2021 UCI Mountain Bike World Cup (XCO och DHI)

Någon som vet varför Pidcock bröt?
ont i axeln tydligen, tar väl lite extra när det är så lerigt.

Bra kört av Emil, hoppas han är nöjd med det. Fluckiger körde riktiga dirty dan lerdäck, såg nästan ut som en cykelcross framifrån :)

Schurter körde väl ändå helt ok, han är ju ganska öppen med att han inte gillar regn och lera, med tanke på det är inte femte plats direkt dåligt. Blir intressant att se i OS vem som toppar formen bäst. Sarrou ser ut att vara på väg mot en fin formtopp i år igen precis som till VM förra året.

Är det Schurter som blivit sämre eller är det övriga som blivit bättre? Han har ju inte samma sting längre i förhållande till konkurrenterna. Är absolut med och strider om topp 5 eller topp 10 men tidigare år har han ju sett oslagbar ut.
Kombo, blivit äldre i kombination med att de andra höjt sig. Framför allt har flertalet höjt sig.

vissa kör med ganska så smala styren, eller är det en synvilla bara.
1625480215911.png

vissa kör med ganska så smala styren, eller är det en synvilla bara.Visa bilaga 499279
2020 körde han med 71 cm styre till 172cm längd, så rätt normalt för xc. De riktigt breda styrena är svåra att hantera i klungor med 150 startande (även om just Fluckiger oftast är längst fram så han inte har det problemet).

Något jag däremot reagerade på igår var att både Fluckiger och Cink cyklade stora delar av loppet med händerna 2-3 cm in från ytterkanten på handtagen. Brukar ta ungefär 30s för mig att fastna i ett träd när jag provar det...

1625482727015.png

Har försökt hitta Rissveds xc-lopp från helgen på red Bull Chanel men hittar inte det.. Är det borttaget eller är det jag som är kass på att leta??

Någon som vet?

OS och VM inte liknande ranking och regler, märkligt
Det kan ju tyckas märkligt, men det är egentligen inte så konstigt. OS och VM har väl inget med varandra att göra, lika lite som de har med världscupen att göra. Jag tror också att OS och VM har lite olika målbild med sina tävlingar, och därför använder olika kriterier vid ranking.

Någon som vet om/var man kan se VM? Flobikes verkar sända för USA och Canada, men i övrigt? (Redbull verkar ju inte sända VM.)

Enligt uci:
Cross-country Olympic – XCO 4.1.004 Except in the UCI world championships, continental championships and, at the discretion of national federations, national championships, under 23 men and women can ride the events for elite men and women respectively, even if a separate event is being run for under 23 riders.

GCN har det i sin kalender.

Det verkar bara vara highlights om jag förstår det rätt?

26 August 2021: UCI MTB World Championship - XCC (Highlights)
28 August 2021: Brussels Classic (Live & on demand | Highlights | Extended highlights)
28 August 2021: UCI MTB World Championship - XCO (Highlights)
29 August 2021: Bretagne Classic (Live & on demand | Highlights | Extended highlights)
29 August 2021: UCI MTB World Championship - DHI (Highlights)

Det verkar bara vara highlights om jag förstår det rätt?

26 August 2021: UCI MTB World Championship - XCC (Highlights)
28 August 2021: Brussels Classic (Live & on demand | Highlights | Extended highlights)
28 August 2021: UCI MTB World Championship - XCO (Highlights)
29 August 2021: Bretagne Classic (Live & on demand | Highlights | Extended highlights)

Det står inget om highlights i loppkalendern. Med en timme och femton minuter borde dom hinna visa ett helt lopp.

077D1AF5-46D3-4F20-B820-9C63187DC6D0.jpeg

Enligt Pinkbike ska man kunna se Redbull TVs sändning från Sverige men enbart den med engelskt tal, på denna länk

Vem tror ni blir Världsmästare idag av tjejerna. Pauline F är nog på hugget ;)

Pauline är såklart en het kandidat. Sina Frei imponerade på XCCn så hon blir nog farlig även idag. Hoppas såklart att Jenny också ska vara med å fightas om medaljerna.

Tillbaka
Topp