2022 UCI Mountain Bike World Cup (XCO/XCC/DHI)

Ingen svensk i resultatlistan, brutit eller?
På UCI's resultatlista står det att det var 60 startande i herrarnas och att alla kom i mål. Oliver Zwar hade 61'a kvaltid och fick nog inte starta.

Kul att det är igång. Jackson Goldstone vann juniorklassen på en tid som hade räckt till 11'e plats, före en hel del respektabla åkare.

För övrigt märks det att medelåldern på Happy börjar slå i taket. Den här tråden är iskall medan längdskidåkningen ska analyseras och diskuteras till leda :LOL::LOL:

På UCI's resultatlista står det att det var 60 startande i herrarnas och att alla kom i mål. Oliver Zwar hade 61'a kvaltid och fick nog inte starta.

Kul att det är igång. Jackson Goldstone vann juniorklassen på en tid som hade räckt till 11'e plats, före en hel del respektabla åkare.

För övrigt märks det att medelåldern på Happy börjar slå i taket. Den här tråden är iskall medan längdskidåkningen ska analyseras och diskuteras till leda :LOL::LOL:

Bara gubbar som har råd med MTB.

Kanske skriver man med polarna men finns inte polare som är lika intresserade av längdnörderi så då hamnar folk här? ;)

Appråpå DH idag då ;)
Sjuk spännande, satt helt hypnotiserad sista 12 herrarna =) Damerna var inte pjåkiga dom heller. Men juniortiderna på vinnarna, wow! 6a på damsidan om det varit elit och 11a på herrarna för en 17 resp 18-åring är ju fan sjukt!

Kanske skriver man med polarna men finns inte polare som är lika intresserade av längdnörderi så då hamnar folk här? ;)

Appråpå DH idag då ;)
Sjuk spännande, satt helt hypnotiserad sista 12 herrarna =) Damerna var inte pjåkiga dom heller. Men juniortiderna på vinnarna, wow! 6a på damsidan om det varit elit och 11a på herrarna för en 17 resp 18-åring är ju fan sjukt!
Klart folk får skriva om längskidor, jag menade inte så ?

Jag kollade på Bernard Kerrs Youtubekanal. När de skulle börja testa banan på fredan så var köerna till lifter så långa att första åket tog 2h30m, andra 1h45m. Sjukt mycket åkare i farten. Banan borde ha varit i något bättre skick när juniorerna åkte på förmiddan. Men sen är det väl enklare för juniorerna att utmana de mer erfarna i DH än i XC, det är väl som med längdskidåkning och annan konditionsidrott att det krävs x antal timmar träning.
Så, nu skrev jag också om längdskidåkning...

Men är det så ovanligt att juniorer sätter bra tider? Det svåra verkar ju vara klivet upp i elitklassen med all press från team och media, att köra tillräckligt snabbt i många race och inte köra ur så ofta.

Jag sa det redan förra året men ujujuj vad Lacomte är smal i år - ser inte hälsosamt ut. Ska bli jävligt intressant att se vad Mitterwallner levererar i år - tror på henne!

Jag såg nåt om att Ferrand Prevot ska tävla i Enduro också i år. Är inte hon en av de tekniskt mindre duktiga åkarna?
Jo jag har samma uppfattning. Hon är väl numera ihop med en enduro-snubbe också - de måste ju ha något att snacka om? Sen gissar jag att hon inte har så lång tid kvar på xc men att hon kanske kan dra in feta sponsorpengar från enduron i ett par år. Bra varumärkesstory också med ny pojkvän iom den förre..

Är det inte "bara" startordningen man får med sig till söndagens rejs? Känns ju konstigt om man får med sig poäng från en cup till en annan. Ungefär som att man får med sig poängen från WC till Superprestige i CX.

Mm, det var det jag hade för mig.
The points from the XCC race that go towards the XCO overall standings have been reduced somewhat from previous seasons. This is because from 2022 onwards the XCC will have its own World Cup series, where a competitor will win an overall title and get a shiny trophy for doing so.
https://www.redbull.com/se-en/a-dummies-guide-to-xco-world-cups

Angående Rissveds så hade hon vunnit xcc cup om den funnits förra året

Och som förra året kanske vi ska låta bli att kommentera kvinnornas vikt.
Förstår din poäng och min tidigare kommentar kanske var onödig. Samtidigt blir det ju lite klurigt om någon t ex i en sån här tråd frågar typ "Vad tror ni om Lacomtes chanser i år - blir hon giftig?". Ska man då svara "Det är ett väldigt starkt starfält i år och konkurrensen är stenhård och jag tror vi kommer få se andra cykluster än hon i top 5?". "Jaha varför tror du det?". "Jo för att konkurrensen är stenhård". Men visst point taken

Men du väljer att inte kommentera någon av herrarna med låg andel kroppsfett. Du ser inte det på dom?
Jo det skulle jag kunna göra men i det här fallet råkade det vara en kvinnlig cyklist som jag reagerade på. Men jag väljer givetvis inte aktivt att inte kommentera män. Men som sagt jag förstår problematiken och att min initiala kommentar är överflödig

Kelsey va ju där för att köra
står inte så på hemsidan.

037FA7ED-8810-4F63-8B56-A7956E2574DC.png

Tror det är osannolikt att mvdp kör speciellt många mtb-lopp i år, möjligtvis nåt som förberedelse till VM. Han planerar vad jag läst att köra både girot och tour de France, lär ju slita rätt bra på kroppen.

Tror det är osannolikt att mvdp kör speciellt många mtb-lopp i år, möjligtvis nåt som förberedelse till VM. Han planerar vad jag läst att köra både girot och tour de France, lär ju slita rätt bra på kroppen.
Trist tror du har rätt! Antagligen smart inte minst ur ett ekonomiskt perspektiv men ändå.

Synd att Evie var magsjuk. Hon gjorde ju en grym insats trots det. Hoppas hon är i form till dagens lopp.

Första varvet avklarat för damerna. Lecomte verkar ha bestämt sig för att ta taktpinnen och köra själv som förra året.

Skönt att slippa de j@vla motorsågarna sen inser man att de börjar värma upp vuvuzelorna. Ska bli spännande att följa Mitterwallner i år iaf

Tillbaka
Topp