170 eller 175 mm vevarmar?
DIRAVI skrev:
-------------------------------------------------------
> Öijer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > På angiven utväxling och hastighet krävs
> högre
> > kadens med kortare vevarmar. Men om det är bra
> > eller dåligt blir ju upp till cyklisten.
>
>
> Hmm, det där blev aldeles för konstigt för
> mig.
>
> Kadens, utväxling och hastighet är ju direkt
> proportionerliga till varandra.
>
> Kadens * utväxling=hastighet
>
> (förutsätter konstant hjulomkrets)
Om du ökar hävarmen kommer du behöva mindre kraft för att utföra arbetet däremot behöver du göra det över en längre sträcka (2*Vevarm*Pi=sträcka). Med en given utväxling och kadens kommer jag med en längre vevarm behöva trycka mindre men göra det över en längre sträcka. Jag måste däremot arbeta snabbare då pedalens hastighet är högre. Effekten är alltså densamma. För att minska hastigheten med vilket arbetet måste utföras ändrar jag utväxlingen så att pedalens hastighet är konstant vilket då innebär att kadensen är lägre och utväxlingen högre. Samma effekt fortfarande och hastigheten med vilket arbetet ska utföras är samma.
Nån på KTH eller så som kan rätta vad som är fel, tack.
-------------------------------------------------------
> Öijer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > På angiven utväxling och hastighet krävs
> högre
> > kadens med kortare vevarmar. Men om det är bra
> > eller dåligt blir ju upp till cyklisten.
>
>
> Hmm, det där blev aldeles för konstigt för
> mig.
>
> Kadens, utväxling och hastighet är ju direkt
> proportionerliga till varandra.
>
> Kadens * utväxling=hastighet
>
> (förutsätter konstant hjulomkrets)
Om du ökar hävarmen kommer du behöva mindre kraft för att utföra arbetet däremot behöver du göra det över en längre sträcka (2*Vevarm*Pi=sträcka). Med en given utväxling och kadens kommer jag med en längre vevarm behöva trycka mindre men göra det över en längre sträcka. Jag måste däremot arbeta snabbare då pedalens hastighet är högre. Effekten är alltså densamma. För att minska hastigheten med vilket arbetet måste utföras ändrar jag utväxlingen så att pedalens hastighet är konstant vilket då innebär att kadensen är lägre och utväxlingen högre. Samma effekt fortfarande och hastigheten med vilket arbetet ska utföras är samma.
Nån på KTH eller så som kan rätta vad som är fel, tack.