Senast ändrad:
Nellimite sa:
Jenny, ja det ser bra ut, bra övergång. 6-8 reps är bra men känn efter, brukar köra stege upp på 12 rep, öka vikten 10 rep osv upp till 5 reps och sen 3 set av 5 reps så får man uppvärmning och kan jobba med teknik för att sen köra tyngre . Sen kan du ju avvakta med hur det känns till att planera slutet :)

Bra där. Uppvärmningen tog jag inte med men brukar köra några reps tom stång innan jag lägger på stegrande vikt upp till gällande för det passet.
Försöker hitta en lyftarklubb i närheten men det dräller inte av dem precis. Lund eller Helsingborg verkar vara det närmaste. Älmhult eller Hässleholm hade varit det optimala, även om jag gärna reser en bit för att få träna i en bra klubb.

Jenny om du inte kör med dedikerade lyftarskor så är barfota en direkt uppgradering till vanliga "gympadojor". Du får betydligt stabilare platå för kroppen barfota jämfört med skor med mjuk sula

Konkret sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Bänkpress och bicepscurl
App app app! Bara på fredagar är discogym tillåtet!

Det som skiljer de banbrytande och de högst ordinära åt är att de banbrytande alltid är så normbrytande och revolutionära.

Träna 8h, WHATEVER IT TAKES och leave humanity behind likt så många andra: Da vinci*, Einstein, Newton o Galileo

Senast ändrad:
Bildbevis:

Bilagor

• SSSSS.jpg
    SSSSS.jpg
    97.9 KB · Besök: 48
Senast ändrad:
Lillgammal sa:
Jenny om du inte kör med dedikerade lyftarskor så är barfota en direkt uppgradering till vanliga "gympadojor". Du får betydligt stabilare platå för kroppen barfota jämfört med skor med mjuk sula

Får kanske prova det då, även om det skulle kännas lite skumt att gå i strumplästen på gymmet, någon gång när det är lite folk.

Du får 1500 i skobidrag av jobbet har jag för mig att jag läste? Skulle räcka bra till ett par adidas power Perfect och ett par marktofflor om nu styrkelyft är din grej.

Lillgammal sa:
Du får 1500 i skobidrag av jobbet har jag för mig att jag läste? Skulle räcka bra till ett par adidas power Perfect och ett par marktofflor om nu styrkelyft är din grej.

Ja det stämmer. Skulle behöva ett par nys cykelskor oxå. Mycket man vill ha. ;)

Jenny W sa:
Börjar smida vinterns plan.

Augusti - september
Styrketräning 2ggr/vecka. Fokus på Core samt köra gummibandsträning, lätta knäböj och marklyft 3x många reps 6-8 reps, eller fler?
Fortsätter att cykla ute 3-4 pass/vecka så länge det är behagligt.

Oktober - November.
Mindre cykling. Kortare pass 3-4 pass/vecka. Långa intervaller, typ 2x20
Starting Strength: Klassiskt träningsprogram 3gg/vecka
Pass A
3 x 5 Knäböj
3 x 5 Bänkpress
1 x 5 Marklyft

Pass B
3 x 5 Knäböj
3 x 5 Militärpress
5 x 3 Styrkevändningar (verkligen? Ja vi får väl se...)

December-januari
Russian Squat Routine, knäböj.
Lätt cykling 2 pass/vecka. Lågintensiv träning bara för att trampa ur benen då och då.

Februari-mars
Något bra träningsprogram? Tankar här någon? Om jag grejar att hålla motivationen upp till fortsatt coreträning.
Börjar med syreupptagningsträning, korta intervaller på cykel 4-5 pass/vecka.

E: La till gummibandet.
E2: Stavfel.

Det är mitten av september och sommaren vill inte ge sig. Jag har inte börjat med vinterns gymträning ännu så jag får skjuta/komprimera planerna lite. Målet har ändrat sig lite så det blir ingen triathlon för mig nästa år. Skippar nog bänkpress för jag behöver ju inte tänka på någon överkroppsträning (?) Målet är endast att bli starkare som cyklist.
Var på gymmet förra torsdagen och kände lite på't. "Lätta vikter, många reps" tänkte jag för att kroppen är ju inte van.

Squat 1x10 - 20 kg + 5x5 - 40 kg
Marklyft 1x10 - 20 kg + 5x5 - 40 kg (aah jag vet, för många men det är ju kul)
Crunch 3x30 utan vikt
Sidoplanka 3x10 utan vikt
Stretch

Jag körde nog lite för hårt ändå för Herre Gud vilken träningsvärk jag fick :# Kunde knappt gå på flera dagar och det satt i över en vecka. Det var det jävligaste på länge och så hade jag ju en del cykelplaner som jag inte ville ändra på så det var bara att bita ihop. Träningsvärk brukar ju gå över om man cyklar lite med inte denna gången. Fy sjutton alltså.

Nu har jag min (cykel)avslutning för säsongen på lördag så jag planerar att börja gymma på måndag.
Jag får väl börja med tom stång då så att jag slipper värsta värken.

Ok. Idag drog vinterträningen igång på riktigt. Premiären hölls på Hotel Skansen i Båstad, där jag är på ett jobbevent. Hade tre timmar att slå ihjäl mellan konferans och middag så jag provade lokaliteterna. Gym, spa och havsbad överträffade verkligen mina förväntningar.
Körde LUGNT och med LÄTTA vikter.

Squat 10x15, 10x25, 10x30, 10x30
Mark 10x20, 10x40, 10x40
Lite olika plankanövningar

Sen ner till havsbadet för att kyla ner mig följt av bastu, varma bad mfl blötläggningsmetoder. Underbar eftermiddag.

image.jpeg

Och det gick bra mycket bättre att lyfta utan skor. Fick inte alls känslan av att knäna vill falla inåt.

image.jpeg

Oftast brukar ju knäna falla inåt när man lassar på tyngre än vad man "egentligen" orkar om man skall upprättahålla det strika lyftet i fråga.

Man kan testa och vinkla ut fötterna lite också så man vresar lite, tar lite mer ljumskar men annars är det nog bara att gnota på med lite lättare vikter för att bli stark vid knäna.

Udesen sa:
Om du har några converse hemma så kan du ju köra på det. Rätt populärt bland powerlifters

+1

Converse kopior för 150:- funkar nästan lika bra dom med :)
Allt med en platt, hård sula och utan dämpning är bra. Några här kör med skejtskor. Nån har vans slip-ons när dom markar.
Själv kör med ett par brottardojjor, som dock är för runda under foten och ska bytas ut :P

Jag har beställ ett par adidas från Wiggle. Kostar lite över en tusing på rea just nu. Kommer på fredag om jag har lite flax.

Var på min första gruppträning idag. Var jättenervös och räknade allra minst med att de skulle äta nybörjare till frukost men de var så snälla och trevliga och hjälpsamma. Fick massor av tekniktips och råd och hjälp. Fick lära mig massor dag. Bla att det heter knäböj och inget annat :) och så fick jag prova sumolyft :D Gick motvilligt med på att prova bänkpress. Kommer ångra mig imorn, känner jag redan nu.
Gav mersmak, helt klart.

Knäböj: En jäkla massa. Maxvikt 40kg
Utfallssteg: 40st 30kg (osäker nu. Verkar lite mycket?)
Bänkpress: Massor. Maxvikt 37,5kg
Marklyft: Massor. Maxvikt 80kg

Tillbaka
Topp