Hej Crowley,
Vet inte om många av svaren ovan är rena grekiskan för dig (rätt mycket cykelnördar här).
Ska därför försöka mig på en lite enklare kommentar.
Själv kör jag på en 24-vxl hybrid och tycker det är bra. Jag är glad att jag har de allra lägsta växlarna i min egen "mördarbacke" (3-400 m lång med en stigning på kanske 30-40 meter). Jag håller alltså inte med dem som säger att man köra i berg eller snö för att ha nytta av alla växlarna (fast då är jag å andra sidan inte direkt topptränad).
Genom att räkna "kuggarna" på största och minsta framklingan ("kugghjulet fram") samt på största och minsta kuggkransen ("kugghjulet bak") så kan man räkna ut vilka utväxlingar som finns(=hur trögt det är).
Den allra tyngsta växeln är den där du har största framklingan och minsta kuggkransen, om de är (t ex) 48 resp 12 så har du en utväxling på 48/12 dvs 4. (Bakhjulet snurrar fyra varv för varje helt trampvarv du gör). Om de istället är t ex 50 och 11 får du istället 52/11=4,54, dvs drygt 10% "trögare" (men snabbare).
Den allra lättaste växeln är den där du har minsta framklingan och största kuggkransen. T ex 39/25=1,56.
Om du sedan jämför högsta och lägsta utväxling på de olika cyklarna så får du en uppfattning vari skillanden ligger (om den 27-vxl har fler lätta växlar eller fler tunga växlar eller "tätare intervaller"). (Jag utgår ifrån att cyklarna har samma hjulstorlek).
Lycka till! / Marcus