10 månader gammal cykel - service på 5000 kr.

Är det samma framväxel vevlager å sådant med? jag skjuter vilt från höften
GRX delar vissa komponenter, omjag minns rätt så delar GRX400 vevlager med Tiagra. Konstruktionen på växelförare är samma som lvg-serien och kostar ungefär samma. Skillnaden ligger nog främst i att de är gjorda för en kedjelinje som ska medge lite större däck och lite större range på kassetten.

GRX delar vissa komponenter, omjag minns rätt så delar GRX400 vevlager med Tiagra. Konstruktionen på växelförare är samma som lvg-serien och kostar ungefär samma. Skillnaden ligger nog främst i att de är gjorda för en kedjelinje som ska medge lite större däck och lite större range på kassetten.
Ja, klingorna på vevpartiet sitter 2,5 mm längre ut och den främre växelföraren måste kunna hantera detta.
Vevlagret måste passa vevlagerhuset, men för övrigt tror jag att de använder lika konstruktion för mtb och lvg.

Handlaren vill väl i vanlig ordning få mekaniken på en cykel att framstå som kärnfysik när det i själva verket är enkla delar. Allt för att tjäna så mycket som möjligt.
@Sadii ta en bild där man TYDLIGT ser tänderna på framdrevet.Tänderna får hajfeneform när dom är slitna.
Växla upp kedjan på stora klingan fram, ta tag i kedjan "klockan 3" och dra den rakt framåt mot framhjulet och mät hur mycket den släpper från drevet alternativt ta en bild på det också.
Svårare än så är det inte att se om det börjar bli dags att byta kedja och eventuellt framdrev.

Här kommer några foton som efterfrågades. Är jättetacksam för eran input :)

Bilagor

• 4D1547D8-4DDD-4EB9-9BEB-B66F4F9CEE30.jpeg
    4D1547D8-4DDD-4EB9-9BEB-B66F4F9CEE30.jpeg
    678.4 KB · Besök: 570
  • 34D8ABE4-E1AF-4CEA-8DD5-FDAC69E8A753.jpeg
    34D8ABE4-E1AF-4CEA-8DD5-FDAC69E8A753.jpeg
    905.1 KB · Besök: 578
  • 9831937D-6383-40C5-9EDE-1B34B90FC7A9.jpeg
    9831937D-6383-40C5-9EDE-1B34B90FC7A9.jpeg
    709.8 KB · Besök: 556
  • 47153873-A7B0-443E-AB3C-9A98CD47A2A8.jpeg
    47153873-A7B0-443E-AB3C-9A98CD47A2A8.jpeg
    640.5 KB · Besök: 565
Slutsats: prova med en annan cykelreperatör även om det vore mycket intresssant att se offert/spec. Möjligen kanske vissa här kan vägleda till vad som du kan göra själv men kan ju krävas lite verktyg och trixande.

Byter han ut en jäkla massa samt justerar är det klart att det går på en slant, vi behöver en spec. ;-)

Senast ändrad:
Nja, det ser ju i allmänhet ganska slitet ut på mina ställen (och jag tänka mig att det kan rappla på vissa växlar) men…

…det är tiodelade prylar av enklare kvalisort. Storklinga, vevlager, kedja och kassett ska inte vara femtusen spänn. Med det sagt vet vi förstås inte vad som är inkluderat/inräknat.

Är det något som inte fungerar idag?
I annat fall, börja med en rejäl tvätt av drivlinan. Kedjan bör bytas lite då och då för att slippa byta kassetten för tidigt. Byt kedja och se om det räcker. Rappar det så är troligen kassetten slut och behöver bytas. Storkakan fram brukar hålla längre än kassetten.
När du ändå tagit av kedjan, känn på vevlagret, glappar det? Går det trögt? Låter det när du vevar runt det?
Är svaret nej på samtliga frågor så behöver du troligen inte byta det än.

Här kommer några foton som efterfrågades. Är jättetacksam för eran input :)
Tycker kassetten ser ok ut. Kedjan kanske kan behöva bytas, gör det där "klockan 3"-testet som tipsades om. Storklingan ser faktiskt (förvånande nog) ut som den tagit stryk, men en ensam sån kostar inte mkt (tex https://www.cykelkraft.se/drev-shimano-sora-fc-3450-110-bcd-9-vaxlar-50t ) och den byter du själv med en insexnyckel (kassetten behöver två specialverktyg).

Men du behöver tvätta cykeln. Kolla lite på youtube, jag gillar GCN:s olika nivåer, de har från 5-minuters tvätt och uppåt. Och som andra sagt, det är en pendlarhoj. Serva inte för skojs skull, serva för att ngt inte funkar bra nog.

Låter dyrt, samtidigt om du har kört på vintern med en service i månaden hinner du slita ut både kassett, kedja och klinga på nolltid.
Materialet borde hamna långt under 5000kr (Kassett, kedja, klinga och vevlager om det är någon av Shimanos enklare grupper) och arbetskostnad runt 500.
Hänvisa mig gärna till någon handlare som tar runt 500kr i arbete för att byta alla dom delarna…

Kedja, kassett och storklinga kostar under tusenlappen totalt på Tiagranivå.
Lägg till kedjebrytare, kassettverktyg och kedjepiska samt eventuellt ett par insexnycklar. Youtube är gratis. Sedan är det bara att byta. Ta hjälp av en snäll happyit om det behövs, men tvätta ordentligt först.

Är det några problem eller var det bara butiken som tyckte det behövdes?

butiken tyckte jag skulle göra bytet då dom underkände driv, kasset, kedja, klingor o vev vid en enkel service som cykeln var inne på.
Sen ville dom ha 500 kr för däckbyte då jag vill sätta på nya däck som ingick när jag köpte cykeln förra året. Efter lite klagomål så backade dom på den…

Fasen vad skiten, jag hade tagit 1000 spänn bara för att ta in den i verkstaden. En röding för felkoll (den är för sketen för att felkolla), beställt nytt av allt och sedan en tusing till bara för att. Det blir 5000. Men så jobbar jag inte i verkstad heller...:-)

butiken tyckte jag skulle göra bytet då dom underkände driv, kasset, kedja, klingor o vev vid en enkel service som cykeln var inne på.
Sen ville dom ha 500 kr för däckbyte då jag vill sätta på nya däck som ingick när jag köpte cykeln förra året. Efter lite klagomål så backade dom på den…
Som någon skrev ovan, delarna är så billiga så att du kan cykla vidare tills du för problem. Byt allt då, sparar tid och pengar.

Och som någon skrev, youtube är gratis, det finns massor av videor som visar hur du skall byta kedja, kassett, klingor, vevpartier, vevlager mm. Se på dem och avgör om du klarar av det. Om så är fallet är det bara att shoppa på nätet, så fixar du allt för en bråkdel av det cykelverkstan vill ha.

Så de har plockat in den för att dra in mer pengar?

Inga funktionsfel? i så fall, tvätta och byt kedja.

Senast ändrad:
Ser man riktigt noga så är det gradkanter på kasseten fram klingan är ännu mera uppenbar
Och när man har gått igenom ythärdningen så går det fort.

Storklingan ser ju klart illa ut som sagt, så jag förstår hur butiken resonerar. Däremot skulle jag köra på så länge det går bra om det är en pendlarhoj. Det värsta som kan hända är att kedjan rappar lite på vissa växlar.

Och jag som gillar att vara motvalls tycker faktiskt inte att storklingan ser särskilt sliten ut, däremot jävligt skitig. Den håller ett tag till.
Såhär ser en sliten klinga ut
9432F2AE-B34C-4079-96BB-BC5FC13AA808.jpeg
Gör rent. Köp en flaska grönsåpa på Willys för 13 spänn och använd en styv pensel, en hink och en gammal tandborste om du vill vara noga, skölj med varmt vatten.
Gäller även kransarna bak. Sen går det att bedöma om det är slitet.
Och köp en ny kedja samt kör lite underhåll fortsättningsvis. Då håller öven prylarna längre.

Jag håller med paff, det äe svårt att se på bilderna. Det är nog ingen slump att tänderna till vänster kan se sämre ut än de upptill, jag tror det är perspektivet som luras. Sen ser det märkligt "skadat" ut på vissa ställen, men det är eventuellt bara oljesmutskletet som luras.

Ett tips till ts framöver - torka av kedjan mer efter oljning.

Om du bor nära Biltema kan jag rekommendera det här kittet för att göra rent kedjan.
Torka sedan av framdrevet så det blir rent Då blir det lättare att se hur det ser ut.
Du kan även ta kedjerengöringen på en trasa och torka av kassetten (bakdreven)
Hur såg det ut när du drog i kedjan?
500kr för att byta ett däck..ren ocker .Byta ett däck gör du själv på under 10 minuter...sen undrar handlarna varför man köper sina prylar på nätet...tror jag vet varför...
Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket finns det ju ett ordspråk som heter....

Senast ändrad:
Som någon skrev ovan, delarna är så billiga så att du kan cykla vidare tills du för problem. Byt allt då, sparar tid och pengar.

Och som någon skrev, youtube är gratis, det finns massor av videor som visar hur du skall byta kedja, kassett, klingor, vevpartier, vevlager mm. Se på dem och avgör om du klarar av det. Om så är fallet är det bara att shoppa på nätet, så fixar du allt för en bråkdel av det cykelverkstan vill ha.
Inte om det ska vara samma som nu. Praxisklingorna säljs i par för typ 1499kr. Kassett typ 699. Kedja runt 400kr beroende på vad som finns. Med tanke på hur cykeln ser ut antar jag någon vajer och hölje bör bytas med. Trissor kanske. Är vevlagret i samma skick som cykeln ser ut är Praxis dyra med runt 800kr. Lägg där till jobb.

Plockar på om man vill ha de fackmannamässigt gjort i en svensk butik.

Inte om det ska vara samma som nu. Praxisklingorna säljs i par för typ 1499kr. Kassett typ 699. Kedja runt 400kr beroende på vad som finns. Med tanke på hur cykeln ser ut antar jag någon vajer och hölje bör bytas med. Trissor kanske. Är vevlagret i samma skick som cykeln ser ut är Praxis dyra med runt 800kr. Lägg där till jobb.

Plockar på om man vill ha de fackmannamässigt gjort i en svensk butik.
Delarna kostar nog så men frågan är om pryalarna verkligen är slut eller om man försöker blåsa TS.

Hej.. är det rimligt att behöva byta drivlina o vevlager på en så pass ny cykel? Gäller en Spec diverge som gör 7 mil i veckan sedan augusti -20.

Jag fick en dålig magkänsla av det snabba utlåtande från personalen på en av de större cykelkedjorna i Gbg.
Mycket diskussion om detaljerna känner att jag inte har så mycket att tillföra där. Vad jag brukar göra när jag tycker något är dyrt (oavsett om det är en cykel eller inte) är att fråga någon annan vilket borde vara görbart i Gbg. Inte läst alla kommentarer så jag kan vara tvåa på bollen.

Senast ändrad:
Som sagt ovan, lär dig meka på din cykel. Kassetten ser bra ut men framdrevet har flera skadade tänder men det funkar kanske bra ändå? Upplever du några problem? Byt åtminstone kedja. Mät med tumstock om den är förlängd och utsliten.
Jag är inte speciellt händig men jag har bytt hela drivlinan själv på två cyklar. Finns bra videosnuttar hur man gör på Youtube, sök på Park Tools eller Happyride. Byta är lätt, det svåra är att skaffa rätt verktyg och rätt delar.
Jag ser att du har Tiagra. Originaldelar är ganska billiga, sök på Bikester.se eller bike-discount.de. Vilka delar som passar ihop hittar du på Shimanos utmärkta hemsida. Lycka till!

Välj hur många växlar du har nere till vänster (första länken). Se också deras compatibility chart (andra länken).

Senast ändrad:
Gör rent. Köp en flaska grönsåpa på Willys för 13 spänn och använd en styv pensel, en hink och en gammal tandborste om du vill vara noga, skölj med varmt vatten.
Gäller även kransarna bak. Sen går det att bedöma om det är slitet.
Och köp en ny kedja samt kör lite underhåll fortsättningsvis. Då håller öven prylarna längre.
Finns det ens en chans på miljonen att en ny kedja kommer att funka i det här läget utan att kugga över?

Jag är tveksam. Med det sagt, det är värt att testa - funkar det inte är det bara att hänga på den gamla kedjan igen och köra hela paketet ner i graven och när det är sopslut byta allt.

Fast det är inte hela världen om den matchar kassetten och dreven (i teorin). I praktiken är dreven på kassetten oftast olika mycket slitna

Jag tror fortfarande att framdrevet kan vara mycket bättre än det ser ut vid en snabb titt. Behövs en tvätt och sen fotat rakt från sidan.

Fast det är inte hela världen om den matchar kassetten och dreven (i teorin). I praktiken är dreven på kassetten oftast olika mycket slitna
Inte bara i teorin. Smådreven tar oftare slut än de lite större. Fanns ju 12 och 11 drev som reservdelar till dyrare kassetter.

Inte bara i teorin. Smådreven tar oftare slut än de lite större. Fanns ju 12 och 11 drev som reservdelar till dyrare kassetter.
11 och 12 (och 13) finns väl som utbyte till nästan alla kassetter? T.o.m Tiagra/Deore HG500 med 7 drev nitade ihop har utbyte av de 3 minsta.

11 och 12 (och 13) finns väl som utbyte till nästan alla kassetter? T.o.m Tiagra/Deore HG500 med 7 drev nitade ihop har utbyte av de 3 minsta.
Kanske finns fortfarande, jag lessnade på att köpa när det alltid var slut när man skulle ha så jag inte försökt på några år.

Jag tror fortfarande att framdrevet kan vara mycket bättre än det ser ut vid en snabb titt. Behövs en tvätt och sen fotat rakt från sidan.

Ja, lite udda om framdrevet blir utslitet av "7 mil i veckan sedan augusti -20.", kanske drygt 300 mils cykling. Visst blir det en annan typ av slitage på pendlarhojar som man kör med i vått och torrt men jag har svårt att tro det. Självklart kan man dock få ökat slitage på både fram och bakdrev om man inte byter kedja när det behövs.

Tror att det är värt att hålla rent och smörja bättre i framtiden, av bilderna ser det mesta slut ut (särskilt framklingan) och det blir det inte på 200 mil om man sköter om cykeln tillräckligt.

Tillbaka
Topp