Körde vägen väster om Viggen för en och en halv vecaka sen och den var belagd - vet inte den exakta tekniska termen, men det var inte grusväg och fungerade utmärkt att cykla. Tar man den blir det bara ca en halv mil på väg 266. Dum som jag var tittade jag inte vad det stod på skylten in på vägen (kom från andra hållet), men gissningsvis kan det stå Norshyttan eller Viken. Från södra hållet stod vägen benämnd som Gamla Faluvägen. När man sen kommer ut på Rv 70, korsar man den och tar första höger (efter hundratalet meter) och kommer efter en liten bit in på den vägen som jag tror tillman nyttjade som infart till Hedemora.
Om man vill slippa en bit på Rv70 och krånglandet med att ta sig genom Insjön (var betydligt mer rättframt innan ombyggnaden där) kan man göra en omläggning så att man kör öster om Insjön (vattnet och orten). Lämpligen kan man i Krökbacken strax innan Leksand ta avtaget mot Lima och följa den vägen så att man kommer ner till Leksand längs vägen som går precis väster om järnvägen (Stationsgatan). Sedan kör i slutet av denna mot Sågmyra och genom Tibble, Ullvi, Hälla och Romma och får sig en orgie i röda hus med vita knutar. I Romma så tar man höger (skyltat mot Rönnäs) och följer i stort sett Insjöns östra sida ner till dess att man kommer på vägen mellan Insjön och Rexbo där man svänger vänster och ansluter till nuvarande bana. Nackdelen(?) är att denna väg är något mer kuperad än den ursprungliga. Dessutom är den lite längre.