[½OT] Trevlig stad med bra cykling och universitet

kevlar

Aktiv medlem
Krav: Sjysst cykling, det ska pratas ett språk jag förstår, terminsavgifter ska helst understiga 50K, helst ett berg i närheten med skidåkning. vänster eller högertrafik har jag inga preferenser.

Rubriken säger allt, var som helst utom i sverige och aberdeen. Vancouver ville inte ha utlänningar heller, vilka typer :)

Nåväl, var ska jag bo i 10 år eller nåt sånt? Nån som har ett bra förslag?

Tja, det här verkar inte alls vara vad du söker, men jag skriver det i alla fall (för att bättra på min postningsstatistik). Peking, Kina. Språket förstår du hjälpligt efter ett år och bra efter flera år. Cykling finns. Skidåkning har jag inte hört talas om där. Staden är väldigt platt men utanför ska det finnas flera områden för cykling. Det finns en klubb för utlänningar mest och dom träffas varje helg för att cykla, utanför Sheraton hotell i östra delen av stan tror jag. Jag var aldrig med dom, för jag hade ingen riktig cykel/andra intressen när jag var där. Åker man iväg nån timme till så finns det massor av "vildmark" att åka i, men det lär inte vara nåt ställe man åker till för att cykla i första hand.

Skolans avgift var 2000 US dollar per år (dyrare finns). Jag bodde på ett hotell för ca 1300 kronor per månad inklusive bredband(!). Inom två minuters gångavstånd hade jag 15 restauranger där man kunde äta en lunch för 1.50 och uppåt. Normalt kanske 10 kronor per måltid och då åt jag bra. En 64 cl starköl kostar 1.80 i butik och en halvliter 2-4 på restaurang (svenska och kinesiska pengar är värda ungefär lika mycket nu så det kvittar nästan att försöka översätta).
Totalt gjorde jag av med ca 2500 per månad, men mer skadar ju aldrig. Shopping tillkommer.

Jag tycker alla borde ta chansen att bo utomlands ett år eller så. Det finns många länder som är bra att bo i, och Kina är också väldigt bra om man har pengar (en medellön i Peking ligger på ca 2500 så jag levde ett medelliv kan man säga :)). Man får en lite annan syn på tillvaron, och jag uppskattar i alla fall Sverige mer nu än tidigare, även om jag inte vantrivdes på något sätt i Kina. Det är en del detaljer som skiljer väldigt mycket. Det var oerhört krångligt med banken till exempel. Jag hade konto i Bank of China och lyckades aldrig få mitt uttagskort att fungera till exempel (mitt svenska VISA funkade dock alltid i automaterna trots att jag bara hade svenska pengar på det kontot) och jag kunde inte ta ut pengar i någon annan stad utanför Peking.
Jag skulle skicka en cd-skiva till Sverige. De två första postkontoren ville inte, den tredje begärde ca 280 kronor. Jag gav upp det försöket...

Nu när jag ser tillbaka på det så inser jag att det var en extremt läcker upplevelse, att bara dra till Kina ensam och hoppas på det bästa. Att lära känna folk är väldigt lätt, kineserna är grymt trevliga och snälla människor (kinesiska regeringen är inte samma sak som kinesiska folket!) och det är lätt att få kompisar. På mitt universitet var jag den enda västerländska eleven, och så fanns det två lärare också, en skotte och en amerikan. Jag valde mitt universitet för att slippa umgås med västerlänningar hela tiden fast jag är inte säker på att det är var nån direkt fördel. Det är nog bättre att välja ett av de mer kända för dom lär ha bättre rutiner när det gäller att hand om oss utlänningar.

Även om Kina inte lockar ett dugg så borde du inte vara rädd för att välja nåt annat skumt fattigt land, för jag kan nästan garantera att det blir en jäkligt bra erfarenhet i slutändan.

Vad sägs om Freiburg / Tyskland?

Har själv ingen aning om universitet där, men hade kompissar som studerade i Freiburg och de tyckte om det. Cykling och skidåkning direkt fråm för dörren (Schwarzwald). Den här <http://www.mtb-fun-park.de/> ligger i närheten, Feldberg (Schwarzwalds högsta topp med 1400m) ligger bara några km bort.
Schweiz ligger en halvtimme (bil) söderut, dvs. riktig bra åkning med 2-3 timmars bilande.

Har för mig att beone bor i Freiburg. Använd happy's sökfunktion, så hittar du en del om Freiburg.

åk till nått bra ställe där det finns bra klättring så kommer jag och hälsarpå...frankrike kanske?

Nu skriver du varken vilka språk du kan eller vad du tänkt plugga. Men om franska och teknik är grejen så har jag ett förslag: Jag bor i Genève och tycker det är en väldans trevlig stad med bra cykelmöjligheter och enormt bra skidmöjligheter. Lausanne är ungefär samma sak där det dessutom finns ett rätt bra universitet. Kolla på http://www.epfl.ch (Swiss Federal Institute of Technology) för mer info om det.

Ett tips är att det kan bli ganska jobbigt socialt om man cyklar omkring med en 20 000:-cykel i ett land där folk tjänar 300:-/månaden. Det är även lätt att bli rånad på cykeln.

Untertan skrev:
-------------------------------------------------------
> Oslo

AOL. Kanske inte väldigt exotiskt, men större skillnader än man först tror. Trevliga människor, inga språkproblem, väldigt, väldigt, väldigt bra cykling. Skidbackar finns det mycket av. Dels runt själva Oslo, men de är inte så våldsamt stora. Norefjell ligger ett par timmar bort med bil och har acceptabla backar. Någon timme till så är man i Hemsedal.

Att studera i Norge måste väl dessutom gå relativt lätt med tanke på nordiskt utbyte och samarbete.

Nämnde jag vädret? Oslo har faktiskt förvånansvärt bra väder. Det är mycket mindre regn här på Østlandet än i resten av landet och generellt sett bättre än i Stockholm och Skåne också. I dag har vi 27 grader och sol. På vintern har vi en meter snö och tjugo minus. (Bortsett från den senaste vintern som var konstig.)

Tillbaka
Topp