.

.
Grymt jobbat!

Härliga miljöer!

filename=CIMG2279.JPG

.
Bra berättelse Rob, vekar som du får ta med en machete nästa gång. Du slapp i allafall att balansera på nedfallna träd över isande kalla snösmältningsforsar som vi gör här på östra sidan.

Såg att vi är anmälda till loppet på lördag, gött de!

.
Var själv ute på en del av den sträckan (från norr om RV41) igår och såg också att den var bitvis förstörd av hyggen plus att det nu är extremt blött i skogen. Tidigare år har det fungerat bra att cykla större delen.
Bortglömd var ordet, har aldrig mött någon annan på den leden utom kring Stättared där det vandrar en del folk på helgerna.

.
Jag cyklade Blåvättnerna till Förlanda i våras. Delvis fint, delvis en hel del pushbike även där. På några ställen har de lagt om leden till att gå rakt genom skogen utan någon stig. Runt Fjärås är det dock mycket fint!

/niklas

.
Stättared är fint och Åkulla också. Har själv funderat på att ta hela leden några gånger men nu när jag sett detta kanske man ska se till att man får göra det i dagsljus. Se till att prova Stättared i dagsljus, där finns massor av fina stigar och man kan genom att kombinera de olika rundorna få till riktigt härliga turer.

.
Kul att se att fler cyklar hallandsleden. Cyklade mellan Idala och Åkulla förra hösten utan problem. Då var leden i fint skick. Jag tror inte vi använde mer än sju timmar på sträckan så det flöt på bra. Vi missade tillockmed skrotet i Veddige tydligen, antagligen pga att vi missade liet och kom ut lite för långt västerut vid cementfabriken. Jag och Mikael har cyklat hela hallandsleden nu, avslutade i Koarp för några veckor sedan. Jag vill påstå att 95% a leden är bra cykling resterande fem är inte hopplösa så jag kan rekommenderar hela sträckan Det blir bara lite tjatigt på vägarna efter Vessigebro men det kan man stå ut med för resten är riktigt bra.

.
Tråkigt nog är det sällan man ser att man respekterar stigar eller markerade leder när skogen ska ner. I många fall är det tyvärr så att man använder stigen eller leden för att köra skotare på och resultatet är riktigt sorgligt som du märkte.
Det som gör en riktigt trött är när man fått tag på en gammal fora och följt den till en hyggeskant för att upptäcka att den som kört skotaren inte kunde ha lyckats förstöra stigen mer om än han haft uppsåt att förinta den.
Sen finns det säkert många markägare som verkligen vårdar sina marker och ser till att skogen tas ner med finess och på så vis vårdar det viktigt kulturarv som de ursprunglga stigarna onekligen utgör (faen jag blir snart naturmupp) men dom är alldeles för få från vad jag har sett i halland där det är mjukt i backen och där man får dålig hjälp av tjälen en normal vinter.
Men vi hade väl tur när vi körde för vi behövde inte passera många hyggen om ens något som hindrade oss eller störde oss rejält.
Du får snabba dig med att köra resten av leden norrut för förra året var det bra och inte som 2006. Sen har du ju bohusleden också som jag kan rekommendera utan att veta hur skicket är just nu, men runt Göteborg är den oftast bra.

Ingemar

.
Såhär sommartid.... Kan man tänka sig att det är cyklingsbart mellan Stättared och Grimmared? Biten mellan Grimmared och Nösslinge verkar mest vara "gångstig".

Liknande trådar

.
16 svar
.
3 svar
. 2
66 svar
Deleted member 77490
Tillbaka
Topp