150 mil randonné Uppsala-Trondheim-Uppsala

För egen del så ligger det dels mitt i semestern och jag kan inte rättfärdiggöra att ta så mycket tid i anspråk varje år.

Vidare ökar tiden som måste tas i anspråk av det faktum att Uppsala faktiskt ligger ganska långt bort. En dag i varje ända med SJ SJ gamle vän...

ohellstrom sa:
För egen del så ligger det dels mitt i semestern och jag kan inte rättfärdiggöra att ta så mycket tid i anspråk varje år.

Vidare ökar tiden som måste tas i anspråk av det faktum att Uppsala faktiskt ligger ganska långt bort. En dag i varje ända med SJ SJ gamle vän...

Du får ju cykla till starten! ?

Skulle gärna ha kört. Men inte mitt i semesterperioden då det krockar med andra(s) semesterplaner. Start 2-3 veckor tidigare skulle vara det bästa åtminstone för mig. Vill också att startdagen ska vara en söndag, istället för lördag, för att slippa att offra en potentiell arbetsdag (fredag) för transport till Uppsala.

Min anledning till att inte anmäla mig var att loppet krockade med semesterplanerna, var för långt och kostade lite för mycket. Kanske tyckte jag också att bansträckningen såg lite tråkig ut då man till stor del skulle cykla samma vägar på vägen ut och på vägen tillbaka.

Men jag är mycket nöjd med att ha haft fel vad gäller allt ovanstående. Riktigt kul var det!

kontrapunkt sa:
"för lite berg" ... OK, kollar om ev justeringar av rutten med ännu fler höjdmeter till nästa gång ... :-)

Som jag försod det gillar GoranS att cykla i berg men inte att cykla ultradistanser, åtminstoner inte med dessa dagsdistanser.

Bengt-re sa:
ohellstrom sa:

Jodå, det hade ju löst tågproblemet. Men tidsåtgången hade blivit större och det hade nog kärvat att hänga på mhenry

ohellstrom sa:
Bengt-re sa:
ohellstrom sa:

Jodå, det hade ju löst tågproblemet. Men tidsåtgången hade blivit större och det hade nog kärvat att hänga på mhenry

Tänkte inte på det...

Jag tycker att det tidsmässigt låg bra till. Om man ska cykla i Norden är det bra att passa på när nätterna är korta och det finns chans till värme.

Personligen var främsta anledningen att inte planera något riktigt långt lopp alls i år att jag inte visste om knät skulle klara ens 30 mil innan jag hade provat en SR igen.

Något som jag har hört från andra är risk för norskt misärväder och tristess à la Sverigetempot.

ohellstrom sa:
Bengt-re sa:
ohellstrom sa:

Synd. Hade varit kul med sällskap! Jag var inte helt med i matchen hela vägen hela tiden heller. Tänndalen-Särna gick riktigt dåligt faktiskt :)

jonas-ni sa:
ohellstrom sa:

Tur att du har nära till Riksgränsen då.

En dag upp och sen en timme hem från smygehuk = mindre totaltid.

Men jag hade inte cyklat Sverigetempot varje år heller.

Årets längsta blir 1000k från Gbg. Jag och NLC har jobbat hårt med mutpaketet till familjerna

mhenry sa:
ohellstrom sa:
Bengt-re sa:
ohellstrom sa:

Synd. Hade varit kul med sällskap! Jag var inte helt med i matchen hela vägen hela tiden heller. Tänndalen-Särna gick riktigt dåligt faktiskt :)

Hade varit väldigt trevligt. Möjligheten skall nog komma!

Saker jag gör för ett tygmärke att stoppa i skrivbordslådan. Så vad har jag fått ut av den här resan förutom mitt fina tygmärke. Otaliga Strava rekord, Bättre kunskap om min energiförbränning, vad man klarar av efter en kort tid av sömn? Jo dessa saker och mer där till. Men min största insikt är betydelsen av hur stöd och några vänliga ord från funktionärer, andra deltagare, framför allt min livskamrat Sara (som även förmedlat stöd från vänner och familj) kan få en att lyfta när saker känns omöjliga. ”Det är tillsammans man gör det omöjliga möjligt” tack alla!
Mattias

Bilagor

• BD9A0751-9A8F-45A2-8A78-FA0FB24022AD.jpeg
    BD9A0751-9A8F-45A2-8A78-FA0FB24022AD.jpeg
    284.5 KB · Besök: 256
Senast ändrad:
ooms sa:
Familj och sånt där verkar väldigt opraktiskt och begränsande...

Tur man inte har en sambo som anser att man bygger upp en "skuldbank" så fort man gör något själv eller som behöver mutas före och efter. Vi hjälper varandra att göra saker vi tycker är roligt och uppmuntrar varandra att ha egna intressen utanför familjen, jag tycker det fungerar bra och bidrar till positiv energi :-)

Sen var det inga problem med tidpunkten eftersom datumen var satta långt innan semesterplanerna gjordes och då anpassades till att jag skulle vara borta.

jonas-ni sa:
ohellstrom sa:
Årets längsta blir 1000k från Gbg. Jag och NLC har jobbat hårt med mutpaketet till familjerna

Blir det aktiviteter i Göteborg under det förlängda dygn ni ska ut och roa er på tu man hand?

Det blir Liseberg på lördagen! Brevetstart torsdag 08.00.

Vill gärna förtydliga att det inte är tala om en exakt rättvisepolitik eller skuldbank i min familj. Men det är väldigt dumt att råka insistera på för mycket.

Man ska kunna leva med sin själv som man och pappa också. Att dö som rando-ungkarl låter lite sorgligt i min bok...

ohellstrom sa:
jonas-ni sa:
ohellstrom sa:

Blir det aktiviteter i Göteborg under det förlängda dygn ni ska ut och roa er på tu man hand?

Det blir Liseberg på lördagen! Brevetstart torsdag 08.00.

Vill gärna förtydliga att det inte är tala om en exakt rättvisepolitik eller skuldbank i min familj. Men det är väldigt dumt att råka insistera på för mycket.

Man ska kunna leva med sin själv som man och pappa också. Att dö som rando-ungkarl låter lite sorgligt i min bok...

I ett annat sammanhang har jag hört det formulerats som så att 'det är väldigt få som på sin dödsbädd önskar att de tillbringat mindre tid med sina barn'.

Jag har testat att ha familj i snart ca 30 år.
Det har varit trevligt men nu trivs jag faktiskt ganska bra på vägen.
Att ha familj börjar handla väl mycket om att köpa hem mat, lösa vardagsbestyr och se på tv.
Mat och tv är visserligen störtskönt men att cykla känns för tillfället mer i min smak så det tänker jag testa vidare för tillfället.
Jag skulle gärna deltagit i den här turen men den kom lite tidigt i min ”karrier” är jag rädd..
Planen är att delta i PBP nästa år och det känns som en utmaning av rang för min del.
Att köra det här racet skulle kännas lite som att ta sej an Bruce Lee innan man möter Paulo Roberto.
Blir dock grön av avund då jag läser ”rr’s” o hänger loss på Strava.
Hoppas en här prylen kommer fortgå så att jag kan få revansch.
Inbillar mej att Martins rekord kan bli svårslaget men en dag måste det väl...

Ps, jag är 93 år.

Petert sa:
kontrapunkt sa:
"för lite berg" ... OK, kollar om ev justeringar av rutten med ännu fler höjdmeter till nästa gång ... :-)

Som jag försod det gillar GoranS att cykla i berg men inte att cykla ultradistanser, åtminstoner inte med dessa dagsdistanser.
Helt rätt. Vad gäller ultradistanser är jag nog egentligen en renodlad internetcyklist. Mitt ideal vad gäller riktig cykling ligger på runt 15 mil och 3000+ höjdmeter per dag. Det blir det inget ultradistansande av.

Eftersom jag körde UTU kan jag inte svara på varför jag inte körde men jag kan vända på det och försöka svara på varför jag körde.

- Min fru var tvungen att jobba denna vecka så det passade bra. om hon hade haft semester hade vi troligen gjort något annat.
- Jag har kört sträckan med bil ett flertal gånger så jag visste ganska väl vad som väntade.

Med tanke på hur väl arrangemanget var planerat och genomfört av arrangören så förtjänar det betydligt fler deltagare, men det tar väl lite tid innan det sprider sig. Det är alltid en viss risk att anmäla sig till något oprövat.

Personligen tror jag att det är bättre att lägga det lite senare, i början eller mitten på augusti. Semester är slut och man är sugen på att cykla och vädret är fortfarande hyfsat varmt.

Är inte semestern en ganska bra tid att placera cykelturer på då man ändå har tid att cykla?
Jag tycker det känns lite döfött för tillfället i tävlingskalendern?
Jag skulle vilja att det fanns olika slags race varje helg året runt.
Förlåt, det är min första dag på semestern så nu är jag både full o knäpp.
Det känns great!

Havoc 5 sa:
Är inte semestern en ganska bra tid att placera cykelturer på då man ändå har tid att cykla?
Jag tycker det känns lite döfött för tillfället i tävlingskalendern?
Jag skulle vilja att det fanns olika slags race varje helg året runt.
Förlåt, det är min första dag på semestern så nu är jag både full o knäpp.
Det känns great!

Härligt! Ha det fint nu! ?

SvenC sa:
Personligen tror jag att det är bättre att lägga det lite senare, i början eller mitten på augusti. Semester är slut och man är sugen på att cykla och vädret är fortfarande hyfsat varmt.
Men när evenemanget sträcker sig över 4-5 dagar måste man ju ta semester oavsett. De långväga kanske måste plussa på ytterligare 1 dag i vardera änden.
Nu är jag själv en sådan som kan styra semestern flexibelt, men det finns nog många som fortfarande är bundna till "industrisemestern". Men om man senare vill ha deltagare fr Europa blir det ju knepigare, då de oftast har sin semester i augusti...

Jocke77 sa:
ooms sa:
Familj och sånt där verkar väldigt opraktiskt och begränsande...

Tur man inte har en sambo som anser att man bygger upp en "skuldbank" så fort man gör något själv eller som behöver mutas före och efter. Vi hjälper varandra att göra saker vi tycker är roligt och uppmuntrar varandra att ha egna intressen utanför familjen, jag tycker det fungerar bra och bidrar till positiv energi :-)

Sen var det inga problem med tidpunkten eftersom datumen var satta långt innan semesterplanerna gjordes och då anpassades till att jag skulle vara borta.
Låter sunt!

Man får ju väga in i ekvationen att funktionärer/volontärer skall lägga en veckas semester på detta. Inte nog med att de skall vara lediga, de skall vara lediga samtidigt också. En sak som jag funderade på är om man kan ha kortare sträckor i samma lopp? Alltså att man vänder vid en kontrollpunkt. På så sätt skulle man kanske attrahera även dem som vill prova men tycker att det är för långt, de som vill ha 120 mil för att känna av PBP osv. Jag kan tänka mig att om man klarar säg 100 mil ett år så är man sugen på 150 mil gången efter. Kanske bra med bemanning på allt utom sista 25x2 där det är lite mer sparsamt om det är få som tar den utmaningen.

Fjärdebrunn sa:
Det finns ju andra randolopp, tex breveterna på 20-100 mil som bra insteg för längre distanser.

Jo men jag syftade bara till att öka underlaget i loppet och att den som inte riktigt är redo kan förbereda sig genom att köra del av bana. Både 100 och 150 mil borde väl hjälpa en kvalificering till PBP. Det kryllar ju inte av hundramilare heller.

I mitt fall handlade det om datumet. Men det sagt vet jag inte vilket datum som skulle vara bättre.

En faktor som nämts är såklart att det tar mycket ”semestertid” i anspråk om man inte cyklar som mhenry.

Jag var anmäld men kom aldrig till start pga ett krånglande knä så kan ju bara konstatera att jag gillade hela upplägget nog mycket för att anmäla mig trots att man inte visste så mycket om vad som väntade med tanke på att det vara första året.

Tidspunkten för loppet blir ju aldrig optimal ur familjesynpunkt. Det viktiga är att man vet datumen för loppet tidigt så att man kan ta med dessa i semesterplaneringen. För min högst personliga del gillar jag tanken på att köra loppet medan nätterna är ljusa. Tror detta skulle kunna vara lite lockande för en internationell publik också om en sådant önskas.

För mig är många bemannade kontroller och olika typer av underlättande service (dropbags, sovsalar osv) inte avgörande. Däremot hade bättre tracking av något slag säkerligen gjort upplevelsen för "åskådarna" (och därmed för nästa lopps deltagarbas) mer intressant.

Passar tidspunkten för nästa upplaga så kan ni räkna med mig :)

desmo sa:
I mitt fall handlade det om datumet. Men det sagt vet jag inte vilket datum som skulle vara bättre.

En faktor som nämts är såklart att det tar mycket ”semestertid” i anspråk om man inte cyklar som mhenry.

Tror loppet hade tagit mer "semestertid" i anspråk för mig om jag cyklat som mhenry :-)
Hade nog varit utslagen i ett par dagar efter medan jag nu klev upp hemma på torsdagen och var redo för en vanlig dag. Dessutom är ju olycksrisken bra mycket större än när man sover 6-7h/natt. Säkerheten känns som en större prio än att vara hemma en dag tidigare.

Tror jag sade detta redan igår, men loppet tar väl lika mycket semestertid i anspråk oavsett när på året det går. För de med äkta/oäkta hälfter lär väl dessa få sköta ruljangsen lika mycket även det oberoende av när loppet går, kanske t.o.m. lättare när de har semester än när dessutom jobb ska skötas. Så det är väl snarare en fråga om planering och prioritering.

När jag cyklade Sverigetempot (min första semestervecka) tyckte min fru inte ens det var lönt att hålla semester, men konsekvensen att hela familjens sommar blev aningen rumphuggen. Alltså inte ett upplägg värt att upprepa för många gånger.

Om jag däremot tar en långhelg med cykling (det är inte antalet tillgängliga semesterdagar per år som kniper) utan anslutning till familjens semester blir ett visserligen samma lass för henne ingen perioden, men familjen får ändå sin semester tillsammans.

Som tidigare nämnts är Uppsala också ganska långt bort för många.

Sen tillhör jag ju den minoritet som inte riktigt får valuta för vare sig pengar eller den enorma arrangörsinsatsen. Men jag är medveten om att mina behov inte är representativa.

ooms sa:
Tror jag sade detta redan igår, men loppet tar väl lika mycket semestertid i anspråk oavsett när på året det går. För de med äkta/oäkta hälfter lär väl dessa få sköta ruljangsen lika mycket även det oberoende av när loppet går, kanske t.o.m. lättare när de har semester än när dessutom jobb ska skötas. Så det är väl snarare en fråga om planering och prioritering.

+1.

Tror att det är ganska meningslöst att fråga när folk tycker att loppet ska gå. Alla kommer tycka olika och många som svarar kommer aldrig att köra. Det viktigaste för att få folk att köra är att det är ett bra lopp och då ska arrangören lägga det när det passar dem bäst (tillgång till kontroller/boende, tillgång till funktionärer, etc) för att på så sätt kunna leverera det bästa lopp de kan. De som då vill köra kommer att se till att de kan.

ohellstrom sa:

Jo fast alla städer är potentiellt "långt borta" beroende på var man bor :-D För en väldigt stor del av Sveriges befolkning är Uppsala rätt nära...dessutom ligger staden väldigt bra till i förhållande till landets största flygplats.

Att ta sig till Riksgränsen, laka ur sig till oigenkännlighet under 210 mil och avsluta med koma i Smygehuk typ 60-70 mil hemifrån känns i varje fall inte enklare och smidigare. Jag tror att lösningen ligger i nån form av valbara paket om det är acceptabelt inom ramen för brevetlopp.

Jocke77 sa:
ohellstrom sa:

Jo fast alla städer är potentiellt "långt borta" beroende på var man bor :-D För en väldigt stor del av Sveriges befolkning är Uppsala rätt nära...dessutom ligger staden väldigt bra till i förhållande till landets största flygplats.

Sant alltihop, men jag försöker fortfarande svara på frågan varför JAG inte var med.

Något tidigare inlägg kunde läsas som att det antagits att närmast samtliga skandinaver med intresse för långcykling skulle komma till start.

SÅ enkelt är det inte.

nisseson sa:
Start/mål i Hjortkvarn blir mest rättvist https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hjortkvarn

Annars en varvbana där man får hoppa på var man vill längs varvet. Typ Stockholm-Ludvika-Göteborg-Halmstad-Kalmar-Stockholm, blir typ 150 mil och borde ge 8 av 10 miljoner innevånare max 2 timmars bilfärd till start/mål.

Jag har faktiskt funderat på en alternativ "Vätternrinda". Bo och starta på olika platser varje år. Ta med familjen, orterna satsar på att marknadsföra sitt utbud och fixa bästa vägarna.

Tillbaka
Topp