-

-
Nä, jag hade inte accepterat att behöva betala frakten för att dom är sopor. Helt fel i detta fallet. Tycker de har skött detta uruselt från början till slut.

-
Sjuk dåligt skött. Mejla och begär tillbaka pengarna, det är ju väldigt tydligt vem som gjort fel i detta fall tycker jag. Det framgår ju även tydligt på deras egen sida hur fraktkostnander ska skötas.

-
Känner du att du vill ha lite professionell vägledning, motsvarande ARN, kan du kontakta Konsument Europa. Det kan ju ge lite extra tyngd om de strular att ha ett utlåtande från någon mer än dig själv.

-
Dum fråga kanske, men har du ringt dom? Alla evighetslånga mail-konversationer brukar ofta innehålla meningsutbyte som motsvarar ett ganska kort telefonsamtal.

Att det kan bli fel om man beställer till en viss adress och sedan mailar en ny adress är kanske inte så svårt att tänka sig, det är aldrig bra att införa felkällor i ett redan känsligt system :)

-
Det är ju inte omöjligt att de tycker att du har givit dem fel adress och därför tycker att du ska stå för fraktkostnaden som de redan sagt att de kunde komma att kräva.

Kan vara viktigt att skilja på äpplen och päron för att inte förvirra det. Du har inte returnerat varan, du har hävt köpet eftersom de misslyckats med att leverera. Hade du returnerat varan så hade du betalat fraktkostnaden till den speditör du anlitat och inte till leverantören. Typ.

-
Chapter 2 skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej jag har inte ringt. Har bara använt mig av
> mail.

Ok. Mitt tips är att ringa och diskutera detta direkt istället för att sitta hemma och vänta på mail i flera veckor.

-
fredrikw skrev:
> Chapter 2 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nej jag har inte ringt. Har bara använt mig av
> > mail.
>
> Ok. Mitt tips är att ringa och diskutera detta
> direkt istället för att sitta hemma och vänta
> på mail i flera veckor.

Jag jobbar på ett företag där vi bland annat har support mot våra kunder.

Vi föredrar helt klart mail mot epost. Vi har bra ärendehanteringssystem och så länge vi får in förfrågningar och liknande via mail har vi full koll på allt och flera personer kan jobba med ärendet samtidigt. Om någon går på semester så kan någon annan fortsätta, direkt, utan några som helst problem. Allt är dokumenterat.

I detta fallet verkar företaget ha haft ytterst dålig mailhantering. Men i detta fallet finns allt i alla fall dokumenterat i mailen. Så om det skulle bli någon form utav tvist är det en enorm fördel att kommunikationen har skett över mail. Om något sägs över telefon kan det glömmas, missförstås etc. I ett mail är det dokumenterat.

Det verkar vara ett standardsvar ofta; "Varför ringer du inte?" Visst, har man någon liten enkel fråga så funkar det ju bra. Om det är något som strular, något som kan leda till någon form av tvist, då tycker jag helt klart att mail är överlägset bäst.

Lite off topic... men ser det så ofta. Så många verkar tro att telefon > mail och att de som inte ringer för det för att de inte "vågar"... eller nåt...

Att ringa och fråga varför man inte fått svar på sitt mail på två dagar kan vara väldigt effektivt. Då måste företaget erkänna att de har pinsamt dåliga rutiner. Och trycka på att man vill ha svaret i mail och inte över telefon, just för att man vill ha det dokumenterat.

När kunder ringer in till oss brukar vi ofta be dem att maila oss istället om det är något vi misstänker kan bli ett lite längre ärende. Men då brukar vi svara på några minuter å andra sidan...

Senast ändrad:
-
Jag har haft en del (liknande) problem med dem på sistone också, innan har allting funkat helt klockrent. Kommer att dra mig från att beställa där i fortsättningen.

-
Dåligt. Har tyvärr inte någon schyst paragraf att hänvisa till eller något annat matnyttigt. Är f ö inte heller imponerad av on-ones service.

Verkar som att kunden alltid har fel, såvida du inte shoppar loss för någon mille varje månad. Ett problem är väl att folk inte orkar driva mindre grejer mot ett större företag, eftersom folk varken har tid eller energi för tjaffs.

Senast ändrad:
-
Förklara i ett sista mejl att du är beredd att se fraktkostnaden som läropengar, dvs betalar dom inte tillbaka så handlar du i annan butik hädanefter. För liten summa för att lägga ner energi på utan gå vidare om du inte är nöjd med dom.

-
Har också lite blandade åsikter om kommunikationen med dom. Väntar på en cykel från PlanetX men det är ju samma. I samband med köpet funkade allt perfekt 5-6 mail fram och tillbaka inom ett par timmar. Efter 2 veckor mailar jag och undrar hur det går. Får svar dagen efter att bromsarna saknas och dom förväntas komma följande dag. En vecka senare nytt mail inget svar. Skickar 3 mail på 3 dagar utan svar och i det sista framgår det att tystnaden irriterar mig. Dagen efter får jag mail att cykeln står i kö för att byggas. Men fortfarande inget svar på mina mail. Kollade statusen nyss och den är skickad idag. Så det ser ut att sluta lyckligt för mig iaf.

-
Har också haft lite strul med de när en sadelstolpe gick sönder. De tyckte jag skulle skicka in den så att de kunde skicka den till leverantören. Jag tyckte att jag kunde maila de en film på problemet, det var bra tyckte de men jag var ändå tvungen att skicka stolpen(=var utan stolpe halva sommaren)...
Har dock ändå köpt en dirty disco-ram efter det.
Har läst om många som haft kommunikationsproblem med on-one och därför ringde jag sist jag undrade något och då fick jag svar direkt.

Det funkar oftast bra att köpa sakerna från England men sämre när det strular. De gör exakt vad lagen säger men goodwill stöter man sällan på.
Samma sak med chainreaction. Mina Asics som jag köpt av de hade gått sönder på två ställe på båda skorna. De tyckte jag skulle skicka tillbaka de osv men det var en vecka kvar till Gbg-varvet och ca en vecka kvar på garantin. De ville ändå inte ta emot de efter varvet pga att det gått precis över ett år sedan jag köpt skorna.

-
fredrikw skrev:
> Chapter 2 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nej jag har inte ringt. Har bara använt mig av
> > mail.
>
> Ok. Mitt tips är att ringa och diskutera detta
> direkt istället för att sitta hemma och vänta
> på mail i flera veckor.

+1

-
Skrev till deras kundtjänst ang. tid det tagit och att statusen på min order hos posten (DPD) var oförändrad. Fick svar väldigt snabbt att den laggar efter ca 1 dygn. Nu har det gått två dygn och fortfarande samma status att de inväntar paketet hos DPD.
Var en vecka sedan jag beställde nu och paketet har fortfarande inte gått iväg.

CRC skickade samma dag...

-
Jag läste på ett Engelskt forum om någon som hade problem med en ram och On-one/Planet X bara krånglade om det var en reklamation eller inte. Till slut så hade någon annan på firman svarat i tråden att de hade problem internt med vissa personer och att det skulle skickas en ram vilket det gjordes bums. Hoppas det funkar lika bra till slut för dig.

-
Idag trillade pengarna för frakten in. Skönt att få ett avslut på det hela.

Nu startar i stället det angenäma jobbet med att hitta en ersättare till cykeln jag aldrig fick.

Tråden har nu avtjänat sitt syfte.

Liknande trådar

-
8 svar
-
9 svar
Deleted member 43681
-
41 svar
Tillbaka
Topp