Hej Jenny och hej Supertramp.
har följt denna tråd och den e grymt intressant. jag har också hittat lyckan/glädjen i att ha styrketräning som träningsform och resultaten märker man rätt fort. Brottas troligen som ni med balansen Styrka/kondition. Dvs vinter blir det mer styrka o sommar mer kondis. Lite solkenscyklist/löpare är jag å erkänner jag :). Dock så har jag märkt att när jag började styrketräna så blev jag som cyklist/löpare mycket snabbare explosivt. så kondispassen bygger jag på uthållighet å styrkepassen just på styrka. Men ju mer intresserad jag blir av styrketräning så hamnar jag även under sommarsäsong på gymmet och har också då börjat med mer övningar kring å få upp min rörelsefrihet. Gammal kropp blir stelare å stelare.
Muskler å kondis hänger med men rörelsen blir lite sämre i leder mm.
har faktiskt tagit åt mig kring de tips ni visat och de funkar.
jag kör oftast delat på 3 pass/dagar m 1 vila
1 bröst/axlar och då mest fria vikter/skivstång Bänk, militärpress, hantelpressar å ibland kabelcrossen
2 rygg/ ben oftast då chins/latsdrag, knäböj, marklyft, overheadsquats ( just denna för rörelse och balans)
3 ren kondis i form av spinning, löpning, skidstackarmaskin eller roddmaskin.
4 vila ( fast det brukar innebära en powerwalk eller ibland lite lek på gymmet typ battlerope, kettlebells )
håller mig också som ni e inne på mest till basövningar och testar lite av era tips.
kämpa på och återigen, sjukt bra tråd :)
jocke w