2,3 eller 2,6 däck, vilket är snabbast?

gyttorparn

Aktiv medlem
Jaha ännu en däckfråga
Om man tar två däck i samma märke, gummiblandning osv men i 2 olika dimensioner, vilket rullar snabbast på en slät byggd flowtrail? Låt oss säga att däcken är 2,25 isch mot 2,6 och 27,5” och nått mönster mittimellan xc och enduro, tänk typ nobby nic

Är det slätt har 2.3 mindre luftmotstånd..
Men tror inte det är skillnader du kommer märka .

"Vilket är roligast?" ...är väl den enda relevanta frågan?
Inte en slät byggd flowtrail iallafall...

Men på första frågan så beror det nog på om det är rullmotståndet eller sidogreppet som avgör, 2,6 kommer ha mer grepp om bägge har tryck som är optimalt för sin bredd, men därmed också högre rullmotstånd. Tror jag.

Tydligen inte enligt trådskaparen. 😂
Men vafan, äre så svårt att bara svara på en fråga😝 personligen tror jag att det smalare däcket rullar snabbast men jag har haft fel många gånger förr, enligt en studie som jag läste så skulle troligtvis det bredare rulla snabbast men folk måste ju ha provat olika för att testa skillnaden eller är jag först här på forat, think not

Jaha ännu en däckfråga
Om man tar två däck i samma märke, gummiblandning osv men i 2 olika dimensioner, vilket rullar snabbast på en slät byggd flowtrail? Låt oss säga att däcken är 2,25 isch mot 2,6 och 27,5” och nått mönster mittimellan xc och enduro, tänk typ nobby nic
Rullar snabbast eller är snabbast på en slät byggd flowtrail behöver väl inte nödvändigtvis vara samma?

"Slät byggd flowtrail" pratar vi utförsåka då eller trampstig? Hur som haver, allt annat lika så lär 2.3" rulla snabbare än 2.6" på en slät stig.

Om vi pratar packad flowtrail rullar 2,3 snabbast. Har det regnat och är lera kan svaret vara annat. Men pratar vi flowtrail nedför är det, åtminstone för mig, inte rullmotståndet som sätter farten över huvud taget...

Rullar snabbast eller är snabbast på en slät byggd flowtrail behöver väl inte nödvändigtvis vara samma?
Nej precis, men undrar vilket som skulle rulla snabbast, när jag skriver slät,byggd flowtrail menar jag lera/sand tillplattad utan några stenar eller dylikt, menar också nedför och med fina hopp 🙂

Nej precis, men undrar vilket som skulle rulla snabbast, när jag skriver slät,byggd flowtrail menar jag lera/sand tillplattad utan några stenar eller dylikt, menar också nedför och med fina hopp 🙂
Precis. Men kommer 2.6" ge mer grepp och göra så du vågar cykla fortare och hplla högre fart genom svängarna?

Min killgissning är att kantgrepp trumfar rullmotstånd i de förutsättningar som anges. Antag att man kan hålla i snitt 5 km/h högre fart genom kurvorna, det blir väldigt svårt att rulla ifatt den tidsskillnaden på rakorna.

jag har gjort egna rulltester på detta och det är ingen som helst tvekan om att större däckdiameter med identiskt stomme rullar bättre. det bara är så, inget internetcyklande kan ändra på detta.

så på asfalt 2,6 är tydligt men i praktiken marginellt snabbare än både 2,25 och 2,35. på knaggligt underlag ökar skillnaden och märks mer påtagligt.

men fördelen för det fetare alternativet är ändå inte självklar.

det tjockare däcket är tyngre, så klättringar blir i längden långsammare. kan lätt bli i större utsträckning än vinsten vid rull. snabbt igångdrag inför något hinder likaså tyngre upplevelse. i flertalet fall finns extra förstärkningar i stommen, som i sig själva bromsar de också. och sedan käpphästen; med följsam stomme kan det bredare däcket komma att upplevas studsigt.

och luftmotståndet ökar. om det nu körs i sådan farter att det blir aktuellt

jag har gjort egna rulltester på detta och det är ingen som helst tvekan om att större däckdiameter med identiskt stomme rullar bättre. det bara är så, inget internetcyklande kan ändra på detta.

så på asfalt 2,6 är tydligt men i praktiken marginellt snabbare än både 2,25 och 2,35. på knaggligt underlag ökar skillnaden och märks mer påtagligt.

men fördelen för det fetare alternativet är ändå inte självklar.

det tjockare däcket är tyngre, så klättringar blir i längden långsammare. kan lätt bli i större utsträckning än vinsten vid rull. snabbt igångdrag inför något hinder likaså tyngre upplevelse. i flertalet fall finns extra förstärkningar i stommen, som i sig själva bromsar de också. och sedan käpphästen; med följsam stomme kan det bredare däcket komma att upplevas studsigt.

och luftmotståndet ökar. om det nu körs i sådan farter att det blir aktuellt
Tackar, då behöver jag inte göra testet själv, fortsätter med 2,6 🙂

kan säga att trots det något sämre rullet väljer jag 2,35 framför 2,6 om jag är ute med snabba typer typ klätttergetter.

på egna turer i makligare fart och mer krångliga stigar typ utforskning njuter jag av komfort och bättre rull över stök som 2,6 ger.

Lite Mer t vad kör bmx åkare på ? Iofs trampar , pumpar och flyger dom mest så rullet är väl bara 1 parameter där också..

kan säga att trots det något sämre rullet väljer jag 2,35 framför 2,6 om jag är ute med snabba typer typ klätttergetter.

på egna turer i makligare fart och mer krångliga stigar typ utforskning njuter jag av komfort och bättre rull över stök som 2,6 ger.
Mm kör 2,4 i skogen, testade 2.25 och med sämre mönster i tron att det skulle gå i ljusets hastighet men böt tillbaka till 2.4 då komforten och greppet var avsevärt mycket bättre med bredare däck, visst gick det nån sekund snabbare och cykeln blev lite lättare med dom smalare. Flowtrailen/bikeparken som körs har en bekväm uppförsled så man kan flåsa ur sej det värsta innan det roliga nedför börjar så lite tyngre däck gör inget🙂

Bilagor

• Skärmavbild 2024-11-03 kl. 14.28.43.png
    Skärmavbild 2024-11-03 kl. 14.28.43.png
    21.2 KB · Besök: 91
Jag skulle vara lite försiktig med att kasta jan heine i glashus
Nu var ju min fråga hur man mätt i testet med GP5000, sen kan vi diskutera huruvida ett test på riktig väg kontra ett test i ett testcenter ger ett rättvisare resultat.
Det med insikten om att vi sällan cyklar på marmorgolv och att cykeldäckets uppgift är att absorbera ojämnheter, vilket inte alltid är optimalt vid höga däckstryck som inte medger tillräcklig kompression.

Edith. Svaret fanns i artikeln
"All rolling resistance tests are performed on our rolling resistance test machine"

Dessutom
Test Conditions

Speed of 29 km/h / 18 mph
Total wheel load of 42.5 kg / 94 lbs
700 x 17C wheel
Temperature between 21.5-22.5 °C / 71-72 °F
Diamond plate drum surface
77 cm drum diameter
Tires are run in for 30 minutes at 60 psi / 4.1 bar

Min högst amatörmässiga känsla är att verkligheten ser annorlunda ut. Cyklat med allt ifrån 21mm till 55mm och upplevt att för mig fungerar 32mm bättre än 25 i både komfort och rull.

Senast ändrad:
Nu var ju min fråga hur man mätt i testet med GP5000, sen kan vi diskutera huruvida ett test på riktig väg kontra ett test i ett testcenter ger ett rättvisare resultat.
Det med insikten om att vi sällan cyklar på marmorgolv och att cykeldäckets uppgift är att absorbera ojämnheter, vilket inte alltid är optimalt vid höga däckstryck som inte medger tillräcklig kompression.

"All rolling resistance tests are performed on our rolling resistance test machine"
Skulle jag testa hundratals däck över flera år och ha en någorlunda konsekvent metod skulle jag också välja att använda en ståltrumma med durkplåt än cykla fram och tillbaka på en grusväg.

Dessutom
Test Conditions

Speed of 29 km/h / 18 mph
Total wheel load of 42.5 kg / 94 lbs
700 x 17C wheel
Temperature between 21.5-22.5 °C / 71-72 °F
Diamond plate drum surface
77 cm drum diameter
Tires are run in for 30 minutes at 60 psi / 4.1 bar

Min högst amatörmässiga känsla är att verkligheten ser annorlunda ut. Cyklat med allt ifrån 21mm till 55mm och upplevt att för mig fungerar 32mm bättre än 25 i både komfort och rull.
Diamond plate kan jag tänka mig är en hyfsad modell av en väg för detta. En jämn trumma är det däremot inte, då skulle man komma fram till atta smalare däck och högre tryck är alltid bättre.
Verkligheten är ju så komplex att svaret inte är entydigt. På vissa vägar är det ena bättre, på andra vägar det andra.

trumman ger värdefull info, men ibland tycks resultaten verklighetsfrämmande.

ett potentiellt problem är att den är regelbundet inte oregelbundet mönstrad. bör ge risk för interferenser när den möter ett likaledes regelbundet mönstrat cykeldäck.

litar mer på rollouts. de är dessutom relativt lätta att genomföra själv.

irl slår lab.

trumman ger värdefull info, men ibland tycks resultaten verklighetsfrämmande.

ett potentiellt problem är att den är regelbundet inte oregelbundet mönstrad. bör ge risk för interferenser när den möter ett likaledes regelbundet mönstrat cykeldäck.

litar mer på rollouts. de är dessutom relativt lätta att genomföra själv.

irl slår lab.
Happy-rollout? Vi testar alla forumets medlemmars däck en helg för att kora en vinnare. Handpumpar, kalibrerar, snackar slang och dricker öl.

Happy-rollout? Vi testar alla forumets medlemmars däck en helg för att kora en vinnare. Handpumpar, kalibrerar, snackar slang och dricker öl.
vi gör det då och då:)

senast jag gjorde rollout med ett antal kompisar hade jag 2,6or nobby nic gamla modellen på 40i-fälg. tryck kring 0,9 bar. situationen knappt lutande cykelbana asfalt som gick ut på platten. resten av gänget 2,25-2,35or

kom väl en 150 meter längre än tvåan, sedan var det tätare på given🤩

ja det
Du är det inte nyfiken på hur denna "Nisse på internet" har utfört sina laborationer? 😂

Enduro och DH körs la oftast på 2.5/2.4".
Många faktorer spelar in..
ja det här var bara ett av en rad faktorer och omständigheter som man kan 'testa'. tvivlade på förhand inte på att min setup skulle visa sig konkurrenskraftig, men skillnaden var får man säga överraskande stor:)

enduro och dh-däck hör inte till de mer lättrullande, trots att de är feta

vi gör det då och då:)

senast jag gjorde rollout med ett antal kompisar hade jag 2,6or nobby nic gamla modellen på 40i-fälg. tryck kring 0,9 bar. situationen knappt lutande cykelbana asfalt som gick ut på platten. resten av gänget 2,25-2,35or

kom väl en 150 meter längre än tvåan, sedan var det tätare på given🤩
Nått som inte stämmer här ... 150m längre på platten från knappt lutande cykelbana .. Men ni kanske hade kraftig medvind ?

Jag skulle säga att 2.2 var vanligast förr då det oftast satt 2.2 på cyklarna från början. Nu vill de flesta ha 2.4 däck. 2.6 skulle jag säga går mest hem som bakdäck. Däcktrycket är numera lägre då folk kör tubeless med cush-core inserts.
Alltså är 2.4 roligast att cykla med.

Tillbaka
Topp