1/2ot SMHI vs klart vs yr

På vilket sätt skiljer sig prognoserna?

Enkelt uttryckt kan man säga att prognoser gällande temperatur på några dagars sikt stämmer rätt bra. Även lufttryck och vind är relativt lätt att få koll på några dagar framöver.
Värre är det med molnighet. Är det ett stabilt högtryck kan man räkna med att det är mest klart uppblandat med enstaka mindre stackmoln. Vid "stabila" lågtryck kan man räkna med mulet, särskilt om en större front drar in.
Nederbörd är det som är svårast att förutsäga, både i fråga om var det kommer nederbörd på lokal/regional nivå, och den totala mängden. Tidpunkt är lite enklare.

Om du ser på satellitbilder att en front rör sig in från den sydvästra kvadranten, så stämmer troligtvis en prognos om regn och mulet riktigt väl.

Mer generellt anser jag att prognoser på detaljnivå för mer än 1-2 dygn ska tas med rejäla skottkärrelass med salt, undantaget vid just stabila lågtryck eller en armada av lågtryck från sydväst.

Åtminståne YR har klara problem med nederbörden, var, när och hur mycket ändras flera ggr om dagen.
Tycker SMHI är bättre men inte kollat på Klart.se alls.

/T

Yr var ju fantastiska gör ett par år sedan men sen tappat.

Prognoserna skiljer sig åt ffa i nederbörd från 1 mm till 20. En jävla skillnad speciellt om man ska åka bil från Sthlm till Jämtland för att vandra lite

När måste du senast veta för att bestämma dig, om det är det som är problemet?
På torsdag kväll bör det gå att få ihop en hyfsat pålitlig prognos.

Tror det var Dagens Nyheter som hade jämfört i somras. Det var olika institut som var bäst på olika håll i landet. Av någon "konstig" anledning hade SMHI klart bäst prognoser i Norrköping. Tror även att de var bäst i Stockholm. I Västsverige var YR bäst och sedan var Klart bäst på något annat ställe. Klart tar väl sina prognoser från finska metereologiska institutet, så det skulle inte förvåna om de var bäst i Norrlands kustland.

Torsdagkväll är då vi ska bestämma oss så det är ju 24 timmar kvar

Enligt rykte så köpte yr in alla väderuppgifter av NASA men hade sen inte råd och sedan blivit mkt sämre

Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> jag tycker yr och klart är lite bättre på att
> pricka in lättare regnväder när SMHI visar
> uppehåll.

Fast de fegar ju så det står härliga till med nederbörden, i varje fall vad gäller Stockholmsområdet.

Klart.se visar regn typ 9 dagar av 10. YR safe:ar med sina nederbördsintervall med streckade staplar som går från 0 till 5 mm nederbörd per timme.

Det är klart att de aldrig missar något regnväder då. Men om man skulle lita på de tomtarna så skulle man aldrig våga sig ut och cykla om man är gjord av socker. Nä, SMHI är bäst, de vann ju även undersökningen i DN i somras.

Och trots det har yr.no lyckats med konststycket att helt missa brutala regnoväder ett antal gånger i sommar. Samtliga gånger kollade jag max en timme innan jag gav mig ut; samtliga gånger var det relativt vindstilla; samtliga gånger lovades det förbli helt snustorrt till tidigast eftermiddagen dagen efter; samtliga gånger så blev jag tagen på sängen med rejält, ihållande regn.

Jag försöker vara försiktig när jag dömer de som sysslar med sådant jag inte har minsta koll på själv, men ärligt talat, hur lyckas man göra mer än en sån miss per år? Särskilt när man som påpekats alltid fegar med "0-0,5 mm" och liknande prognoser i vanliga fall?

SMHI's hemsida tycker jag är dryg, så jag ska testa Klart ett tag nu.

Om man ska ha en "prognos" för så kort tid som en halv dag, så kollar man inte alls på nån väderlekstjänst, utan man kollar satellitfoton och väderradar, kombinerat med väderdata för närliggande platser "i vädrets riktning", så att säga. SMHI:s nya väderradartjänst är guld!

Jo, jag har börjat fatta det nu, ska komma ihåg att använda radarn för kortare prognoser i framtiden. Men man tycker ju ändå att professionella prognoser som uppdateras varje timme borde vara baserade på motsvarande (eller mer avancerad) radartjänster som jag själv kan ta del av och läsa av. Alltså, de BORDE stämma någorlunda, enligt min lite inskränkta uppfattning.

svalgis skrev:
> Och trots det har yr.no lyckats med konststycket
> att helt missa brutala regnoväder ett antal
> gånger i sommar. Samtliga gånger kollade jag max
> en timme innan jag gav mig ut; samtliga gånger
> var det relativt vindstilla; samtliga gånger
> lovades det förbli helt snustorrt till tidigast
> eftermiddagen dagen efter; samtliga gånger så
> blev jag tagen på sängen med rejält, ihållande
> regn.

Jo, men konvektiv nederbörd är i stort sett omöjlig att förutsäga. Man kan i bästa fall tala om att inom en viss region finns det förhöjd risk för den typen av moln. Men exakt var och när moln uppstår, eller när, det fixar ingen prognos. Jag tror att yr.no kör med beräkningsceller som är ca 15-20 km i kvadrat, och med tanke på hur många platser det finns för moln att uppstå inom en sån stor yta, så är det inte konstigt om man misslyckas. För 99 % av cellens yta kanske det var uppehåll, och kanske 75 % hade klar himmel, trots att det ösregnade just där du var...

Men hur svårt kan det VARA att göra en väderprognos egentligen? Det är ju bara att mäta temperatur och lufttryck och några saker till, mata in lite formler i en superdator och trycka på knappen?!

Kan man åka till månen så borde man ju kunna berätta om det ska regna på Södertörn på söndag.

Det är faktiskt väldigt svårt. Problemet är att det är kaotiska (i den matematiska betydelsen) system, enorma datamängder och mycket kort beräkningstid.

Jämför med att nån kastar tärning. Strax efter att tärningen lämnat handen ska man blixtsnabbt mäta tärningens position i tre dimensioner, rotation i tre dimensioner, rörelse i tre dimensioner och acceleration i tre dimensioner och sen förutsäga vilken sida som hamnar upp när den landat på bordet.

Min teori är att allt snack om kaosteori och hur svårt det är att göra väderprognoser bara är en stor konspiration av meteorologerna för att framhäva sin egen viktighet. I själva verket är det inte alls särskilt svårt, och de har de sina egna, privata prognoser som stämmer jättebra. På SMHI:s personalfester drar de historier och skrattar åt alla midsommarfirare som de lurar ut i skärgården med löften om sol när de vet att det ska ösregna!

Jag har jobbat tillsammans med/mot flygmeteorologer under nästan hela mitt yrkesverksamma liv.
En gång på ett möte föreslog jag, efter en liten utläggning om meteorologers förträfflighet, att deras lön skulle fördubblas, varvid alla meteorologerna sken upp, men att det skulle göras löneavdrag med 1/30 av månadslönen för varje dag med felaktig prognos.
Förslaget röstades ned, med stor majoritet.

Min definition av meteorologer:
"Överbetalda akademiker som med hjälp av moderna superdatorer hjälpligt kan redogöra hur vädret var igår".

Hoppas min vän Totte läser detta :-)

/G

Edit: bokstäver

Senast ändrad:
Om jag inte minns fel från en tidningsartikel i GP i somras så görs prognoserna för 50 km*50 km-rutor. Att man sedan kan söka på specifika städer tyckte företrädaren för SMHI var dåligt, eftersom det inte alls var lika säkert. Prognoserna stämmer betydligt bättre om man kollar på hela rutorna (och är lite mer vaga, inom 250 km^2 kommer det att regna någon gång idag!), men YR hade tydligen börjat med den här tjänsten och SMHI kände sig tvingade att hänga på.

Dessutom använder YR och SMHI samma väderdata (som kommer från ett europeiskt samarbete med datorer i Storbritannien), så eventuella skillnader i prognoserna beror nog snarare på tolkningar.

4 okt Stockholm prognos kl 0655

Klart regn 12-20
Yr regn 07-1530
SMHI regn 10-17

Vi får väl se hur det går. Skall jag ta med Regnkläder för hemcyklingen eller inte?

Jag kollar DMI, dom brukar vara helt ok. Men om du ändå ska vandra, så packar du en lätt regnjacka och lite skydd för säcken ändå, eller? Det väger ju inte hela världen....

mzi skrev:
> YR har ju flest röster här, så jag tycker du
> hoppar regnkläder. Vad kan gå fel?

Men om jag trott på yr hade det blivit ångkokt cyklist på väg till jobbet i uppehållsvädret.

Turambar skrev:
> men YR hade tydligen börjat med den här
> tjänsten och SMHI kände sig tvingade att hänga
> på.

Något som YR också var först ut med var detaljerade timme-för-timme-prognoser. För några år sedan hade SMHI en riktigt kass hemsida där man kunde få lite grova prognoser om hur vädret skulle vara i Östra Svealand mellan 12-18 om man klickade sig fram en stund, medan YR hade ett lättillgängligt interface där man kunde se precis hur vädret skulle utvecklas sig på Kungsholmen timme för timme.

Det är nog en väldigt skenbar exakthet. Men många lurades nog att tro att det där innebär att YR:s gissningar är mer precisa än SMHI:s.

Klart brukar väl iövrigt att vara hyffsad ok. Körde deras prognos under förra veckans vandring och den stämde helt ok, plus/minus nån timme på regnet.

TBone skrev:
> Att göra en prognos för fjällvandring som
> sträcker sig längre än synhåll är väl bara
> dumdristigt?
Förvisso.
Packar alltid för regn ändå, det väger ju som sagt inte så vansinningt mycket att ha med sig en tunn shell och ett överdrag till ryggsäcken. Klädmässigt (utöver regn) får man ju packa och klä sig efter årstiden.

TBone skrev:
> Att göra en prognos för fjällvandring som
> sträcker sig längre än synhåll är väl bara
> dumdristigt?
Absolut, men nu handlar det mer om det är värt att åka 100-120 mil t o r för att få några vandringsdagar.

Turambar skrev:
> Om jag inte minns fel från en tidningsartikel i
> GP i somras så görs prognoserna för 50 km*50
> km-rutor. Att man sedan kan söka på specifika
> städer tyckte företrädaren för SMHI var
> dåligt, eftersom det inte alls var lika säkert.
> Prognoserna stämmer betydligt bättre om man
> kollar på hela rutorna (och är lite mer vaga,
> inom 250 km^2 kommer det att regna någon gång
> idag!), men YR hade tydligen börjat med den här
> tjänsten och SMHI kände sig tvingade att hänga
> på.

50x50 km låter stort. Eftersom jag får olika tre prognoser när jag kollar Kungälv, Göteborg och Kungsbacka, så verkar det också som om det inte stämmer. Möjligen kan det vara så att de interpolerar, men det verkar tokigt.

För övrigt ger 50x50 km hela 2500 km^2...

Fikasvettot skrev:
> 4 okt Stockholm prognos kl 0655
>
> Klart regn 12-20
> Yr regn 07-1530
> SMHI regn 10-17

Smhi träffade närmast när regnet började vid 9, sen var det slut nån gång på em, så där är nog yr vinnare.

Jag har varit stenhård YR-användare sedan några år tillbaka. Men tills idag och idag verkar prognosen flippat.

Det skulle vara grått, lite grått, mycket grått, mellangrått här i Gbg. Men det är strålande sol!! Har faktiskt aldrig varit med om att den varit så fel. Inte nåt problem med det men bara lite lustigt. Hur är det i övriga Sverige?

(och jag som tog bilen för första gången på länge just idag av alla dagar)

Jag använder klart.se och det slår sällan fel där jag rör mig (västra Stockholm). Mitt på sommaren fungerar det sämre men det verkar vara ett generellt problem? Mer regnskurar och så....

Något som dock är konstigt med klart.se är att jag tycker prognosen brukar vara säkrare 12-24 timmar innan än 1-4 timmar innan. Någon som sett nåt liknande med klart.se eller annan tjänst?

Undersökningar i dn mm där de jämfört tjänster brukar vara ganska förenklade, t ex mäta på en viss plats vid ett fåtal tillfällen. Helt enkelt att det statistiska underlaget är för litet. Jag tror mer på att prova några olika och se vad som verkar fungera för en själv.

Tillbaka
Topp