2-3 månader i Whistler

• Trådstartare Trådstartare _jp
  • Start datum Start datum

_jp

Ny medlem
2-3 månader i Whistler
Funderar på att spendera 2-3 månader (juni, juli, augusti) i Whistler och cykla.

Är det någon som har provat på att bo/jobbba och framförallt cykla DH där? Tacksam för alla typer av tips och fingervisningar i rätt riktning.

2-3 månader i Whistler
Har spenderat 3 dagar i Whistler på vintersäsongen, hos en kompis som säsongade. Mycket trevlig skidåkning. Säkert ett jättebra och utmanande berg att cykla på också :-)

/Johan

2-3 månader i Whistler
Skit va sugen man blir!
Startade min "karriär" på DH där efter att jag stannade kvar efter en säsong på bräda.
Sjukt bra då, lär inte ha blivit sämre på 5 år.

Jobbade inte själv, men träffade många som jobbade där.
Många var under 26 och på den tiden fanns 300 ungdomsvisum att söka. Kolla upp i tid dock, ansökan skulle komma in något visst datum.
Går att jobba utan visum också men utan kontakter kan det ta en stund att hitta något bra.

Cyklingen är inte så mycket att säga om, sjukt värt!

2-3 månader i Whistler
_jp skrev:
-------------------------------------------------------
> Funderar på att spendera 2-3 månader (juni,
> juli, augusti) i Whistler och cykla.
>
> Är det någon som har provat på att bo/jobbba
> och framförallt cykla DH där? Tacksam för alla
> typer av tips och fingervisningar i rätt
> riktning.

Det är bättre snö jan-mar;)

2-3 månader i Whistler
BigPhil skrev:
> mtbkr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vet inte hur gammal du är men kolla den här
> > länken:
> >
> http://www.canadainternational.gc.ca/sweden-suede/
>
> > youth-jeunesse/index.aspx?lang=eng
>
> men dessa utesluter nästan alla på happy...
> väl
>
> 1) are in possession of CAD $2,500 (approximately
> SEK 16,000)
> 2) have no criminal record

Jag trodde du menade: "are between the age of 18 and 30 (inclusive)" =)

2-3 månader i Whistler
mtbkr skrev:
> BigPhil skrev:
> -----
> > mtbkr skrev:
> >
>
> > -----
> > > Vet inte hur gammal du är men kolla den här
> > > länken:
> > >
> >
> http://www.canadainternational.gc.ca/sweden-suede/
>
> >
> > > youth-jeunesse/index.aspx?lang=eng
> >
> > men dessa utesluter nästan alla på happy...
> > väl
> >
> > 1) are in possession of CAD $2,500
> (approximately
> > SEK 16,000)
> > 2) have no criminal record
>
> Jag trodde du menade: "are between the age of 18
> and 30 (inclusive)" =)
Det är ju underförstått :D

2-3 månader i Whistler
Verkar som det är genomgående positivt om Whistler. Inte direkt förvånad... :) Men alltid kul att få förväntningar bekräftade!

Eventuellt klarar jag mig utan att jobba om jag sparar ordentligt. Men skulle gärna göra nåt enklare jobb någon/några dagar i veckan för att "tvingas" vila från cyklingen. Jag är 25. Tänkte inte åka kommande sommar utan om knappt två år. Då kommer jag ha tillräckligt med semester/pengar sparat för att klara mig i 2 månader. Det gäller att planera... :)

Någon som har några bra sidor/kontakter för boende?

Vad är prisnivån i Canada? Om man lagar all mat själv lär man väl komma undan hyffsat billigt? Jag har hört att cyklar är billigt och tänkte köpa en där för att sälja i Sverige sen. Förhoppningsvis utan att gå back för mycket.

Krax54 - Hur länge bodde du där under DH säsongen? När börjar/slutar den?

2-3 månader i Whistler
_jp skrev:
> Verkar som det är genomgående positivt om
> Whistler. Inte direkt förvånad... :) Men alltid
> kul att få förväntningar bekräftade!

Gjorde en vintersäsong i whistler för några år sedan, ruskigt trevligt förutom att det kan vara lite överbefolkat ibland.. de problemen lär ju vara mindre på sommaren.

> Någon som har några bra sidor/kontakter för
> boende?

På min tid var det vanligast att kolla i nätupplagan av Pique http://www.piquenewsmagazine.com/ som är en lokal tidning. Kan iofs finnas fler ställen att hitta annonser på nu för tiden....
>
> Vad är prisnivån i Canada? Om man lagar all mat
> själv lär man väl komma undan hyffsat billigt?

Priserna i mataffärerna var ungefär som i sverige (förutom nötkött som är snuskigt billigt :))

> Jag har hört att cyklar är billigt och tänkte
> köpa en där för att sälja i Sverige sen.
> Förhoppningsvis utan att gå back för mycket.
>
> Krax54 - Hur länge bodde du där under DH
> säsongen? När börjar/slutar den?

2-3 månader i Whistler
Tja!

Jag bor i Vancouver (2 timmar från Whistler). Har varit här i 3,5 månader... ska troligen till Whistler i helgen och utforska Whistler Valley för första gången. Cyklingen här i hela British Columbia är helt otrolig!! Kan ju rekommendera att du spenderar tid på North Shore och i Squamish också! Grym cykling! Det är där jag har hållt till mestadels av min tid här.

När det gäller priser så är det DYRARE i Vancouver än i Stockholm. Whistler är ÄNNU DYRARE vad jag har märkt. Men det är min uppfattning :)

När det gäller boende finns det bara ett alternativ! Mycket bra alternativ också! Kolla massor på Craigslist: http://whistler.en.craigslist.ca/hhh/

Där kommer du hitta ett schysst ställe att bo på. Det är som Sveriges "Blocket.se", men bättre :) Det är även Craigslist som gäller för att leta jobb också, så det är bara att börja kolla nu så får du en känsla av vad som finns!

Om det är något speciellt du skulle vilja veta så kan jag säkert ta reda på det!

Edit: Och när det gäller nötkött så är det väldigt billigt jämfört med annan mat, 8.8 dollar/kg *6.87 kr/dollar + Växlingsavg ~ 64 kr/kg.

Det är det absolut billigaste man kan äta här :)

Kan också tillägga att det har blivit brutalt dyrt att äta ute här för att de har infört en ny HST-skatt (Harmonized Sales Tax) som alla tycker är skit! Men det försvinner säkert på två år, förhoppningsvis ?? :)

Senast redigerad av en moderator:
2-3 månader i Whistler
Nice blogg. Ska lusläsa delarna om cykling. Vad är det för typ av cyklingen i de delarna? Har du kolla på vad en schysst downhill-cykel kostar där? I Sverige kollar jag på sånna som kostar runt 40 000. Jag har fått för mig att det är avsevärt billigare där? Samma sak med utrustning?

Vad betalade ni för boende ungefär? Jag är inte särskilt kräsen när det bara gäller 2-3 månader. Billigare är bättre.

2-3 månader i Whistler
_jp skrev:
> Nice blogg. Ska lusläsa delarna om cykling. Vad
> är det för typ av cyklingen i de delarna? Har du
> kolla på vad en schysst downhill-cykel kostar
> där? I Sverige kollar jag på sånna som kostar
> runt 40 000. Jag har fått för mig att det är
> avsevärt billigare där? Samma sak med
> utrustning?
>
> Vad betalade ni för boende ungefär? Jag är inte
> särskilt kräsen när det bara gäller 2-3
> månader. Billigare är bättre.

Hm, har inte så bra koll på priserna, men dyrare än Sverige är det iallafall inte! :) Bäst pris får man väl oftast begagnat annars, hehe :)

För min del så har jag betalat 600-650 dollar i månaden här i Vancouver, då har jag delat en lägenhet med en person och nu bor jag i en villa med 5 andra personer (har ett eget rum). Om man ska ha en etta i Downtown Vancouver så får man nog räkna med över $1000 i månaden.

Annars va jag uppe i Burnaby mountain idag för första gången. Körde Nicole's trail och Gear Jammer. Det va inget speciellt... om man jämför med North Shore dvs, haha :D Men fortfarande jävligt kul!!

2-3 månader i Whistler
Ser inte var du hittar något om enbart lift pass? Men det är bara bike park pass man behöver (som kostar $499 +12% "skatt" i år)

Tillbaka
Topp