2021 UCI Mountain Bike World Cup (XCO och DHI)

På läktaren finns alltid de bästa förståsigpåarna...

Såg fö att Neff brutit handen under dagens lopp. Blir tight att läka till OS. Synd för henne som annars verkade på väg uppåt formmässigt.

Aj, att cykla i den där terrängen med bruten hand kan tusan mig inte vara skönt.

Nästan konstigt glad och positiv i videon. Måste ju ändå krångla till det ordentligt inför OS.

När Jenny kom tillbaka fick hon också starta sist, tog sig sedan upp på plats 22 och sedan tillbaka lite till 30 första tävlingen. Varför skulle inte Emil kunna lägga i en extra växel.
Jajo men dels är väll damernas fält mindre. Dels så har hon inte varit hemma o tävlat i några år (enbart) och dels så var hon ju på en högre nivå innan relativt sett (i detta sammanhang)

menar bara att jag inte riktigt folk tror. Ibland undrar man ju om folk tror att de som ligger runt plats 70 kör långsamt o är ena söndagsflanörer man bara blåser om. Visst skulle man kanske önska sig mer. O tror emil önskar sig mer. Och tror han har mer inom sig. Men att han bara pang skulle vara där uppe, är man lite insatt så är det ju inte så förvånande. Ge honom lite tid

Dessutom, på hemmaplan fightas han ju med wengelin tex. Han har ju kört lite internationellt o han har ju placerat sig där nånstans om jag inte minns fel. Så är det så konstigt?
Jag tycker det är kul att han satsar, försöker och nog vet han vad som krävs. Tycker det är kul att se oavsett hur det slutar. Även om man unnar honom en bra placering som han själv framför allt är nöjd med.

lätt att sitta hemma i soffan o ha en åsikt

Aj, att cykla i den där terrängen med bruten hand kan tusan mig inte vara skönt.

Nästan konstigt glad och positiv i videon. Måste ju ändå krångla till det ordentligt inför OS.
Känns mycket som en image grej att hon alltid är superglad och positiv, tyckte hon lät rätt chockad i klippet. Men synd då det är kul att se henne cykla laddar ju ofta järnet, droppar av och kommer igen ?

Lungt då. Han var flera placeringar ifrån att bli avplockad så det går framåt.

Det beror så klart vad han har för mål. Jag vet inte vad han har i benen men sannolikt går det inte är jämföra med Jennys max.
Ändå tvek på att han är nöjd med att i bäst fall få köra alla varv.

Jag tycker inte Emil är en flopp. Att vi öht har en svensk bland herrarna igen tycker jag är en hit! Det är jämt och hårt i toppen, och man lär inte få något gratis. Det vore förstås roligare om han var längre fram och syntes i sändningen mer, men en flopp vill inte jag kalla det.
Sen är ju frågan vad Emil själv kallar det.

42DD87E9-C8B5-4711-8E71-0B011B30B07F.jpeg

Emil är inte nöjd med sin prestation idag.

Jag minns inte om han sagt vad han hade för mål med satsningen, var det att placera sig på övre halvan? Topp 10?
Utifrån ambitionen är det kanske enklare att konstatera om det är en flopp?
Har för mig att jag läste någonstans att topp 20 på nån tävling var målet, osäker på om det stämmer dock. Tyvärr är det väl lite för stor skillnad mellan svensk och internationell xco, jag tror det är väldigt svårt att träna sig till den nivån, man behöver köra internationella tävlingar för att vänja sig vid tempot.

Tycker generellt redbull fokuserar för mkt på topp 10, svårt att få exponering för de som är längre bak. På lvg kan lagen ex gå i en utbrytning så de får lite tv tid vilket inte riktigt funkar i xco och i min mening är det nog lite skadligt för sporten. Vem vill fortsätta skicka lag till en tävling där man hela tiden kommer midpack och inte får ens en sekund exponering?

Xco borde göras lite mer likt ex längdskidor där man ofta får se varvningen lite längre för att alla ska synas. Jag har skickat in och påpekat detta till Redbull och om fler gör det kanske de tar till sig det...

Emil ligger ca 13 procent efter snabbaste, utan Pidcock/MVP, 4 % upp till topp 40. Rent spontant tycker jag det borde finnas möjlighet till topp 40, men han får nog börja vända lite stenar i träningen för att hitta kapaciteten.

Alla ska synas? Trodde poängen var att synas i samband med någon form av prestation. Annars måste det vara bättre att ställa upp en skylt än att skicka någon för att bli varvad.

Tycker generellt redbull fokuserar för mkt på topp 10, svårt att få exponering för de som är längre bak. På lvg kan lagen ex gå i en utbrytning så de får lite tv tid vilket inte riktigt funkar i xco och i min mening är det nog lite skadligt för sporten. Vem vill fortsätta skicka lag till en tävling där man hela tiden kommer midpack och inte får ens en sekund exponering?

Xco borde göras lite mer likt ex längdskidor där man ofta får se varvningen lite längre för att alla ska synas. Jag har skickat in och påpekat detta till Redbull och om fler gör det kanske de tar till sig det...

Emil ligger ca 13 procent efter snabbaste, utan Pidcock/MVP, 4 % upp till topp 40. Rent spontant tycker jag det borde finnas möjlighet till topp 40, men han får nog börja vända lite stenar i träningen för att hitta kapaciteten.

Jag som åskådare måste ändå säga att jag störde mig på att de visade både varvningen och mellantiden vid liftbacken alldeles för länge och vi missade t.ex. både Neffs och Flückigers attacker uppför där.

'Problemet' är ju nåt som återkommer i många sporter; jag har upplevt det mest i motorsport där det är svårt att ragga sponsorer när man inte syns i TV så mycket—men det är också knepigt att göra nåt åt. Utan en gemensam pott pengar som alla får ta del av är det svårt att lösa det problemet, oavsett sport.

Alla ska synas? Trodde poängen var att synas i samband med någon form av prestation. Annars måste det vara bättre att ställa upp en skylt än att skicka någon för att bli varvad.
Möjligen inte alla men första och andra varvet tycker jag man kan kosta på sig att ge fler cyklister lite tv tid för att sen lsenare i loppet mera fokusera på täten.

Jag som åskådare måste ändå säga att jag störde mig på att de visade både varvningen och mellantiden vid liftbacken alldeles för länge och vi missade t.ex. både Neffs och Flückigers attacker uppför där.

'Problemet' är ju nåt som återkommer i många sporter; jag har upplevt det mest i motorsport där det är svårt att ragga sponsorer när man inte syns i TV så mycket—men det är också knepigt att göra nåt åt. Utan en gemensam pott pengar som alla får ta del av är det svårt att lösa det problemet, oavsett sport.
Ja alla tycker väl inte som jag och som du säger så bygger sponsring mkt på att man ska synas, annars finns det inga pengar för satsningen.

Om man nu baserar sponsringen att det är i tv man ska synas. Idag är det ju nästan viktigare att du syns på sociala medier osv än att du är bäst i världen, rent sponsringsmässigt

Alla inom topp 20 känns som kandidater för pallen, det är öppet på ett helt annat sätt än tidigare år och många åker jojjo mellan tävlingarna.

Alla är inte med på alla race men 32 olika i topp 20 senaste 2 racen. Varav vissa av dem varit nere på höga 30+ nåt lopp. Nån 49, gissar på tekniska problem.

Nino som exempel kapar ca en halv minut per varv på de två sista, det har antagligen varit mer fri väg där. Bara Koretzky är snabbare. Emil är 1:20 efter, men hans sista varv är också hans snabbaste. 30 sek saknas till den långsammaste i topp 20s sista varv.

Emil ligger ungefär halvminuten efter Fumic hela tiden, där hade jag nog trott han skulle ligga.

Tror han hade behövt tävla mer ute i Europa.

Jaha, då kör vi, hoppas någon kan hålla emot Lecomte, imponerande när någon utklassar resten av fältet men snäppet roligare med lite utmaning

Hoppas på att Kate kan köra upp sig snabbt med nu efter sin skada

Strongt av Jenny & förvånande resultat för Lecomte, fast söndag är viktigare men ändå

Rob snackade om att Kanada inte valt ut sitt team inför OS än, dom nämnde Batty men med knappt top 30 position dom senaste åren så, har dom ingen annan att skicka?

Aj Bruni, vilken vurpa, hoppas han är okej

edit: redan uppe på hojen efter den vurpan, sjukt

edit 2: reece var det såklart, hjärnsläpp

Senast ändrad:
Jo ordentligt lerigt idag, Emil har ju tjötat om att han vill ha regn och stök, kanske banan imorgon passar honom för hittils har de ju bara varit snustorrt på tävlingarna.

Är det Schurter som blivit sämre eller är det övriga som blivit bättre? Han har ju inte samma sting längre i förhållande till konkurrenterna. Är absolut med och strider om topp 5 eller topp 10 men tidigare år har han ju sett oslagbar ut.

Någon gång måste väl åldern ta ut sin rätt. För Gunn-Rita var det väl när hon typ passerade 50 eller nåt, kanske tidigare för Niño.

Tillbaka
Topp