fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Chapter 2 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nej jag har inte ringt. Har bara använt mig av
> > mail.
>
> Ok. Mitt tips är att ringa och diskutera detta
> direkt istället för att sitta hemma och vänta
> på mail i flera veckor.
Jag jobbar på ett företag där vi bland annat har support mot våra kunder.
Vi föredrar helt klart mail mot epost. Vi har bra ärendehanteringssystem och så länge vi får in förfrågningar och liknande via mail har vi full koll på allt och flera personer kan jobba med ärendet samtidigt. Om någon går på semester så kan någon annan fortsätta, direkt, utan några som helst problem. Allt är dokumenterat.
I detta fallet verkar företaget ha haft ytterst dålig mailhantering. Men i detta fallet finns allt i alla fall dokumenterat i mailen. Så om det skulle bli någon form utav tvist är det en enorm fördel att kommunikationen har skett över mail. Om något sägs över telefon kan det glömmas, missförstås etc. I ett mail är det dokumenterat.
Det verkar vara ett standardsvar ofta; "Varför ringer du inte?" Visst, har man någon liten enkel fråga så funkar det ju bra. Om det är något som strular, något som kan leda till någon form av tvist, då tycker jag helt klart att mail är överlägset bäst.
Lite off topic... men ser det så ofta. Så många verkar tro att telefon > mail och att de som inte ringer för det för att de inte "vågar"... eller nåt...
Att ringa och fråga varför man inte fått svar på sitt mail på två dagar kan vara väldigt effektivt. Då måste företaget erkänna att de har pinsamt dåliga rutiner. Och trycka på att man vill ha svaret i mail och inte över telefon, just för att man vill ha det dokumenterat.
När kunder ringer in till oss brukar vi ofta be dem att maila oss istället om det är något vi misstänker kan bli ett lite längre ärende. Men då brukar vi svara på några minuter å andra sidan...