2024-2025 UCI Cyclocross

2024-2025 UCI Cyclocross
Jag tycker att YouTube duger bra för att få tag på Cx-loppen jag vill se. Eftersom jag har 9h tidskillnad gör det inget att det inte blir live.
Kul att se hur stark MvdP är. De nämnde att han "tröstat" de som inte hängde med honom med att säga:
"Jag fattar att det är frustrerande, det är min vardag på landväg, hur jag än kämpar kan jag inte klå Pogacar, men det är bara att ligga i, en vacker dag kanske ni tar mig""

2024-2025 UCI Cyclocross
Skönt kommentar från Van Putte 😁
Du syftar på det om att han fick problem pga andra åkare antar jag? Han hade lite oflyt med att råka vara på fel plats tre gånger. När låg bakom VwA när han trasslade till det och ännu mer när Nys vurpade och slängde fram bakhjulet precis i hans spår, och så lite strul till när låg bakom Nys i sanden. Men han fick väl till det så bra det gick till slut. Han är stark i sanden.

Pratas inte så mycket om hans sand-skills, kanske för han inte ger ett lika kraftfullt intryck som MvdP eller Sweeck, men han är uppe där bland de bästa när gäller tekniken.

Senast ändrad:
2024-2025 UCI Cyclocross
Du syftar på det om att han fick problem pga andra åkare antar jag? Han hade lite oflyt med att råka vara på fel plats två gånger. När låg bakom VwA när han trasslade till det och ännu mer när Nys vurpade och slängde fram bakhjulet precis i hans spår, och så lite strul till när låg bakom Nys i sanden. Men han fick väl till det så bra det gick till slut. Han är stark i sanden.

Pratas inte så mycket om hans sand-skills, kanske för han inte ger ett lika kraftfullt intryck som MvdP eller Sweeck, men han är uppe där bland de bästa när gäller tekniken.
Han blev t o m hindrad 3 ggr av Nys, 2 ggr när nys otb:ade framför honom, och en gång när han cyklade så långsamt att VP sprang förbi honom. Han hade ju uppenbarligen mest kvar i benen av dem på slutspurten.
Och ja, han är solid överallt, Sandman imponerade dock mest på mig igår, när han cyklade runt Nys "crash-site" och fortsatte cykla.

2024-2025 UCI Cyclocross
Journalister är roliga ibland, men fyndigt svar av Del Grosso

"... downplaying any suggestion that his road racing background gave him an edge. “I think the guy I was riding with at the front still has a bit more experience.”"

2024-2025 UCI Cyclocross
Någon som för en oinsatt på några rader kan beskriva vad det går ut på och vilka som är nyckelspelare? Verkar vara en cup, men alla kör inte alla race.

2024-2025 UCI Cyclocross
Någon som för en oinsatt på några rader kan beskriva vad det går ut på och vilka som är nyckelspelare? Verkar vara en cup, men alla kör inte alla race.
Ang. säsongen: det finns tre större cuper

- Världscupen
- Superprestige
- X²O Badkamers

Finast/viktigast av dessa tre är världscupen.
Utöver det ett gäng fristående lopp under Exact Cross-flagg (men ingen total där). Sen mindre cuper i t.ex. Frankrike, Italien, Spanien etc.

Tillkommer gör mästerskapen (VM, EM, nationella), de ingår inte i någon cup.

För resultat, kalender, ställningar, profiler etc... finns https://cyclocross24.com/

2024-2025 UCI Cyclocross
Ang. säsongen: det finns tre större cuper

- Världscupen
- Superprestige
- X²O Badkamers

Finast/viktigast av dessa tre är världscupen.
Utöver det ett gäng fristående lopp under Exact Cross-flagg (men ingen total där). Sen mindre cuper i t.ex. Frankrike, Italien, Spanien etc.

Tillkommer gör mästerskapen (VM, EM, nationella), de ingår inte i någon cup.

För resultat, kalender, ställningar, profiler etc... finns https://cyclocross24.com/

Tack!

Jag har tittat på två race från X²O Badkamers. I det ena var Wout van Aert och Mathieu van der Poel med. Mina kunskaper om landsvägscirkusen är även de mkt begränsade, men det är väl i den de gör sina huvudsatsningar? Är X²O bara något de underhåller formen med eller satsar de seriöst?

2024-2025 UCI Cyclocross
Tack!

Jag har tittat på två race från X²O Badkamers. I det ena var Wout van Aert och Mathieu van der Poel med. Mina kunskaper om landsvägscirkusen är även de mkt begränsade, men det är väl i den de gör sina huvudsatsningar? Är X²O bara något de underhåller formen med eller satsar de seriöst?
Dels underhålla formen, dels vill de väl vinna fler VM-guld. Båda kommer från CX från ungdomstiden. Som seniorer har Wout har 3 VM-guld, och Mathieu 7 (och Mathieu planerar att ta sitt åttonde den första februari, vilket vore rekord.)

8130d485-a244-11ed-b07d-02b7b76bf47f.webp

2012

2024-2025 UCI Cyclocross
Tack!

Mer om cuperna.
Världscupen och Superprestige är poängcuper, medan i X2O läggs tiden från alla lopp ihop för totalen (5 min + på segraren för missade lopp - vilket när MVDP är med kan vara bättre än vad många bra cyklister klarar!)
Huvudspelare:
Det finns några som gör "gästinhopp", som MVDP, men han körde rejäla säsonger från det han vara junior fram tills ca -21 -22 nånting.
Samma med Wout Van Aert, och även Pidcock.
För tills kanske2-3 år sen betraktades de tre som cx-superstars, nu finns det nog bara en manlig sådan; MVDP.
För totala cuperna är det på herrsidan Michael Van Thorenout, Thibou Nys (son till legenden Sven Nys tillika ägare till laget Balois ... Trek), Niels Van Putte, Toon Aarts vann em i år, Laurens Sweeck (aka Sandman). Lars van der Haar verkar vara lite sämre tränad i år, ska pensionera sig efter säsongen. Plus ett gång till straxt under. Eli Iserbyt har varit en av de mest framträdande i ca 5 år men har tagit paus pga skador.
På damsidan har de senaste årens gigant Fem van Empel lagt av med sin karriär pga utbrändhet typ.
I år är den oerhört rutinerade Lucinda Brand dominant, Puck Pieterse brukar vara däruppe, men har just börjat sin säsong o inte riktigt kommit i topp än. Ceilin Alvarado är stark när hon är hel, och även där finns såklart ett gäng straxt under.
Osv...

2024-2025 UCI Cyclocross
På damsidan har ju lite överraskande Aniek van Alphen varit klart bäst bakom överlägsne Lucinda Brand.

För övrigt är det ju en liten bisarr grej som sällan nämns i att när det gäller lagen så domineras de ju rätt totalt av Bröderna Roodhooft som står bakom Alpecin-Deceuninck / Fenix-Deceuninck (damer), Crelan-Corendon, Cyclocross Reds (777), samt enmanslaget Fenix Cycling Team (Ryan Kamp enda åkare). Samtliga cyklister är lagkamrater på landsväg där det alla tillhör samma team Alpecin/Fenix-Deceuninck (eller dess utvecklingslag). Lite speciellt

2024-2025 UCI Cyclocross
Han var trött. Försökte knäcka MvdP, men tröttade mest ut sig själv. Var ju tvungen gå ner i intensitet när MvdP la i en växel till. Men gjorde det i rätt tid uppenbarligen då han höll undan mot de övriga

2024-2025 UCI Cyclocross
Han var trött. Försökte knäcka MvdP, men tröttade mest ut sig själv. Var ju tvungen gå ner i intensitet när MvdP la i en växel till. Men gjorde det i rätt tid uppenbarligen då han höll undan mot de övriga
Fast han knäckte alla andra med sina attacker, så, visst, han fick inte ner MVDP, men kan vara nöjd, och sa sig vara nöjd! med sin insats idag.

2024-2025 UCI Cyclocross
Hej.. Det gäller att komma först över mållinjen. Svårt om man gör misstag a la Nys... Hur mycket har han VUNNIT?? mvh borano20
Vad kör han i för tröja?... Världscupen i Tabor, koppenbergscrossen, europeiska mästerskapet, *belgiska* mästerskapet. Vid 23 års ålder, han är nätt o jämnt senior.
Han är sämre i sand, om man började titta på cross för en vecka sen kanske man kan tro att han inte är "nåt att ha"...

2024-2025 UCI Cyclocross
Vad kör han i för tröja?... Världscupen i Tabor, koppenbergscrossen, europeiska mästerskapet, *belgiska* mästerskapet. Vid 23 års ålder, han är nätt o jämnt senior.
Han är sämre i sand, om man började titta på cross för en vecka sen kanske man kan tro att han inte är "nåt att ha"...
Hej.. Vad har han vunnit?? Vad är han bra på?? Man får inga teknikpoäng i CX, det är väl tur för honom... Har följt crosscirkusen i 4 år, kan inte minnas honom som nån vinnare i stor stil utan han är på podiet då och då, det är det f.ö. många som är. mvh borano20

2024-2025 UCI Cyclocross
Det är anmärkningsvärt vad överlägsen MvdP är. Talangen verkar vara närmast obegränsad. Så mycket bättre tränad tror jag inte han är. Hans teknik och punch är det väl bara Pogi som matchar och han gör väl annat.

2024-2025 UCI Cyclocross
Jo kommentatorerna försökte hårt få det till att VwA fick MvdP att slita när han gick iväg. Men jag tyckte han såg rätt oberörd ut. Tror inte det hade blivit speciellt jämt även utan punkteringar. Förstås trist ändå, man vet ju aldrig säkert hur det utvecklats.

2024-2025 UCI Cyclocross
Jo kommentatorerna försökte hårt få det till att VwA fick MvdP att slita när han gick iväg. Men jag tyckte han såg rätt oberörd ut. Tror inte det hade blivit speciellt jämt även utan punkteringar. Förstås trist ändå, man vet ju aldrig säkert hur det utvecklats.
Hej.. VvA körde igår, det gjorde inte MvdP. Ingen fördel för VvA, punka eller inte, troligen avhängd i alla fall förr eller senare.. mvh borano20

2024-2025 UCI Cyclocross
Diegem gjorde en inte besviken i år heller. Vilket race! Tibor Del Grosso är en ny favorit. Så otroligt cool fast så ung. Inte minska panik när ser Nys närma sig och han tappar sin ledning. Tar bara tillfället att återhämta sig. Kan se fram mot många fina dueller närmaste åren mellan honom och Nys.

Senast ändrad:
2024-2025 UCI Cyclocross
Poel fryser, sedan ramlade han.
Hade ingen reklam när MvdP drog iväg. Precis innan långa sträckan med sand blev det ett gap mellan dem.

Tillbaka
Topp