(2/3 ot) HUr fungerar triathlon - nybörjarfrågor

Ett tips är att träna open water utan våtdräkt. När jag körde Hamburg olympisk för ett par år sen så blev det våtdräktsförbud. Och det blev lite besvärligt eftersom lyftkraften i en våtdräkt ger lite extra trygghet när det blir stökigt och folk simmar över en. Sen att sikten i Binnenalster är jämförbar med skitdiket i Kalmar är en annan sak.

DSC_7220.jpg

Jenny W skrev:
-------------------------------------------------------
> desmo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Här är en hård tjej som simmar långt. Och i
> > kallt vatten. 15 grader utan våtdräkt i
> klippet:
> >
> >
> http://www.svtplay.se/klipp/1911499/se-gavledalas-
>
> > reportage-om-anna-carin-nordin-fran-2012
> > (tillgängligt i tre dagar till)
>
>
> Coolt.

AC är stenhård.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt...m_term=0_2b7166a1af-5b2d72e78d-271283065&ct=t(Nyhetsbrev_mars3_17_2015)

med risk för att bli tjatig.

Jag tänkte beställa våtdräkt.
Det har bra priser på Wiggle just nu. Hovrar lite över köpknappen

Hur ska jag tänka när det gäller stl?

Jag är 183 lång och väger 77 kg
Är storlekarna rättvisa?
Jag har kort överkropp och långa ben och långa armar.

http://www.wiggle.se/2xu-v3-velocity-vatdrakt-dam/ XL eller L kolla stltabel: http://www.wiggle.se/2xu-v3-velocit...//www.wiggle.se/2xu-v3-velocity-vatdrakt-dam/

Borde vara en XL? Riska att den blir för stor i överkroppen?

Eller denna? http://www.wiggle.se/zone3-vision-vatdrakt-dam/
Här måste jag mäta mina kroppsdelar och får väl ringa en nära vän. Har försökt själv någon gång. Brukar inte bli bra.

Jag lägger gärna 3000 på en dräkt särskilt när det är så mycket rea. Bara jag vet om den är bra. Hur vet man om den är bra?
Samma vän får nog vara till hands när jag provar så att jag inte fastnar i dräkten.

Att en våtdräkt är lite kort i armar och ben är inget problem, men är den för stor på bredden så blir det inget bra.
Hellre en storlek mindre än en större om man säger så.
Bara utefter storlekstabellen på Wiggle för 2XU - V:3 Velocity så är det högst troligt att det är L som blir bäst.

vingelstyret skrev:
> Fulknepet är annars att prova i butik innan och
> sen be att få fundera lite....

Nej det går fetbort

Kolla i första hand på bröst- och midjemått. Den skall sitta tajt. Om den sedan finns i olika längder, så kan du även kolla på det.

Stumpy skrev:
> Kolla i första hand på bröst- och midjemått.
> Den skall sitta tajt. Om den sedan finns i olika
> längder, så kan du även kolla på det.

Men om storlekstabellen bara anger kroppslängd och vikt så är det inte så mycket att be för. De har fri frakt så är man ute i god tid antar jag att man kan skicka efter, prova och skicka tillbaka om det inte passar.
Vet inte om wiggle är som tex footway, att man kan skicka efter två och sen returnera det som inte passar, utan att betala då alltså

Stumpy skrev:
> Kolla i första hand på bröst- och midjemått.
> Den skall sitta tajt. Om den sedan finns i olika
> längder, så kan du även kolla på det.

Hellre gå ner en stl om man är osäker alltså?

Det blir ju lite svårare då. När jag köpte min Orca S3 för ett antal år sedan, så hade de flera mått att utgå ifrån. Kanske finns de måtten även hos andra tillverkare om man söker lite. Annars kolla om någon har en du kan testa, eller beställ och skicka tillbaka om den inte passar. Jag har samma längd och nästan samma vikt som du, men måtten i övrigt kan skilja rejält.

Jenny W skrev:
> Stumpy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kolla i första hand på bröst- och
> midjemått.
> > Den skall sitta tajt. Om den sedan finns i
> olika
> > längder, så kan du även kolla på det.
>
>
> Hellre gå ner en stl om man är osäker alltså?

I princip ja. Hellre liten än stor. Eller egentligen, absolut inte för stor. Kan du dra igen dragkedjan är den inte för liten :) Och även om den känns trång som f-n när den är torr kommer den att kännas bättre när den blir blöt. Längden i ben och armar kan ju också lätt kortas av mha en sax om det behövs.

Så vaknade jag upp ur dvalan och upptäckte att det hade blivit maj. 31 maj är min tridebut. Ghhaaa! Nervös!

Jag har luskat runt på nätet och hovrat över köpknappen rätt länge men inte kommit till skott. Slutligen blev det faktiskt hyrdräkt. Det som gjort det svårt med att bestämma vilken jag ska ha är att det inte finns någon klockren träff i storlekstabellerna. Hur mycket jag än mäter så är det något mått som inte stämmer. Sen blir det troligen bara ett trilopp i år, så jag kan vänta och se om lusten infinner sig till nästa år att fortsätta med triathlon öht. Jag pratade med en person som hyr ut dräkter och han skickade två olika som jag fått hem nu för provning. Det finns inte dammodell i min storlek så blir det att välja mellan herr small long eller medium. Har provat båda. Small long var ett åbäke att få på kroppen och den sitter verkligen som ett ålaskinn. Satt åt runt halsen och det var lite tryck över bröstet. M satt lite lösare och var något enklare att få på sig. Har fått ett par tumregler som jag kan använda mig av när jag väljer våtdräkt.

- Dräkten ska sitta tight
- Går dragkedjan att stänga är den ok
- finns det luft eller vatten i dräkten som känns som om det rör sig när man simmar är den för stor
- lite tryck över brösten och halsen när den är torr är ok (Det ska lätta i vattnet)
- prova båda i bassäng.
- Det ska vara full rörlighet i armarna, vara lätt att sträcka armarna över huvudet och inte strama någonstans.

Nått mer som jag glömt?

Sen var det det där med förberedelser. Jag har tränat simning och löpning så gått jag kunnat. Mer tid till cykling senaste tiden men får väl ta ett ar pass simning och kanske tom ett dopp i sjön för att prova dräkten innan sista maj. Vad mer kan jag göra? Målet är blott att genomföra med hedern i behåll.

Träna växlingar.
Att ta av dräkten kan vara bökigt. Att springa direkt efter cykling är speciellt och skadar inte att man testat ett par gånger.

eketjall skrev:
> Träna växlingar.
> Att ta av dräkten kan vara bökigt. Att springa
> direkt efter cykling är speciellt och skadar inte
> att man testat ett par gånger.

Ta av dräkten upplevde jag iaf som lättare än att ta på den men det kanske är annorlunda när den är blöt. Har inte provat att springa direkt efter cyklingen ännu. Kanske borde lägga in en sån träning i nu i helgen.
Har sprungit dagen efter hårt cykelpass och det är jävligt segt

Badhuset var ju stängt så jag simmade lite i sjön här nere. Kallt satan vilket gjorde kajko med mina andningsreflexer. Har läst om detta fenomenet men trodde det gällde kallare vatten typ 4 grader. Idag måste det varit minst 11-12 grader. Rena värmeböljan alltså. Provade Small-dräkten men var inte så pepp på att byta och prova Medium oxå. Man flyter bra och jag tyckte att jag kunde röra mig obehindrat i vattnet, om jag frånser att jag inte kunde andas ut under vattnet och få någon bra takt. Får även tillägga att jag inte var särskilt långvarig i vattnet ca 1-2 minuter i stöten 4-5 gånger. det kommer säkerligen inte vara väsentligt varmare i vattnet om två veckor. Hur gör man för att kunna andas som vanligt. Går köldchocksreflexen att träna bort?

Ja så var jag igång med vinterns simträning igen.
Det går ju bättre än förra året vid denna tiden men en sak som förundrar mig är att jag får symptom som liknar dunderförkylning efter varje pass i bassängen. Nyser och nyser och det kliar satan i näsan och jag snyter näsan röd i ett dygn efter simpasset. Går det över med bättre andningsteknik eller är jag allergisk mot klor. Har inte simmat så mycket ute så jag har inte upplevt om det är någon skillnad.

Jag har alltid haft problem med öron och näsa. Kör med näsklämma och öronproppar, funkar för mig. Kan iofs hämma utandningen lite om man blåser ut med näsan men för mig överväger fördelarna..

superdea skrev:
> Jag har alltid haft problem med öron och näsa.
> Kör med näsklämma och öronproppar, funkar för
> mig. Kan iofs hämma utandningen lite om man
> blåser ut med näsan men för mig överväger
> fördelarna..

Har fått veta nu att det inte är helt ovanligt med klorallergi. En del behöver inte ens hoppa i vattnet utan börjar snörvla redan när de går bredvid poolen. Näsdroppar och näsklämma fick jag rådet att avnända. Kass är det ju om man inte kan fortsätta att simma för detta. Bihålorna svullnar och näsan rinner och kliar i ett dygn efter simningen.
Ja jag andas ut genom näsan (oxå) Kan bli lite ny teknik att andas ut bara genom munnen men jag får prova.
Har för mig att det finns en näsklämma som är som en backventil som släpper ut men inte in luft?

Nu blir det en sån här iaf http://www.wiggle.co.uk/speedo-universal-clear-nose-clip/
Skulle ju ändå beställa lite grejer från Wiggle :D

Jag har samma problem som du. 20 min efter simpasset snörvlar jag litervis med snor. Jag läste någonstans att det är inte kloret i sig utan gas (trikloramin) som bildas när det reagerar med urinämnen i badvattnet. Så duscha ordentligt innan bad :)

Road_Runner skrev:
> Norseman lotteriet öppnar idag :-)
> Lycka till alla som anmäler sig

Tack!
:)

Kapar tråden för att tipsa om ett nytt forum där den här typen av diskussioner är helt on topic: http://triathlonforum.se/

Och nej, jag har ingen som helst koppling till det. Jag vill även samtidigt passa på att varna känsliga besökare för att det har kategorier.

Adhocalias skrev:
> Kapar tråden för att tipsa om ett nytt forum
> där den här typen av diskussioner är helt on
> topic: http://triathlonforum.se/
>
> Och nej, jag har ingen som helst koppling till
> det. Jag vill även samtidigt passa på att varna
> känsliga besökare för att det har kategorier.

Ska kollas upp :-)

mattis.berglund skrev:
> Jag har samma problem som du. 20 min efter
> simpasset snörvlar jag litervis med snor. Jag
> läste någonstans att det är inte kloret i sig
> utan gas (trikloramin) som bildas när det
> reagerar med urinämnen i badvattnet. Så duscha
> ordentligt innan bad :)

Låter så himla mysigt.

Jag har köpt lite smågrejer från wiggle. En näsklämma bla. Men frågan är om man kan ha de på sig i folks åsyn. Man ser ju störtlöjlig ut :P. Kom en sån där flytmojäng och paddlar oxå i paketet. Paddlarna ser jag fram emot att prova.

Jag tänkte anmäla mig till Jönköping Halv IM och så blir det nog Växjö igen och Halmstad nästa år. Hur är jkpg bana jämfört med Sövde? (som jag hört ska vara tuff).

Tri-forumet får jag kolla in någon dag när jag har en stund över.

Följer denna tråd med intresse. Ska försöka mig på mitt första sprint lopp nästa år (STHLM Tri).

Ska erkänna att jag inte läst hela tråden än men kanske fyller på med novis frågor. :)

JLarsson skrev:
> Själv anmälde jag mig till
> http://laponiatriathlon.com/
>
> Kommer bli kanon.

Den såg riktigt trevlig ut, gillar speciellt starttiden 24:00, slipper man allt bök med tidig uppstigning osv.
Får nog bli den 2017 :D

Ok hela tråden läst.

Jag verka ha fattat rätt:

1:Är bokad på Crawl kurs
2:Ogillar inte kallt vatten
3:Gillar att inte maxa på en cykel så jag bör klara löpningen.
4:Gillar att köpa nya roliga träning saker (Våtdräkt , tridräkt , skosnören som är ett gummiband etc)

Hur mycket ska man träna simning utomhus? I en sjö typ. Är det bara hoppa i och köra tills man inte kan mer eller ska man bara köra den distansen man tänk köra? Eller är bassäng bättre?

Bor precis vid Nacka/sickla så sicklasjön går ju att simma i (Mörkt vatten stör ej).

Fan..sitter och blir pepp. Är ju sjukt långt kvar. Visst finns det en tri klubb i sickla/nacka? Sett några som dundrar ner i vattnet vid sickla badet.

Mini_me skrev:
> Ok hela tråden läst.
>
> Jag verka ha fattat rätt:
>
> 1:Är bokad på Crawl kurs
> 2:Ogillar inte kallt vatten
> 3:Gillar att inte maxa på en cykel så jag bör
> klara löpningen.
> 4:Gillar att köpa nya roliga träning saker
> (Våtdräkt , tridräkt , skosnören som är ett
> gummiband etc)
>
> Hur mycket ska man träna simning utomhus? I en
> sjö typ. Är det bara hoppa i och köra tills man
> inte kan mer eller ska man bara köra den
> distansen man tänk köra? Eller är bassäng
> bättre?
>
> Bor precis vid Nacka/sickla så sicklasjön går
> ju att simma i (Mörkt vatten stör ej).
>
> Fan..sitter och blir pepp. Är ju sjukt långt
> kvar. Visst finns det en tri klubb i sickla/nacka?
> Sett några som dundrar ner i vattnet vid sickla
> badet.

Du verkar ha förstått alla de viktigaste delarna. Framförallt det där med prylar. Finns mycket...

De du sett vid Sicklabadet är det här: https://www.facebook.com/SicklaTriathlon

Finns en massa klubbar, en som håller till i dina trakter är AC Saltlake: http://www.acsaltlake.se/

Mini_me skrev:
> Hur mycket ska man träna simning utomhus? I en
> sjö typ. Är det bara hoppa i och köra tills man
> inte kan mer eller ska man bara köra den
> distansen man tänk köra? Eller är bassäng
> bättre?

Öppet vatten-simning är bra av minst fyra skäl.
* vanan av kallt vatten (jämfört med bassäng)
* att lära sig orientering (att simma rakt mot ett mål utan stödet av en linje på botten att föja)
* träna tekniken med det extra flytet våtdräkten ger
* att inte få hajskräck av mörkret

Just förmågan att kunna navigera utan att stoppa upp är guld värd. Sen att inte låsa sig till andning åt ett visst håll är bra - blir det stora vågor som slår in som typ i Kalmar vill du inte andas åt det hållet. Lär sig improvisera. Simma utan att använda benspark.

Crawlkurs pass 1 / 10 avklarat.

Fick beröm för benspark teknik. = ledaren är galen.

Sjukt kul att lära sig nåt nytt , var längesen man var så här nybörjare.

Jag lärde mig crawla förra vintern. Eller lärde mig och lärde mig, nu kan jag hjälpligt iaf.

Men håller verkligen med, så otroligt kul att vara total-nybörjare igen!

Uppdatering!

Crawl kurs avklarad , 200m crawl utan större hinder!
Väntar med spänning på utomhus säsong att lära sig simma öppet vatten.

Stockholm Triathlon är betalt och klart :)

Mini_me sa:
Uppdatering!

Crawl kurs avklarad , 200m crawl utan större hinder!
Väntar med spänning på utomhus säsong att lära sig simma öppet vatten.

Stockholm Triathlon är betalt och klart :)

Grattis!
Vad kul. Gött när det går framåt med träningen.
Vilken distans har du anmält dig till?

Gud ja! Har börjat kolla lite på våtdräkt och tror det blir en budget dräkt från Wiggle.

Loppet går i juli så jag kommer hinna både köpa ny cykel och slita ut min Tridräkt innan det är dax:)

Vägen till jobbet är 2 mil så kommer bli kalas att ha det som tränings sträcka. Åka tidigt till jobbet så man hinner med en 5km runda oxå.

Du siktar på IM (eller heter IW om man är kvinna?) eller hur?

Mini_me sa:
Gud ja! Har börjat kolla lite på våtdräkt och tror det blir en budget dräkt från Wiggle.

Loppet går i juli så jag kommer hinna både köpa ny cykel och slita ut min Tridräkt innan det är dax:)

Vägen till jobbet är 2 mil så kommer bli kalas att ha det som tränings sträcka. Åka tidigt till jobbet så man hinner med en 5km runda oxå.

Du siktar på IM (eller heter IW om man är kvinna?) eller hur?
Du kommer vara väl förberedd. Du kommer nog tycka det är får kort med sprintsdistans ;)

Jag siktar på IM (eller IW?) 2017 men jag har lite problem med löpningen så frågan är om jag inte ska skjuta upp det. Känns bättre att genomföra loppet och vara väl förberedd, även om det blir något år senare.

Sant , löpningen är inte bra att rusha. Ger så lång rehab tid.

Men grymt med IM/IW satsning , ska bli att följa (Följer cykelbygget med glädje).

Jo kan vara kort men jag måste börja nånstans?

Tillbaka
Topp