13" Ram (S) passar till en 186 cm?

Andreas_

Ny medlem
Ska köpa en begagnad cykel som har en ram på 13" (S). Enligt säljaren så postår han att ramen är gjord för 170cm-185cm långa personer och att han är själv 185cm och har cyklat på den utan problem. Så jag undrar om cykeln passar mig som är ca 183-186cm lång?

13" låter väldigt konstigt...! Är det BMX vi talar om...(!) :) Själv är jag 164 cm hög och för mig passar 16" mycket bra! Och då talar vi om XC, ej BMX, hi-hi!

Okej, men kan det vara så att det skiljer sig mellan olika modeller? Dessa storlekar finns för Kona Shred: Frame sizes 13"(XS), 15"(S), 15.5"(M), 17"(L), 17.5"(XL)

kanske om man vill soft cykla på stan. men i skogen kommer det inte funka speciellt bra, då ramen kommer vara för kort för att du ska få en bra sittställning

13" eller XS är den minsta i i Konas Shred-modell.

Det är en dirt-variant ingen XC-hoj.

Tycker inte att Du som är så lång och ståtlig skall köpa en sån liten cykel, även om du ska ha den som dirt hoj...

Om det e en Shred är det ju en dööörtbajk och då bör man väl ha små ramar, iaf om man ska döörta. Fast 13" kanske är i minsta laget men det känner du ju själv.

Okej för alla svar! Blir nog inte den. Har sneglat på en annan cykel dock. Hur stor denna Shred:

Ram: Kona Shred -06
Gaffel: Manitou Stance static
Vev: Truvativ hussefelt
Fälg bak: Sunrims Singletrack
Fälg fram: Sunrims Ditcwitch
Däck fram och bak: Maxxis Hookworm
Broms: Hayes HFX-9 (Hydrualisk)
Styre+stam: Truvativ hussefelt
Handtag: Lizardskins lock-on

Pris 6000kr (kanske kan fp den lite billgare?)

Mot:

Kona Cowan-0?

Framgaffel: Marzocchi Dirt Jumper 3 100 mm
Bakväxel: Shimano Deore LX, NY
Broms fram,bak: Hayes Hydraulic HFX-9 XC(oljebromsar), med två veckor gamla 8 tums skivor för 30% exta bromskraft
Framfälg: Sun Ditch Witch
Bakfälg: DT, XR 4.1 disc, som är en mycket hållbarare och dyrare än orginalfälgen, inte en enda eker har slappat till sig
Nya LockOn hadtag
Kedjesyrare på framdrevet.
Däck: maxxis special downhill
Däck nr 2: HolyRollers från maxxis

Pris 10500 billigare vid snabb affär (kan kolla på den på plats i GBG).

Antar att Cowan är bättre men är det värt den stora prisökningen och hur fungerar Dirtcyklar om man ska cykla i stan och i terräng?

Antingen begagnat eller så får du nog titta efter XC-cyklar i det lite lägre segmentet vad det gäller utrustning och vikt.

Focus är ett (enligt många) bra märke och kan handlas i Sverige.
Den här är väl ok skulle jag tro, 5995:- Finns på TCM i Tyresö (tror jag att dom ligger i).

2988.jpg

Annars kan du kolla här för en liten guide.. http://happymtb.org/forum/read.php?1,38230

Konas instegsmodell heter Blast och se ut så här, dock inga höjdarkomponenter.

product_kona2007_blast.jpg

Kan du tänka dig att handla från Tyskland kan du få en sådan här.

http://www.canyon.com/mountainbikes/ausstattung.html?b=57#ausstattung

I denna tråd diskuteras det lite cyklar och en rekommendation kommer efter några inlägg på en schysst CUBE cykel som du kan få hem från Tyskland för 7000:- med bra komponenter. Den är nog det bästa alternativet skulle jag tro, men det finns andra som har mycket mer koll på sådana här frågor, speciellt om man pratar om cyklar från Tyskland.

http://happymtb.org/forum/read.php/1/476671

Jag är 186cm och kör en 19.5" för friåkning och downhill. Men viktigare är längden på toppröret. Har precis skaffat mig en 13" ram som jag ska köra dirt och 4x med, men då vill jag också att den ska vara för liten med flit.

Alla cyklar i Scotts YZ-serie är dirthojar. Scott gör annars också väldigt bra XC-cyklar, liksom TREK, för övrigt. Giant - jättefina!
Canyon, Focus och Poison anses bra, och jag vill verkligen slå ett slag för Cube! De är jättefina, jämnt och ärligt specade, har väldigt bra ramar och är mycket prisvärda. Kan köpas från Tyskland, men även från Häggs (www.haggs.nu). Förutom allt annat bra, är de även jättesnygga! Det märks nog att jag är partisk! ;)
Man kan göra fynd nu på höstkanten, men då behövs förstås litet tur och även kunskap om vad man vill ha. Det gäller naturligtvis i ännu högre grad när man beger sig ut på begagnat-markanden. Lycka till!

Tackar för svaren alla. Blir nog denna (gick inte att direktlänka förut)

Cube LTD Three

Rahmen: ALU 7005 CNC
Vorbau: FSA OS-170
Nabe HR:Shimano Deore 525 Dis
Sattel: Selle Italia XO
Tretlager:Shimano Deore Octalink
Bremshebel:Shimano LX Disc
Gewicht:ab ca. 12,45 kg
Lenker: FSA XC-280
Felgen:Rigida Taurus
Schalthebel:Shimano LX Dual Control
Kurbel: Shimano Deore 445 Hollowtech
Bremsen:Shimano LX Disc
Gabel: Manitou Axel Platinum Lockout 80 mm
Griffe: Profile
Reifen: Schwalbe Racing Ralph
Schaltwerk:Shimano XT
Kette: Shimano HG 53
Pedale: Bärentatze
Steuersatz:Ritchey Logic Integrated
NabeVR: Shimano Deore 525 Disc
Sattelstütze:FSA SL-280
Umwerfer:Shimano LX
Kassette:Shimano Deore HG 50
Sonstiges:Farbe: satin-anthrazit Pulverbeschichtung

Ord: 1099 Euro Nu: 699 euro. Några hundra över 7000 kr med frakt kommer cukeln att landa på. Bra cykel för pengarna? Hur är däpningsgaffeln på denna cykel? Leveras cykeln omonterad?

Tillbaka
Topp