11-36 vs 11-32

• Trådstartare Trådstartare WFD
  • Start datum Start datum
11-36 vs 11-32
du får lite tätare mellan dom lätta växlarna men samtidigt märkbart tyngre. Beror ju på hur mycket du använder dreven längst in om det blir bättre eller sämre

11-36 vs 11-32
du får lite tätare mellan dom lätta växlarna men samtidigt märkbart tyngre. Beror ju på hur mycket du använder dreven längst in om det blir bättre eller sämre
Märkbart.... Det är ingen jätteskillnad mellan 32 och 36, men visst är det på gränsen till för tungt så är det väl onödigt att göra lägsta växeln tyngre. Personligen tycker jag att man skall nyttja lägsta växeln några gånger per runda, annars åker man runt och tar nackdelar i onödan för kuggar man inte använder

11-36 vs 11-32
Märkbart.... Det är ingen jätteskillnad mellan 32 och 36, men visst är det på gränsen till för tungt så är det väl onödigt att göra lägsta växeln tyngre. Personligen tycker jag att man skall nyttja lägsta växeln några gånger per runda, annars åker man runt och tar nackdelar i onödan för kuggar man inte använder
Om man, som typiskt är i Sverige, inte har långa backar så håller jag med. Är det så att man när man väl lagt i lägsta växeln ligger och gnetar på den tvåsiffrigt antal minuter så är situationen lite annorlunda.

11-36 vs 11-32
Använder du någonsin 36:an bak, om inte byt till 32.

Det berör på om man vill har växlarna tätare stegat eller inte. För mig skulle 18-20-22-25 (som på 11-32 10-delat) vara för tät stegat. Men då kör jag bara stökig stig där jag vill kunna växla snabbt och utan behöv av precis kadens. För mig är 18-21-24-28 perfekt.

11-36 vs 11-32
Tack för många bra och intressanta svar. Jag antar att det till viss del hänger ihop med främre dreven. Kan förstå att måna övergår till drivlinor med 1x11/12 istället för 2x**

11-36 vs 11-32
Näst största är med största sannolikhet ett 32t. Om du klarar att cykla dina stigar utan att använda 36:an och gillar det så blir 11-32 perfekt

11-36 vs 11-32
Om man, som typiskt är i Sverige, inte har långa backar så håller jag med. Är det så att man när man väl lagt i lägsta växeln ligger och gnetar på den tvåsiffrigt antal minuter så är situationen lite annorlunda.
Sant, men som sagt i sverige där alla backar är så kort att man kan pressa sig upp även om lägsta växeln är en gnutta för hög så är det värt belöningen med tätare växlar där man cyklar 98% av tiden. För mig iaf.

11-36 vs 11-32
om det är en 29a med 26t som framkrans för stigåka tycker jag att 36 på kassetten är värdefull som lägsta växel. den kunde gärna vara ett par kuggar lättare, fram eller bak.

trenden för stigåka där jag rör mig går dessutom i riktning brantare.

11-36 vs 11-32
Tog ett snabb beslut och köpte kassetten. Ska renovera hela drivlinan i höst/vinter och sen får vi se hur det känns. Troligen säljer jag baknavet eftersom jag knappast kommer att bygga ett nytt hjul.

Tillbaka
Topp