120513 Intryck Scott Spark Expert 29er 2012 stl L

oakhammer

Aktiv medlem
Tänkte dela med mig av de första intrycken jag fick när jag testade min nya cykel.
Referenser: Jag är en motionär som ser cykling som en hobby. Jag är 185cm lång och väger 95kg.
Cyklat någorlunda seriöst, har jag gjort sen 2006. 2st mtb cyklar har jag haft innan.
En focus HT -06 och en Canyon Nerve XC -10.
Snittar 30km/h på räser och ca 16km/h på MTB. Det är min förutsättningar för denna text.

Känsla: Direkt när jag sätter mig på den, så känns det rätt. Ett brett styre, kontroll och känslan av att sitta ”i” cykeln är påtaglig.
Kontrollen av dämparna på styret känns extra bra, jämfört med mina gamla fox dämpare på Canyon.
Där var det bökigare att låsa/låsa upp.
Cykeln är stor och det krävs mer kraft för att rulla igång, men väl där så känns den snabb. Faktiskt så känns det som den snabbaste cykel jag ägt hittills.
Jag valde att direkt montera 2X10 XT istället för 3x10 SLX som är original.

På stig: Jäklar vad den sväljer rötter och sten. Det är bara att mata på och välja den raka vägen.
Glömmer helt bort att det är en FS, inget gung här inte. Min Canyon gungade mer.
Underlaget var blandat, lerigt, rötter och stenar. Jag körde delvis på sörmlandsleden för er som är vana med sådan terräng.
Svänga runt 180grader på stigen var lite bökigt, men det behöver man inte så ofta.
Vevpartiet slog i lite ibland när man lade ned cykeln lite och kändes ganska lågt. Särskilt i högra fart med nedlägg så kan man få otrevliga markkontakter.

Uppför: Låsta dämpare och 2x10 funkade bra. Inga tendenser till att vilja resa sig. Däremot kan jag kanske få det lite tufft i slutet av långlopp, då jag ibland gick ned på lilla klingan. Men det återstår att se. Däremot vi tekniskt uppför så var deb ganska klumpig och tappade jag fart där. Då var det bara att gå.

Nedför: Kan vara den snabbaste cykel jag suttit på utför. Känns trygg och stabil. Brett styre och en skön vinkel på gaffeln gjorde mig säker. Här sätter jag begränsningarna och inte cykeln. Här finns det mer potential än jag kan använda.

Däck: Har tidigare kört på Nobby Nic och Racing Ralph. På denna satt det Rocker Ron 2,25 och gav ett härligt grepp. Testade på hällar, lerig stig, blöta rötter och de gav ett tryckt intryck. Spann endast i några riktigt branta lerpartier när jag ställde mig upp. Så de får godkännt i grepp.
Kändes även lättrullade på grus, så nu får tiden utvisa hur tåliga de är. Men de verkar passa bra på denna cykel.

Bromsar: Avid Elixir 5S 180/160 är tyvärr lite av en besvikelse. Känns väldigt svampiga jämfört med mina förra Formula R1 bromsar. Saknade den där stumma känslan när man bromsar. Bakbromsen gick nästan att pressa till handtaget.
Men de bromsar bra, så det kanske är en vanesak. Men spontant så känns det som den första uppgraderingen. Det får vi se i framtiden.

Dämpare:Grundinställde båda dämparna med rekommenderat tryck efter min vikt och ställde rebound på mitten. Det funkade kanon för mig och att kunna låsa båda från styret känndes smart.
Glömde ofta bort att det var en FS, inget gung alls. Utan att bara kunna sitta ned och mosa på var fint.

Hjul: DT swiss XR 39 gör sitt jobb med bravur. Känns välbyggda och lättrullade. Krävs lite för att rulla igång. Men de är ju 29” så det får man ta. Skönt att man har stort utbud av delar till dom. Och inte som mina gamla Crossmax som det kunde bli en dyr service historia.

Kort reflektion: En underbart snabb stigcykel som kommer passa mig på långloppen i sommar. Jag tror att jag börjar bli en övertygad 29er fanstast……
Detta är från mitt perspektiv som motionär………

// Pär

Bilagor

• 120513_scott spark 2012.jpg
    120513_scott spark 2012.jpg
    169 KB · Besök: 60
Senast ändrad:
Snygg cykel och trevligt med din beskrivning. Du får återkomma med en recenssion när du kört en säsong.

Jag kör för egen del en Expert 29er stl M (178 cm lång) och måste säga att cykeln är grym, oerhört snabb cykel och trevlig på alla vis!

Var helt klart väldigt nyfiken på hur 29" skulle vara men wow vad den tar sig fram fint på stigar med lite rötter och sten! Imponerad helt klart!

Hade Cube innan med Formula RX bromsar men jag måste säga att när man har justerat bromsarna på Scott så är dom bättre. Har du provat att finjustera på handtaget så att dom "tar" längre ut?

Längtar till varje cykelpass...

Bilagor

• IMG_0430.JPG
    IMG_0430.JPG
    124 KB · Besök: 55
Har inte justerat så mycket än. Men den svampiga känslan, kanske bara är att dom har annan känsla. De bromsar ju helt klart bra. Får väl börja justera ut dom vartefter.

Kör du 2x10 på din? Ferre!

oakhammer skrev:
-------------------------------------------------------
> Har inte justerat så mycket än. Men den svampiga
> känslan, kanske bara är att dom har annan
> känsla. De bromsar ju helt klart bra. Får väl
> börja justera ut dom vartefter.
>
> Kör du 2x10 på din? Ferre!

Lufta dom och du märker enorm skillnad på Avid direkt. (det gjorde jag på min).
Dock är Avid lite svampigare än Formula.

Nu är den strax 2 månader gammal och jag har nog aldrig varit så nöjd med en cykel.

Den klättar fint, ger bra grepp och kontroll i lerigt före och känns allmänt stabil.

Dock så märker man av att det är en stor cykel och behöver ta hänsyn på smala stigar och när det blir väldigt tekniskt.

Men när man ligger bakom någon på stigen och ser hur de småjusterar efter stigen hela tiden, så är det bara att välja det raka spåret. Mosa på passar mig bra.

Har dock inte fått iordning växlarna helt, vill alltid skrapa lite på de yttersta lägena. Det är precis som att framväxeln inte är bred nog....om ni förstår vad jag menar.

Intressant, hur känns storleken L givet din längd ? Är den perfekt eller hade du kunnat ha XL ?

Jag har exakt samma typ av problem med 2x system på min hybrid, skrapar alltid i ändlägen, har provat att justera men aldrig lyckats med att få bort skrapet helt. Fast man lär sig att inte använda vissa växlar din slut.

Senast ändrad:
L är perfekt storlek. Har inte suttit på en XL, men L känns super för mig som är 185cm.
Har beslutat att leva med lite skrap. Man får se det som ett tecken på att gå ned på lilla klingan.
Min framväxel sitter inte direkt på ramen, utan har någon sorts fäste ned mot vevlagret. Så jag har inte en aningen hur jag justerar det.

oakhammer skrev:

> Min framväxel sitter inte direkt på ramen, utan
> har någon sorts fäste ned mot vevlagret. Så jag
> har inte en aningen hur jag justerar det.

Det är ett E-fäste och sitter där det sitter, ingen justermån alls i fästet. Jag har en -35 som jag uppgraderade till XTR. Där var jag tvungen att förspänna växelvajern en smula för att få till exakt rätt justering, men i stort sätt gick det bra med bara justerskruvarna så nu kan jag använda alla 2x10 utan skrap. Det går, men det är pilligt.

Bra med löpande recensioner! Håller på att planera bytet av skogsåka till nästa år. Det står mellan Spark 29 Expert och Cube AMS 29 Race. Det är just det där med den gemensamma låsningen av dämparna som lockar på Scott. Och vad jag läst så ska bakdämparen på Cuben vara svårjusterad, men när man får till det ska den vara riktigt grym. Men med dagens eurokurs så skiljer det nästan 10 000kr till Cubens fördel. Det är ett svårt val. Men efter dina ord så lockar Scotten mer...

Hur gör man med växelreglaget när man går över till 2-delat?

Nilsen skrev:

>
> Hur gör man med växelreglaget när man går
> över till 2-delat?

XTR finns som 2/3-delat med ett vred under huset. XT och neråt måste köpas som 2- eller 3-delat. Detsamma gäller för Shram. Notera som sagts ovan att Scott har E-fäste så det är inte helt enkelt att hitta rätt framväxel. Den måste passa i höjd, det vill säga man köper växel efter stora framkransens storlek. Både Shram och Shimano följer samma mall för E-fästet så båda fungerar fint.

Jag är själv mycket nöjd med min -35 efter det att jag bytt ut de i min mening oerhört klonkiga Shram-komponenterna som satt på till XTR. Jag kommer från en mycket brantare retro-hoj så jag tycker att ramen är rena vilsoffan men Svaje tycker att den stupar alldeles för brant för hans smak...

Jag specade upp min till full XT direkt istället för SLX 3x10 som är original.
Jag var egentligen öppen för alla sorters FS 29er.
Men det gick inte att få tag i till sommaren.
Då kändes det tryggast att beställa en hos min LBS.
Sen tycker jag scotten är prisvärd med carbonram.
Gav 30k för min med full XT annars original spec.

Men cuben är fin. Min ram passar mig som handsken, som att cykla en bekväm HT..Och smidiga lås av dämpare.

Dyrt att ha semester, åkte förbi en LBS och köpte deras sista Spark Expert 29rd i storlek L. Tog inte mer än 30 minuter innan jag var ute på min vanliga slinga i Järvafältet som består av allt mellan grusväg och skogskörning.
Liten sammanfattning:
- Cykeln vägdes in på 12,2 Kg inkl pedalerna som följer med, detta är mer än jag trodde, dock fortfarande ok antar jag (?)
- Sittställningen är som på min HT och är relativt racig, flippade dock styrstammen för att få upp styret ett par cm. Efter ett par timmar i skogen kändes det helt ok.
- Däcken är bra för grus och lättare skogscykling, fungerade inte bra i stökig terrängs. Skall sätta på mina lättare hjul med slanglösa skogsdäck (Ardent) nästa gång.
- Lockouten fungerar mkt bra, klart praktiskt på asfalten på väg hem
- Utan lockout gungar det förstås, men tyckte att det fungerade bra ändå
- Otroligt snabb och smidig i stökiga nedförsbackar, men det är ju inget nytt att FS hjälper till
- Blev mindre trött av skogskörning och körde snabbare jämfört med min HT, och det var lite syftet med köpet
- Jag har alltid varit irriterad av rassel från kedjan när man kör utför, och den här cykeln rasslar än mer jämfört med min HT. Klart besviken.
- Kedjan hoppade av en gång och fastnade på ramen, inget bra. Måste tillbaka till LBS för justering eftersom växlingarna inte sitter som de skall.
- Övergripande helt ok första tur. Detta är en XC cykel utan tvekan, men min tanke är att kunna varva grus med skog (gillar både och). Med grövre däck är jag övertygad att den kommer bli bra :)

Jag är helnöjd med däcken. Har haft nobby nic innan och dessa passar mig bra.
Hade samma problem med kedjan, men det är bara att justera framväxeln något varv.
Störs inte alls av rassel. Men det fanns ju en smidig kedjestyrare som artikel för ett tag sen.
Kul att du verkar nöjd. En grym XC cykel är det!

Däcken fungerar mkt bra så länge det inte är alltför besvärlig terräng, ska bli intressant att prova Ardent slanglöst med lågt tryck. På min HT blev det natt och dag jämfört med XC däck.
En annan sak med cykeln är att finnishen är utöver det vanliga, kul att bara titta på den :) Tack för tipset vad gäller kedjestyrare, ska prova.

Cykeln har fått rätt dåliga recensioner på nätet, en del har totalsågat geometrin och bakdämparen.
Var inne på att köpa en Giant Anthem ett tag, men hade svårt att motstå Experten när jag väl provcyklade cykeln. LBS nämnde att Scott tar bra hand om sina kunder, dvs ifall dämpare eller annat fallerar, så brukar det ordnas snabbt. Litade på informationen. Sen kan man läsa till sig att många är nöjda med cykeln ute i världen, din post fick mig att fundera en extra gång, du borde få bonus ;)

Vet att bakdämparen fått kritik, men den fungerar utmärkt för mig.
Jag gillar den men har ju inte all den erfarenhet som alla testare har.
Den fick fin kritik i kadens. Det var där mina tankar föddes.
Att jag tog expert var för den snygga färgen..
Insteg duger nog bra åt mig annars.
Körde Canyon Nerve XC 9.0 förut och den här är både roligar och snabbare ( och snyggare)

En sak slog mig, skall det inte finnas 3st lägen för att styra dämparna ? Har 2st lägen, dvs öppet och låst. Trodde att det skulle finnas mellan läge med låst bakdämpare och öppen fram,men kamske jag som har missuppfattat ngt ?

Det är nästa nivå på cykel. Då får du nude 2 dämparen och då finns det ett halvsteg "traction mode" som man kan använda.
Men då får du slanta lite till....blir väl Spark 20 då eller något. Är osäker på namnet på nästa steg på spark cyklarna.

Har sänkt trycket i bakdämparen till 150PSI (väger ca 100kg) nu och ställt in rebound i mittläge. Har svårt att känna någon stor skillnad. Tycker rebound är svårt.

Är sugen på att vända på fästet till bakdämparen och få en annan vinkel på fronten. Min står på low nu. Funderar på att vända den till High och testa. Är det något tryck i bakdämparen eller är det bara att släppa och vända fästet????

Har även tejpat nere vid vevpartiet i förebyggande syfte ifall kedjan kilar fast. Vill inte få samma problem som Tornet fick.

Cykeln är snabb, men stor. På teknisk stig upplevs den lite seg att ta mig runt på. Min gamla 26" FS var betydligt smidigare.Men på lättare stig utan tvära svängar så är denna roligare.

Fortfarande en mycket nöjd Scott ägare.

Här en länk som visar skillnaden mellan low/high

Senast ändrad:
Nu när ni har kört ett tag med era spark 29er har vad har ni märkt för positivt och negativt med cykeln?

Har nämligen själv funderingar på att köpa en spark 29 expert.

Helt ok cykel än så länge, valde en storlek som är på gränsen för liten medvetet för att den skulle vara lite smidigare jämfört med min ht 29. Måste få upp styret ett snäpp innan jag är helt nöjd med sittställningen. Har också vänt fästet för att få bättre markfrihöjd.

Utöver det som jag skrivit, så har jag beställt en kedjestyrare, för att på min 2x10 setup så hoppar kedjan ofta.
Annars så är det en underbar hoj. Körde Engelbrektsturen i helgen och på stigarna var man förbi de flesta. Bara att sitta och mata på. Snabbaste cykeln jag ägt.

Har inte vänt på fästet än. Märkte du någon skillnas tornet?

När man kör riktigt tekniskt, så blir bakdämparen riktigt varm....rätt coolt faktiskt.

Har inte märkt någon skillnad, men eftersom jag kör rätt blandad terräng så skadar det inte. Prova, tar 1mm att vända på brickan.

oakhammer skrev:
> Utöver det som jag skrivit, så har jag beställt
> en kedjestyrare, för att på min 2x10 setup så
> hoppar kedjan ofta.
> Annars så är det en underbar hoj. Körde
> Engelbrektsturen i helgen och på stigarna var man
> förbi de flesta. Bara att sitta och mata på.
> Snabbaste cykeln jag ägt.
>
> Har inte vänt på fästet än. Märkte du någon
> skillnas tornet?
>
> När man kör riktigt tekniskt, så blir
> bakdämparen riktigt varm....rätt coolt faktiskt.

Hoppar den fram? Har kört 2x10 nu i snart 2 månader. Cyklat nästan varje dag uppe i stenkrossen som vi kallar banan och har aldrig tappat kedjan en enda gång. Är ändlägesstoppen rätt justerade? Eller så kanske kedjan är lite för lång så den hoppar när fjädringen komprimeras.

Senast ändrad:
@Briareus, det finns en liten bricka vid infästningen till bakdämparen som det står high/low på.
Vänd på den så ändrar du på geometrin på cykeln lite.

@Torvtjuven, den är ju ombyggd i butik. Så jag har inte kollat kedjelängd noggrannt. Men blev lite orolig när tornet körde fast sin kedja och skadade ramen. Så det är mest i förebyggande syfte.
Hur vet man hur lång kedja man skall ha?

oakhammer skrev:
> @Briareus, det finns en liten bricka vid
> infästningen till bakdämparen som det står
> high/low på.
> Vänd på den så ändrar du på geometrin på
> cykeln lite.
>
> @Torvtjuven, den är ju ombyggd i butik. Så jag
> har inte kollat kedjelängd noggrannt. Men blev
> lite orolig när tornet körde fast sin kedja och
> skadade ramen. Så det är mest i förebyggande
> syfte.
> Hur vet man hur lång kedja man skall ha?

Hoppar den inte av ofta så kanske det inte är några problem men vill du kolla så gör man som följer:

Man måste knäcka kedjan och dra ur den ur bakväxeln. Sen lägger man den på största fram och största bak och då ska man kunna överlappa 2-3 länkar. Man får släppa ut luften ur bakdämparen och komprimera helt eftersom det är då det är längst avstånd mellan baknav och vevparti. Har de byggt om från 3 till 2 och inte kortat kedjan är den ju troligtvis lite lång eftersom du nu har ett mindre framdrev. Hör dig för med butiken om de mätte upp längden eller bara klappa ihop det när de bytte. Det är ju inte säkert att den är för lång men det kan ju va skönt att veta om de tänkte på det.

Senast ändrad:
oakhammer skrev:
> @Briareus, det finns en liten bricka vid
> infästningen till bakdämparen som det står
> high/low på.
> Vänd på den så ändrar du på geometrin på
> cykeln lite.
>

Tack oakhammer
Jag hade ju kunnat svara själv om jag läst manualen! vilket jag nu gjort...
Och konstaterat att jag än en gång lurat mig själv genom att köpa instegsmodellen.
Min bricka/brickor har skruvhålet i mitten :(

Nåja, jag är nöjd med cykeln ändå och får väl sikta lite högre vid nästa cykelköp!

Har fått problem med mitt bakhjul(Nav,DT Swiss XR39 Disc IT och Fälg, DT Swiss XR39 Disc, 32H)
. Började i helgen på Engelbrektsturen. Det började smälla o knaka i ojämna intervall.
Tänkte inte så mycket på det, utan trodde det var skit. Tvättade cykeln noggrannt och småtestade utan att höra något.
Men körde 37km stig/grusväg idag och nu smäller det och knakar utav bara den, Kommer oregelbundet och både när jag belastar och frihjular.
När jag kom hem, så lyfte jag och bara snurrade lätt på hjulet. Kunde urskilja ett visst knaster och så tyckte jag det kändes trögrullat.

Är ju ingen cykel expert, men ska nog rulla till min LBS och be honom kika på det. Det jobbiga blir ju om han vill skicka in det........

Var inne hos LBS idag och plockade isär bodyn, rejält skitigt var det. Han skulle göra rent och smörja upp. Hoppas det löser det, men man är lite oroad då jag inte cyklat allt för mycket och endast ett långlopp.

Hur fungerar den där c.guiden? Min kedja hoppade en gång i början, och det när det var stökig stig. Kanske värt att prova detta. Man kan tycka att den spänner kedjan lite och därmed får man mer friktion, men det är inget du känner av ? Får du mindre rassel när du kör hårt ?

För övrigt börjar jag köra allt mer i skogen tack vare min spark, riktigt kul. Kör stigar som jag inte orkade med min ht. Bakdämparen är lite hård, måste justera trycket, men annars fungerar allt bra. Vad har du för tryck i dämparna?

Hoppas det ordnar sig med ditt hjul !

Kedjestyraren ska testas imorgon. Men den fick fina recensionen här på happy.
Kör 150-160 PSI bak och 135 PSI fram.

Min LBS plockade isär bodyn, sköljde med olja och satte ihop och den blev som ny.
Är dock lite orolig över att DT bodyn släpper in så mycket skit första långloppet.

Nå, hur fungerar kedjestyraren i praktiken ?

Har för egen del laborerat med dämparna, och provade steg för steg i skogen med pumpen i högsta hugg, slutade med 110+/100- fram och 140 bak. Nu tycker jag verkligen att den är lagom, och hur kul som helst att köra fort på stökiga stigar ! Det är verkligen känsligt, 100+ blev för svampigt. Har också bytt styre med större böj för att få upp den 3 cm, det blev kolfiber förstås. Nu blir sittställning lagom upprätt. Kör lättare xc hjul som jag hade sen tidigare med tunga Ardent däck, skulle kunna få ner vikten på cykeln till 11kg enkelt med däcken som sitter på originalhjulen samt byte till lättare sadelstolpe. Under 11kg är nog rätt knepigt, är inte så viktfokuserad, men alltid intressant att ha lite koll på vad som är möjligt.

Min ht 29er kommer samla damm ...

Kedjestyraren är kanon, låter lite. Men inte så det stör.
Växlar fungerar som de ska!

Kör 135Psi fram och 150-160 bak. Men då väger jag 100kg.

Har inte ens vägt min. Jag väger så mycket att det är nog bättre att fokusera på den vikten än cykeln. Tycker om mina däck , får se vad det blir när de är slut. Men när jag bytte punka i torsdags, så kändes de ganska lätta..Och skönt att kunna ta bort däcket utan verktyg.

Kan tänka mig ett något smalare styre och kanske lite högre.

Annars håller jag med, min andra FS och aldrig mer HT!

Rose var ju slutsålda, och så läste jag om Spark i Kadens. Min LBS säljer scott.
Va kan gå fel liksom. Hade likaväl kunna blivit en annan.
Gillar även att kunna låsa dämparna från styret till skillnad från min Canyon Nerve XC

Sen att det blev en carbon hade mest med färgen att göra, då jag gillade den i svart/rött.

Märkte på förra turen att framdämparen inte låste som den skulle
Efter lite felsökning, så verkade det vara för lite olja i den.
Fyllde på 5ml, och så gick det att låsa den igen.
Får hålla ögonen på den, så inte hela gaffeln blir full med olja!

Har även fått ett jäkla knirr som verkar komma från styre,styrstam.
Släppte och drog åt allt med det är kvar....

Rebound är justerat 2 steg från mitten, mot + både fram och bak. Tyckte den dök lite väl läskigt sista XC träning och jag droppade....

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp