1" gängade gafflar för skivbroms, finns dem?

Om man är osäker på när "dem" ska användas så är det bättre att bara köra på "de" och "dom" eftersom ordet "dem" skaver ungefär som stålflis i ögat för mi.. eh, jag menar vissa..

Till sakfrågan:

@jolovs tips ser ut att funka fint (https://www.stridsland.com/shop/barnacle-fork/). Jag har en Surly Troll-gaffel på en gammal bock-konverterad stål-mtb som förutom fästen för fälgbromsar har skivbromsfäste. Den har dessutom så många fästmöjlighet att de andra barnen retar mig för att den ser ut som ett piggsvin. Typ.

91A92690-A4A3-4C43-AFAF-6609429ED1D8.jpeg

Rykande färsk bild på cykeln med Surly-gaffel som togs nyss för att besvara en skärmmonteringsfråga, så bortse från att den är som den är..

Det kan bli tokigt om man kör fel offset eller axle-to-crown-mått (A2C-mått), men exakt vilka mått man vill ha kräver en doktorsexamen i geometrikunskap typ, så det vågar jag inte uttala mig om..

Ett annat tips som kanske kan funka är att det borde funnits gafflar som hade skivbromsfäste och fortfarande rullade på 26-tumshjul i samband med att skivbromsarna gjorde entré. Osäker på om varenda cykel med skivbromsar hade dämpad framgaffel eller ej, men det borde ju funnits lågspecade modeller med skivbromsar och stel gaffel tänker jag. Exakt hur man får tag i en sådan låter jag vara osagt och det kanske är näst intill omöjligt, men tanken är ju fri förmodar jag..

Sorry för dålig kontext, jag har en Thorn Brevet som jag egentligen gillar (och inte lyckas sälja ?‍?) men där jag skulle vilja byta till skivbroms för att dels få lite tjockt 650b-gummi men även lite bättre bromsverkan när det är blött (OBS kan vara fråga om placebo här och att jag som är så feg borde kunna klara mig med bara fotbroms, typ).

Men tänkte då innan jag letar hjälp med att svetsa dit ett ISO-fäste att jag försöker lösa andra delen av problemet.
Stridsland hade jag glömt bort (tack @jolov !) men den är slut...

Surly Troll borde ju gå att få tag på Bukten men @n3wton är det verkligen 1"?

Sorry för dålig kontext, jag har en Thorn Brevet som jag egentligen gillar (och inte lyckas sälja ?‍?) men där jag skulle vilja byta till skivbroms för att dels få lite tjockt 650b-gummi men även lite bättre bromsverkan när det är blött (OBS kan vara fråga om placebo här och att jag som är så feg borde kunna klara mig med bara fotbroms, typ).

Men tänkte då innan jag letar hjälp med att svetsa dit ett ISO-fäste att jag försöker lösa andra delen av problemet.
Stridsland hade jag glömt bort (tack @jolov !) men den är slut...

Surly Troll borde ju gå att få tag på Bukten men @n3wton är det verkligen 1"?
Ah, klantskalle jag var nu! Note to self - svara bara på saker du har koll på...

Nej, Surlygaffeln är såklart 1 1/8. Glöm allt jag skrev.

Den där cykeln borde ju vara säljbar kan man tycka. Egen lack är kanske det som är främsta boven, plus att det är svårt med "omoderna", "gamla" eller "udda" cyklar överlag även om de är fina.

Jag hade nog gått ner i pris istället för att bygga vidare på något som man egentligen inte gillar (vilket jag förmodar är fallet då du vill sälja).

Tillbaka
Topp