10-speed rear derailleur med 9-speed kasett.

AndreasC

Ny medlem
Hej

Jag undrar ifall det är möjligt att använda en 10-speed rear derailleur tillsammans med en 9-delat kasett?

Jag har en Trek MTB och är intresserad av Shimanos nya rear derailleur i XTR-serien men den finns enbart för 10-delat. Jag har 9-delat kasett och vill helst inte behöva byta den, vet inte ens om det är möjligt att få en sådan kasett att passa.

Reglaget också såklart :) Men är en sådan kasett samma dimension i tjocklek som en 9-delad? Antar jag måste byta framdrev och kedja också?

AndreasC skrev:
-------------------------------------------------------
> Reglaget också såklart :) Men är en sådan
> kasett samma dimension i tjocklek som en 9-delad?
> Antar jag måste byta framdrev och kedja också?

Samma bredd på 9 och 10-delade kassetter ja. framdrev behöver du inte byta

Ok så samma kedja och samma framdrev? Bara kasett och tillhörande reglage jag behöver byta? Men om det är samma tjocklek, är inte varje drev tunnare då? Fungerar det verkligen med samma kedja då?

Senast ändrad:
Du måste ha ett reglage för niodelat annars blir det konstigt med en niodelad kassett. En tiodelad bakväxel kan du ha ihop med ett niodelat reglage. Allt handlar om hur mycket vajer reglaget drar per växling. Du kommer att få för små steg mellan växlarna om du kör tiodelat reglage.

EDIT: tänkte lite för snabbt. Om du ska ha tiodelad kassett behöver du även byta kedja och drev fram då kedjan måsta vara smalare för att passa kassetten. Kör du niodelat bak kan du fortsätta med samma lika på drev och kedja.

Senast ändrad:
AndreasC skrev:
> Ok så samma kedja och samma framdrev? Bara kasett
> och tillhörande reglage jag behöver byta? Men om
> det är samma tjocklek, är inte varje drev
> tunnare då? Fungerar det verkligen med samma
> kedja då?

Kedja måste du byta. 10-delad kedja är 0,6mm bredare på utsidan än en 9-delad. Insidan är lika bred så därför fungerar framdreven.

Muntis: 10-delade kedjor har bara smalare ytterlänkar, inte innermåttet.

Normalt sett spelar inte mängden växlar som står på bakväxeln någon roll, den bara gör det som växelreglaget säger åt den. T.ex. går det köra en 10-delad racerbakväxel med 9-delade mtb-reglage.

Men: om jag minns rätt är bakväxlarna i shimanos nya 10-delade mtb grejer inte kompatibla med de äldre 9-delade (och inte heller med de 10-delade racergrejerna). Det beror på att de 10-delade mtb-reglagen inte drar samma längd vajer, vilket bakväxlarna förstås är anpassade till. Ett 9-delat reglage skulle alltså inte växla ett helt växelsteg, utan någonting mitt emellan.

Korrekt. Shimanos 10-delade MTB-(bak)växlar är inte kompatibelt med något annat än Shimanos 10-delade MTB-reglage.

Detta till skillnad mot Shimanos 10-delade lvg-dito. Dom *är* kompatibla och drar samma wire som de 9-delade MTB- och lvg-växlarna.

Hur lätt som helst.

Enber skrev:
---------------------------------------------------
> Men: om jag minns rätt är bakväxlarna i
> shimanos nya 10-delade mtb grejer inte kompatibla
> med de äldre 9-delade (och inte heller med de
> 10-delade racergrejerna). Det beror på att de
> 10-delade mtb-reglagen inte drar samma längd
> vajer, vilket bakväxlarna förstås är anpassade
> till. Ett 9-delat reglage skulle alltså inte
> växla ett helt växelsteg, utan någonting mitt
> emellan.

Men vad konstigt, här har jag själv kört de senaste 15 månaderna med 9-delade XT reglage o kassett samt 10-delad SLX vxl?!? Måste kolla om CRC kan ha skickat "fel" modell o lagt i den 9-delade istället för den 10-delade jag beställde?! Hur ser man skillnad på en 9 resp 10-delad SLX vxl? // Larsa

larsaw skrev:
> Enber skrev:
> --------------------------------------------------
> -
> > Men: om jag minns rätt är bakväxlarna i
> > shimanos nya 10-delade mtb grejer inte
> kompatibla
> > med de äldre 9-delade (och inte heller med de
> > 10-delade racergrejerna). Det beror på att de
> > 10-delade mtb-reglagen inte drar samma längd
> > vajer, vilket bakväxlarna förstås är
> anpassade
> > till. Ett 9-delat reglage skulle alltså inte
> > växla ett helt växelsteg, utan någonting
> mitt
> > emellan.
>
> Men vad konstigt, här har jag själv kört de
> senaste 15 månaderna med 9-delade XT reglage o
> kassett samt 10-delad SLX vxl?!? Måste kolla om
> CRC kan ha skickat "fel" modell o lagt i den
> 9-delade istället för den 10-delade jag
> beställde?! Hur ser man skillnad på en 9 resp
> 10-delad SLX vxl? // Larsa

Underligt... antingen är det som du säger, att du ändå har fått en 9-delad bakväxel (kolla i det lilla ihopvikta brukspappret). Eller så är skillnaden så pass liten att den kanske inte riktigt märks? Har du något problem med att växligen inte är helt perfekt?

Annars vet jag inte, har ingen egen erfarenhet av att försöka blanda dessa delar - jag bara återgav det jag minns att jag läste när jag skulle bygga ihop en cykel till mig själv i höstas..

Enber skrev:
> Underligt... antingen är det som du säger, att
> du ändå har fått en 9-delad bakväxel (kolla i
> det lilla ihopvikta brukspappret). Eller så är
> skillnaden så pass liten att den kanske inte
> riktigt märks? Har du något problem med att
> växligen inte är helt perfekt?
>
> Annars vet jag inte, har ingen egen erfarenhet av
> att försöka blanda dessa delar - jag bara
> återgav det jag minns att jag läste när jag
> skulle bygga ihop en cykel till mig själv i
> höstas..

Växlingarna går klockrent (frånsett att kedja o kassett nu börjar bli lite slitna), ska försöka hitta ordern för den där papperslappen gick direkt i soppen...

Lite OT men värt att nämna:
Jag har för övrigt bekanta som kört (och fortfarande kör) Campa 9-delat på Shimano/SRAM 9-delad kassett, funkar till 99% om man kör på en 10-delad kedja.

På deras rekommendationer ska jag testa det på crossen efter vinter dvalan, rapport kommer senare här på Happy.

// Larsa

PeaceDog skrev:
> nej

Och varför skulle det inte gå. Får inte kedjan plats,eller?

Vad jag vet så bör det fungera. Det är inte växeln, tror jag, som är det som avgör delningen. Det är reglaget, den "växeln" som avgör det.

Pebben skrev:
> Och varför skulle det inte gå. Får inte kedjan
> plats,eller?
>
> Vad jag vet så bör det fungera. Det är inte
> växeln, tror jag, som är det som avgör
> delningen. Det är reglaget, den "växeln" som
> avgör det.

Wireutväxlingen är olika, dvs hur långt växeln rör sig i förhållande till hur mycket wire som dras mellan varje växelsteg. Dynasys-växlarna har där inte samma utväxling som 9-delade MTB- och 9- och 10-delade lvgväxlar.

Det är även därför SRAMs växlar inte funkar med Shimanoreglage.

Det fungerar så att en bakväxel rör sig fritt mellan två ytterlägen.Så det är inga problem.
Hur långt du flyttar kedjan då du växlar är beroende av hur många klick växelreglaget har. Kassett och växelreglage bör ha samma siffra.

Nej. Det är inte så enkelt.

Bakväxeln har en viss wireutväxling, dvs om wiren drar x mm så rör sig växeln y mm i sidled. Wireutväxlingen blir då förhållandet mellan x och y. Detta förhållande är samma på 9-delade Shimanoväxlar och 10-delade Shimano lvg-växlar. Det är dock *inte* detsamma på 10-delade Shimano-MTB-växlar (dynasys). Därför funkar inte en dynasysväxel med 9-delade reglage.

JT skrev:
> Nej. Det är inte så enkelt.
>
> Bakväxeln har en viss wireutväxling, dvs om
> wiren drar x mm så rör sig växeln y mm i
> sidled. Wireutväxlingen blir då förhållandet
> mellan x och y. Detta förhållande är samma på
> 9-delade Shimanoväxlar och 10-delade Shimano
> lvg-växlar. Det är dock *inte* detsamma på
> 10-delade Shimano-MTB-växlar (dynasys). Därför
> funkar inte en dynasysväxel med 9-delade reglage.

Jag tycker att resonemanget låter märkligt. Har dock aldrig granskat vad som skulle vara speciellt med en Dynasys. Utanpåliggande bakväxlar är nästan alltid en analog konstruktion. De är fjäderbelastade och strävar alltid efter ett viloläge längst ut eller längst in. Det rörelseutrymme plus en aning marginal för stoppskruvarna som finns i bakväxeln bestämmer hur många drev det kan hantera från yttersta till innersta eller tvärtom. Stegen eller indexeringen sitter i reglagen. Flyttar man reglaget ett steg så flyttar sig kedjan ett drev förutsatt att man har rätt antal växlar och delning mellan reglaget och kassetten. Förklara gärna vad som är annorlunda med Dynasys, det är bra att veta om det finns ett nytt tankesätt eller en ny konstruktion.

Hasse#7 skrev:
> Utanpåliggande bakväxlar är
> nästan alltid en analog konstruktion. De är
> fjäderbelastade och strävar alltid efter ett
> viloläge längst ut eller längst in. Det
> rörelseutrymme plus en aning marginal för
> stoppskruvarna som finns i bakväxeln bestämmer
> hur många drev det kan hantera från yttersta
> till innersta eller tvärtom. Stegen eller
> indexeringen sitter i reglagen. Flyttar man
> reglaget ett steg så flyttar sig kedjan ett drev
> förutsatt att man har rätt antal växlar och
> delning mellan reglaget och kassetten. Förklara
> gärna vad som är annorlunda med Dynasys, det är
> bra att veta om det finns ett nytt tankesätt
> eller en ny konstruktion.

Om jag har förstått rätt så är det väl att de fyra rotationspunkterna på växelns body sitter olika långt ifrån varandra beroende på om det är SRAM eller Shimano och 9 eller 10-delat. Indexeringen i reglaget bestämmer visst hur mycket vajer som dras men det är bakväxeln som måste översätta det till ett steg på kassetten.

Då skulle alltså de tio stegen i reglaget sitta så tätt eller så långt ifrån varandra att det krävs en annan hävarm i bakväxeln för att få det att fungera. Är det så ni menar? Korgen i bakväxeln måste ju röra sig likadant som tidigare för annars stämmer det ju inte med delning och placering. Vad är i så fall fördelen med en ny standard på indexeringen i reglagen?

Nu är det skridskodags! Kollar vad ni svarat när mörkret infinner sig i eftermiddag.

Senast ändrad:
Hasse#7 skrev:
> Då skulle alltså de tio stegen i reglaget sitta
> så tätt eller så långt ifrån varandra att det
> krävs en annan hävarm i bakväxeln för att få
> det att fungera. Är det så ni menar?

Ja.

> Korgen i bakväxeln måste ju röra sig likadant som
> tidigare för annars stämmer det ju inte med
> delning och placering. Vad är i så fall
> fördelen med en ny standard på indexeringen i
> reglagen?

Idén är att om man låter wiren röra sig längre sträcka per växel så är inte växeln lika känslig för störningar i wirespänningen. Det krävs då inte en lika exakt wirespänning för att få en "tillräckligt" exakt växelposition.

Tillbaka
Topp