Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Akoa sa:Snickers och diabetes?
Know_Blue sa:Får göra er besvikna. Efter en kort provcykling av CX PRO:n och mycket funderande lämnades den tillbaka då den inte kändes rätt. Ryggen och handlederna värkte som satan efter bara en kort provtur.
Nu har jag iställ köpt en vanlig hybrid med rakt styre. Provturen var mycket bekvämare och jag tror den kommer vara smidigare att ha till jobbet och lämna på dagis med.
Förhoppningen är att först vänja kroppen med hybriden och mycket vardagscykling för att därefter köpa en cyclocross nästa säsong när jag vet om jag blivit "biten" eller ej.
Know_Blue sa:Får göra er besvikna. Efter en kort provcykling av CX PRO:n och mycket funderande lämnades den tillbaka då den inte kändes rätt. Ryggen och handlederna värkte som satan efter bara en kort provtur.
Nu har jag iställ köpt en vanlig hybrid med rakt styre. Provturen var mycket bekvämare och jag tror den kommer vara smidigare att ha till jobbet och lämna på dagis med.
Förhoppningen är att först vänja kroppen med hybriden och mycket vardagscykling för att därefter köpa en cyclocross nästa säsong när jag vet om jag blivit "biten" eller ej.
cookiemonster sa:Låter som att du inte fått i hjulet exakt rätt. Ganska små marginaler med skivbroms.
Know_Blue sa:Sådärja, då har det redan dykt upp ett problem :)
Hämtade cykeln idag och tyckte den funkade bra vid provturen utanför Sportson. Jag tänkte i alla fall inte på något.
När jag kom hem och hade satt på framhjulet känns det som skivbromsen ligger på hela tiden. Snurrar man hjulen ett tar ligger det metallspån vid bromsoket. Hjulet känns även lite instabilt. Jag tycker jag har satt på hjulet rätt, men ljudet försvinner fan inte.
Är det något som ska nötas in eller är det bara at åka tillbaka till Sportsson och be dem kolla upp det?
Konkret sa:Är det bb7 eller motsvarande och qr så är det mer regel än undantag att skivan skall skrapa lite lite.
Qr är ju såpass okorrekt att det lät blir perfekt när man ställer in bromsoket men när man tagit av och på hjulet så skrapar det lite.
Inget man hör under fartvinden.
Skrapar det utav helvete så låt sportson fixa biffen.
Know_Blue sa:Konkret sa:Är det bb7 eller motsvarande och qr så är det mer regel än undantag att skivan skall skrapa lite lite.
Qr är ju såpass okorrekt att det lät blir perfekt när man ställer in bromsoket men när man tagit av och på hjulet så skrapar det lite.
Inget man hör under fartvinden.
Skrapar det utav helvete så låt sportson fixa biffen.
Bb7 och Qr är rena grekiskan :) Det är "Hydraulisk skivbroms. Shimano 355".
Konkret sa:Är det bb7 eller motsvarande och qr så är det mer regel än undantag att skivan skall skrapa lite lite.
...
Miracle sa:Konkret sa:Är det bb7 eller motsvarande och qr så är det mer regel än undantag att skivan skall skrapa lite lite.
...
Enligt min erfarenhet så beror det vilken axel som navet har. Är det den enklare gängade sorten så blir det problem med skrap. Är det den dyrare maskinbearbetade varianten så hamnar hjulet på samma plats varje gång, som jag upplevt saken. :)
frid!
thisismycat sa:Med risk för att svära i kyrkan (cyklister ääälskar ju sin havregröt och bullar) så skulle jag fundera på en lågkolhydratskost. Folk med diabetes typ 2 har blivit så bra att de sluppit ta sitt insulin.
Själv startade jag på 122 pannor och märkte att nåt måste göras. Ville inte leva ständigt trött, utan att kläder sitter bra eller flåsa vid varenda trappsteg. Nu väger jag visserligen fortfarande 90kg, men har en del mer muskler också. Lågkolhydratskosten har gjort mig smalare på ett ganska enkelt sätt och jag är friskare och utan allergier. Det har också gett mig energi att orka och vilja träna.
Många har svårt för Jonas Colting, men kan rekommendera hans podcast, i höstas körde han han en special om just kost, tror det börjar på avsnitt 85. Finns i iTunes och acast och var man nu lyssnar.
AX3L sa:Kan man inte få såpass förhöjda nivåer av något ämne att man i extremfall kan dö om man äter strikt låg-kolhydrat som diabetiker? Eller är det om man fastar helt? Eller gäller det bara typ 1?
xlbiking sa:Hej med dig!
Rätt beslut! Jag är också typ 2 diabetiker och började röra på mig när jag vägde 156kg! Cyklandet blev allvar när vågen visade 146 och sedan dess har jag inte ångrat mig! Jag har en ödmjuk blogg som inspiration för mig och andra Extra Large Cyklister (www.xlbiking.blogspot.se) samt en klubb på appen Strava och ett instagram (Båda heter XLbiking) konto där vi peppar varandra och delar upplevelser.
Min resa började på en crescent hybrid, sedan (135kg) blev det en Nishiki Allroad som jag cyklar fortfarande på. I början ångrade jag mig rejält att inte cykla med cykelbrallor och salva (chamois cream) på, det gör nämligen jätteskillnad! Men jag bekostade mig en s.k. "Bikefit" på Cykloteket och fick en bra sadel anpassad efter min kropp. Nu har jag bytt till en Brooks C17 Cambium sadel och komforten är fantastisk! Väger idag 128kg och kör min cykel överallt. Googla gärna XLbiking på YouTube också, där finns videon av strapatserna :)
+1!Johan A sa:Härligt kämpat!!
Hur lång?BaloO sa:En till 140 kilos klump här.
Men nu är jag i köptagen igen och är ute efter en bra MTB som jag kan använda i både jobbpendling och för motion på stigarna.
184cmSixten Fors sa:Hur lång?BaloO sa:En till 140 kilos klump här.
Men nu är jag i köptagen igen och är ute efter en bra MTB som jag kan använda i både jobbpendling och för motion på stigarna.
Vill du ha en HT eller FS?
Ungefär budget?
Pole Evolink såg jag först när LoamRanger fick tag på en sådan och den ser riktigt nice ut.Sixten Fors sa:Just Pole Evolink är jättepoppis som pendlarcykel, av de som bor i toppstugan och jobbar vid dalstationen. Liften hem rekommenderas dock.