23 milimeter på snö? Kommer jag dö?

Dubmaster

Medlem
Jag har ju inte fått några vinterdäck än (restat hos leverantören). Kommer jag lyckas ta mig till jobbet helskinnad eller ska jag ta Mtb'n istället?

/Dubmaster

Ta en spruta, annars kommer vi unga och friska dö i drivor.

PS. Undvik att kör, men om du måste så går det nog om du tar det försiktigt, man kan ju köra med sommarsulor, men man får tänka på att bilen glider omkring och spårar bättre och ha ordentlig framförhållning. Lungt och fint så är det inga problem med sommardäck.

ev. randonörd skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är lite bögigt att bara köra med 23mm,
> rakar du benen också ?

Är det bra eller dåligt på Happy?

Körde 4 mil i ca 10 cm snö förra vintern på räsersulor. Det gick men var lite sladdigt. Väldigt skoj också. Men till jobbet?! Ta mtb'n

Klart det går att cykla i lite nysnö med 23mm däck, inga problem. Så länge det inte är för varmt så det är slask och spårigt så funkar det utmärkt, och det går till nöds även om det skulle vara slask.

Det kommer att bli riktigt spännande om det är oplogat men upptrampat, men omöjligt är det ju inte, för vissa värden på omöjligt ;-)

Jag klarade inte färden till jobbet imorse på mina 1,75" blankslitna biltemadäck.. Förbannade översnöade små-kanter som man inte ser! Igår hade jag inga bromsar, då var det också spännande =)
Men jag har ju inte bockstyre.. Nej det är dags att konvertera till vinterdäck nu!

Bang skrev:
> 23cm är INTE kul.

Det beror på vad vi pratar om ;-)

Jag sladdade runt med 23mm slicks en hel vinter.. inte så överdrivet mycket cyklat men kul vare!
Se till att ha väl modulerade bromsar dock, framhjulet har som bekant mycket mer bromsverkan, och det går att bromsa bättre med mycket bättre kontroll på ett rullande än ett låst hjul!

23 mm slicksdubbdäck vore super! Dubb för fäste på halt underlag, smalt däck för att skära ner genom slask och snö, och ändå hyfsat lättrullat i övrigt.

Men finns det nån tillverkare som erbjuder detta potentiellt perfekta vinterpendlardäck? Näpp!

Fast mina Nokian Extreme 294 2.1" spårar också våldsamt, och i slask och kompakt snö flyter de bara runt ovanpå och är livsfarliga! I samma underlag ser jag alltid folk på vardagscyklar med typ 35 mm däck som bara skär rakt ner genom slasket och rullar på marken.

Jag vill i första hand ha dubbade slicks, för dobbarna/mönstret gör bara att man fastnar på vägen ner genom snön/slasket. Men sen också, som sagt, är det en klar fördel om de också är smala. Ju smalare desto bättre. Smalare däck med högt tryck ger också större genomtryckande effekt eftersom kontaktytan är mindre (jämför stilettklackar med snöskor).

Smalare däck ger spårkänsligare beteende, det kommer du inte ifrån. Jag har cyklat alldeles för mkt i slask med 25mm Sportcontact, och även om de "skär ner" så hjälper inte det, för de sätter sig i sin ränna och cykeln blir jobbig och svårstyrd. Dessutom ger smalare däck snabbare reaktioner, gränsen mellan grepp och toksläpp blir betydligt finare.

Och eftersom man kommer att få sladd, är det ju bättre med ett lite snällare däck som ger information i förväg om att det kommer släppa, för att sedan släppa mjukt, än ett som släpper bryskt och utan förvarning.

Lär man sig att cykla så är det inga problem att flyta lite ovanpå, det gäller bara att vara lite mjukare när man kör. Jämför med att köra mtb i lera, samma sak.

Dessutom har du noll bromsgrepp i slask med 23mm slicks, dubbat eller ej.

Senast redigerad av en moderator:
Problemet är att de flyter ovanpå så mycket att det inte längre finns driv, och därmed försvinner farten framåt. Då blir det betydligt svårare att hålla spåret. Jag tvingas normalt helt stanna när jag börjar flyta, helt enkelt för att däcket bara slirar!

Nej, smala däck är överlägsna i slask/snö. Spårig is är så sällsynt här att det är försumbart.

Har du verkligen testat?
Har du inte driv med 2,1" lär du inte få det med 23mm slicks, det kan jag nästan garantera. Bra mönstrade mtb-däck skär ner tillräckligt djupt för driv, men är mindre lynniga och spårkänsliga. Slicks må skära ner djupare, men träffar du inte ren asfalt kan du glömma drivet. Och det blir nästan alltid lite slask kvar, oavsett hur mycket dina däck skär ner.

Om ni inte har is, vad ska du då med dubb till? Det är ju bara där och på stenhårt packad snö de hjälper (och har man ingen is har jag svårt att se att ni hinner få stenhårt packad snö)

Senast redigerad av en moderator:
Is finns, men spårig is är ganska sällsynt. Det lömska är den där släta isen i frusna pölar under snötäcket. Där är dubbar guld värda!

Jag har inte testat, men däremot massvis gånger upplevt hur standardcykel efter standardcykel trampat förbi mig utan synlig ansträngning hos cyklisten, medan jag knappt kunnat ta mig framåt pga att jag flyter runt i slasket/snön. Ibland har det blivit helt tvärstopp när det kommit drivor på 1-2 dm kramsnö, samtidigt som jag ser djupa spår efter normalsmala däck rakt ner till asfalten genom samma driva. Det är helt uppenbart att de andra haft bra driv/grepp vid de här tillfällena.

så köp ett par nokian w106or i 35mm så är du ju hemma?

slicks med dubbar måste ju vara det absolut sämsta.. dubben ger dåligt fäste i asfalt och slicksen är värdelösa i snö.

mattel skrev:
> så köp ett par nokian w106or i 35mm så är du
> ju hemma?

Dom är märkta 37mm :)

>
> slicks med dubbar måste ju vara det absolut
> sämsta.. dubben ger dåligt fäste i asfalt och
> slicksen är värdelösa i snö.

Men dubbar är bra på is..

Och Nokian W106 är grovt mönstrade = fastnar i snödrivor/flyter på slask. Dessutom får de inte plats i en räserram, vilket är ännu en fördel med en dubbad variant på 23 eller 25 mm. Det skulle vara grymt skönt att ha under vårvintern när det för det mesta är torrt och kallt, men det kan ligga kvar en frusen pöl i skuggorna här och var. Då har man hyfsat smidiga däck för det torra samtidigt som man har lite extra trygghet om man skulle råka på lite isfläckar.

Jag har ett par W106 (47-559) till en annan cykel, dock en som inte alls är lika trevlig att cykla distans på.

Jag sprängde en slang och förstörde fälgen på budcykeln sådär lagom i december vilket ledde till att jag bytte till ett helt annat hjulpar med ännu tunnare och slicksigare däck. Det var inte så många snödagar den vintern men tunna däck är som andra sagt egentligen bara dåligt när slasket fryser och blir spårigt. Då är det iofs nästan omöjligt att cykla öht... Så inne i stan klarar man sig rätt bra med smala däck är min erfarenhet iaf.

Dubmaster skrev:
> Jag har ju inte fått några vinterdäck än
> (restat hos leverantören). Kommer jag lyckas ta
> mig till jobbet helskinnad eller ska jag ta Mtb'n
> istället?
>
> /Dubmaster

Har du "4 Season" så borde det ju funka... :-)

/CJ

geologen skrev:
> Men så har vi inte Stockholmsklimat här i Gbg
> heller.

haha.. nä, vi har ju isbjörnar och polarvinter här i stan med torr asfalt under en torr pudrig snö. du får kolla upp vad de har för däck på tanthojarna som cyklar förbi dig, bara att byta till deras magiska däck. :)

geologen skrev:
> Och Nokian W106 är grovt mönstrade = fastnar i
> snödrivor

HAHAHAHA!!!

geologen skrev:
> Jag har inte testat, men däremot massvis gånger
> upplevt hur standardcykel efter standardcykel
> trampat förbi mig utan synlig ansträngning hos
> cyklisten, medan jag knappt kunnat ta mig framåt
> pga att jag flyter runt i slasket/snön. Ibland
> har det blivit helt tvärstopp när det kommit
> drivor på 1-2 dm kramsnö, samtidigt som jag ser
> djupa spår efter normalsmala däck rakt ner till
> asfalten genom samma driva. Det är helt uppenbart
> att de andra haft bra driv/grepp vid de här
> tillfällena.

Fuskat med sommarträningen då ;) Alternativt får du flytta från slasket till någon plats där vi har normal vinter (dvs snö som ligger kvar).

Dagens pendling (kort sträcka), ca 8km utan några som helst problem, lite småkyligt i joggingskor på vägen hem istället för vinterkängorna, men annars inga som helst problem med 3-5 cm snö och Ice Spiker.

mattel skrev:
> haha.. jajävlar. varför försökte jag ens. :)

Ja, hur tänkte du nu? ;-)

Beror ju helt på hur det ser ut.
Nyfallen lätt snö med bra underlag under då duger ju alla däck.
Tjock snö uppblandad med mycket skit som lyfter cykeln då krävs det ju nästan mtb-däck för att resan ska vara behaglig.

frmyckesn.jpg ht=480

Ok, till jobbet, inga problem. Eller ja det började bli lite körigt neråt stan där värmeslingorna smälte snön underifrån.

Men hem nu i kväll.. Ja jag gjorde ett tappert försök, stupade halvägs hem.. Så jag fick traska resten av vägen och känna mig kränkt. Ångrar att jag inte tog mtb'n, då hade jag ju skrattat hela vägen hem.

Peace out!

/dubmaster

ont i höft!

mattel skrev:
> haha.. jajävlar. varför försökte jag ens. :)

Plötsligt händer det? ;)

Ps/Gillar din signatur/Ds

Jag dog för länge sedan:

04Sutran.jpg

07Slirigt.jpg

Fast Hakkapeliitta W240 är förvisso 40 mm breda? Inte undra på att jag inte kom framåt, med så breda däck... Inte har vi GBG-klimat heller, har hört att det bara regnar där nere i Polen...

Idag hade du dött med 23or på Solnabron, där kan vi snacka vinterunderhåll i hög klass. All snö från vägbanan var snällt uppplogad på cykelbanan.

the_TnT skrev:

>
> Fast Hakkapeliitta W240 är förvisso 40 mm breda?
> Inte undra på att jag inte kom framåt, med så
> breda däck... Inte har vi GBG-klimat heller, har
> hört att det bara regnar där nere i Polen...

Jag kom inte framåt på 35mm schwalbedubbisar så... Kan iofs bero på att jag är helt värdelös och inte har cyklat snö sen högstadiet, men jag tvivlar.

Tillbaka
Topp