140-kilosklump vill börja cykla

140kg och barnsits + barn (förmodar jag?) = ca 155kg? Det skulle inte jag våga.
Promenad t.o.r jobbet via dagis, cykla på fritiden?

Akoa sa:
Snickers och diabetes?

Nu är jag ingen läkare och har ingen diabetes själv, men är det inte ännu viktigare att kunna få upp blodsockret om man har diabetes. Men det är nog klokt att fråga sin läkare och läsa på lite kring kost i samband med träning. En sak är dock säkert, diabetesen kommer på sikt bara att bli bättre av träning.

Kul ! Cykla på !
Logga dina turer. Typ Strava eller endomondo. Mycket sporrande att se hur du utvecklas med lite kurvor och staplar och liknande. Och för guds skull jämför dig mot dig själv.

Njut !

Fördelen med kort distans till jobbet är att man kan köra en längre runda om man vill men transporten går alltid enkelt och snabbt vid behov.

En sak jag märkte när jag började röra på mig igen kring 2010-2011 efter 10 års bilkörning och +10kg i vikt var att det tog typ 2-3 månader innan jag började tycka att det var skönt att ta ut sig till max, före det var det ren tortyr. Jag kan tänka mig att många hinner lägga av innan dom passerar puckeln så ge inte upp om det känns tungt i början - det blir bättre och sen kommer endorfin-kicken :D.

Får göra er besvikna. Efter en kort provcykling av CX PRO:n och mycket funderande lämnades den tillbaka då den inte kändes rätt. Ryggen och handlederna värkte som satan efter bara en kort provtur.

Nu har jag iställ köpt en vanlig hybrid med rakt styre. Provturen var mycket bekvämare och jag tror den kommer vara smidigare att ha till jobbet och lämna på dagis med.

Förhoppningen är att först vänja kroppen med hybriden och mycket vardagscykling för att därefter köpa en cyclocross nästa säsong när jag vet om jag blivit "biten" eller ej.

Klokt! Att få ont leder sällan till något gott. Det är ju en sak om det gör ont för att man tar i så in i h-e. Om det gör ont av andra orsaker riskerar det bara att mörda vilja och ambition.

Lycka till med cyklandet.

Know_Blue sa:
Får göra er besvikna. Efter en kort provcykling av CX PRO:n och mycket funderande lämnades den tillbaka då den inte kändes rätt. Ryggen och handlederna värkte som satan efter bara en kort provtur.

Nu har jag iställ köpt en vanlig hybrid med rakt styre. Provturen var mycket bekvämare och jag tror den kommer vara smidigare att ha till jobbet och lämna på dagis med.

Förhoppningen är att först vänja kroppen med hybriden och mycket vardagscykling för att därefter köpa en cyclocross nästa säsong när jag vet om jag blivit "biten" eller ej.

Låter klokt. Man behöver bygga lite styrka i rygg/bål/höft innan man orkar hålla upp överkroppen på ett sätt att man orkar köra timme ut och timme in utan att få ont. Belastar man handlederna mycket så får man ont.

Om ett år eller så med 20 kg lägre vikt, starkare muskler +annat så är du redo för racer/cx.

Know_Blue sa:

Du gör ingen här besviken, det bästa är ju om du har en cykel som passar dig, det är ju du som ska cykla på den. :)

Lycka till! :)

Vi blir glada om du börjar cykla regelbundet, oavsett cykel.

Flera har redan skrivit bra saker som att börja lugnt, hög kadens (trampvarv per minut), försöka få in en bra rutin och att känna efter. Det senare kan vara svårt, det gäller att skilja på obehag från att det är jobbigt från obehag/smärta som signalerar att något är fel, vilket kan vara nog så svårt om man inte har någon referensram. I ditt fall tror jag att det är viktigast att få in rutinen att cykla och att börja försiktigt. Det tar mer tid att vänja senor, ligament och muskelfästen vid den ökande belastningen än att få starkare muskler. Så ta det lugnt i början och trappa upp försiktigt. Var också medveten om att du efter ett tag kan uppleva en platå, dvs att du upplever att det inte går bättre, ja faktiskt som att det går sämre. Det är helt normalt. Fortsätt som vanligt och efter ett tag kommer du uppleva nya framsteg. Självklart måste du successivt öka belastningen för att utvecklas, men som sagt, gör det i lugn takt. Likadant med vikten, du kom inte upp i 140 kg på en månad och det får ta tid att komma ner i vikt.

Lycka till och återkoppla gärna längre fram hur det går!

Sådärja, då har det redan dykt upp ett problem :)

Hämtade cykeln idag och tyckte den funkade bra vid provturen utanför Sportson. Jag tänkte i alla fall inte på något.

När jag kom hem och hade satt på framhjulet känns det som skivbromsen ligger på hela tiden. Snurrar man hjulen ett tar ligger det metallspån vid bromsoket. Hjulet känns även lite instabilt. Jag tycker jag har satt på hjulet rätt, men ljudet försvinner fan inte.

Är det något som ska nötas in eller är det bara at åka tillbaka till Sportsson och be dem kolla upp det?

Know_Blue sa:
Sådärja, då har det redan dykt upp ett problem :)

Hämtade cykeln idag och tyckte den funkade bra vid provturen utanför Sportson. Jag tänkte i alla fall inte på något.

När jag kom hem och hade satt på framhjulet känns det som skivbromsen ligger på hela tiden. Snurrar man hjulen ett tar ligger det metallspån vid bromsoket. Hjulet känns även lite instabilt. Jag tycker jag har satt på hjulet rätt, men ljudet försvinner fan inte.

Är det något som ska nötas in eller är det bara at åka tillbaka till Sportsson och be dem kolla upp det?

Är det QR så släpp på den. Håll cykeln rakt så att axeln bottnar stadigt i dropoutsen. Spänn fast QR igen.

Hjälper inte det så sitter oket troligen lite fel. Isf, lossa på skruvarna - kläm åt om bromshantaget och dra fast oket igen.

Låter det konsigt det jag skriver - åk till säljande butik och be dem titta på det

Är det bb7 eller motsvarande och qr så är det mer regel än undantag att skivan skall skrapa lite lite.
Qr är ju såpass okorrekt att det lät blir perfekt när man ställer in bromsoket men när man tagit av och på hjulet så skrapar det lite.
Inget man hör under fartvinden.

Skrapar det utav helvete så låt sportson fixa biffen.

Konkret sa:
Är det bb7 eller motsvarande och qr så är det mer regel än undantag att skivan skall skrapa lite lite.
Qr är ju såpass okorrekt att det lät blir perfekt när man ställer in bromsoket men när man tagit av och på hjulet så skrapar det lite.

Bb7 och Qr är rena grekiskan :) Det är "Hydraulisk skivbroms. Shimano 355".

Know_Blue sa:
Konkret sa:

Bb7 och Qr är rena grekiskan :) Det är "Hydraulisk skivbroms. Shimano 355".

Bb7, bromsarna https://www.sram.com/avid/products/bb7-mountain-mechanical-disc-brake

Du har andra så bry dig inte om dessa.

Qr - quick release.

https://www.stadium.se/sport/cykel/...lease.silver?gclid=CIjPub6J0tMCFQaoGAod8WYMDw

Konkret sa:
...

Enligt min erfarenhet så beror det på vilken axel som navet har. Är det den enklare gängade sorten så blir det problem med skrap. Är det den dyrare maskinbearbetade varianten så hamnar hjulet på samma plats varje gång, som jag upplevt saken. :)

frid!

Senast ändrad:
Miracle sa:
Konkret sa:
...

Enligt min erfarenhet så beror det vilken axel som navet har. Är det den enklare gängade sorten så blir det problem med skrap. Är det den dyrare maskinbearbetade varianten så hamnar hjulet på samma plats varje gång, som jag upplevt saken. :)

frid!

Ok. Kan inte se skillnaden framför mig.
Men på mtb där jag har thrubolt har jag inga problem med att hjulet kommer olika.

Dock är det bara hederliga qr jag pratade om innan.

Har inte läst hela tråden så jag ber om ursäkt om det redan har nämnts.

Det här kanske är intressant för TS (och andra)
http://cyclingtimetrialpodcast.libsyn.com/81-meet-dave-elliott-time-trials-and-weight-losscontrol

Killen det handlar om började på 152 kilo om jag minns rätt.

"Today on the Cycling Time Trial Podcast, we welcome Dave Elliott. Dave has made the decision to take control of his lifestyle and Dave has achieved dramatic weight loss through lifestyle choices. One of those choices has revolved around riding time trials. Follow Dave on Twitter where he is @intaCycling. Welcome Dave Elliott!
Read more at"

Med risk för att svära i kyrkan (cyklister ääälskar ju sin havregröt och bullar) så skulle jag fundera på en lågkolhydratskost. Folk med diabetes typ 2 har blivit så bra att de sluppit ta sitt insulin.
Själv startade jag på 122 pannor och märkte att nåt måste göras. Ville inte leva ständigt trött, utan att kläder sitter bra eller flåsa vid varenda trappsteg. Nu väger jag visserligen fortfarande 90kg, men har en del mer muskler också. Lågkolhydratskosten har gjort mig smalare på ett ganska enkelt sätt och jag är friskare och utan allergier. Det har också gett mig energi att orka och vilja träna.

Många har svårt för Jonas Colting, men kan rekommendera hans podcast, i höstas körde han han en special om just kost, tror det börjar på avsnitt 85. Finns i iTunes och acast och var man nu lyssnar.

Jag är en kort tjockis som cyklar 1.2 mil dagligen. 6km x2.

Det tar mig på en normal dag ca 20minuter med en rätt jobbig uppförsbacke (Brickeberg i örebro för dom som vet vart det är) Det tog mig två veckor och nu cyklar jag upp för hela och är på jobbet på ca 18 minuter istället.
Tar ut mig 100% och vill gråta lite varje morgon men det är skönt att maxa.

Cyklar om samma cyklocross kille varje dag med råge, han har inte brådis.

Jag maxar så mycket som jag orkar iaf halva vägen. Kör en hybrid.
Jag har sämst kondis men som överviktig har man i alla fall bra benmuskler.

Cykla på bara, ta med något att dricka på vägen när det känns som att hjärtat är på väg ut ur bröstkorgen. Sen på det igen :)

thisismycat sa:
Med risk för att svära i kyrkan (cyklister ääälskar ju sin havregröt och bullar) så skulle jag fundera på en lågkolhydratskost. Folk med diabetes typ 2 har blivit så bra att de sluppit ta sitt insulin.
Själv startade jag på 122 pannor och märkte att nåt måste göras. Ville inte leva ständigt trött, utan att kläder sitter bra eller flåsa vid varenda trappsteg. Nu väger jag visserligen fortfarande 90kg, men har en del mer muskler också. Lågkolhydratskosten har gjort mig smalare på ett ganska enkelt sätt och jag är friskare och utan allergier. Det har också gett mig energi att orka och vilja träna.

Många har svårt för Jonas Colting, men kan rekommendera hans podcast, i höstas körde han han en special om just kost, tror det börjar på avsnitt 85. Finns i iTunes och acast och var man nu lyssnar.

Kan man inte få såpass förhöjda nivåer av något ämne att man i extremfall kan dö om man äter strikt låg-kolhydrat som diabetiker? Eller är det om man fastar helt? Eller gäller det bara typ 1?

AX3L sa:
Kan man inte få såpass förhöjda nivåer av något ämne att man i extremfall kan dö om man äter strikt låg-kolhydrat som diabetiker? Eller är det om man fastar helt? Eller gäller det bara typ 1?

Du tänker kanske på ketoner? Och ketoacidos? Det är väl (jag är inte helt insatt, är inte diabetiker) ett extremt tillstånd som antingen uppstår vid svält, alkisar eller för typ 1-diabetiker som inte tar sitt insulin.
Typ 1-diabetes är en allvarlig sjukdom som man ska vara försiktig med. Typ 2 kallas ju ibland för "kolhydratallergi" och är annat. Har man väl fått det så har man det hela livet, men det verkar ju finnas mycket stöd för att man kan äta sig fri från mediciner.

Ketoacidos gäller även typ 2 men är då vid oupptäckt typ 2 som patienter kan gå länge med för högt socker som kroppen ej kan använda och behöver tillverka och verka enbart på ketoner.
Typ 2 har ej heller problemet att få lågt socker så länge de inte tar insulin.

Hej med dig!
Rätt beslut! Jag är också typ 2 diabetiker och började röra på mig när jag vägde 156kg! Cyklandet blev allvar när vågen visade 146 och sedan dess har jag inte ångrat mig! Jag har en ödmjuk blogg som inspiration för mig och andra Extra Large Cyklister (www.xlbiking.blogspot.se) samt en klubb på appen Strava och ett instagram (Båda heter XLbiking) konto där vi peppar varandra och delar upplevelser.
Min resa började på en crescent hybrid, sedan (135kg) blev det en Nishiki Allroad som jag cyklar fortfarande på. I början ångrade jag mig rejält att inte cykla med cykelbrallor och salva (chamois cream) på, det gör nämligen jätteskillnad! Men jag bekostade mig en s.k. "Bikefit" på Cykloteket och fick en bra sadel anpassad efter min kropp. Nu har jag bytt till en Brooks C17 Cambium sadel och komforten är fantastisk! Väger idag 128kg och kör min cykel överallt. Googla gärna XLbiking på YouTube också, där finns videon av strapatserna :)

xlbiking sa:
Hej med dig!
Rätt beslut! Jag är också typ 2 diabetiker och började röra på mig när jag vägde 156kg! Cyklandet blev allvar när vågen visade 146 och sedan dess har jag inte ångrat mig! Jag har en ödmjuk blogg som inspiration för mig och andra Extra Large Cyklister (www.xlbiking.blogspot.se) samt en klubb på appen Strava och ett instagram (Båda heter XLbiking) konto där vi peppar varandra och delar upplevelser.
Min resa började på en crescent hybrid, sedan (135kg) blev det en Nishiki Allroad som jag cyklar fortfarande på. I början ångrade jag mig rejält att inte cykla med cykelbrallor och salva (chamois cream) på, det gör nämligen jätteskillnad! Men jag bekostade mig en s.k. "Bikefit" på Cykloteket och fick en bra sadel anpassad efter min kropp. Nu har jag bytt till en Brooks C17 Cambium sadel och komforten är fantastisk! Väger idag 128kg och kör min cykel överallt. Googla gärna XLbiking på YouTube också, där finns videon av strapatserna :)

Var är gillaknappen? Nästan 30 kg måste göra en enorm skillnad! Lycka till med projektet!

Hej! Tack o bock! Det känns bra och värdena har normaliserats! Kör nämligen med endast 1st metformin om dagen. Viktnedgången kunde ha varit lite bättre, har fastnat för några månader mellan 130-128, tecken på att det är snart dags att trappa upp träningen lite (?) - tid och vädret bidrar inte, men jag har bestämt mig att cykla i vintern oavsett.
Det med "lätt LCHF" har hjälpt mig en hel del, samt en app som läkaren tipsad om: "Lifesum" heter den. Där kan man välja plan, scanna in vad man äter (hatar att räkna kalorier) och sätta personliga mål. Jag är ingen expert, och ibland försvinner motivationen också (det blir en hel del pizzor...) men kom på att sociala medier hjälpte mig att kämpa vidare och träffa cykelkompisar!
Det kommer att gå jättebra för dig!

fullsizeoutput_1a6e.jpeg
Right on the money! Bra råd!
- Ang. kläder, jag skaffade mig ett par cykelkalsonger (Gonso Benno) på www.rosebikes.se de har kläder upp till 7XL och priserna är ok. Fungerar som vilka kalsonger som helst men har vaddering där det gäller! Går att ha på sig på jobbet.
- Cykelskor är en bra idé! Mina räddade sommaren. De är MTB skor (Shimano MH089) och pedalerna är dubbelsidiga (vanliga/ clips) så jag kan använda vanliga skor med.

Angående vikten kan det ju vara det uppenbara att fett omvandlats till muskler som väger mer. Sedan är en av de viktigaste grejerna att inte överskatta antalet kalorier man förbrukar när man tränar. Försök att aldrig äta mer för att du tränar för det behövs sannolikt inte. Varken före, under eller efter passet mer än ev nån frukt eller kanske något om du kör 1.5+h. Speciellt inte om du vill gå ned i vikt. Anledningen till att folk går upp i vikt när de tränar är ofta för att de tycker i sig bars, sportdrycker, recovery nånting efter osv.

Väcker en gammal tråd till liv istället för att skapa en ny som handlar om samma sak.

En till 140 kilos klump här, cyklade CX innan på en Bianchi CX D2 och vägde då runt 125-130. Slutade cyklade och vikten gick upp ytterligare, tanken när jag sålde min Bianchi var att köpa en ny cykel direkt, en MTB för jag vill ut mer i skogen än vad jag var innan. Men det blev aldrig av att köpa en ny cykel. Men nu är jag i köptagen igen och är ute efter en bra MTB som jag kan använda i både jobbpendling och för motion på stigarna.

Har börjat med lite research och kontaktat tillverkarna direkt och frågat dem vad deras rekommendation är gällande cykel och vikt. Samtliga har varit snabba på att svara.

Canyon - De säger att de har en generell viktgräns på 120kg för cyklist inkl utrustning.
Specialized - De rekommenderar aluminium före carbon, och de har en viktgräns på 136kg vilket är generöst.
Pole - De säger att de har en viktgräns på 120kg men lägger även till att det inte ska vara några större problem, de har flera tunga cyklister i sin kundkrets.
Jag har inte varit i kontakt med Orbea än, men funderar på fråga dem också, är lite småsugen på en Custom Rallon.

Vad är er input när det gäller dämpningen? Klarar dämparna vikten eller måste man köra stelt som tjockis? Jag kommer inte bomba ner för en downhill eller göra massiva hopp på cykeln utan det kommer mest bli stadscykling, stigar i närområdet, det finns lite MTB stigar som man skulle vilja testa så klart.

Trek har också ganska hög viktgräns på många av sina MTB har jag för mig.

@Örjan, tack för tipset om TREK, jag har helt missat det märket.

Full Stache 8 har en maxvikt på 136 kilo vilket är helt okej, sen ser den grym ut också och färgschemat är snyggt.
Priset är lägre än Pole Evolink 140 med sina 38k vilket också uppskattas.

Blir till att kolla en massa youtube videos om den för att se vad de säger om den.

Bara kör på. Stora kom igen-kramar från en som leker cyklist trots typ 30 i BMI. Men tänk på att maten är 80% om man vill hålla eller gå ner i vikt. Cykla för att få lite flås och för att det (en bra dag) är kul, och försök sen att käka lite klokare.

Kör hårt!

Fråga riktad till Know_Blue och XLbiking

Var hittade ni cykelkläder?

Know_Blue, hur har det gått för dig sen du började cykla för cirka 1,5 år ?

Tillbaka
Topp