Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
flight sa:Tack för snabba svar!!
Följdfrågan blir:
Vilken bakväxel till 105 reglage och 11-40 kassett?
Bengt-re sa:flight sa:Tack för snabba svar!!
Följdfrågan blir:
Ingen?
RD-RX800 Ultegra RX Shadow Plus tar 11-34 och passar rakt av med 11-delat road reglage.
Annars så får du mecka. Shiftmate är en möjlig lösning.
Crocko sa:Bengt-re sa:flight sa:Tack för snabba svar!!
Följdfrågan blir:
Ingen?
RD-RX800 Ultegra RX Shadow Plus tar 11-34 och passar rakt av med 11-delat road reglage.
googlar man lite pā denna setuo så finns det en hel del som kör med 40 kassetter både med och ytan roadlink, vântar på min ram annars kunde jag berätta hur det funkar men än ligger delarna i lådor.
RD-RX800-GS valde jag och en NW klinga fram.
Chris
Bengt-re sa:Crocko sa:Bengt-re sa:flight sa:Tack för snabba svar!!
Följdfrågan blir:
Ingen?
googlar man lite pā denna setuo så finns det en hel del som kör med 40 kassetter både med och ytan roadlink, vântar på min ram annars kunde jag berätta hur det funkar men än ligger delarna i lådor.
Chris
Vad kör du för vevparti? Nyfiken för att jag skissar på en snarlik lösning själv.
11-32 och 42 fram är min tanke än så länge.
liveforthis sa:Med 1x (42t) fram så ska det inte va några problem och köra 11-40 kassett. 11-36 är ju max för bakväxlen med 2x fram ang rd-rx800
Jag som är klen kör 34 fram och 11-32 bak, men kanske skall börja gå istället.emmer sa:Men allvarligt: Med 42/40 går det ju så sakta så det går snabbare att gå. Att man kan vilja ha det på en mtb är väl en sak. Men ihop med lvg-reglage? Hustrun har en ”CXhoj” med 42/42 och inte ens hon använder den utväxlingen...
Vic sa:liveforthis sa:Med 1x (42t) fram så ska det inte va några problem och köra 11-40 kassett. 11-36 är ju max för bakväxlen med 2x fram ang rd-rx800
Förutom problemet att översta trissan på växeln högst troligt inte går fri från de största ringarna på kassetten.
Crocko sa:Bengt-re sa:Crocko sa:Bengt-re sa:flight sa:Tack för snabba svar!!
Följdfrågan blir:
Ingen?
Chris
Vad kör du för vevparti? Nyfiken för att jag skissar på en snarlik lösning själv.
Än så länge är det ju otestad teori men jag bygger om en 2x11 fd ultegra till FSA Super Megatooth 42 fram på en Hollowgram SI vev och Sunrace 11-40 bak.
liveforthis sa:Vic sa:liveforthis sa:Med 1x (42t) fram så ska det inte va några problem och köra 11-40 kassett. 11-36 är ju max för bakväxlen med 2x fram ang rd-rx800
Förutom problemet att översta trissan på växeln högst troligt inte går fri från de största kuggarna på kassetten.
Då har man fel kedje längd.
Vic sa:liveforthis sa:Vic sa:liveforthis sa:Med 1x (42t) fram så ska det inte va några problem och köra 11-40 kassett. 11-36 är ju max för bakväxlen med 2x fram ang rd-rx800
Förutom problemet att översta trissan på växeln högst troligt inte går fri från de största kuggarna på kassetten.
Då har man fel kedje längd.
Avståndet mellan övre trissan och kassetten påverkas inta av kedjans längd ;)
Stumpy sa:Jag som är klen kör 34 fram och 11-32 bak, men kanske skall börja gå istället.emmer sa:Men allvarligt: Med 42/40 går det ju så sakta så det går snabbare att gå. Att man kan vilja ha det på en mtb är väl en sak. Men ihop med lvg-reglage? Hustrun har en ”CXhoj” med 42/42 och inte ens hon använder den utväxlingen...
emmer sa:Men allvarligt: Med 42/40 går det ju så sakta så det går snabbare att gå. Att man kan vilja ha det på en mtb är väl en sak. Men ihop med lvg-reglage? Hustrun har en ”CXhoj” med 42/42 och inte ens hon använder den utväxlingen...
Crocko sa:emmer sa:Men allvarligt: Med 42/40 går det ju så sakta så det går snabbare att gå. Att man kan vilja ha det på en mtb är väl en sak. Men ihop med lvg-reglage? Hustrun har en ”CXhoj” med 42/42 och inte ens hon använder den utväxlingen...
Underligt att shimano, campa och sram tillverkar vevar med 30x klingor fram till landsvägshojar, det måste ju vara en tankevurpa, när skall man använda lillklingan?
emmer sa:(Finns det tripplar numera menar du?)
janolle sa:Då har man fel kedje längd.
emmer sa:Crocko sa:emmer sa:Men allvarligt: Med 42/40 går det ju så sakta så det går snabbare att gå. Att man kan vilja ha det på en mtb är väl en sak. Men ihop med lvg-reglage? Hustrun har en ”CXhoj” med 42/42 och inte ens hon använder den utväxlingen...
Underligt att shimano, campa och sram tillverkar vevar med 30x klingor fram till landsvägshojar, det måste ju vara en tankevurpa, när skall man använda lillklingan?
När man ska upp för col de raktupp med full semesterpackning ihop med 29 i bak...
(Finns det tripplar numera menar du?)
Därför att det är mycket jobbigare att gå och släpa en cykel.Stumpy sa:emmer sa:Crocko sa:emmer sa:Men allvarligt: Med 42/40 går det ju så sakta så det går snabbare att gå. Att man kan vilja ha det på en mtb är väl en sak. Men ihop med lvg-reglage? Hustrun har en ”CXhoj” med 42/42 och inte ens hon använder den utväxlingen...
När man ska upp för col de raktupp med full semesterpackning ihop med 29 i bak...
Varför går de inte upp istället?
Det gör den visst![/quote]liveforthis sa:janolle sa:Då har man fel kedje längd.
Bengt-re sa:Crocko sa:Bengt-re sa:Crocko sa:Bengt-re sa:flight sa:Tack för snabba svar!!
Följdfrågan blir:
Ingen?
Chris
Än så länge är det ju otestad teori men jag bygger om en 2x11 fd ultegra till FSA Super Megatooth 42 fram på en Hollowgram SI vev och Sunrace 11-40 bak.
Ok. Hamnar den automatiskt för en bra kedjelinje på ett 2x vevparti. Om ja - hur listade du ut det?
Gnabbandet om vem som håller högst kadens på högst växel ignorerar jag.Crocko sa:shimano, campa och sram tillverkar vevar med 30x klingor fram till landsvägshojar
Crocko sa:Bengt-re sa:Crocko sa:Bengt-re sa:Crocko sa:Bengt-re sa:flight sa:Tack för snabba svar!!
Följdfrågan blir:
Ingen?
Chris
Ok. Hamnar den automatiskt för en bra kedjelinje på ett 2x vevparti. Om ja - hur listade du ut det?
Då jag inte hade ramen när jag beställde grejerna vet jag inte än till 100%, men den sitter ju där stor klingan satt innan, det går att chimsa in den några mm om det skulle bli nödvändigt. Cannondales BB30 vevar har en massa olika axellängder, går att köra med direkt monterad klinga eller på spindel och spindlar finns med både positiv och negativ offset, sen genom att byta axel och distanser kan man i princip lägga kedjelinjen vart som helst inom ramens begränsningar, så jag får helt enkelt testa mig fram till bästa resultat
emmer sa:Crocko sa:emmer sa:Men allvarligt: Med 42/40 går det ju så sakta så det går snabbare att gå. Att man kan vilja ha det på en mtb är väl en sak. Men ihop med lvg-reglage? Hustrun har en ”CXhoj” med 42/42 och inte ens hon använder den utväxlingen...
Sa bara att med 42/42 går det så jävla sakta så det går fortare att gå...Crocko sa:Hur kan man vara så konstig att man behöver en 40 kassett på en cykel med bockstyre? för att man kan använda cyklar med bockstyre till annat än att cykla landsväg i Danmark.
71 sa:Det gör den visst!liveforthis sa:janolle sa:Då har man fel kedje längd.
Nejliveforthis sa:B-skruven ändrar avståndet mellan trissan o kassetten. Positionen på trissan har väl bara med kedjeomfång och göra.
emmer sa:Nejliveforthis sa:B-skruven ändrar avståndet mellan trissan o kassetten. Positionen på trissan har väl bara med kedjeomfång och göra.
Vad gör du med b-skruven då?
Överdrivet:
Ungefär samma sak.liveforthis sa:Vad gör du med b-skruven då?emmer sa:Nejliveforthis sa:B-skruven ändrar avståndet mellan trissan o kassetten. Positionen på trissan har väl bara med kedjeomfång och göra.
Överdrivet:
emmer sa:Ungefär samma sak.liveforthis sa:Vad gör du med b-skruven då?emmer sa:Nejliveforthis sa:B-skruven ändrar avståndet mellan trissan o kassetten. Positionen på trissan har väl bara med kedjeomfång och göra.
Överdrivet:
Men vad är det du omöjligen inte förstår på bilden? Den är ju samhallspedagogisk.
Jag svarade nej på "Positionen på trissan har väl bara med kedjeomfång och göra". Något mer?liveforthis sa:Vad förstår inte du ? När du svarar NEJ på mitt inlägg ovan om att b-skruven ändrar trissans läge i förhållande till kassetten. Spelar ingen roll vart trissan är placerad på växeln du får likt förbannat ställa in den med b-skruven.emmer sa:Ungefär samma sak.liveforthis sa:Vad gör du med b-skruven då?emmer sa:Nejliveforthis sa:B-skruven ändrar avståndet mellan trissan o kassetten. Positionen på trissan har väl bara med kedjeomfång och göra.
Överdrivet:
Men vad är det du omöjligen inte förstår på bilden? Den är ju samhallspedagogisk.
emmer sa:Jag svarade nej på "Positionen på trissan har väl bara med kedjeomfång och göra". Något mer?liveforthis sa:Vad förstår inte du ? När du svarar NEJ på mitt inlägg ovan om att b-skruven ändrar trissans läge i förhållande till kassetten. Spelar ingen roll vart trissan är placerad på växeln du får likt förbannat ställa in den med b-skruven.emmer sa:Ungefär samma sak.liveforthis sa:Vad gör du med b-skruven då?emmer sa:Nejliveforthis sa:B-skruven ändrar avståndet mellan trissan o kassetten. Positionen på trissan har väl bara med kedjeomfång och göra.
Överdrivet:
HåkanC sa:Gnabbandet om vem som håller högst kadens på högst växel ignorerar jag.Crocko sa:shimano, campa och sram tillverkar vevar med 30x klingor fram till landsvägshojar
Däremot är jag intresserad av konkreta tips (läs länkar) på vilka vevpartier för lvg-cyklar det är som Campa, Shimano och SRAM tillverkar med endast 30 på lilla klingan. Gärna 2X och för 11-delat.
De enda "supercompact-"vevpartier jag känner till är de från FSA, Sugino och andra ännu mindre tillverkare.
46/30, 48/32 eller kanske tom 46/32 är utväxlingar som skulle funka bra på en gravel med en tät o fin kassett
(Jag vet att Shimano har 3X-vevpartier för åtminstone Tiagra och Sora, de är inte intressanta)
/Håkan