2021 UCI Mountain Bike World Cup (XCO och DHI)

Blir nog att åka dit och se om man blir insläppt.

Jag trodde först att IOK kanske skulle meddela det igår men så insåg jag att det bör avhandlas över en enklare femrätters och det passar bättre på lillördagen eller ännu längre in i veckan.

Har för mig att Björn Lindh ( hette han tror jag) placerade sig riktigt högt på Finnmarksturen för en del år sedan... Typ 4-7 plats eller något..

Blir nog att åka dit och se om man blir insläppt.

Jag trodde först att IOK kanske skulle meddela det igår men så insåg jag att det bör avhandlas över en enklare femrätters och det passar bättre på lillördagen eller ännu längre in i veckan.
Måste vara nån som designar sällskapsspel till vardags som skrivit antagningsreglerna till OS, galet komplicerat... Måste vara jobbigt för de som (kanske) ska delta med den osäkerheten.

Varför är det egentligen så få platser? En vanlig världscup har ju 4 ggr så många startande. Banan byggs ju inför varje OS så den borde gå lätt att anpassa till antalet deltagare.

Där är ju femtioelva andra sporter vars deltagare också ska få plats i OS-byn. Och ledare, massörer, potentater + ANNAT.

Sen stämmer det nog likt förbannat inte för Australien ligger mycket riktigt på 19e plats på uci ranking men det gjorde de även 11e maj men enligt os dokumentet låg de på 21 plats 11e maj.
Nu kan jag inte svära på att de inte ligger på 19e på båda listorna idag men mer troligt att Aftonbladet inte kollar på rätt lista.
(Skillnaden borde vara att lopp april -december 2020 inte räknas för os)

Mm, skojarna på Aftonbladet googlade snett. Australien ligger kvar på plats 21 i final ranking inför OS.
Inte så lätt men de kunde frågat på happy om de ville veta.

Tyvärr måste jag tippa Frankrike guld, usa silver sen en hård kamp om bronset mellan Frankrike, Holland och Schweiz i damklassen. På herrsidan blir det en kamp mellan Holland och GB om nu grabbarna inte slagit vad om vem som kan ta flest medaljer. Så de startar i linjeloppet, tempot och några distanser på bana innan det är dags för MTB. Vi får helt oväntat en pall med Brasilien, Mexico och nyazeland.

Hmm, 2019 blev jag förvånad att Emily Batty låg & nosade runt 20 plats från att tidigare legat bland toppen. Trodde hon skulle komma tillbaka i form i år efter alla artiklar om hennes nya team & träning & motivation osv, men nu ligger hon på 34:e plats & varvtider är 2 minuter långsammare än toppen

Såg att hon fick lite kritik för sin nya kost för något år sedan av internet förstå-sig-påare men det måste väl vara något annat som spökar? Känns lite märkligt att kunna tappa så mycket på så kort tid, samtidigt som resten av fältet verkar ha blivit bättre & ny förmågor börjar dominera

Edit: Kom på att det kan bli lite väl mycket internet-spekulation av detta vilket inte är så optimalt, tycker bara att det alltid är synd när någon idrottare går från top3 till...ja

Senast ändrad:
Lite svårt att veta hur man ska förhålla sig till damernas XCO/XCC-lopp. Ska man snacka om dessa i denna tråd eller "Jenny Rissveds"-tråden, givet att Jenny kör? Känns som det blivit någon sorts standard att det är det förstnämnda som gäller.

20 minuter kvar till herrarnas lopp, känns inte lika kul då dom enda jag har koll på (MVDP & Pidcock) inte kör idag & några andra står över inför OS. Så, några tips på vilka man skall ha koll på, finns det någon uppstickare som vore kul att se vinna?

på vilket sätt menar du? Att han inte kvalat in högre har ju sin förklaring. Är det någon som ärligt trott att han ska kapa 70 placeringar från start från bakersta leden?
Det går inte att skylla allt på startpositionen.

Han presterar genomgående rätt dåliga varvtider och han lyckas inte passera ens ganska medelmåttiga motståndare.

Det går inte att skylla allt på startpositionen.

Han presterar genomgående rätt dåliga varvtider och han lyckas inte passera ens ganska medelmåttiga motståndare.
I mina ögon så tycker jag han gör det bra. Måste ju kosta på nått enormt att försöka avancera i dessa startfält, är nog heller inte helt enkelt att komma förbi. Funkar nog inte att ropa "kommer på höger" direkt ?

Utan att värdera Emils insatser, men på just den här banan fanns det väl goda möjligheter att passera i den långa raka delen av stigningen exempelvis.

I mina ögon så tycker jag han gör det bra. Måste ju kosta på nått enormt att försöka avancera i dessa startfält, är nog heller inte helt enkelt att komma förbi. Funkar nog inte att ropa "kommer på höger" direkt ?

Det råder inget tvivel om att Emil gör en spännande satsning och att det verkligen inte är någon lätt uppgift.

Men, hur mycket sämre skulle det behöva gå för att kallas en flopp, tycker du?

När Jenny kom tillbaka fick hon också starta sist, tog sig sedan upp på plats 22 och sedan tillbaka lite till 30 första tävlingen. Varför skulle inte Emil kunna lägga i en extra växel.

Det råder inget tvivel om att Emil gör en spännande satsning och att det verkligen inte är någon lätt uppgift.

Men, hur mycket sämre skulle det behöva gå för att kallas en flopp, tycker du?
Jag minns inte om han sagt vad han hade för mål med satsningen, var det att placera sig på övre halvan? Topp 10?
Utifrån ambitionen är det kanske enklare att konstatera om det är en flopp?

Tillbaka
Topp