[1/2OT] Jennys styrketräningstråd.

DH sa:
Hej Jenny W!
Sanslöst många inlägg i denna tråd.

Hur orkar du?

Jag tror det häringa styrketräningstjafset är bäst att bara glömma. Ett sentida påfund utan någon egentlig substans. I princip hitte på. (Browsa tråden så blir det snart rätt komiskt.)

Varför inte ge dig hän med något beprövat med månghundra, eller tusenåriga traditioner?
Välj tex ngn kampsport eller fysisk yogavariant - så spar du tid!

Du blir dessutom stark.på riktigt utan att bygga onödig volym.

Hej DH.
Tack för att du delar med dig av dina tankar. För mig är styrketräning det mest tidseffektiva då jag har gym på jobbet och lägger 40-45 minuter 2-3 ggr/vecka där och utför min core och benträning. Jag styrketränar för att jag tycker det är roligt och givande och dessutom blir jag en starkare och snabbare cyklist. Om du söker lite på nätet så styrketränar de flesta elitcyklister, så det kan inte vara fel.
Kampsport är oxå kul. Jag har innan tränat Taikwondo, Kung Fu, Shotokan Karate och boxning (om det räkas till kampsport) får många år sen så det är ett bra tips. Bra med rörlighetsträning och mycket stretching.

Konkret sa:
Frågan är hur mycket Cancellara eller van avermaet kör på gymmet.

Ja det vore intressant att veta.
Emma Johansson vet jag styrketränar i alla fall under vintersäsongen.

Men för en motionär med tävlingsambitioner är det kanske mer relevant att se hur andra motionärer som blivit duktiga tränar.

Inte Cancellara men https://www.acast.com/tyngretrningssnack/avsnitt-33-mattias-reck

"Avsnitt 33: Mattias Reck
Mattias Reck är tillbaka i Tyngre Träningssnack för att diskutera cykling och idag fokuserar vi på Tour de France som börjar till helgen.
Vi diskuterar vad Tour de France är för typ av tävling, hur de olika dagarna skiljer sig åt, vilka som är förhandsfavoriter med mera.
Vi diskuterar även hur hans cyklister försöker addera till styrketräning till deras träning och att de ibland går ner och styrketränar efter att de kört en etapp och ska tävla nästa dag."

Nellimite sa:
Har tävlat SL och kör med de skorna de ger en bättre stabilitet och dessutom lite klack dom gör böjen lite enklare (du komer djupare på ett mer naturligt sätt imo). Kör på dem om du känner att du har pengarna. Älskar mina. Annars kör jag både mark och böj med skor utan mycket sula. Vanliga lörparskor el dyligt ger för mycket ostabilitet.

Finns en Facebook sida med köp sälj styrkelyft saker (kommer inte ihåg namnet men sök) Annars funkar nog Adidas powerlift på mm sports, 850kr, men har inte testat dem personligen.

Kör böj och mark ganska lätt nu under sommaren och tyngre /styrke fokus under vintern

(Edit) ang handledslindorna som pratades om innan, de kör man för stabilitet i bänken och även för att underlätta att klämma fast stången i böj (sparar handleder ) men många 'byggare' har dem hela tiden, men tror man tappar komplett styrka då då handleder avlastas och de behöver träning de med, speciellt för oss som cyklar

Tack för ditt inlägg. Mycket bra info för min del. Hittade fb-sidan och har gått med där. Hur är det med storlekarna på skor? Är det som cykelskor att man får köpa1-2 stl för stora eller kan man gå efter sin vanliga stl på lyftarskor?

Jag har inte skaffat handledsstöd. Känner inte har jag har behov sådana men så tränar jag inte bänkpress heller. Behöver starka handleder för cyklingen så det kan ju vara bra att köra utan så länge det går. Däremot använder jag lyftremmar när jag närmar mig max på marklyften. Jag älskar dem!

Jag har börjat göra lite lätt mark och benböj nu 1-2 dagar i veckan och upptäckte att mina fötter viks och vinklas inåt (tänk ko) när jag går ner djupt i benböjen. Inte riktigt stabilt alltså så jag tror att jag kommer att ha nytta av ett par anpassade skor. Skulle inte kännas helt tryggt att göra dessa övningar med vikter eller planka under fötterna. Det kanske går med ett par Converse eller liknande för jag har inga problem med rörligheten? Fast å andra sidan är Adidas-skorna grymt snygga och jag har 1500kr i skopeng från jobbet. Ja, det lutar nog att jag köper dem men jag väntar och ser om de har rea på dem någon gång snart. Tipsa mig gärna!

Supertramp sa:
Här är ett intressant inlägg tycker jag av "Munken" (Happy-nick) där han beskriver styrketräningen som en viktig del av sin cykelträningen. Och baserat på de resultat han fått så verkar det fungera!

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=302381566771029&id=191712194504634

Ah. Tack. Det var bra läsning. Känner igen det där med muskelstelheten vid cykling efter styrketräning. Har ju lite svårt att ta det lugnt när jag borde. Vill alltid helst lyfta så mycket det går även om jag vet att jag inte borde :p
Har jag lopp så avstår jag helt från styrketräning 4-5 dagar innan.

Att dina knän bucklas inåt är ett tecken på att dina mindre muskelgrupper i ben och rumpa är för klena för vikten. Träna gynstolsmaskiner och annat som bygger styrka för att vinkla ut respektive in benen, vanligt problem bland cyklister då man inte tränar muskler i den ledden. Personliga favoriten är gummiband runt knäna som man sedan kör knäböj utan vikt, bandet ska vara spänt så att man får träna på att just flexa ut låren och hålla rumpan spänd. Att knäna ska följa fötterna (som ska vinklas utåt) är en grundpelare om du ska köra knäböj.

DH sa:
Hej Jenny W!

Hur orkar du?

Jag tror det häringa styrketräningstjafset är bäst att bara glömma. Ett sentida påfund utan någon egentlig substans. I princip hitte på. (Browsa tråden så blir det snart rätt komiskt.)

Varför inte ge dig hän med något beprövat med månghundra, eller tusenåriga traditioner?

Lyfta/slita/dra tunga saker har vi gjort sedan vi var apor på afrikanska savannen. Att krysta genom magen med doftljus eller roundhousekicka en påse ter sig som nymodighet i jämförelse.

Om du vill se otränad ut i kläder är väl din ensak.

Lillgammal sa:
Att dina knän bucklas inåt är ett tecken på att dina mindre muskelgrupper i ben och rumpa är för klena för vikten. Träna gynstolsmaskiner och annat som bygger styrka för att vinkla ut respektive in benen, vanligt problem bland cyklister då man inte tränar muskler i den ledden. Personliga favoriten är gummiband runt knäna som man sedan kör knäböj utan vikt, bandet ska vara spänt så att man får träna på att just flexa ut låren och hålla rumpan spänd. Att knäna ska följa fötterna (som ska vinklas utåt) är en grundpelare om du ska köra knäböj.

Denna menar du?

Capture.JPG

Lillgammal sa:

Gynstolsövningarna ska utföras naken.

Miss Lycka sa:
Lillgammal sa:

Helst skall också en speciell PT medverka för att få bästa effekt.

Jenny W sa:
Nellimite sa:
Har tävlat SL och kör med de skorna de ger en bättre stabilitet och dessutom lite klack dom gör böjen lite enklare (du komer djupare på ett mer naturligt sätt imo). Kör på dem om du känner att du har pengarna. Älskar mina. Annars kör jag både mark och böj med skor utan mycket sula. Vanliga lörparskor el dyligt ger för mycket ostabilitet.

Finns en Facebook sida med köp sälj styrkelyft saker (kommer inte ihåg namnet men sök) Annars funkar nog Adidas powerlift på mm sports, 850kr, men har inte testat dem personligen.

Kör böj och mark ganska lätt nu under sommaren och tyngre /styrke fokus under vintern

(Edit) ang handledslindorna som pratades om innan, de kör man för stabilitet i bänken och även för att underlätta att klämma fast stången i böj (sparar handleder ) men många 'byggare' har dem hela tiden, men tror man tappar komplett styrka då då handleder avlastas och de behöver träning de med, speciellt för oss som cyklar

Tack för ditt inlägg. Mycket bra info för min del. Hittade fb-sidan och har gått med där. Hur är det med storlekarna på skor? Är det som cykelskor att man får köpa1-2 stl för stora eller kan man gå efter sin vanliga stl på lyftarskor?

Jag har inte skaffat handledsstöd. Känner inte har jag har behov sådana men så tränar jag inte bänkpress heller. Behöver starka handleder för cyklingen så det kan ju vara bra att köra utan så länge det går. Däremot använder jag lyftremmar när jag närmar mig max på marklyften. Jag älskar dem!

Jag har börjat göra lite lätt mark och benböj nu 1-2 dagar i veckan och upptäckte att mina fötter viks och vinklas inåt (tänk ko) när jag går ner djupt i benböjen. Inte riktigt stabilt alltså så jag tror att jag kommer att ha nytta av ett par anpassade skor. Skulle inte kännas helt tryggt att göra dessa övningar med vikter eller planka under fötterna. Det kanske går med ett par Converse eller liknande för jag har inga problem med rörligheten? Fast å andra sidan är Adidas-skorna grymt snygga och jag har 1500kr i skopeng från jobbet. Ja, det lutar nog att jag köper dem men jag väntar och ser om de har rea på dem någon gång snart. Tipsa mig gärna!

Hej Jenny. Gå in på Styrkelabbet.se och läs på vad Daniel har att säga om knäböjen och om rörlighet för knäböj. Kan du utföra böj som han så är det bara att gratulera och skor är inte nödvändiga. Jag själv blev dock utdömd av sjukgymnasten pga min olämpliga anatomi så jag har fått anpassa utförandet, vilket innebär skor och inte så djupa böj.

Det gäller att ha tålamod på de lägre vikterna och inte öka innan tekniken sitter. Jag tror du måste nöta böj med lägre vikter innan du kan öka. Jag själv gick på Stronglift 5x5 men viktökningen (både på stången och jag själv) gick alldeles för fort så ryggen protesterade. Dessutom är 5x5 svårt att kombinera med cyklingen eftersom man hela tiden är seg i benen.

Nu kör jag helkroppspass 2 ggr/vecka 2x15 reps och stannar alltid innan fail. Ibland lägger jag in några tunga set på mark och böj, men aldrig så tungt som det blir på 5x5. Mitt mål är att ligga still i vikt och bli lite starkare i benen.

Vad gäller Adidasskorna är de små i "UK" men gå efter "cm" istället så brukar det ofta stämma. Jag har 46 till vardag, 47 i Shimano och 48 i adidasskorna. Då är de ändå rätt tajta... Men i "cm" stämmer det ganska bra med andra skor som sagt.

Hälsningar
Björn
S.A.F.E.-instruktör 2001, cykelidiot sedan -99.

Supertramp sa:
En annan sak som gör stor skillnad för mig i alla fall är vilken tröja jag har. Bomullströja funkar bäst. Funktionsmaterial sämst (för hal). Linne funkar sådär, blir också halt när man är svettig (och jag svettas som en gris på gymmet).

Jo, det har jag märkt. Det känns bättre för min del med linne, blir inte lika halt som med funktionströja. Fick ont i nackkotorna i början och fattade först inte vad det var i från... Det var ju skivstången som låg mot kotorna. Bättre att flytta ner stången till mjukdelarna så ligger den stadigare. Som bonus kan jag lättare höja blicken under lyftet.

Konkret sa:
Miss Lycka sa:
Lillgammal sa:

Helst skall också en speciell PT medverka för att få bästa effekt.

Åh vad ni tramsar!

:D

Jenny W sa:
Lillgammal sa:

Denna menar du?

Precis och varierande tröghet i gummibandet ger sedan önskvärt motstånd. Som andra säger behöver du inte nya skor, att köra barfota/strumpor är bättre för både mark och böj än gympaskor då dessa deformeras av vikten och ger en instabil platå för foten. Om du sedan håller kvar intresset för basövningar så kan du snegla på lyftarskor alternativt köpa på direkten om du nu får 1500kr av jobbet.

Beppo sa:
Jenny W sa:
Nellimite sa:

Hej Jenny. Gå in på Styrkelabbet.se och läs på vad Daniel har att säga om knäböjen och om rörlighet för knäböj. Kan du utföra böj som han så är det bara att gratulera och skor är inte nödvändiga. Jag själv blev dock utdömd av sjukgymnasten pga min olämpliga anatomi så jag har fått anpassa utförandet, vilket innebär skor och inte så djupa böj.

Det gäller att ha tålamod på de lägre vikterna och inte öka innan tekniken sitter. Jag tror du måste nöta böj med lägre vikter innan du kan öka. Jag själv gick på Stronglift 5x5 men viktökningen (både på stången och jag själv) gick alldeles för fort så ryggen protesterade. Dessutom är 5x5 svårt att kombinera med cyklingen eftersom man hela tiden är seg i benen.

Nu kör jag helkroppspass 2 ggr/vecka 2x15 reps och stannar alltid innan fail. Ibland lägger jag in några tunga set på mark och böj, men aldrig så tungt som det blir på 5x5. Mitt mål är att ligga still i vikt och bli lite starkare i benen.

Vad gäller Adidasskorna är de små i "UK" men gå efter "cm" istället så brukar det ofta stämma. Jag har 46 till vardag, 47 i Shimano och 48 i adidasskorna. Då är de ändå rätt tajta... Men i "cm" stämmer det ganska bra med andra skor som sagt.

Hälsningar
Björn
S.A.F.E.-instruktör 2001, cykelidiot sedan -99.

Fast när Daniel gör knäböj ser det ut som om han har Adidasskorna... ;)
Följer styrkelabbets podar och läser den sidan då och då. Många bra tips för en newbe som jag. Kände oxå att stronglift tog hårt på krafterna men är det bara vinterträning så tycker jag inte att det gör något att cyklingen får stå tillbaka lite. Bra att hålla kroppen trött ett tag och sen vila för att börja om och höja (periodisera) under uppbyggnadsperioden.
Bra där angående storlekarna på skorna. Kanske bäst att beställa från ett ställe där man kan skicka tillbaka gratis och byta om det skulle vara fel stl.

Var med brorsonen 18 år till gymmet och spolingen bänkpressar 160kg och han ser inte alls speciellt biffig ut men han har tränat några år. Testade själv och fick upp 90kg till slut men det snurrade i huvet och jag trodde jag skulle få hjärnblödning. Alltså en 50 åring har absolut ingen chans mot en 18 åring.

Jag tänkte i alla fall börja styrketräna så smått i vinter och då får det bli det vi körde i lumpen (armhävningar/ryggups/situps) och sen när det känns bra tänkte jag prova lite vikter. Annars fanns det ganska många bra träningstips i den här tråden som jag kommer testa.

160 kg som 18 åring är riktigt bra. Beroende på viktklass han befinner sig i så borde han tävla seriöst om han inte redan gör det.

Bifogar en bild på svenska junior rekord på klassisk bänkpress.

Bilagor

• Screenshot_20160809-154425.png
    Screenshot_20160809-154425.png
    66.6 KB · Besök: 40
Scale60 sa:
Var med brorsonen 18 år till gymmet och spolingen bänkpressar 160kg och han ser inte alls speciellt biffig ut men han har tränat några år. Testade själv och fick upp 90kg till slut men det snurrade i huvet och jag trodde jag skulle få hjärnblödning. Alltså en 50 åring har absolut ingen chans mot en 18 åring.

Jag tänkte i alla fall börja styrketräna så smått i vinter och då får det bli det vi körde i lumpen (armhävningar/ryggups/situps) och sen när det känns bra tänkte jag prova lite vikter. Annars fanns det ganska många bra träningstips i den här tråden som jag kommer testa.

Här är din åldersgrupp.

Bilagor

• Screenshot_20160809-154711.png
    Screenshot_20160809-154711.png
    60.4 KB · Besök: 32
Jenny W sa:
DH sa:
Hej Jenny W!

Hur orkar du?

Hej DH.
Tack för att du delar med dig av dina tankar. För mig är styrketräning det mest tidseffektiva då jag har gym på jobbet och lägger 40-45 minuter 2-3 ggr/vecka där och utför min core och benträning. Jag styrketränar för att jag tycker det är roligt och givande och dessutom blir jag en starkare och snabbare cyklist. Om du söker lite på nätet så styrketränar de flesta elitcyklister, så det kan inte vara fel.
Kampsport är oxå kul. Jag har innan tränat Taikwondo, Kung Fu, Shotokan Karate och boxning (om det räkas till kampsport) får många år sen så det är ett bra tips. Bra med rörlighetsträning och mycket stretching.

Som du skriver så finns varken balans, flexibilitet, andning, etc med i vanlig styrketräning på gym.

Min teori är att träning är mer komplex än att bara öka förmågan i vissa muskelgrupper. (Det räcker inte)

Därför mitt inlägg om andra träningsformer.

Lycka till Jenny!

Konkret sa:
160 kg som 18 åring är riktigt bra. Beroende på viktklass han befinner sig i så borde han tävla seriöst om han inte redan gör det.

Han väger 85kg och jag väger 88kg (vi vägde oss innan). Jag ska skicka den här tabellen till honom, han är definitivt jävligt stark men att han var så stark att han är i absoluta Sverige toppen bland juniorer hade jag ingen aning om.

Scale60 sa:
Konkret sa:

Han väger 85kg och jag väger 88kg (vi vägde oss innan). Jag ska skicka den här tabellen till honom, han är definitivt jävligt stark men att han var så stark att han är i absoluta Sverige toppen bland juniorer hade jag ingen aning om.

Länk till rekordlistan.
http://www.styrkelyft.se/TavlingResultat/Svenskarekord/

Kolla om det finns någon lokal styrkelyfts klubb som han kan ta kontakt med.

Senast ändrad:
Konkret sa:
Scale60 sa:
Konkret sa:

Länk till rekordlistan.
http://www.styrkelyft.se/TavlingResultat/Svenskarekord/

Kolla om det finns någon lokal styrkelyfts klubb som han kan ta kontakt med.

Ser att han ligger -7.5kg från Sverige rekordet för ungdomar 83kg och -15kg från Sverigerekordet för undomar 93kg.
Alltså han borde definitivt åtminstone börja tävla.

Senast ändrad:
Konkret sa:
Här är din åldersgrupp.

Vad säger man, borde alltså kunna pressa mellan 145kg och 160kg men orkade bara 90kg. Min ursäkt: jag tränar inte styrketräning och har jobbat med datorer sen 15 år.

Måste komma ihåg denna tråd om ett år så jag kan jämföra mig själv med mig själv,

Vad gäller att ta sig upp för ett berg så har jag följande data:

<35 år: 6 minuter (77kg)
45 år: 28 minuter (92kg)
46 år: 14 minuter (90kg)
47 år: 12 minuter (88kg)
48 år: 16 minuter (88kg men lunginflammation)
49 år: 11 minuter (88kg)
50 år: hoppas på 8 minuter och kroppsvikt 80kg

Senast ändrad:
Scale60 sa:
Konkret sa:
Här är din åldersgrupp.

Vad säger man, borde alltså kunna pressa mellan 145kg och 160kg men orkade bara 90kg. Min ursäkt: jag tränar inte styrketräning och har jobbat med datorer sen 15 år.

Måste komma ihåg denna tråd om ett år så jag kan jämföra mig själv med mig själv,

Vad gäller att ta sig upp för ett berg så har jag följande data:

<35 år: 6 minuter (77kg)
45 år: 28 minuter (92kg)
46 år: 14 minuter (90kg)
47 år: 12 minuter (88kg)
48 år: 16 minuter (88kg men lunginflammation)
49 år: 11 minuter (88kg)
50 år: hoppas på 8 minuter och kroppsvikt 80kg

Du skall nog ta listan med en nypa salt om du skall jämföra dig. De karlarna har nog styrketränat sen dom var 20.
Men grym prestationskurva på berget!

Sen om du verkligen satsar på bänken se gärna till att du har en som passar dig när du kör tungt. Det händer faktiskt ganska allvarliga olyckor då och då.

He he detta bygger på myten om tuffa råstarka norrlänningar! 18-årig grabb i Kiruna tränar lite bänkpress och lyfter mer än Svenska rekordet utan att veta om det! :-)

Hur stark är han i dom andra lyften (knäböj och mark)?

Supertramp sa:
He he detta bygger på myten om tuffa råstarka norrlänningar! 18-årig grabb i Kiruna tränar lite bänkpress och lyfter mer än Svenska rekordet utan att veta om det! :-)

Bastar han ner sig till 83 och lär sig lite lyftteknik så skall det nog gå. Det är ju ganska stor skillnad på att vröla upp 160 på träning och få ett godkänt lyft på tävling.

Supertramp sa:

Ingen aning men, vi får kolla.

Senast ändrad:
Konkret sa:
Supertramp sa:

Bastar han ner sig till 83 och lär sig lite lyftteknik så skall det nog gå. Det är ju ganska stor skillnad på att vröla upp 160 på träning och få ett godkänt lyft på tävling.

Låter som ett bra tips.

Senast ändrad:
Supertramp sa:

Editerat bort lite öl-influerade kommentarer, sista semesterveckan för mig och det regnar så jag tänkte att några öl efter middan kunde bli roligt.

Senast ändrad:
Scale60 sa:
Supertramp sa:

Editerat bort lite öl-influerade kommentarer, sista semesterveckan för mig och det regnar så jag tänkte att några öl efter middan kunde bli roligt.

Senast ändrad:
Nej, Kiruna har jag inte varit i. Och med tanke på hur jävla långt norrut det ligger, lär det aldrig hända heller. I alla fall inte dagens Kiruna. Ny-Kiruna som ska byggas upp kanske jag besöker på ålderns höst.

Som längst norrut har jag varit i Skalmodal. Tog ju ett par dagar att köra tillbaks ner till civiliserade trakter.

geologen sa:
Nej, Kiruna har jag inte varit i. Och med tanke på hur jävla långt norrut det ligger, lär det aldrig hända heller. I alla fall inte dagens Kiruna. Ny-Kiruna som ska byggas upp kanske jag besöker på ålderns höst.

Som längst norrut har jag varit i Skalmodal. Tog ju ett par dagar att köra tillbaks ner till civiliserade trakter.

Här kommer lite bilder från Kiruna :D.

Bilagor

• 20160801_204608.jpg
    20160801_204608.jpg
    119.3 KB · Besök: 40
  • 20160729_210734.jpg
    20160729_210734.jpg
    292 KB · Besök: 32
Alltså. Antalet mil marscherade betyder inget när man blir dödad.

1 kompani jägare och 1 kompani spaning nedkämpade under storövning. Bara för man har gått långt, skjuter ksp med magasin och basker skall man inte tro att man är odödlig.

Slut på det militära. Jag önskar din släkting allt gott i sin karriär som lyftare.

Här kommer lite mer bilder från Kiruna dock är dom nog inaktuella om några år när Kiruna är flyttad ca 10km österut.

Bilagor

• DSC08821.JPG
    DSC08821.JPG
    288.3 KB · Besök: 36
  • DSC08895.JPG
    DSC08895.JPG
    308 KB · Besök: 37
  • DSC09445.JPG
    DSC09445.JPG
    289.7 KB · Besök: 40
  • DSC09558.JPG
    DSC09558.JPG
    267.6 KB · Besök: 33
  • DSC09564.JPG
    DSC09564.JPG
    246.1 KB · Besök: 36
  • DSC09573.JPG
    DSC09573.JPG
    283.5 KB · Besök: 42
Senast ändrad:
Editerat bort lite öl-influerade kommentarer, sista semesterveckan för mig och det regnar så jag tänkte att några öl efter middan kan bli roligt.

- Så då är "skadekontrollen" av happy klar, bara 2 forum till att kolla igenom sen ska jag fortsätta njuta av baksmällan. Har ett svagt minne att jag hade ett "flamewar" med några ryssar där jag kom fram till att sverige visst har kärnvapen och mopsar dom sig så blåser vi bort moskva, så om sverige kärnvapenbombas dom närmaste veckorna så är det mitt fel :D - gud vad töntig jag blir när jag dricker öl.

Senast ändrad:
Jenny W sa:
Nellimite sa:

Kanon! Mark är härligt!
om du vill motverka innåtfällningen tar du ett gummi band, alltså ett brett, sådant som man har när man tränar rörlighetoch knyter runt knäna, dvs du ska stå bekvämt i böj position men banden ska vara tight så de sitter på plats och känns lite. När du sedan böjer kommer du automatiskt trycka ut benen mot dem. Annars är det bara att sänka vikten lite för det blir för tungt i något moment så du inte kan utföra med rätt form. Testa att stå aningen bredare och se om det blir bättre. Svårt med online tips eftersom jag inte vet hur du kör, men beprövade saker man kan testa.
Converse är ett bättre alternativ än gympisar. Mina är ett par 39or om du vill prova och det är rätt storlek, Cyklat med fredrikshof täby och tror du kör med dem en del. kör på vanlig sko storlek mot börjskor, mina är lite smala så har man bredare fötter så kan det behöva större.

Tillbaka
Topp