11 speed 10x42 kassett vars ?

Kan du inte öka klingan då ? annars får du byta body kanske hela navet vet ej,men en kugge bak till en liten 10a gör inte så stor skillnad det sägs att det blir effektförluster också,högre hjul eller öka kadens går lite fortare ;)

Jo, men det inte så mycket space vid ramen fram &framförallt jag vill ha en hoj som funkar överallt.
kör ju mest tekniska stigar. Tänkte nog iofs köpa nya hjul ändå.
Klurar på bygga om till 2 klingor fram, men då får man ju byta en del..
32x11 ger 2.91 och 32x10 ger 3.20 i utväxling förresten.

Senast ändrad:
Som sagt behöver du byta till en xd body om du har "vanlig" nu . Lätt gjort på många nav omöjligt på andra .

En Sram 10-42T kassett som XG-1150 eller XG-1180 kräver som sagt att ditt bakhjul har ett nav med xD body. Har du en Shimano HG kassett behöver du byta body, nav eller bakhjul för att kunna montera XG kassetten.

Alternativt är som sagt en 11-46T kassett för HG body, och byta framdrev till ett med 10% fler tänder.

Ok, jag har Hope4 eller 3 nav bak, kan man byta till sram xd body då ?
Kan inte ha mer än 34T fram. Kan man shimsa eller nåt så det blir mer space till kedjestaget ?

borde väl göra en del att få 10 istället för 11 bak ?

anderski sa:
Ok, jag har Hope4 eller 3 nav bak, kan man byta till sram xd body då ?
Kan inte ha mer än 34T fram. Kan man shimsa eller nåt så det blir mer space till kedjestaget ?

borde väl göra en del att få 10 istället för 11 bak ?

Du bör kunna bygga om dem till xd ja. Har inte kollat. Men kan inte tänka mig att det inte skulle gå me hope. Deras nav brukar vara väldigt modulära.

Jo tio och elva på kassetten ger klar fartskillnad i maxfart. 11-delat fram med 34-klinga ger 42,8 km/h med 100-kadens medan 10-delat fram ger 47,1 km/h.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp