1x10 eller inte???

1x10 eller inte???
TBone skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns mååånga som kört med singelklinga i
> mååånga år. Att det till slu uppmärksammas
> från fabrikanterna gör det inte till en
> "modegrej" för cyklisterna, bara på mässorna.

+1, mitt fjärde eller femte år med singelklinga framme

1x10 eller inte???
Jag utvärderade 1x11 tidigare i år, men för min användning - XC-taävlingar och Marathon i Alperna blir jag för begränsad utan framväxel. Kör 29' med 38/26 : 36-11 nu. I Stockholmsterräng skulle jag nog vara kvar på singelklinga. Det vill säga, jag svarar som alla andra att det beror på och prövar du inte kan du inte avgöra vad som passar dig.

1x10 eller inte???
Nu kanske inte detta funkar för för TS som inte har cykeln levererad än men annars är det bara att ta fram miniräknaren och börja knappa vilka växlar på sin 2 eller 3-delade setup som kommer motsvara högsta och lägsta på tilltänkta 1x9/1x10/1x11 setup. Sedan är det bara ut i skogen och prova branstaste backen på den växeln som mostvarar kommande lägsta, därefter ut på grusvägen och känn hur tillfredställande högsta kommande växeln blir.

Piece of cake!

1x10 eller inte???
42Hz skrev:
> Singelklinga på Puggen i snart 8år. ;)

Har du haft den så länge? Bara inse att åren går snabbare när man blivit gammal (över 30?).

I sakfrågan kan jag bara instämma med alla andra, det bör va en smaksak. För några år sedan var jag nära att konvertera till 1x9, jag var stark, snabb och körde 99.9% på storklingan. Men efter några år med mindre cykling så har jag mer nytta av granny, klarar inte att bryta lika hårt längre. Har inte heller några problem med 2x10 Sram, tappar aldrig kedjor, och går fint och tyst på 9växlar bak.

1x10 eller inte???
På minussidan tycks vara att det blir svårt att är meckigt att hitta utväxlingar som passar dels sin egen benstyrka och de hastigheter som man har behov att kunna cykla i.

På plussidan nämns saker som renare styre, lättare att tvätta samt vikten.

På mig låter det som om minussidan väger över rätt ordentligt.

1x10 eller inte???
Dont underestimate the power of the rent styre and no framväxel!

Men är det nån här som kör med 10/11-42 kassett? Ser lite roligt ut,borde underlätta 1x10.

1x10 eller inte???
Om man med 11-34 9spd (11 - 13 - 15 - 17 - 20 - 23 - 26 - 30 - 34) 22/32/44 fram skulle byta till singel med 36 fram: Skulle då lättaste växeln motsvara stt ha den på 22-kugget fram och typ 20-kugget bak, och trögaste motsvara 44 fram och typ 13 bak?

*edit*

När det ändå pratas utväxling, test sig fram etc menert

Senast ändrad:
1x10 eller inte???
36/34=1.05
22/20=1.1 något lite lite tyngre.

36/11=3.27
44/13=3.38 också något lite lite tyngre...

Du kommer nog närmare med 38 fram? Fast då åt andra hållet

1x10 eller inte???
Är det väldigt branta backar på turen är det väl bara att slänga dit en mindre klinga? Där jag vanligtvis kör får jag ihop ca 500hm på 1.5 timme. Ganska platt alltså men det finns några skojiga 20%. Funkar då precis med 34 fram och 11-34 bak för att ha hygglig fart också uppför. Ska jag ha fler hm och längre backar är det ju jättelätt att byta till 32 eller 30 där fram men jag tror inte jag nånsin behöver byta. Mao, som redan skrivits. Kolla vad du behöver vanligtvis i worst-case där fram, det funkar nog bra framöver också. Toppfart på platten/nedför kan ju vara en sekundär fråga.

Senast ändrad:
1x10 eller inte???
Cyrox tips funkar bra.

Jag har en 3x10 HT cykel och en FS 2x10. Tog det längre än miniräknare utan gjorde en Exceltabell med utväxlingarna och färgade dem olika, kopierade värdena och sorterade sedan dem i en kolumn efter ratio; jämförde med ett alternativ med 30T och ett med 32T så jag såg vilka växlar jag skulle missa. Det såg lite svårt ut med 32T, men å andra sidan kan man ofta mer än man tror när man måste, lärde jag mig med SS.

Jag är sugen på att testa 1x10 på FS-cykeln, men idag körde jag dock en kort runda med HT:n och använde alla växlar; tugga styrstam i knapp styrfart på 24/36 och sen >50km/h på 44/11 eller vad det är på högsta. Så det hade blivit delvis trist med singelklinga.

Kanske lockar det mer framåt hösten med gegga och väta och allmänt mer krångel? :)

1x10 eller inte???
Jag körde 26/32 (2x9) förut men ville helt enkelt testa 1x9. Nu kör jag 1x9, 32t fram, 11-34 bak och måste säga att det funkar för det mesta i Hellas, men det är gränsfall vid mördarbackarna. Vid de brantaste backarna har jag ibland kännt att det vore skönt med lite lättare växel. Jag tror att i mitt fall skulle 1x10 med 11-40 eller 42 vara mer optimalt. Alternativt montera tillbaka framväxeln om jag tycker det blir jobbigt i längden :-)

Senast ändrad:
1x10 eller inte???
Jag kommer definitivt att byta till singel! Höll koll nu på vilka växlar jag faktiskt använder och på min vanliga tur skulle det funka perfekt, med gott om marginal neråt i växlarna för jobbigare backar. Frågan är ju då om man ska gå på 36 eller 38 fram. Jag är ju rätt klen så 36 skulle kännas säkrast, fast å andra sidan kan det ju vara bra att ha något att "växa i" också:P

1x10 eller inte???
Kör en 29-tum stigcykel med 11-36 bak och 34T eller 30T fram beroende på terräng och vilken maxfart jag vill hålla. 30T funkar fint för att dra sig uppför stök och genom gegga men runt 30km/h börjar kadensen bli ganska hög.
Kommer inte att gå tillbaka till den 2x10 som satt på när jag köpte. Mycket enklare nu både tekniskt och för min hjärna. Med det Race Face Turbine vevparti som satt på var det grymt enkelt att ta bort lillklingan och den distans som höll den, ändra kedjelinjen och sätta dit ett Narrow/Wide i stället.

http://sheldonbrown.com/gears/ är en bra sida för att få en idée om konsekvensen av att ta bort en ring.

1x10 eller inte???
Freddie L skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Singelklinga på Puggen i snart 8år. ;)
>
> Har du haft den så länge? Bara inse att åren
> går snabbare när man blivit gammal (över 30?).

Ja, som sagt tiden rinner iväg! :)

> I sakfrågan kan jag bara instämma med alla
> andra, det bör va en smaksak. För några år
> sedan var jag nära att konvertera till 1x9, jag
> var stark, snabb och körde 99.9% på storklingan.
> Men efter några år med mindre cykling så har
> jag mer nytta av granny, klarar inte att bryta
> lika hårt längre. Har inte heller några problem
> med 2x10 Sram, tappar aldrig kedjor, och går fint
> och tyst på 9växlar bak.

Har beställt en 24t N/W fast nu börjar jag få ångest, undrar om jag tog i lite väl, kanske 32t eller till och med 30t hade varit bättre, har 36t som mest bak på kassetten...

1x10 eller inte???
42Hz skrev:
> Freddie L skrev:
> -----
> > 42Hz skrev:
> >
>
> > -----
> > > Singelklinga på Puggen i snart 8år. ;)
> >
> > Har du haft den så länge? Bara inse att åren
> > går snabbare när man blivit gammal (över
> 30?).
>
> Ja, som sagt tiden rinner iväg! :)
>
> > I sakfrågan kan jag bara instämma med alla
> > andra, det bör va en smaksak. För några år
> > sedan var jag nära att konvertera till 1x9,
> jag
> > var stark, snabb och körde 99.9% på
> storklingan.
> > Men efter några år med mindre cykling så har
> > jag mer nytta av granny, klarar inte att bryta
> > lika hårt längre. Har inte heller några
> problem
> > med 2x10 Sram, tappar aldrig kedjor, och går
> fint
> > och tyst på 9växlar bak.
>
> Har beställt en 24t N/W fast nu börjar jag få
> ångest, undrar om jag tog i lite väl, kanske 32t
> eller till och med 30t hade varit bättre, har 36t
> som mest bak på kassetten...

Du kan ju få låna min n/w klinga 36 eller 38 tar ju ett tag innan jag drar på 1x10 igen förens efter cykelvasan...

1x10 eller inte???
Oj, 34t ska det givetvis vara. :)

Men det kan vara intressant att testa större också, även om jag tror jag är för svag för det!

1x10 eller inte???
Funderar själv på att byta nuvarande 2x10 och testa 1x10. Vad bör man tänka på vid själva bytet?
Läst om narrow/wide drev, är det speciella drev man använder vid 1x10?

Jag hade tänkt att behålla min 11-36 bak.

1x10 eller inte???
Jag har 3x10 med 42, 36, 24 och 11-36 på min stela tjunia, och 1x10 med 38 och 11-26 på min DH-cykel.

Båda är trevliga i Hellas och har varit med på tisdagsrajd, men jag går inte gärna in i en brant klättring från stillastående på 38x26. Har man lite fart med sig så går det alltid att pressa sig upp med lite vilja.

Jag kan se charmen med båda, och tycker det är trevligt med granny gear på tjunian. Det lockar att bygga nästa cykel utan framväxel pga. enkelheten.

1x10 eller inte???
nho1 skrev:
> Funderar själv på att byta nuvarande 2x10 och
> testa 1x10. Vad bör man tänka på vid själva
> bytet?
> Läst om narrow/wide drev, är det speciella drev
> man använder vid 1x10?
>
Fördelen är att man inte behöver en kedjestyrare, har iofs inte haft det på pugsleyn, bara tappat kedjan ett fåtal gånger, risken kanske är större på en fulldämpad hoj. SRAM X9 håller även kedjan i schack.

1x10 eller inte???
dnleriksson skrev:
> Om det är samma som jag satte dit på Remedyn är
> det en 34 ;-)

Aha ja det är den bara jag som tycker sen känns som 38 då :-P

1x10 eller inte???
34t känns lite på gränsen, var ut en superkort vända igår med lite klättring, utan vare sig vatten eller Camelback och det blir en hel del bryta uppför. :)

Få se om man beställer en 32t nån dag eller om man blir starkare, men nu är man ju mitt i säsongen så det är tveksamt. ;)

Drygt 500gr mindre skort blev det i alla fall efter att man plockat bort allt med framväxeln att göra. Flyttade även dropper-post fjärren till vänster sida, känns mycket bättre även om det tar tid att vänja om!

DSC_0599.JPG

DSC_0602.JPG

DSC_0607.JPG

DSC_0608.JPG

DSC_0609.JPG

DSC_0612.JPG

1x10 eller inte???
Jag började med 34t men tyckte att det var liiite för tungt på Flottsbroendurot när man skulle skava sig upp till toppen. Bytte till en 32t åre och fjällcyklingssemestern. Det var lagom när det finns några höjdmeter att plocka men det känns lite onödigt litet vid vanlig stockholmscykling.

Jag har ju dock 26".

1x10 eller inte???
Luthman Photography skrev:
> Jag började med 34t men tyckte att det var liiite
> för tungt på Flottsbroendurot när man skulle
> skava sig upp till toppen. Bytte till en 32t åre
> och fjällcyklingssemestern. Det var lagom när
> det finns några höjdmeter att plocka men det
> känns lite onödigt litet vid vanlig
> stockholmscykling.
>
> Jag har ju dock 26".

Det är ju för att du bor på den platta sidan av stan...

Eller så är det jag som har svaga ben eftersom jag kör med 30t (11-36t).

1x10 eller inte???
jofahjalm skrev:
> Jag har en 30t att sälja. Du vet redan att du har
> tagit dig vatten över huvudet...

Kanske skickar ett PM nån gång. ;)

1x10 eller inte???
42Hz skrev:
> 34t känns lite på gränsen, var ut en superkort
> vända igår med lite klättring, utan vare sig
> vatten eller Camelback och det blir en hel del
> bryta uppför. :)
>
> Få se om man beställer en 32t nån dag eller om
> man blir starkare, men nu är man ju mitt i
> säsongen så det är tveksamt. ;)
>
> Drygt 500gr mindre skort blev det i alla fall
> efter att man plockat bort allt med framväxeln
> att göra. Flyttade även dropper-post fjärren
> till vänster sida, känns mycket bättre även om
> det tar tid att vänja om!
>

Varför kör du inte spiderless och spar lite till, ska du ändå byta till 32t så är det ju givet:) Spännande att hojen byter färg mellan bilderna;)

1x10 eller inte???
richardtenggren skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > 34t känns lite på gränsen, var ut en
> superkort
> > vända igår med lite klättring, utan vare sig
> > vatten eller Camelback och det blir en hel del
> > bryta uppför. :)
> >
> > Få se om man beställer en 32t nån dag eller
> om
> > man blir starkare, men nu är man ju mitt i
> > säsongen så det är tveksamt. ;)
> >
> > Drygt 500gr mindre skort blev det i alla fall
> > efter att man plockat bort allt med framväxeln
> > att göra. Flyttade även dropper-post fjärren
> > till vänster sida, känns mycket bättre även
> om
> > det tar tid att vänja om!
> >
>
> Varför kör du inte spiderless och spar lite
> till, ska du ändå byta till 32t så är det ju
> givet:) Spännande att hojen byter färg mellan
> bilderna;)

Finns ju Dremmel. ;)

Färgerna är en Sony Xperia "feature"! =)

1x10 eller inte???
42Hz skrev:
> Vill man slippa krångel ska man köra en helstel,
> fixerad SS! =)

Sant. Men min erfarenhet är att framväxel och chainchuck ofta var det största bekymret.

Har faktiskt beställt en fegklinga nu inför höstens XCO lopp. Då blir det 36 T och 11-36 på min 29". Har hittils kört 38T och det har funkat kanon på långloppen.

1x10 eller inte???
Har slängt på 34T fram och 11-40 bak på min stighoj (29"). Ska testa den i skogen nu och se om man klarar sig utan kedjestyrare. Var lite osäker om 42T bak skulle funka med min gamla X9 medium cage så därför blev det en 40T + 16T från OneUp components. Växlarna verkar funka fint iaf.

bak.jpg

hela.jpg

Tillbaka
Topp