(2/3 ot) HUr fungerar triathlon - nybörjarfrågor

Mini_me sa:
Sant , löpningen är inte bra att rusha. Ger så lång rehab tid.

Men grymt med IM/IW satsning , ska bli att följa (Följer cykelbygget med glädje).

Jo kan vara kort men jag måste börja nånstans?

Börja med sprint är troligtvis det smarta. Jag började med olympisk och tackar min lyckliga stjärna (?) att vattnet var så kallt (12,8!) så att simsträckan halverades. Det var ändå en näradödenupplevelse. Efter simningen var jag så lycklig att jag fortfarande levde att cyklingen och löpningen gick med ett skratt och ett leende :P

Hahaha skön beskrivning! Jag sätter allt på att våtdräkten kommer lyfta mina ben så jag inte drunknar halvvägs?

Mini_me sa:
Hahaha skön beskrivning! Jag sätter allt på att våtdräkten kommer lyfta mina ben så jag inte drunknar halvvägs?

Det kommer den. Lovar. Det är bara jag som har en grej med öppet vatten. Se bara till att inte hamna efter de som bröstsimmar. De sparkas. Och ta väl ut förbi bojen så slipper du bli översimmad. Man kan alltid vila genom att simma på rygg lite. Mer? Jo, sluta inte sparka om du får kramp.

E: +a

Senast ändrad:
Hur mycket benspark man ska använda som motionär i triathlon är lite omdiskuterat. Personligen sparkar jag ytterst lite när jag simmar OWS i våtdräkt och trots min allmänna teknikbrist så tappar jag inte så mycket tid på det.

nisseson sa:
Hur mycket benspark man ska använda som motionär i triathlon är lite omdiskuterat. Personligen sparkar jag ytterst lite när jag simmar OWS i våtdräkt och trots min allmänna teknikbrist så tappar jag inte så mycket tid på det.

Det står ju givetvis i förhållande med hur stark man är i överkroppen.

Konkret sa:
nisseson sa:

Det står ju givetvis i förhållande med hur stark man är i överkroppen.

Njae det skulle jag inte säga.

Hur mycket benspark en motionär behöver på längre sträckor beror hur bra hen är på att flyta. Benen ger ganska/väldigt lite framdrift på längre sträckor och med motionsteknik/hastighet. Däremot hjälper/stjälper benen rotation och vattenläge (flyt). Med våtdräkt så hamnar man per automatik i ett ganska bra flytläge vilket reducerar behovet av benen att hjälpa till drastiskt. Därav klarar man sig enligt teorin (som passar in på mig) med ganska lågintensiv, lugn två-taktsspark. Knappt så det syns ens.

Här är en länk som beskriver vad benen gör i simning av denna typ: http://breakingmuscle.com/swimming/im-a-triathlete-i-dont-kick-when-i-swim Notera att författaren vill reda ut att det finns en felaktig tro på att man inte ska sparka alls vid distanssim på motionsnivå (vilket man bör) men också hävdar att benen är där för annat än framdrift, dvs man klarar sig med så pass lite benspark som möjligt sålänge man behåller flytet och rotationen

Senast ändrad:
Ajjemän. Men på IM så tror jag inte på att man kan vara motionär och rulla sig in i mål på överkropp om man inte har en stark överkropp. Men på sprint, olympisk så löser givetvis motionären biffen.

Konkret sa:
Ajjemän. Men på IM så tror jag inte på att man kan vara motionär och rulla sig in i mål på överkropp om man inte har en stark överkropp. Men på sprint, olympisk så löser givetvis motionären biffen.
Ska bensparken göra någon nytta så är den grymt jobbig. Hjälper liksom inte att ligga och böja på knäna.
Det finns ju inte en sportmössa att man orkar hålla samma benspark på en IM som på en sprint.
Själv kör jag så lite benspark som möjligt för att spara benen. Ok jag tävlingssimade för 25år sedan så lite hjälp av tekniken har man väl, men att säga att jag har en stark överkropp vore en grov överdrift.

Bilden min kursledare måla var väl lite samma som vissa säger, benspark kan man inte driva sig själv med på längre distanser utan är mest för att hålla bra flytläge på kroppen (och rotations teknik).

Min plan är: Våtdräkt och sen hoppas med medströms efter vändningen (dvs flyta i mål).

I princip ingen simmar med mycket benspark i triathlon. Självklart kan det vara så att det finns moment som kräver att man kan lägga på lite extra driv, som tex starten, vid bojar och om man ska ändra sin position i en grupp men annars är det mest överkropp.

Som någon skrev ska man sparka för att skapa balans (grunden för ett bra vattenläge) och för rotationen, att inte sparka alls är dåligt.

Sen behöver man inte en stark överkropp för att simma fort. Man behöver ett bra vattenläge, bra tajming mellan rotation och armtag samt en hög lokal kapacitet. Dvs att man har simmat väldigt mycket så man är uthållig i rätt muskler och orkar hålla tekniken under hela distansen.

Senast ändrad:
eketjall sa:
Mini_me sa:
Är detta nåt att ha?

http://www.wiggle.se/orca-trn-thermo-vatdrakt-herr-exklusivt-hos-wiggle/

Plus: Vad räknar man som ca tid på ett sprint lopp? Del för del dvs.
Jag har den våtdräkten. Har funkat bra i 2 säsonger för mig som är en bra simmare.

En riktig duktig masters gör en sprint på en timme.
10min simning 30min cykel och 20min löpning.

Med de tiderna så vinner man antagligen. http://stockholm-itu.r.mikatiming.de/2015/?pid=list

Proportionerna stämmer på ett ungefär för någon som är tränad för alla delarna och utan spetskompetens. Simningen går för de flesta lite långsammare.

nisseson sa:
eketjall sa:
Mini_me sa:
Är detta nåt att ha?

Jag har den våtdräkten. Har funkat bra i 2 säsonger för mig som är en bra simmare.

En riktig duktig masters gör en sprint på en timme.
10min simning 30min cykel och 20min löpning.

Med de tiderna så vinner man antagligen. http://stockholm-itu.r.mikatiming.de/2015/?pid=list

Proportionerna stämmer på ett ungefär för någon som är tränad för alla delarna och utan spetskompetens. Simningen går för de flesta lite långsammare.
Jo, jag valde att ta en "riktigt duktig master" som exempel annars kan man ju ange vilka tider som helst och det stämmer säkert in på någon.
Sen ska man ju ha i åtanke att varje sträcka kan variera +/- 10% i distans enligt reglerna så det beror mycket på vilken tävling vi pratar om också.

Mini_me sa:
Är detta nåt att ha?

Ingen erfarenhet av den modellen men den duger nog gott om man inte ska tävla. Mycket av det som skiljer billiga mot dyra är rörligheten i axelpartiet och att passformen ofta är bättre pga av att dräkten består av fler delar.

Är man en duktig motionär / master så kör man på ca 1:05 beroende på hur banan ser ut (förutsatt att det är korrekta sträckor), simning 11-11:30 min, cykel 32-34 min och löp 19-20 min
För att köra under 1:10h behöver de flesta träna en del.

Orca TRN är god för 1:20-1:30/100m iaf. Över alla mastersklasserna (olympisk) är det topp 10 på RM så nog går den att tävla i.
Mycket bra budgetalternativ skulle jag säga.

Senast ändrad:
Då måste jag steppa upp min löpning om 5km ska gå på 20blankt efter 2 mil cykel.
Tycker vi säger att om jag kommer i mål så är det nära nog så bekymrar vi oss om tiden vid nästa lopp :)

Mini_me sa:
Då måste jag steppa upp min löpning om 5km ska gå på 20blankt efter 2 mil cykel.
Tycker vi säger att om jag kommer i mål så är det nära nog så bekymrar vi oss om tiden vid nästa lopp :)
I mål lär du komma. Det hänger inte på dräkten iaf. :-)

Jag skulle också behöva steppa upp löpningen, och cyklingen. Har aldrig kört sprint (blir 2st i år) men på olympisk har jag väl lyckats med ca 37km/h och 4:30min/km i snitt ungefär. Men är man bra på att simma innebär det tyvärr att man tappar placeringar hela tiden efter att man kommit upp ur vattnet.

Jocke77 sa:
Mini_me sa:
Är detta nåt att ha?

Ingen erfarenhet av den modellen men den duger nog gott om man inte ska tävla. Mycket av det som skiljer billiga mot dyra är rörligheten i axelpartiet och att passformen ofta är bättre pga av att dräkten består av fler delar.

Är man en duktig motionär / master så kör man på ca 1:05 beroende på hur banan ser ut (förutsatt att det är korrekta sträckor), simning 11-11:30 min, cykel 32-34 min och löp 19-20 min
För att köra under 1:10h behöver de flesta träna en del.

En dyrare dräkt är per definition inte bättre än en billigare. Många av de dyrare är anpassade för duktiga simmare med bra vattenläge utan dräkt och har därför mindre flytkraft. Så en medelmåttig simmare kan ha mer hjälp av en billigare dräkt som lyfter på rätt ställe än en tunn, dyr dräkt. I övrigt är jag enig om att en dyrare dräkt KAN ha bättre passform och rörlighet i axelpartiet. Men det är också individuellt.

eketjall sa:
Orca TRN är god för 1:20-1:30/100m iaf. Över alla mastersklasserna (olympisk) är det topp 10 på RM så nog går den att tävla i.
Mycket bra budgetalternativ skulle jag säga.

Helt enig: Att säga att en budgetdräkt inte duger att tävla i är klart missvisande. Det beror på hur du simmar. Det är dyrare att tillverka tunnare dräkter. De tunna passar för vissa men inte alla. Det går att simma riktigt fort även med budgetdräkter. En dyr, tunn dräkt kan göra dig långsammare om du inte har passande teknik.

Kan nog säga att du kommer ha skoj, körde en inomhus sprint igår :-) 25m bassäng wattbike och löpband, blev ett bra pass och skoj var det

Jaha. Så var det dags imorn igen då. Ett år sen mitt första trilopp och detta blir mitt andra. Förhoppningsvis lite bättre förberedd än förra året. Då i motionsklass - i år har jag licens och tävlar i D40. Har kommit över en trevlig tempocykel oxå, vilket kommer göra morgondagen intressant.
Jag är fortfarande skräckslagen över simningen även om vattentemperaturen är mer human i år och jag har legat i och simmat ute ett par gånger. Köpte en våtdräkt. Tycker inte den är bekväm. Den trycker över strupen som om det inte hade varit jobbigt nog med andningen.

Fråga om flaskan. Har denna hemma. Hörde att den inte var tillåten på tävling. Är det så? Vad gäller angående flaskor?

image.jpeg

Energi? Detta hittade jag efter en djupdykning i skafferiet. Det lär bli varmt. Resorb? Kan man blanda det med sportdryck? Är det lönt?

Startar 1230. Dum tid mtp mattider. Får trycka i mig medhavd andrafrukost senast 1030 och sen en banan eller två en stund innan loppet.
Under loppet
Innan simning - en bar
Efter simning - Gel
Under cyklingen - bar + ett par, tre st GT + sportdryck.
Innan löpningen - Gel

Första fokus är att klara simningen. Grejar jag den så kommer jag cykla och springa av pur glädje. Fokus nr 2: inte springa sönder mig. Lugnt och fint.

Vad är det för distans? Finns vad jag vet inga regler mot flaskan, dock kan det vara lurigt att få ner langade flaskor i specialhållaren.

Cujo sa:
Vad är det för distans? Finns vad jag vet inga regler mot flaskan, dock kan det vara lurigt att få ner langade flaskor i specialhållaren.

Det är bara olympisk (1500+40+10) så någon langning är det inte fråga om. Jag räknar med att jag klarar mig med en flaska på cyklingen. Finns vätskedepåer på löpningen oxå om jag skulle bli törstig.

HEJA! Kommer gå skitbra?

Jag har räknat ut att det är sjukt lite tid kvar tills jag ska köra och jag har slarvat som bara f a N med simningen.

Får bli några längder med våtdräkten inom en extremt kort framtid.

#panik

Mini_me sa:
HEJA! Kommer gå skitbra?

Jag har räknat ut att det är sjukt lite tid kvar tills jag ska köra och jag har slarvat som bara f a N med simningen.

Får bli några längder med våtdräkten inom en extremt kort framtid.

#panik

Tack för pepp. Ja om jag bortser från simningen känner jag mig rätt lugn. Klart man alltid nojar för att det ska bli något haveri på cykeln, punka eller nått. Och jag hoppas att jag kan cykla lagom hårt så jag har energi kvar till löpningen och att jag lyckas hålla mig i skinnet och inte springer för fort så tantvaderna håller.
Lite skönt att loppet är på en söndag. Då kan man gå här hemma och skrota och packa i lugn och ro och våndas ordentligt för allt som kan gå åt helvete.

Seså mini_me. Ut och simma med dig nu. Det är skönt i vattnet.

Jenny W sa:
Jaha. Så var det dags imorn igen då. Ett år sen mitt första trilopp och detta blir mitt andra. Förhoppningsvis lite bättre förberedd än förra året. Då i motionsklass - i år har jag licens och tävlar i D40. Har kommit över en trevlig tempocykel oxå, vilket kommer göra morgondagen intressant.
Jag är fortfarande skräckslagen över simningen även om vattentemperaturen är mer human i år och jag har legat i och simmat ute ett par gånger. Köpte en våtdräkt. Tycker inte den är bekväm. Den trycker över strupen som om det inte hade varit jobbigt nog med andningen.

Fråga om flaskan. Har denna hemma. Hörde att den inte var tillåten på tävling. Är det så? Vad gäller angående flaskor?

Energi? Detta hittade jag efter en djupdykning i skafferiet. Det lär bli varmt. Resorb? Kan man blanda det med sportdryck? Är det lönt?

Startar 1230. Dum tid mtp mattider. Får trycka i mig medhavd andrafrukost senast 1030 och sen en banan eller två en stund innan loppet.
Under loppet
Innan simning - en bar
Efter simning - Gel
Innan löpningen - Gel

Första fokus är att klara simningen. Grejar jag den så kommer jag cykla och springa av pur glädje. Fokus nr 2: inte springa sönder mig. Lugnt och fint.

Angående flaskor så är det väl bara flaskor av glas och annat krossbart material man inte får ha.

poqa sa:
Jenny W sa:

Under loppet
Innan simning - en bar
Efter simning - Gel
Innan löpningen - Gel

Angående flaskor så är det väl bara flaskor av glas och annat krossbart material man inte får ha.

Ok. Bra att veta. Den är monterad. Blev rätt fint, tycker jag.

image.jpeg

Jag brukar inte ha med mig någon extra energi. Bara vatten på cykeln. Sedan har jag tagit sportdryck i depåerna. Men jag är åas inte så snabb eller har så bråttom, utan kör mest för skojs skull.

Ok första nånsin i våtdräkt och i öppet vatten.

Kan väl sammanfatta det hela att jag har framgångsrikt avverkat alla simningens grenar i ett pass.

H e l v e t e va dålig jag va...typ panik så fort huvudet kom under vattnet pga andningen så jag svalde typ all luft som skulle ner till lungorna. Måste jobba på att lugna ner mig.

GPS signalen från min underbara Suunto klocka (Precis , den jag försvarade ang just GPS täckning) verkar ha startat nationaldagsfirandet liiite tidigt. Kan inte minnas att jag simma i en cirkel...

Det ska vara 700-750m mellan den bryggan jag starta på och den bryggan jag kravla mig upp på men Strava säger 524m men med tanke på simstil och GPS strul så tar jag det med en nypa salt.

Simma.png

Löpningen efter simningen (Blåser storm så sket i cykel idag) gick kalas.

Nån som har tips på lugnande övningar??

Mini_me sa:
Ok första nånsin i våtdräkt och i öppet vatten.

Kan väl sammanfatta det hela att jag har framgångsrikt avverkat alla simningens grenar i ett pass.

H e l v e t e va dålig jag va...typ panik så fort huvudet kom under vattnet pga andningen så jag svalde typ all luft som skulle ner till lungorna. Måste jobba på att lugna ner mig.

GPS signalen från min underbara Suunto klocka (Precis , den jag försvarade ang just GPS täckning) verkar ha startat nationaldagsfirandet liiite tidigt. Kan inte minnas att jag simma i en cirkel...

Det ska vara 700-750m mellan den bryggan jag starta på och den bryggan jag kravla mig upp på men Strava säger 524m men med tanke på simstil och GPS strul så tar jag det med en nypa salt.

Löpningen efter simningen (Blåser storm så sket i cykel idag) gick kalas.

Nån som har tips på lugnande övningar??

Hehe. Känner igen det så väl.
Inte annat än att öva på att lugna, långa armtag och försöka att slappna av. Blir det jävligt kan du alltid rulla runt på rygg och flyta och andas.
jag ska simträna imorn. Ser jag fram emot.

Träna träna träna med våtdräkt i öppet vatten så kommer det gå kanonbra.
Dagens tur då benen inte vill träna just nu efter maran ?
image.jpeg

Senast ändrad:
Yes ska ligga i. Inte mycket annat jag kan göra?

Imorgon är det "testa på" vid sjöhistoriska museet i Sthlm. Inför Vattenfall Tri i sommar.

Blir första test med allt sammankopplat.

Pirrigt men kul:)

Stilig runda!!

Bra där, TryTri-träningarna på Sjöhistoriska kan rekommenderas för de som inte provat Triathlon tidigare, de ger t.ex. lite försmak på hur simningen är med folk runt omkring. Kommer också köra, även om jag kört ett par tävlingar tidigare. Ska valla in en kollega och även skrapa av lite av ringrosten själv.

En tanke som slog mig nu är att jag kämpa som en arg katt i en svart säck när jag skulle få av min våtdräkt. Vad ska man smörja in sig med? Gärna nåt som finns på typ Ica /Konsum etc

Road_Runner sa:
Träna träna träna med våtdräkt i öppet vatten så kommer det gå kanonbra.
Dagens tur då benen inte vill träna just nu efter maran ?

1.47 i 100m-tempo, hur gör man det? Jag ligger på en minut till och fattar inte hur jag skall sänka tiden så mycket, och då är det dessutom i bassäng (fast utan våtdräckt). Är det "bara" styrka eller helt fel vattenläge? Benen ger mig ingen fart framåt och med en dolme kapar jag 10sek/100m. Så jag tycker inte att jag kan ha heltokigt vattenläge, då borde jag vinna mer med dolmen?

Det är svårt att göra en fjärrdiagnos men får jag gissa så har många med drag, rotation, timing och ja vattenläge. Eller det mesta, kan man väl säga. Kolla typ "swimming mistakes" eller liknande på youtube så får du nog lite tips. Tänk på att du ska sträcka ordentligt _rakt fram_ och inte korsa över en tänkt mittlinje av din kropp. Dels får du ingen kraft framåt och dels får du taskig streamline och mer vattenmotstånd. Tänk också att du ska greppa vattnet och trycka det bakåt med höga armbågar, lite som gör när du häver dig över en kant. Inte liksom låta armen släpa genom vattnet som en död fisk.

Styrkan är säkert helt ok!

Tillbaka
Topp