100 mil snart i var mans ben, rumpa, psyke

Om det är väg 759 som ni pratar om så är den belagd med bituminös enligt Information om vägar.

+1

tillmann skrev:
-------------------------------------------------------
> Toppen. Jag har ingen aning vad det betyder.

schture skrev:
> Upptäckte att min länk inte funkade så bra, man
> ska inte ha för bråttom ;-) Provar igen med
> rutten jag fick av damen i Säter:
>

Den där tror jag är utmärkt. Vi körde ju början och jag slutet av den. Missade bara att byta sida av 70:an.
För att man ska hitta enbart med noter behöver de vara rätt detaljerade, i princip med varje korsning och med avståndsangivelser. Det där som Peter skrev om att man ska titta på en karta i förväg brukar jag inte hålla på med, men det kanske är smart. :-)

De typer av slitlager som finns på http://gis.vv.se/iov är:

Bituminös
Oljegrus
Grus
Sten
Betong
Y1G
Förseglat grus
samt
Uppgift saknas

Från en pdf som Vägverket har publicerat definieras det konstiga begreppen såhär:

Förseglat grus är grusvägar som dammbundits med bitumemulsion enligt den hårda metoden.
Enkel ytbehandling "Y1G" utföres vanligen som underhåll av befintliga bituminösa beläggningar men även oljegrus. Slitlagret består av ett bituminöst bindemedelsskikt med invältat pågrus.

Jag får ingen klarhet i vad den "hårda metoden" är.

Gunnar O. skrev:
> Har funderingar på att köra 100-milaren 9/7.
> Är det någon annan som har planer?
>
> 'Ju längre desto bättre'

Jag kör Örebros den 15/7.

Bara för att det har börjat tragglas om bituminös här i tråden så får jag upp reklam för "Tätskikt & Gjutasfalt" och ""Hämta grus och jord hos oss" i mitt Google-fönster. Denna sköna nya värld.

--------------------

bigmollo skrev:
> Jag cyklar bara på vägar som är belagda med
> koprolit.

Är inte det en sjukdom? Eller en rysk polis? Eller har det med kossor att göra?

För övrigt lär väl den "hårda metoden" vara att randonnera runt som spånhattar ända tills vägen är tillräckligt fast? Behövs väl ett par varv men...

/r

Nynäs Petroleum (storproducent av bitumen) ger ut en tidning vid namn Stopp och Belägg. Varför inte skriva till dem och fråga? De finns tillgängliga som PDf http://www.nynas.com/templates/PublicationList____493.aspx?epslanguage=EN

På sidan finns också länkar till olika tekniska publikationer, själv intresseras jag mest av "The French function dissociation concept" som låter mer filosofisk än tex "A comparison of the zero shear viscosity".

Gunnar O. skrev:
> Har funderingar på att köra 100-milaren 9/7.
> Är det någon annan som har planer?
>
> 'Ju längre desto bättre'

Roligt att höra! Jag funderar på samma sak. Om vädret är perfekt så...

/Kristian

Dags att blåsa liv i tråden inför allvaret nästa helg. Sista anmälningsdag är egentligen tisdag, som förra gången. Eftersom beskedet kommer sent så har ni till onsdagen på er. Som ni förstår är det en fördel för mig ju tidigare ni bestämmer er, så mejla mig eller hör av er på 070-520 50 65 på kvällstid (sms lär visst fungera dygnet runt).

Det är några förändringar på gång som jag bör ha klart med på måndag kväll. Mer information då.

----------------

Körde vägen väster om Viggen för en och en halv vecaka sen och den var belagd - vet inte den exakta tekniska termen, men det var inte grusväg och fungerade utmärkt att cykla. Tar man den blir det bara ca en halv mil på väg 266. Dum som jag var tittade jag inte vad det stod på skylten in på vägen (kom från andra hållet), men gissningsvis kan det stå Norshyttan eller Viken. Från södra hållet stod vägen benämnd som Gamla Faluvägen. När man sen kommer ut på Rv 70, korsar man den och tar första höger (efter hundratalet meter) och kommer efter en liten bit in på den vägen som jag tror tillman nyttjade som infart till Hedemora.

Om man vill slippa en bit på Rv70 och krånglandet med att ta sig genom Insjön (var betydligt mer rättframt innan ombyggnaden där) kan man göra en omläggning så att man kör öster om Insjön (vattnet och orten). Lämpligen kan man i Krökbacken strax innan Leksand ta avtaget mot Lima och följa den vägen så att man kommer ner till Leksand längs vägen som går precis väster om järnvägen (Stationsgatan). Sedan kör i slutet av denna mot Sågmyra och genom Tibble, Ullvi, Hälla och Romma och får sig en orgie i röda hus med vita knutar. I Romma så tar man höger (skyltat mot Rönnäs) och följer i stort sett Insjöns östra sida ner till dess att man kommer på vägen mellan Insjön och Rexbo där man svänger vänster och ansluter till nuvarande bana. Nackdelen(?) är att denna väg är något mer kuperad än den ursprungliga. Dessutom är den lite längre.

GoranS skrev:
> Körde vägen väster om Viggen för en och en
> halv vecaka sen och den var belagd - vet inte den
> exakta tekniska termen, men det var inte grusväg
> och fungerade utmärkt att cykla.

> Om man vill slippa en bit på Rv70...
> och får sig en orgie i röda hyus med vita knutar...

Tack för rekningen som gav intressant resultat!

Små dalabyar och kuperade vägar är inte fel men det passar inte så bra här med den lösningen.

Den vägen får vara frivillig eftersom den officiella vägbeskrivningen kommer att föra till Säter som tidigare och sedan till Vikmanshyttan och därefter Hedemora. Väldigt kort sträcka på 1+2-vägen och mindre jobb för mig att ändra rutten är anledningen. Det har blivit tillräckligt mycket kartjobb i och med att jag har kortat ner allt till nästan precis 100 mil. Efter Fagersta blir det vajerväg (om man inte väljer att backa en bit efter stämplingen och köra över Ängelsberg) ner till Virsbo och mindre vägar över Ramnäs och Skultuna ner till Västerås.

En annan nyhet är att Byberget ersätter Ånge. Byberget kräver mycket inzoomning på webkartan för att synas men det blir en trevligare väg och återigen bemannar Bo Norgren stämplingen runt 45 mil. I Östavall finns en OKQ8 med livsmedel på returvägen mot Rätan.

------------------

Senast redigerad av en moderator:
Fikasvettot skrev:
> Vilka kör kommande helg? Någon som kör ett varv
> till(svårslaget sätt att hamna högt i
> rankingen)?

Två har anmält sig denna gång. Preliminärt är det fem som cyklar i augusti. Möjligen en som kör en andra gång då... En av juniryttarna planerar för 100-milen från Örebro.

---------------

Petert skrev:
> Efter Fagersta blir det vajerväg (om man inte
> väljer att backa en bit efter stämplingen och
> köra över Ängelsberg)

I Ängelsberg finns det cafeér, resturang och ett vandrarhem. Fast det är väl lite sent att tänka på finsömn när man kommit så långt. http://happymtb.org/forum/read.php/1/1203606/

Aha! Det var i Ängelsberg jag fick lite fulsömn i lördags natt. På en väggfast bänk, hård och obekväm. Myggigt var det också minsann.

/r

Jag är intresserad att försöka (och hörde att anmälningsdag flyttats nu till onsdag). Tycker det verkar vara en fin tur. Tänkte inte köra särskilt fort, har avsikt att göra det som någon slags touring, kanske hinna sova ordentligt också.

Frågor:
Blir det av hursomhelst?
Vilken mack i Västerås startar vi från? (såg inte något vid en första genomgång)

Shellmacken vid Rocklunda är startplatsen. Observera att starten denna gång är klockan 08.00.

Anmälan till PeterT (peter at ckdistans.se) i vanlig ordning.Han är ute och far just nu så bli inte orolig om han inte svarar på en gång. Skicka gärna PM till mig också så hinner jag fylla i startkort och plasta in noter.

Jag har fått startkort och noter av Peter.

Det lär vara några till som inte bestämt sig ännu.

Min armbåge är inte redo för 100-mil så jag kör inte denna gång.

Hade cykeln kittad och klar efter att jag fått klartecken av läkaren. Något gick fel med ryggen i går kväll och natten blev nästan sömnlös. Fick strunta i detta. Jag är ivrig att komma igång igen. Troligen lite för ivrig för mitt eget bästa. Hoppas de får fina förhållanden. Skall försöka provcykla en kort runda hemmavid efter att ha stretchat ordentligt. Cykelsuget är stort men kroppen vill fortfarande inte verkar det som. Skynda långsamt..... :)

Är det någon som vet om någon av de fyra är twittrare? Själv tänkte jag ge mig ut på en tiomilare inom kort;)

Tror att det är old school som gäller denna gången. Kanske att en av de fyra tänkte försöka rapportera i denna tråden. Om inte annat har vi vår man i Byberget (Ånge).

jonas-ni skrev:
> Tror att det är old school som gäller denna gången.

Brevduva?

Vår man i Byberget (454 km) rapporterar att Mikael, Tommy och PG stämplade 09.34. Frukostmackorna gick åt. De hade sovit några timmar vid någon grillplats. 18 grader och lätt duggregn är väderläget.

Bilder från Byberget http://cykelbo.blogspot.com/

Senast redigerad av en moderator:
Mikael blev förste man tillbaka i Västerås i och med slutstämplingen kl 13.00. Sista sex och en halv milen i motvind hade varit som att cykla i en varmluftsugn. Han hade blivit ordentligt kokt.

Vid tvåtiden njöt Per Eric av utsikten från Vidablick (Rättvik). Han siktar på att nå Västerås någon gång i natt.

Tillbaka
Topp