Jenny W sa:
Nellimite sa:
Har tävlat SL och kör med de skorna de ger en bättre stabilitet och dessutom lite klack dom gör böjen lite enklare (du komer djupare på ett mer naturligt sätt imo). Kör på dem om du känner att du har pengarna. Älskar mina. Annars kör jag både mark och böj med skor utan mycket sula. Vanliga lörparskor el dyligt ger för mycket ostabilitet.
Finns en Facebook sida med köp sälj styrkelyft saker (kommer inte ihåg namnet men sök) Annars funkar nog Adidas powerlift på mm sports, 850kr, men har inte testat dem personligen.
Kör böj och mark ganska lätt nu under sommaren och tyngre /styrke fokus under vintern
(Edit) ang handledslindorna som pratades om innan, de kör man för stabilitet i bänken och även för att underlätta att klämma fast stången i böj (sparar handleder ) men många 'byggare' har dem hela tiden, men tror man tappar komplett styrka då då handleder avlastas och de behöver träning de med, speciellt för oss som cyklar
Tack för ditt inlägg. Mycket bra info för min del. Hittade fb-sidan och har gått med där. Hur är det med storlekarna på skor? Är det som cykelskor att man får köpa1-2 stl för stora eller kan man gå efter sin vanliga stl på lyftarskor?
Jag har inte skaffat handledsstöd. Känner inte har jag har behov sådana men så tränar jag inte bänkpress heller. Behöver starka handleder för cyklingen så det kan ju vara bra att köra utan så länge det går. Däremot använder jag lyftremmar när jag närmar mig max på marklyften. Jag älskar dem!
Jag har börjat göra lite lätt mark och benböj nu 1-2 dagar i veckan och upptäckte att mina fötter viks och vinklas inåt (tänk ko) när jag går ner djupt i benböjen. Inte riktigt stabilt alltså så jag tror att jag kommer att ha nytta av ett par anpassade skor. Skulle inte kännas helt tryggt att göra dessa övningar med vikter eller planka under fötterna. Det kanske går med ett par Converse eller liknande för jag har inga problem med rörligheten? Fast å andra sidan är Adidas-skorna grymt snygga och jag har 1500kr i skopeng från jobbet. Ja, det lutar nog att jag köper dem men jag väntar och ser om de har rea på dem någon gång snart. Tipsa mig gärna!
Hej Jenny. Gå in på Styrkelabbet.se och läs på vad Daniel har att säga om knäböjen och om rörlighet för knäböj. Kan du utföra böj som han så är det bara att gratulera och skor är inte nödvändiga. Jag själv blev dock utdömd av sjukgymnasten pga min olämpliga anatomi så jag har fått anpassa utförandet, vilket innebär skor och inte så djupa böj.
Det gäller att ha tålamod på de lägre vikterna och inte öka innan tekniken sitter. Jag tror du måste nöta böj med lägre vikter innan du kan öka. Jag själv gick på Stronglift 5x5 men viktökningen (både på stången och jag själv) gick alldeles för fort så ryggen protesterade. Dessutom är 5x5 svårt att kombinera med cyklingen eftersom man hela tiden är seg i benen.
Nu kör jag helkroppspass 2 ggr/vecka 2x15 reps och stannar alltid innan fail. Ibland lägger jag in några tunga set på mark och böj, men aldrig så tungt som det blir på 5x5. Mitt mål är att ligga still i vikt och bli lite starkare i benen.
Vad gäller Adidasskorna är de små i "UK" men gå efter "cm" istället så brukar det ofta stämma. Jag har 46 till vardag, 47 i Shimano och 48 i adidasskorna. Då är de ändå rätt tajta... Men i "cm" stämmer det ganska bra med andra skor som sagt.
Hälsningar
Björn
S.A.F.E.-instruktör 2001, cykelidiot sedan -99.