Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nellimite sa:Ah såg att du fått gummibandstipset redan :)
Jenny W sa:Nellimite sa:Ah såg att du fått gummibandstipset redan :)
Det gör det inte mindre sant. Tack för tips. Visserligen är jag i Täby då och då men jag har gigantiska 42 i skostorlek. Tack ändå. Kanske kan vi höras när jag är i krokarna och gå till nått gym. Kan behöva lite hjälp med lyfttekniken.
Supertramp sa:Jag hårt problemet att jag inte blir någe starkare i knäböj. Eller kanske lite men att det går väldigt långsamt. Har kört nästan samma vikter i mer än ett halvår nu men det händer liksom inget. Tycker jag testat nästan allt. Böja massor (typ 100 reps på ett pasd) Böja skittungt (3:or). Böja jättedjupt. Böja mot låda. Komplettera med benpress. Inget verkar hjälpa. Bytte till lowbar (stången längre ner på rygge) i våras och det gav typ 5 eller 10 kg men sen stannade det av igen. Och jag tycker att det är svårt att känna var min begränsning ligger, jag fastnar långt ner men jag känner liksom inte vilka muskler det är som är för svaga för att jag ska få upp stången.
Supertramp sa:Jag har problemet att jag inte blir någe starkare i knäböj. Eller kanske lite men att det går väldigt långsamt. Har kört nästan samma vikter i mer än ett halvår nu men det händer liksom inget. Tycker jag testat nästan allt. Böja massor (typ 100 reps på ett pass). Böja skittungt (3:or). Böja jättedjupt. Böja mot låda. Komplettera med benpress. Inget verkar hjälpa. Bytte till lowbar (stången längre ner på ryggen) i våras och det gav typ 5 eller 10 kg men sen stannade det av igen. Och jag tycker att det är svårt att känna var min begränsning ligger, jag fastnar långt ner men jag känner liksom inte vilka muskler det är som är för svaga för att jag ska få upp stången.
Supertramp sa:Jag har problemet att jag inte blir någe starkare i knäböj. Eller kanske lite men att det går väldigt långsamt. Har kört nästan samma vikter i mer än ett halvår nu men det händer liksom inget. Tycker jag testat nästan allt. Böja massor (typ 100 reps på ett pass). Böja skittungt (3:or). Böja jättedjupt. Böja mot låda. Komplettera med benpress. Inget verkar hjälpa. Bytte till lowbar (stången längre ner på ryggen) i våras och det gav typ 5 eller 10 kg men sen stannade det av igen. Och jag tycker att det är svårt att känna var min begränsning ligger, jag fastnar långt ner men jag känner liksom inte vilka muskler det är som är för svaga för att jag ska få upp stången.
Sohl sa:Hur många ggr i veckan körde du benböj då? sedan är det ju så att det går stötvis med ökningar, iallafall för mig.
Supertramp sa:Sohl sa:Hur många ggr i veckan körde du benböj då? sedan är det ju så att det går stötvis med ökningar, iallafall för mig.
Hat styrketränat regwlbundet i ca 1,5 år, 2-3 pass per vecka varav ca 2/3 av passen inkluderar knäböj. I dom andra lyften (bänk och mark) har jag mycket bättre utveckling.
Jenny W sa:Visserligen är jag i Täby då och då men jag har gigantiska 42 i skostorlek.
Supertramp sa:Jenny W sa:Visserligen är jag i Täby då och då men jag har gigantiska 42 i skostorlek.
Jag har skostorlek mikroskopiska (med tanke på att jag är 186cm och har rätt stora händer +ANNAT) 42 1/2. Mina Adidas (samma nodell som du länkade till) är 42 2/3. Dom känns helt normala i storlek. Testade 42 också och dom funkade precis på längden men kändes för trånga. Om du brukar ha 42 så tror jag att 42 är lagom i dessa skor också.
Sohl sa:Supertramp sa:Jag har problemet att jag inte blir någe starkare i knäböj. Eller kanske lite men att det går väldigt långsamt. Har kört nästan samma vikter i mer än ett halvår nu men det händer liksom inget. Tycker jag testat nästan allt. Böja massor (typ 100 reps på ett pass). Böja skittungt (3:or). Böja jättedjupt. Böja mot låda. Komplettera med benpress. Inget verkar hjälpa. Bytte till lowbar (stången längre ner på ryggen) i våras och det gav typ 5 eller 10 kg men sen stannade det av igen. Och jag tycker att det är svårt att känna var min begränsning ligger, jag fastnar långt ner men jag känner liksom inte vilka muskler det är som är för svaga för att jag ska få upp stången.
Om du vill öka så prova denna:
http://www.styrkelabbet.se/russian-squat-routine/
Jenny W sa:Hmm...
Saxat från http://www.styrkelabbet.se/deffa/
"När du uthållighetstränar sker flera processer i din kropp som leder till att din kondition förbättras. En del av dessa processer hämmar muskelproteinsyntesen, det vill säga den process som bygger upp dina muskler.
Det sämsta du kan göra ur muskeluppbyggnadssynpunkt är att konditionsträna i direkt anslutning till styrketräningen.
Efter styrketräningen har du en förhöjd muskelproteinsyntes i flera dagar efteråt, men om du avslutar din styrketräning med hård konditionsträning så tillintetgör du den effekten. Som tur är så betyder detta inte att du måste välja mellan bra kondition eller att vara stark. Det enda som krävs för att få det mesta ur både din styrketräning och konditionsträning är helt enkelt att planera lite.
Ifall du vill konditionsträna, så se bara till att försöka skilja den träningen så långt som möjligt från styrketräningen, gärna en annan dag. Då får du i alla fall ett dygn av förhöjd proteinsyntes från styrketräningen."
Varannan dag gäller alltså styrketräning/cykling?
Lillgammal sa:Jenny W sa:Hmm...
"När du uthållighetstränar sker flera processer i din kropp som leder till att din kondition förbättras. En del av dessa processer hämmar muskelproteinsyntesen, det vill säga den process som bygger upp dina muskler.
Det sämsta du kan göra ur muskeluppbyggnadssynpunkt är att konditionsträna i direkt anslutning till styrketräningen.
Efter styrketräningen har du en förhöjd muskelproteinsyntes i flera dagar efteråt, men om du avslutar din styrketräning med hård konditionsträning så tillintetgör du den effekten. Som tur är så betyder detta inte att du måste välja mellan bra kondition eller att vara stark. Det enda som krävs för att få det mesta ur både din styrketräning och konditionsträning är helt enkelt att planera lite.
Ifall du vill konditionsträna, så se bara till att försöka skilja den träningen så långt som möjligt från styrketräningen, gärna en annan dag. Då får du i alla fall ett dygn av förhöjd proteinsyntes från styrketräningen."
Beror på hur man ser det, det där blir ett problem för folk på elitnivå som redan tangerar sina fysiska begränsningar. För oss vanliga personer innebär det bara att du inte blir "optimal". Sedan tror jag ändå inte många av oss klarar ett riktigt tungt cardiopass direkt efter tung styrketräning, men du kan med fördel avsluta ett gympass med lättare cardio, lågintensiv.
Jenny W sa:Hmm...
Supertramp sa:Jenny W sa:Hmm...
Kan detta verkligen stämma?
Jag brukar ibland avsluta mina styrketräningspass att köra 5 minuter knäböj eller marklyft där jag gör tre repetitioner var 30 sek. Sätter igång en timer på mobilen och varje gång den passerar 00 eller 30 sek så lyfter jag en snabb trea. Totalt 10 x 3 = 30 repetitioner alltså. Körde senast på 100 kg (knäböj) respektive 140 kg (marklyft) och det går åt mycket syre för jag blir väldigt andfådd och efter fem minuter har jag nära maxpuls tror jag. Skitjobbigt och riktigt kul! Men helt värdelöst alltså om man ska tro ovanstående?
Nellimite sa:Jenny, ja det ser bra ut, bra övergång. 6-8 reps är bra men känn efter, brukar köra stege upp på 12 rep, öka vikten 10 rep osv upp till 5 reps och sen 3 set av 5 reps så får man uppvärmning och kan jobba med teknik för att sen köra tyngre . Sen kan du ju avvakta med hur det känns till att planera slutet :)
App app app! Bara på fredagar är discogym tillåtet!Lyktstoplemedhjul sa:Bänkpress och bicepscurl
Konkret sa:App app app! Bara på fredagar är discogym tillåtet!Lyktstoplemedhjul sa:Bänkpress och bicepscurl
Jenny W sa:Konkret sa:App app app! Bara på fredagar är discogym tillåtet!Lyktstoplemedhjul sa:Bänkpress och bicepscurl
Det är fredag idag. :D
Konkret sa:App app app! Bara på fredagar är discogym tillåtet!Lyktstoplemedhjul sa:Bänkpress och bicepscurl
Lillgammal sa:Jenny om du inte kör med dedikerade lyftarskor så är barfota en direkt uppgradering till vanliga "gympadojor". Du får betydligt stabilare platå för kroppen barfota jämfört med skor med mjuk sula
Lillgammal sa:Du får 1500 i skobidrag av jobbet har jag för mig att jag läste? Skulle räcka bra till ett par adidas power Perfect och ett par marktofflor om nu styrkelyft är din grej.
Jenny W sa:Börjar smida vinterns plan.
Augusti - september
Styrketräning 2ggr/vecka. Fokus på Core samt köra gummibandsträning, lätta knäböj och marklyft 3x många reps 6-8 reps, eller fler?
Fortsätter att cykla ute 3-4 pass/vecka så länge det är behagligt.
Oktober - November.
Mindre cykling. Kortare pass 3-4 pass/vecka. Långa intervaller, typ 2x20
Starting Strength: Klassiskt träningsprogram 3gg/vecka
Pass A
3 x 5 Knäböj
3 x 5 Bänkpress
1 x 5 Marklyft
Pass B
3 x 5 Knäböj
3 x 5 Militärpress
5 x 3 Styrkevändningar (verkligen? Ja vi får väl se...)
December-januari
Russian Squat Routine, knäböj.
Lätt cykling 2 pass/vecka. Lågintensiv träning bara för att trampa ur benen då och då.
Februari-mars
Något bra träningsprogram? Tankar här någon? Om jag grejar att hålla motivationen upp till fortsatt coreträning.
Börjar med syreupptagningsträning, korta intervaller på cykel 4-5 pass/vecka.
E: La till gummibandet.
E2: Stavfel.
Udesen sa:Om du har några converse hemma så kan du ju köra på det. Rätt populärt bland powerlifters
Konkret sa:Brottardojjor och femfingrar kör jag med.