2022 UCI Mountain Bike World Cup (XCO/XCC/DHI)

Spacekitty

Aktiv medlem
26-27 mars, Lourdes FRA - DHI
8-10 april, Petropolis BRA - XCO/XCC
6-8 maj, Albstadt GER - XCO/XCC
13-15 maj, Nove Mesto Na Morave CZE - XCO/XCC
21-22 maj, Fort Williams GBR - DHI
10-12 juni, Leogang AUT - XCP/XCC/DHI
8-10 juli, Lenzerheide SUI - XCO/XCC/DHI
15-17 juli, Valnord Pal Anrisal AND, XCO/XCC/DHI
29-31 juli, Snowshoe USA - XCO/XCC/DHI
5-7 augusti, Mont-Saint-Anne CAN - XCO/XCC/DHI
2-4 september, Val di Sole ITA - XCO/XCC/DHI

XCO = Cross-country olympic
XCC = Cross-country short track
DHI = Downhill Individual

Startlistor och live resultat.

Titta live på Redbull TV.

Fyll på med allmänt skvaller och nyheter.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Ja, vi är ju kompisar på fejjan (nej det är vi inte, men algoritmen tänker väl att jag är intresserad. Mängder med kvinnliga cyklister och deras hundar och katter i mitt flöde)

Finns även på mer respektabla PinkBike

mv70

Aktiv medlem
Har hon fått en 27,5", den ser liten ut på bilden med henne bakom.
p5pb21903074.jpg

är ju rätt liten själv

skier

Aktiv medlem
Börjar vara ganska många olika team som kör Canyon-cyklar nu, de får mycket exponering. Undrar vem den 4e team-medlemmen blir?

Jolinwood

Aktiv medlem
Ack inget rejs i Maribor, hade tänkt åka ner till en kompis som bor i närheten både 2020 och 2021 men det kom ett virus… Någon som vet om det bara är att traska upp för bergen och titta på DH-rejsen eller ska man köpa biljetter?

Paco

Aktiv medlem
Ack inget rejs i Maribor, hade tänkt åka ner till en kompis som bor i närheten både 2020 och 2021 men det kom ett virus… Någon som vet om det bara är att traska upp för bergen och titta på DH-rejsen eller ska man köpa biljetter?
På vänligt cup-rejs så har jag inte behövt betala nåt förutom om man velat vandra runt i ”pit-area”. VM fick man däremot betala entré och få ett fint åkband.

skier

Aktiv medlem
Nu finns UCIs team/åkar-lista uppe https://www.uci.org/riders/mountain...nEvXzbIqkjUHmFuw?tab=riders-list-teams&page=5

För svenskarnas del så ser det ut som Allebike har med två danskar som jag inte tror var med i UCI-laget förra året?

1643379740171.png

Och Team31 ser ut att ha lagt till Linn Gustafzzon.
1643379775038.png

Blir intressant att se vilka (om några alls) världscuptävlingar de olika åkarna väljer att köra sen.

Stephane Tempier byter från Trek factory till Rockrider (Decathlons märke), det var lite oväntat får jag säga.

jonte987

Aktiv medlem
Nu finns UCIs team/åkar-lista uppe https://www.uci.org/riders/mountain...nEvXzbIqkjUHmFuw?tab=riders-list-teams&page=5

För svenskarnas del så ser det ut som Allebike har med två danskar som jag inte tror var med i UCI-laget förra året?

Visa bilaga 535940

Och Team31 ser ut att ha lagt till Linn Gustafzzon.
Visa bilaga 535941

Blir intressant att se vilka (om några alls) världscuptävlingar de olika åkarna väljer att köra sen.

Stephane Tempier byter från Trek factory till Rockrider (Decathlons märke), det var lite oväntat får jag säga.
Såg detta först nu på pinkbike. Är ingen kalenderbitar men noterar team pinkbike med Ben Cathro.
Kanske är det han snackade om inför 2021?

Pinkbike Racing

Ben Cathro
Jackson Conolly
Aimi Kenyon
Thibault Laly

skier

Aktiv medlem
Enligt en användare på mtbr:s xco-tråd kommer team31 att köra på Ibis Exie 2022. Nån som vet om det stämmer och isf hur det kommer sig? Finns det nån koppling mellan teamet och Ibis sedan tidigare?

Kul hursomhelst med ett till märke i världscupen så inte alla team är sponsrade av Canyon eller Specialized.

C-dale

Aktiv medlem
Jenny har väl varit knuten till Scott nästan hela karriären? Och lämnade för att slippa pressen från ett stort team. Kul att Ibis satsar på WC XC.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Kelsey Urban skrev ju på insta att hon nu efter sju år lämnar Specialized bakom sig och om hon ska fortsätta i Team31 blir det ju definitivt en ny hoj. Kul med Ibis...

Med tanke på att Jenny haft POC varumärke på senaste bilderna så kanske det stämmer.
Team31 gears har inte varit POC, medans Ibis och POC är goda vänner.

jonte987

Aktiv medlem
Tror det kan bli sevärt. Tyckte han gjorde ett bra jobb när han hjälpte Parton och Jamie under tiden nacken var bröten. (Varför han ska köra själv med bröten nacke en ny bebis vet i fan)

EDIT. Parton höll iofs att bryta nacken själv men det var inte hans fel

pennan

Aktiv medlem
från Emil Lindgren på FB:

Serneke-Allebike 2022!
Ni är många som frågat och här har ni svaret.
Det var en kul utmaning att attackera världscupen igen efter flera års frånvaro. Dock inser jag mina begränsningar och känner att jag behöver minst 8-10 helger i utlandet utöver själva världscupen för att samla rankingpoäng för en rimlig startposition. Det är orimligt om jag ska fortsätta att leverera som pappa på hemmaplan samt andra spännande projekt jag har i görningen. Ångrar inte för en sekund att jag testade under 2021 och vem vet, jag kanske hoppar in ett lopp eller så om andan faller på.
Vi attackerar U23-världscupen med @oscarlindd samt våra två danska åkare @victor_philipsen och @rasmus.niekrenz
Jag, @richardlarsen och några till från @allebikeofficial Factory kör @langloppscupen samt övriga nationella race.
Jag har alltid hållit ett öga på ”framtiden” och kommer intensifiera det lite extra till de yngre åkare vi stöttar upp. Det finns ett stort antal lovande cyklister där ute på våra cyklar
🔥

Läs mer om våran första träff med komplett lag och lär känna våra nytillskott lite bättre. Länk i bio.
Rock n’roll time
💥
💥
💥

clnr

Aktiv medlem
Från och med 2023 så äger Discovery rättigheterna för världscupen i XCO och DH.

Freddie L

Aktiv medlem
Från och med 2023 så äger Discovery rättigheterna för världscupen i XCO och DH.
Men va f-n. Varför ändra ett vinnande koncept (som det i ärlighetens namn tog några år att vänja sig vid). Men gratis-Red Bull med Bart kommer jag sakna.

clnr

Aktiv medlem
Nån ska ju producera det åt Discovery på samma sätt som nån producerar det åt Red Bull idag. Discovery kan ju se värdet i att låta samma produktionsbolag sköta det även i framtiden. Men troligare är det väl att plocka in det under GCN/GMBN.

Fundadores

Aktiv medlem
Spännande upplösning av herrarnas. Missade damernas tyvärr. Riktigt starka insatser slutet av loppet av både Pierron o Iles.

Topp