[½OT] Saltpaniiiiiiik!

Kung Stalle

Aktiv medlem
[½OT] Saltpaniiiiiiik!
Hallon!

Vad är det som händer? Varför hinkas det hysteriska mängder Resorb, äts chips,salta pinnar nachos åt höger och vänster. Allt i nån form av ängslan för att man skulle ha för lite salt i kroppen. I sverige... 4 riil?

Särskilt i samband med minsta lilla träning.

Stalle

Senast ändrad:
[½OT] Saltpaniiiiiiik!
Resorb kan jag förstå i tron om att man behöver vätskeersättning. Helt onödigt, räcker med vatten men whatever.

Chips och skit ?! Haha ja det är folk som hittar ursäkter för att trycka i sig snacks. Vanligtvis inte de mest vältränade direkt.

Samma kloka människor som dricker öl eller kaffe för att de behöver vätska.

[½OT] Saltpaniiiiiiik!
om man förutom salt vill tillföra förlorat sackarin och polyetylenglykol kan man ju ta resorb.

är man bara ute efter saltersättning inkl kalium och magnesiumsalter kan man göre egen sportdryck och blanda lite seltin i t ex saft.

[½OT] Saltpaniiiiiiik!
Jag skulle inte heller rekommendera Resorb, just för att den tillverkas av Nestlé.

Nestlé är även känt som världens ondaste företag.

[½OT] Saltpaniiiiiiik!
Stog i kontroll 3 vid 42km på björnfrossa ultramara och vid vår kontroll tog den som vann tog en lättöl (egen) 2chips och en saltlakrisgodis så !!! 63km på under 5timmar och bra många höjdmeter.....

[½OT] Saltpaniiiiiiik!
Resorb vet jag inte, men att salta maten lite extra dagar när man svettas hysteriskt känns inte fel.

Jag kan iaf märka av när jag bara druckit mycket vatten och svettats mycket, att det enda som händer är att jag direkt blir kissnödig, men ändå fortsatt törstig. Då upplever jag att det hjälper att salta maten lite extra.

[½OT] Saltpaniiiiiiik!
Haha, och här kommer jag överlycklig över upptäckten, att den enda jag behövde göra för att sluta kollapsa i sommarvärmen är att stoppa lite salt i vattenflaskan.
Men det ska man tydligen inte göra? I Sverige?

[½OT] Saltpaniiiiiiik!
N_sandstrom sa:
Haha, och här kommer jag överlycklig över upptäckten, att den enda jag behövde göra för att sluta kollapsa i sommarvärmen är att stoppa lite salt i vattenflaskan.
Men det ska man tydligen inte göra? I Sverige?

Om du cyklar ute i verkligheten så kör på !! Ha lite salt i flaskan, men om du internetcyklar så kan du strunta i det......?

[½OT] Saltpaniiiiiiik!
Resorb är dock det bästa som hänt världen mot bakfylla. En tablett innan läggdags och en i vattnet bredvid sängen som dricks under natten. Helt otroligt vilket skillnad. Och ja, då har jag testat med bara vatten vilket funkar bra. Men Resorb gör det ännu bättre.

[½OT] Saltpaniiiiiiik!
toga sa:
Resorb kan jag förstå i tron om att man behöver vätskeersättning. Helt onödigt, räcker med vatten men whatever.

Chips och skit ?! Haha ja det är folk som hittar ursäkter för att trycka i sig snacks. Vanligtvis inte de mest vältränade direkt.

Jag dricker 4-5 koppar kaffe under 8h jobb, menar du att jag vad är skillnaden på att dricka det och motsvarande mängd vätska i rent vatten?
Jag tycker kaffe är godare nämligen :)

[½OT] Saltpaniiiiiiik!
landen sa:
toga sa:

Jag dricker 4-5 koppar kaffe under 8h jobb, menar du att jag vad är skillnaden på att dricka det och motsvarande mängd vätska i rent vatten?
Jag tycker kaffe är godare nämligen :)

Visar sig ovan i tråden att jag möjligtvis har fel angående kaffe.

Men jag dricker själv mycket kaffe, och har tämligen liten blåsa med. Detta har gjort att om jag dricker kaffe på morgonen måste jag i princip hoppa av tåget och kissa på väg till jobbet. Nu tar jag koffeintabletter i stället, och det funkar prima. På helger om jag dricker kaffe måste jag besöka toan två- tre gånger inom en timme närmsta tiden efter kaffeintaget. Detta sker inte om jag dricker vatten och tar koffeintablett.

Koffein ska ju dock vara det som är vätskedrivande, men jag blir helt enkelt inte kissnödig av koffeintabletter. Blir det dock väldigt mcyket av kaffe.

Dricker jag mycket kaffe på jobbet har jag även väldigt gult kiss på kvällen, som tyder på att man har för lite vätska i kroppen.

[½OT] Saltpaniiiiiiik!
Henrik_E sa:
fredrik168 sa:
Resorb sport är grymt när man kört hårt/långt och fått kramp !!
Finns inga som helst belägg för att det skulle vara bättre än vatten.

Antar att du vet bättre än mig men jag har själv använt just detta på långlopp och för mig funkar det,
Om du svettas/anstränger dig mycket så behöver du fylla på salter och mineraler, salter binder vatten i kroppen så du kan behålla det längre och magnesium motverkar kramp.

[½OT] Saltpaniiiiiiik!
fredrik168 sa:
Henrik_E sa:
fredrik168 sa:
Resorb sport är grymt när man kört hårt/långt och fått kramp !!
Finns inga som helst belägg för att det skulle vara bättre än vatten.

Antar att du vet bättre än mig men jag har själv använt just detta på långlopp och för mig funkar det,
Om du svettas/anstränger dig mycket så behöver du fylla på salter och mineraler, salter binder vatten i kroppen så du kan behålla det längre och magnesium motverkar kramp.
Finns inga som helst belägg för att magnesium motverkar kramp.

[½OT] Saltpaniiiiiiik!
H. sa:
Resorb vet jag inte, men att salta maten lite extra dagar när man svettas hysteriskt känns inte fel.

Jag kan iaf märka av när jag bara druckit mycket vatten och svettats mycket, att det enda som händer är att jag direkt blir kissnödig, men ändå fortsatt törstig. Då upplever jag att det hjälper att salta maten lite extra.

Det stämmer. När dina njurar känner av att salthalten i blodet går under x antal mmol/liter ökar de urinproduktionen för att du ska kissa ut lite av den extra vätskan. Dricker du däremot något som är isotopiskt kommer du inte få samma effekt, eller rent krasst kompenserar med så mycket salt som behövs för att späda ut vattnet till samma salthalt som kroppen.

[½OT] Saltpaniiiiiiik!
Det är ingen skillnad på Sverige sommaren 2018 och tropikerna valfritt år.

Under åren jag var till sjöss och tränade ombord på varma breddgrader så behövde jag salta det vatten jag drack under teäning. Det var förvisso evaporerat vatten, dvs, väldigt rent, det tillförs lite mineraler efter processen men åtminstone inte tillräckligt för det behov min kropp hade när jag svettades så mycket som jag gjorde.
Jag blev dålig i magen om jag inte hade extra salt (brukade ha örtsalt för att göra det mer allsidigt)

[½OT] Saltpaniiiiiiik!
Alltså, "funkar för mig" är inte ett hållbart argument för någonting.
Fortsätt gärna med "det som funkar för dig", men påstå inte att det är någon slags sanning som skulle gälla för alla.

Att hinka vätskeersättning när man inte är uttorkad är meningslöst. Däremot så är det ju många som tror att man måste tvinga i sig en massa vätska nu när det är varmt och speciellt om man samtidigt anstränger sig lite. För dom är det nog bra att dom kör lite extra mineraler för annars riskerar dom att övervätska sig istället (med väldigt liknande symptom som uttorkning).
Dricker man när man är törstig och äter normalt så behöver en frisk människa i normalfallet ingen vätskeersättning.
Det finns inga vetenskapliga belägg för att kramp i samband med ansträngning skulle ha något med salt/vätskebalans att göra. Istället talar det mesta för att den sortens kramp beror på att man helt enkelt tagit i mer än vad de krampande musklerna pallade med vid tillfället.

[½OT] Saltpaniiiiiiik!
eketjall sa:
Alltså, "funkar för mig" är inte ett hållbart argument för någonting.
Fortsätt gärna med "det som funkar för dig", men påstå inte att det är någon slags sanning som skulle gälla för alla.

När det sägs på norrländska av en f.d. alpinskidåkare så låter det genast mer trovärdigt! :)

9988.png

[½OT] Saltpaniiiiiiik!
Jag använder high5zero från wiggle.
Jag får pannknack från helvetet om jag inte gör det, när det är riktigt varm och man tränar hårt.
Det är mycket mineraler i svett.

[½OT] Saltpaniiiiiiik!
Apoteken hade leverantörsproblem av ondske-Resorb några veckor tillbaka. Deras egen snäll-vätskeersättning fanns, även om den är svagare både i smak och innehåll.

Resorb hjälper mot kramp i huvudet.

[½OT] Saltpaniiiiiiik!
johan44 sa:
Lite parallell till vattenpaniken som härjat i åratal på kontor och i gym. Lagom är väldigt bra...
Det är verkligen helt sjukt.
Jag var ihop med en tjej, som gnällde på att hon gick på toa 7-8 gånger på en dag.
Så satt hon där med vattenflaskan på jobbet. Förstår inte hur somliga tänker. Hon slutade med vattenflaskan och gick på toa 2-3 gånger på en dag istället.

Titta på pisset är mitt enda knep. Pissar jag vitt har jag druckit för mycket, särskilt när man ska sova.

[½OT] Saltpaniiiiiiik!
Det måste dessutom vara rätt gammalt fenomen, jag vill minnas att man på tågluffartiden för 30 år sedan kunde känna igen en svensk på vattenflaskan... :)
Stervelo sa:
johan44 sa:
Lite parallell till vattenpaniken som härjat i åratal på kontor och i gym. Lagom är väldigt bra...
Jag var ihop med en tjej, som gnällde på att hon gick på toa 7-8 gånger på en dag.
Så satt hon där med vattenflaskan på jobbet. Förstår inte hur somliga tänker. Hon slutade med vattenflaskan och gick på toa 2-3 gånger på en dag istället.

Titta på pisset är mitt enda knep. Pissar jag vitt har jag druckit för mycket, särskilt när man ska sova.

[½OT] Saltpaniiiiiiik!
En relaterad fråga: Någon som vet om man kan ”ladda” sig med salter, mineraler osv med sportdryck/resorb innan tävling. Kanske dygnet -> några timmar innan?

Skall köra Swimrun på lördag. Räknar med ca 6h hård exponering av sol, vind och saltvatten för extra uttorkning. Vi antar att man dricker ordentligt med vätska i övrigt.

[½OT] Saltpaniiiiiiik!
Stervelo sa:
johan44 sa:

Annars brukar ju mantrat vara det omvända, iaf när det är varmt; pissar man gult har man slarvat med drickandet.

[½OT] Saltpaniiiiiiik!
H. sa:
Stervelo sa:
johan44 sa:

Annars brukar ju mantrat vara det omvända, iaf när det är varmt; pissar man gult har man slarvat med drickandet.
Spannet mellan färglöst och mörkgult är rätt stort. Helt färglöst eller väldigt ljust skulle jag också tolka som att jag druckit onödigt mycket.

Senast ändrad:
[½OT] Saltpaniiiiiiik!
H. sa:
Stervelo sa:
johan44 sa:

tja, jag tror det är fel det med, det finns ju grader av gult.
Oavsett temp, jag försöker sikta på ljusgult. Är det rejält gult, utan bruna toner, då är det dags att dricka.
Tyvärr får jag baka in ett toabesök på natten, om jag inte ska ha en morgonpiss som är så mörkgul att det är otrevligt, men det är nog mitt personliga åldersrelaterade problem.

Kroppen är jätteduktig på att reglera nivåer av vätska och annat i kroppen, om vi låter den göra det.
Tvinga i sig vatten, du lakar bara ur dig, och kroppen gör sig av med vattnet.

Däremot är det svårt att träna ut nu i värmen utan att dricka för mycket, jämfört med vad kroppen kan ta upp.

[½OT] Saltpaniiiiiiik!
Resorb är kung vid hård träning / tävling när det är varmt. Dricker det före och efter och min tävlingsbakfylla blir väldigt liten jämfört mot att inte ta något.

Rullar man nedför en backe mellan grillningarna spelar det nog ingen roll.

[½OT] Saltpaniiiiiiik!
Att kolla på urinfärg är ju inte någon direkt tillförlitlig metod akut (akut som i "behöver jag dricka nu"). Det är en "viss" fördröjning på urinets färg och vätskeintaget. Är urinet mörkt så bord eman kanske druckit mer tidiagre och är det helt färglöst så borde man druckit mindre tidigare.
För att hålla koll på vätskeintaget över lite tid funkar det kanske bättre. Dvs har jag alltid ljus eller mörk urin osv.
Men det är ju som sagt enklast att bara dricka när man är törstig och låta bli när man inte är törstig.

[½OT] Saltpaniiiiiiik!
eketjall sa:
Att kolla på urinfärg är ju inte någon direkt tillförlitlig metod akut (akut som i "behöver jag dricka nu"). Det är en "viss" fördröjning på urinets färg och vätskeintaget. Är urinet mörkt så bord eman kanske druckit mer tidiagre och är det helt färglöst så borde man druckit mindre tidigare.
För att hålla koll på vätskeintaget över lite tid funkar det kanske bättre. Dvs har jag alltid ljus eller mörk urin osv.
Men det är ju som sagt enklast att bara dricka när man är törstig och låta bli när man inte är törstig.
Jo, det var ju det jag menade men kanske uttryckte otydligt, drick när du är törstig, korrigera om du ser att det blir fel färg.

Eftersläpning har det absolut. Det märker man. :)

[½OT] Saltpaniiiiiiik!
Isotona drycker har fördelen att upptaget är enklare för kroppen = snabbare jämfört med om man dricker vanligt vatten. Så är man i tävlingsmode förstår jag varför man dricker sportdryck.

Har man magsjuka funkar vätskeersättning jättebra. Men att köpa färdigblandad känns lite onödigt, rätt dålig pang för pengen, med tanke på innehållet.

Recept på vätskeersättning: blanda 1 liter vatten, 1/2 teskedsmått salt, 6 tsk socker och koka upp. Sätt det i kylen i en ren glasflaska, så håller det några dagar.

[½OT] Saltpaniiiiiiik!
Ett rör med 20 st High5Zero-tabletter kostar 40kr eller wiggles egna 20kr. Jag betalar gärna 1-2 kr för att slippa slabba med mått, koka upp, diska kastrull, etc. Då slipper man dessutom sockret. Fyll flaskan med vatten, i med en tablett, vänta 1 min, klart!

[½OT] Saltpaniiiiiiik!
Koka behövs visserligen bara om man vill ha något som håller några dagar. Ska man ut och dricka det på rundan så går det finfint att bara blanda i.

Vill man ha isotonisk saltlösning så är det ännu enklare: 9 ml (kryddmått) till 1 liter vatten, så får man 0,9%-ig lösning. Eller om man är lat: typ 2 tsk, men tsk #2 tar man lite mindre i. (OT: är man småbarnsförälder så gör man detta med fördel när man har bäbisar där man behöver skölja ur näsan. Detta säljs som "renässans" på apotek till rätt ohemula literpriser. Koka om hållbarhetstid i kyl önskas. Dossprutor får man gratis på apotek när man frågar i kassan.)

Tillbaka
Topp