18 vxl vs 27 vxl

crowley

Ny medlem
18 vxl vs 27 vxl
Hej

Är det dumt att satsa på en hybridracer med 18 vxl i stället för en med 27?
Är det stor och märkbar skillnad för en motionscyklare?

18 vxl vs 27 vxl
Det beror på vad du ska ha cykeln till. Det som skiljer är att den ena har 2 klingor fram och den andra har 3. Om du ska cykla på asfalt så räcker det bra med 18 vxl.
/J

18 vxl vs 27 vxl
Det beror framför allt på vilka framklingorna är. Med 39/52 fram önskar jag oftast att jag hade någonting där emellan. Med 24/34/44 använder jag sällan de två små.

Min metod är att ha en storklinga någonstans mellan 46 och 50 och sedan med kassettvalet försöka pricka in min "marschväxel" på 3:e/4:e drevet utifrån. Det ger mig tillräckligt tunga växlar för att köra onödigt fort, men ändå ha en "trygghet" nedåt. Jag värdesätter att slippa växla fram i onödan.

18 vxl vs 27 vxl
Jag kan bara erinra mig om enskata tillfällen jag använt minsta klingan på pendlarhojen. Och det är i backar med barnkärra. Ska du inte cykla med barnkärra behöver du inte 3-delat.

18 vxl vs 27 vxl
quid skrev:
-------------------------------------------------------
> På en 27-växlad har du ju inte 27 unika växlar
> att välja på. Överlappet är stort!

Hur många har man i praktiken då? Och hur många har man i praktiken på en 18-växlad?

18 vxl vs 27 vxl
för att förtydliga fredrikws inlägg så kan vi ta en idealiserad cykel med två klingor fram och två drev på kassetten: 44-22 och 11-22. Då kommer du ha effektivt tre växlar eftersom 44-22 och 22-11 kommer driva bakhjulet lika långt (nämligen två varv). Så då har du 44-11, tvåvarvsväxeln och 22-22.

18 vxl vs 27 vxl
crowley skrev:
-------------------------------------------------------
> quid skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > På en 27-växlad har du ju inte 27 unika
> växlar
> > att välja på. Överlappet är stort!
>
>
> Hur många har man i praktiken då? Och hur många
> har man i praktiken på en 18-växlad?

Man vill ju inte heller köra med urkass kedjelinje, så en del växlar försvinner där. Därav överlappet.

Med en tredje klinga kommer du få sämre kedjelinje på stora kakan plus att de växlar som tillkommer endast behövs uppför berg, i två decimeter blötsnö eller med mycket packning.

18 vxl vs 27 vxl
Hej Crowley,

Vet inte om många av svaren ovan är rena grekiskan för dig (rätt mycket cykelnördar här).
Ska därför försöka mig på en lite enklare kommentar.
Själv kör jag på en 24-vxl hybrid och tycker det är bra. Jag är glad att jag har de allra lägsta växlarna i min egen "mördarbacke" (3-400 m lång med en stigning på kanske 30-40 meter). Jag håller alltså inte med dem som säger att man köra i berg eller snö för att ha nytta av alla växlarna (fast då är jag å andra sidan inte direkt topptränad).

Genom att räkna "kuggarna" på största och minsta framklingan ("kugghjulet fram") samt på största och minsta kuggkransen ("kugghjulet bak") så kan man räkna ut vilka utväxlingar som finns(=hur trögt det är).

Den allra tyngsta växeln är den där du har största framklingan och minsta kuggkransen, om de är (t ex) 48 resp 12 så har du en utväxling på 48/12 dvs 4. (Bakhjulet snurrar fyra varv för varje helt trampvarv du gör). Om de istället är t ex 50 och 11 får du istället 52/11=4,54, dvs drygt 10% "trögare" (men snabbare).

Den allra lättaste växeln är den där du har minsta framklingan och största kuggkransen. T ex 39/25=1,56.

Om du sedan jämför högsta och lägsta utväxling på de olika cyklarna så får du en uppfattning vari skillanden ligger (om den 27-vxl har fler lätta växlar eller fler tunga växlar eller "tätare intervaller"). (Jag utgår ifrån att cyklarna har samma hjulstorlek).

Lycka till! / Marcus

Tillbaka
Topp