10 månader gammal cykel - service på 5000 kr.

Sadii

Medlem
Hej.. är det rimligt att behöva byta drivlina o vevlager på en så pass ny cykel? Gäller en Spec diverge som gör 7 mil i veckan sedan augusti -20.

Jag fick en dålig magkänsla av det snabba utlåtande från personalen på en av de större cykelkedjorna i Gbg.

toshiba

Aktiv medlem
dvs ca 300 mil utan service. Förmodligen har du slitit ut kedjan som sen slitigt ut kassetten. Vevparti och vevlager borde vara OK om inte cykeln misshandlats.

d_anders

Aktiv medlem
Drygt 300 mil. Kedjan kan mycket väl vara dags att byta. Har du kört den utan smörjning en längre tid så kan du möjligtvis ha nött ut kassetten, knappast framdreven. Vevlagret kan ju vara slut om det var konstigt monterat eller du har haft extrem otur, normalt borde det hålla mycket längre. Köp en ny kedja och sätt på själv. Slinter kedjan så byt kassett.

Sadii

Medlem
Jag har lämnat i den på dom 2 gratis servicerna som ingick på köpet så kärlek har den fått inkl den från mig 1 gång i månaden med smörj och tvätt.

min senaste stora service på bilen gick på 4500 :)

d_anders

Aktiv medlem
Vill du inte skruva själv så ta cykeln till ett annat ställe kanske. Vilka problem upplevde du med cykeln som fick dig att kontakta butiken?

Niclas F

Medlem
Definitivt inga problem att slita ut både kedja, kassett, ett framdrev, vevlager etc på den tiden om den gått över vintern i slask och salt. Med kostnad för minst en timmas jobb på det så låter 5000 kr rimligt (lite beroende på vilken grupp du kör på, stor skillnad i pris mellan högsta nivån och låg/mellan).
Framdrev och kassett hade kanske kunnat undvikas om du bytt kedjan minst en gång under perioden.

kroem

Aktiv medlem
Tycker det låter som ett typiskt ockerpris av en handlare som hanterar många typ punkteringar. Men sen lämnar jag inte in mina cyklar utan förstör dom själv här hemma.

tmalm

Aktiv medlem
Byta vevlager efter 300 mil?
Om allt är dura Ace kanske det är rimligt men det _går_ ju att göra billigare. Om det ens behövs? Min pendlare har inte bytt drivlina på flera år och den går dubbelt så långt/vecka.

/T

earnstrom

Aktiv medlem
Sadii är ny medlem som är osäker på service och hur länge delar ska hålla, så jag tror vi kan utesluta de dyrare Shimano-grupperna. Jag gissar på Tiagra, kanske Sora. En vinter i Gbg kan absolut förstöra en kedja, kasetten om man har otur (och typ kör genom Skatås när det är blött), men vevparti/vevlager dör inte bara för att det slaskat lite (och denna vintern var inte så farlig map. det).

Så det är en alldeles för dyr service. Sen om du kan få den billigare med enklare delar eller annan verkstad är väl osäkert, verkstäder bedriver inte välgörenhet. Däremot är det du behöver få gjort fullt rimligt att lära sig göra själv på en förmiddag, och det finns alltid ngn att låna verktyg/kunskap av.

d_anders

Aktiv medlem
Krånglar inte cykeln alltför mycket så köp en kedja och en kedjebrytare från valfri nätbutik. Korta nya kedjan så att den får lika många länkar som den gamla. Montera och testa. Är gamla kassetten för sliten så märker du det och i så fall köper du kassett, kedjepiska och kassettverktyg och sen byter du själv.

d_anders

Aktiv medlem
Kassettens skick är svårt att bedöma från bilder. Framklingorna däremot brukar man kunna se om de är rejält slitna

d_anders

Aktiv medlem
Kassettens skick är svårt att bedöma från bilder. Framklingorna däremot brukar man kunna se om de är rejält slitna

NotReallyGunde

Aktiv medlem
300 mil på en Shimanolina är väl ingenting, om man byter kedjor lite oftare. Min med 105:a har rullat över 1000 mil med bara några nya kedjor. Rullade med dubbdäck i vintras.
Iofs sliter nya cyklister mer på grejjerna men nä det låter lite väl överdrivet.

ejma

Aktiv medlem
Realistiskt borde drivpaketet vara GRX810 eller sämre, så några Dura ace priser bör det inte handla om.

Gratisservicen brukar inte innehålla rengörning och smörjning. Lager kan må bra av lite mer fett på utsidan än vad fabriksmonteringen ger.

johnny165

Aktiv medlem
Det beror ju på såklart hur man sköter om grejerna, 11 månader utan tvätt eller kedjeolja så slits det väldigt snabbt.. vevlager har jag hört folk som kört sönder på betydligt kortare tid.. Så 5000 låter nog inte alls så otroligt.. Men det hade varit kul o få se vad allting kostat, och bild på cykeln kanske?

freddes

Aktiv medlem
300 mil på en Shimanolina är väl ingenting, om man byter kedjor lite oftare. Min med 105:a har rullat över 1000 mil med bara några nya kedjor. Rullade med dubbdäck i vintras.
Iofs sliter nya cyklister mer på grejjerna men nä det låter lite väl överdrivet.
Håller med, har både XT och 105 som gått flera hundra mil utan problem. XT är min långdistansare som fortfarande är i gott skick men visst kör man fancy fancy så slits de snabbare (?).

jjjj

Aktiv medlem
Lätt värt att göra det själv. Klarar man av att bygga ihop en ikeamöbel fixar man det mesta på en cykel, plus att du är bättre rustad för den dagen något händer i fält (kanske den viktigaste orsaken varför man ska meka själv). Finns dessutom utmärkta videos på youtube man kan kolla på och vill man ha 100 svar varav de flesta olika på hur man ska göra något kan man ställa en fråga här på Happy också om man kör fast.

Behövs en del specialverktyg för kassett och vevlager, men de har du ju kvar och om du tänker att du har 5000kr i budget så kommer du rätt långt även om det är GRX eller Ultegra delar du behöver.

MrSthlm

Aktiv medlem
Det låter hmmm "kontroversiellt", skulle vara intressant att få en liten spec/beräkning från butiken inklusive arbetskostnad. Men det är klart, bör både vevlager, kassett, kedja och kanske drev fram bytas, vajrar och annat så lär det ju gå på en del, beror på vad de vill göra med hojen. ;-) Kan var så att din cykel är rejält sliten i hela drivlinan.

Little Stereo

Aktiv medlem
Låter dyrt, samtidigt om du har kört på vintern med en service i månaden hinner du slita ut både kassett, kedja och klinga på nolltid.
Materialet borde hamna långt under 5000kr (Kassett, kedja, klinga och vevlager om det är någon av Shimanos enklare grupper) och arbetskostnad runt 500.

Vale

Medlem
Gratisservicen brukar inte innehålla rengörning och smörjning. Lager kan må bra av lite mer fett på utsidan än vad fabriksmonteringen ger.

Jag har ingen som helst erfarenhet av detta med "gratis" service. Men detta fann jag rätt lustigt. Vad innehåller de då isåfall, om inte ens de enklaste och billigaste momenten görs? Påfyllning av luft? 🙃

En reflektion i största allmänhet är annars att de rent ekonomiska aspekterna av cykelpendling sällan är så gynnsamma som det är lätt att tro som nybörjare.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag har ingen som helst erfarenhet av detta med "gratis" service. Men detta fann jag rätt lustigt. Vad innehåller de då isåfall, om inte ens de enklaste och billigaste momenten görs? Påfyllning av luft? 🙃

En reflektion i största allmänhet är annars att de rent ekonomiska aspekterna av cykelpendling sällan är så gynnsamma som det är lätt att tro som nybörjare.

Lite 5-56 i fram och bakväxel samt justering av växlar. Är de vassa riktar de växelörat.

Det är väl snarare ett trygghetsförsäljningsargument mot de som inte kan byta slang själv och tror man köpt nåt lika avancerat som en grävmaskin.

rois

Aktiv medlem
Hej.. är det rimligt att behöva byta drivlina o vevlager på en så pass ny cykel? Gäller en Spec diverge som gör 7 mil i veckan sedan augusti -20.

Jag fick en dålig magkänsla av det snabba utlåtande från personalen på en av de större cykelkedjorna i Gbg.
Diverge finns ju en en del varianter. Den billigaste har 8-delad drivlina, och delarna är billiga. Då är 5000 dyrt.
Det är intressant att veta vad det är för variant du har, vilka delar som sitter på den, och vad cykelverkstan hade planerat göra. Har du cyklat under vintern så är det säkert mer slitdelar som behöver bytas.

Bengt-re

Aktiv medlem

Gratisservice är allt annat än gratis....

Woodknocker

Aktiv medlem
Har de inte någon garantiservice?
Bestrid beloppet. Gå till en annan handlare nästa gång.
Nej, lär dig meka själv.

Hur mycket inre smärta det än har gett mig på resans gång så är jag glad att jag kan göra det mesta själv numera.
Lätt värt att göra det själv. Klarar man av att bygga ihop en ikeamöbel fixar man det mesta på en cykel, plus att du är bättre rustad för den dagen något händer i fält (kanske den viktigaste orsaken varför man ska meka själv). Finns dessutom utmärkta videos på youtube man kan kolla på och vill man ha 100 svar varav de flesta olika på hur man ska göra något kan man ställa en fråga här på Happy också om man kör fast.

Behövs en del specialverktyg för kassett och vevlager, men de har du ju kvar och om du tänker att du har 5000kr i budget så kommer du rätt långt även om det är GRX eller Ultegra delar du behöver.
Bästa (och enda anledningen) är att det är så mycket billigare. Vill inte ens tänka på hur mycket deg som hade torkat inne genom årens gång om jag även hade behövt hosta upp för tjänster, cykeldelar är dyra nog.

Fast är du rik som ett troll så vet jag inte, hatar att meka och har alltid gjort, man blir kanske glad i ögonblicket när man får något att funka men annars är det bara misär. Är någon beredd att betala för din tid så fortsätta lämna in den, lär sig allt från grunden tar tid.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer