2025 specialized chisel fs

liveforthis

Aktiv medlem
Ja det verkar komma en chisel i heldämpat utförande. Mesta taget från Epic 8. Men med startpris på 2600usd. Så vad tror happy om det ?
specialized-chisel-fs-0341-666c5d5c92935.jpg

Något måste de väl göra. Att sänka priserna på befintliga modeller lär ju skapa bad will hos ägarna. Kommer nog fler sådana lösningar. Heldämpad Roscoe eller Marlin från Trek kanske?

Rädd för att 2600usd specialized fs är typ acera specad?

Men såg fin ut

Tjena!

Chisel FS | $2,600 USD: RockShox Recon Silver RL, X-Fusion Pro-02 shock, SRAM Level T 2-piston brakes, SRAM SX / NX drivetrain, TranzX dropper post, Specialized Fast Trak / Ground Control tires

eller

Chisel FS Base Shimano | $2,600 USD: RockShox Recon Silver RL, X-Fusion Pro-02 shock, Shimano M4100 2-piston brakes, Deore drivetrain, TranzX dropper post, Specialized Fast Trak / Ground Control tires

Tjena!

Chisel FS | $2,600 USD: RockShox Recon Silver RL, X-Fusion Pro-02 shock, SRAM Level T 2-piston brakes, SRAM SX / NX drivetrain, TranzX dropper post, Specialized Fast Trak / Ground Control tires

eller

Chisel FS Base Shimano | $2,600 USD: RockShox Recon Silver RL, X-Fusion Pro-02 shock, Shimano M4100 2-piston brakes, Deore drivetrain, TranzX dropper post, Specialized Fast Trak / Ground Control tires
Jävlarr vad saker jag skulle vilja byta ?

Aluminium och utmattningsbelastning i flexande sadelstag borde vara en utmaning, men det finns väl andra som fått det att funka, ex Scott Spark med ännu lite längre fjädringsväg?

Tänkte på att de säger montera 130mm trailgaffel för down country. Menar bara att visuellt skriker inte seat stay hårda tag men det kanske håller

Med tanke på hur hårt jag körde min chisel ht så lär inte denna ha några problem för o klara rätt tuffa tag med. ?

Tjena!

Fast det är skillnad på en stel där det inte är nämnvärt med flex och en baksving som faktiskt flexar. Men som första ägare så skulle jag inte vara speciellt orolig, då har man ju iallafall garanti på ramen.

Tjena!

När AB Discovery kostar 15 papp mindre, med liknande komponenter, och iallafall har framtriangeln i dyrplast?
Tjena!

eller

Vassa?

I Deore Spec:

Discovery 24k
Chisel 27k

Alltså, varför skall man välja denna när man får en Polestar Alpha för typ samma pengar? Allt är ju bättre på den?

Kostar 32k på deras hemsida:

Efter tips i dagens fynd-tråden blev jag uppmärksammad om denna modell och att den just nu är på kampanj. Grabben som kämpat i XC-tävlingar med sin Canyon Neuron Young Hero "behövde" något lite mer ändamålsenligt, där Chisel FS kändes som en fullträff.

Ett exemplar i storlek XS hämtades ut idag och känns riktigt lyckad. Något högre vikt än väntat med sina 14,18 kg som den levererades med slangar och utan pedaler.

Nu med pedaler, cykeldator, flaskställ, slanglöst och med Garbaruk-kassett är vi nere på 14,04 kg. Planen är att hålla utkik efter en Sid-gaffel på K&S för att få ner vikten ytterligare, sedan får det nog vara bra.

Jag är en smula avundsjuk på pojkspolingen!

IMG_20250627_190805.webp

Senast ändrad:
Specialized Chisel Comp för strax under 25 papp. Kan det vara ett vettigt köp? Saknar lockout på styret men det kan ju också vara en fördel med färre vajrar....

Tillbaka
Topp