..

..
Med norrland menar jag umeå och uppåt och dit är det ca57 mil från uppsala:)!.. Dock har dem varken tävlingar eller bra klubbar inom lvg där.

wooptiedoo : Tack för länken, intressant läsning!=)

Grump: ska kolla igen o se om jag får till det, men långt o springa ut till garaget o hämta den nu, lat som man är!;)

..
Norrlandsgränsen går där Norrlandslandskapen gränsar till Svealandslandskapen. Svårare än så är det inte. Gästrikland, Hälsingland och Härjedalen är gränslandskapen på Norrlandssidan.

Men det var ju lite festligt i den där wikiartikeln att en definition placerar gränsen i norra Bohuslän. Så att jag växt upp bara 6-7 mil från gränsen... :)

..
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Norrlandsgränsen går där Norrlandslandskapen
> gränsar till Svealandslandskapen. Svårare än
> så är det inte. Gästrikland, Hälsingland och
> Härjedalen är gränslandskapen på
> Norrlandssidan.
>
> Men det var ju lite festligt i den där
> wikiartikeln att en definition placerar gränsen i
> norra Bohuslän. Så att jag växt upp bara 6-7
> mil från gränsen... :)

Min poäng var att termen Norrland i dagligt tal faktiskt används med olika betydelser, varav landskapsvarianten är en och en administrativ indelning baserat på län är en annan. Man kan ju tycka vad man vill om icke entydiga definitioner av ord, men det verkar finnas en tendens hos språk att skapa tvetydigheter. Till problemet bidrar säkert att landskapen i sig är företeelser med, bortsett från någon hertigtitel, i stort sett ingen praktisk betydelse idag. Hade Norrland haft någon praktisk administrativ betydelse t.ex. i form av att man ersatt län med Götaland, Svealand och Norrland hade det förmodligen varit enklare att vara överrens om vad Norrland är.

F.ö. kan noteras att du placerar Skutskär i Svealand och Miss Lycka placerar det i Norrland.

..
För mig är det enbart landskapsindelningen som gäller. Jag erkänner inga andra indelningar. :)

Men jag vet också att man i norr är mer intresserade av länsindelningar än landskapsindelningar. Län är bara trams, tycker jag, och vill helst inte veta av dem. Landskap har viss kulturhistorisk bas, och är lite trevligare.

..
har gått igenom detta flera ggr, jag har gjort klara tester själv som jag sa 313-325 på 20 min beroende på dagsform o hur jag cyklat. men att jag klarar mer med andra som är bakom, för då är man pressad på ett annat sätt . Alla kan nog hålla ut i ett högt tempo längre med andra som pressar än om man kör själv, sedan blir det ett ojämnt tempo när man kör själv, dvs mycket upp och ner i frekvens och ingen jämn watt(iaf. för mig).
Sen vill jag testa på en rak väg i motvind, men det har jag inte gjort, utan har testat på en halvkullig väg, osäker på hur vindarna varit.....

Det där med 302 måste ha blivit fel ngnstans(för 10e ggn känns det som)... kanske att jag råkade kolla på fel tidsintervall eller helt enkelt läste fel i farten... ingen aning, ointressant, eftersom det inte är korrekt och jag inte vet vad som stod... raderad data sen jag startade rundan dagen efter, så kmr inte få det korrekta om jag inte får upp på datorn, vilket ja ska försöka med.
Möjligtvis jag kan ha 302 som ett mål till nästa säsong eftersom ingen verkar kunna släppa det :D

DAGS ATT LÄMNA WATTEN TYCKER JAG!!=)

..
Rico skrev:
> Labanos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lulle skrev:
> >
>
> > -----
> > > Labanos skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > > Men Sunnerstabacken är ju rätt kul och
> > > > muskelbyggande! :-)
> > >
> > >
> > > Särskilt på en landsvägscykel.
> >
> >
> > Hoppsan, trodde det underförstått handlade om
> > mtb eftersom det inte stod lvg i
> trådrubriken...
>
> För att trådens innehåll i övrigt inte är
> tydligt nog?

Nej, det är ju en massa svammel om landskap och län, Norrland och Svealand, skrivteknik/styckeindelning, de eller dem, svensklärare eller svenskalärare, korrekturläsning, och så vidare.

..
DT skrev:
> Annars framgår det av den första meningen i
> trådens första inlägg att det handlar om
> landsvägscykling.

Jaha. :-(

..
Jag tycker Happy 3.0 borde innehålla några kontrollfrågor som man är tvungen att posta i en tråd. Kontrollfrågorna ska vara sådana att de säkerställer att man läst åtminstone första sidan och senaste sidans inlägg. Några bonusfrågor på det däremellan kan också förekomma.

..
GoranS skrev:
> Jag tycker Happy 3.0 borde innehålla några
> kontrollfrågor som man är tvungen att posta i en
> tråd. Kontrollfrågorna ska vara sådana att de
> säkerställer att man läst åtminstone första
> sidan och senaste sidans inlägg. Några
> bonusfrågor på det däremellan kan också
> förekomma.

Ffa bör kontrollfrågor involvera watt, strava och dödsfyror. Finns inte något av dessa med på första sidan markeras tråden som oseriös.

..
Varför köper man en dyr wattmätare som "fattig student" och sedan inte tar sig några minuter för att koppla in den korrekt? Jag fattar inte.

Kan du inte bara fixa lite wattkurvor för oss amatörer att beundra? ;)

..
tommmmy skrev:
> Varför köper man en dyr wattmätare som "fattig
> student" och sedan inte tar sig några minuter
> för att koppla in den korrekt? Jag fattar inte.
>
> Kan du inte bara fixa lite wattkurvor för oss
> amatörer att beundra? ;)

Nej, jag tycker att vi kan prata län några sidor ännu. Killen borde ju kunna tävla med Jenny W:s tråd!

..
tommmmy skrev:
> Varför köper man en dyr wattmätare som "fattig
> student" och sedan inte tar sig några minuter
> för att koppla in den korrekt? Jag fattar inte.
>
> Kan du inte bara fixa lite wattkurvor för oss
> amatörer att beundra? ;)

för att man är mer intresserad av att träna/cykla än elektronikprylar kanske ??

varför övertalar gamla gubbar på nätet en fattig student att det minsann inte alls går att träna utan elektronikprylar ??

..
hm skrev:
> tommmmy skrev:
> -----
> > Varför köper man en dyr wattmätare som
> "fattig
> > student" och sedan inte tar sig några minuter
> > för att koppla in den korrekt? Jag fattar inte.
>
> >
> > Kan du inte bara fixa lite wattkurvor för oss
> > amatörer att beundra? ;)
>
>
> för att man är mer intresserad av att
> träna/cykla än elektronikprylar kanske ??
>
> varför övertalar gamla gubbar på nätet en
> fattig student att det minsann inte alls går att
> träna utan elektronikprylar ??

Därför att vi kan :)

..
Hahah har kopplat in den o använder den rätt o lite äre ju att jag hellre cyklar än att analyserar mina rundor, samt att jag alltid är för lat efter rundorna och att jag har annat mer intressant o göra går ju verkligen inte att snacka bort.. Wattmätare är främst för att hålla watten uppe när jag cyklar, jag ser direkt när jag slappnar av, detta är viktigt då ja kör själv och även för att mäta mina spurter=)

Kärlek!=)

..
cykelgeek95 (fd JohanGren) skrev:
> Hahah har kopplat in den o använder den rätt o
> lite äre ju att jag hellre cyklar än att
> analyserar mina rundor, samt att jag alltid är
> för lat efter rundorna och att jag har annat mer
> intressant o göra går ju verkligen inte att
> snacka bort.. Wattmätare är främst för att
> hålla watten uppe när jag cyklar, jag ser direkt
> när jag slappnar av, detta är viktigt då ja
> kör själv och även för att mäta mina
> spurter=)
>
> Kärlek!=)

plugga landskap???

..
> Hahah har kopplat in den o använder den rätt o
> lite äre ju att jag hellre cyklar än att
> analyserar mina rundor, samt att jag alltid är
> för lat efter rundorna och att jag har annat mer
> intressant o göra går ju verkligen inte att
> snacka bort.. Wattmätare är främst för att
> hålla watten uppe när jag cyklar, jag ser direkt
> när jag slappnar av, detta är viktigt då ja
> kör själv och även för att mäta mina
> spurter=)
>
> Kärlek!=)

Eftersom du inte verkar vara särskilt intresserad själv av träningsupplägg samt träningsdata och är för lat efter rundorna är det väl ännu viktigare att ta hjälp av någon som är intresserad och har det som yrke?

Eller litar du blint på din "känsla" att du har en stor talang och är redan från början bättre än de flesta, så det är inte så noga..?

Senast ändrad:
..
hahaha sanningen är nog att jag inte vill känna pressen att alltid köra bättre än föregående runda och därför vill jag inte veta för detaljerat hur bra/dåligt jag kör ibland, utan bara vissa rundor:D
Jag brukar t.ex. bara köra med hastighet ibland, för att inte fokusera för mkt på hastigheten o då har man inte samma press hela tiden.
Sedan bockar man av o kollar hur utvecklingen ser ut ibland och kör där emellan en jävla massa intervaller blandat med malande och sedan se utvecklingen mellan varje mätning och då slipper jag grejen att alltid jaga nya tider/hastigheter varje runda när formen skiljer sig från dag till dag. Jag kan mycket väl slå rekord här också, men då vet jag inte om det.

Nu är ju maxvärdena 20min,5min,60min, 30s osv en annan sak, det kan vara viktigt :D

jag kanske kan tänka mig att utvärdera min runda där jag vill slå "officiella" rekord 4-5 gånger i månaden :D

Ni behöver inte ifrågasätta, jag kommer o gå tillbaka, men känner inte för det nu, då jag ser den bästa utvecklingen såhär då jag kör mycket solo för att hålla motivationen på topp. Det blir som en liten tävling på dessa rundor där jag fokuserar på fart på en viss runda nu när det är off season och inga tävlingar=)

Nu är det säkert enormt mycket stavfel och fel i texten(ingen korrekturläsning) , men om ja skulle starta en blogg, så hade tiden tagits på det hehe :D

..
Tyvärr. Jag tycker du verkar ha dålig koll på vad det handlar om. Trist eftersom du fått så mycket råd (vilket du frågat efter). Känns oseriöst helt enkelt

..
varför inte bara testa a min egen strategi som jag tycker funkar bra just för tillfället.... sedan försöka jaga klubb som tränar på vintern medans. Då blir det en annan sak helt plötsligt...
ELLER tills jag skaffar ett personligt träningsprogram om det blir av.

..
ahh, mer april 2015, men saksamma hehe...
Jag har läst det där o funderat lite, men har trots det valt och chansa på att bli en bättre cyklist och inte följa hur jag ska komma i form, för det ger ingen nytta om jag inte är den starka cyklisten jag vill vara hursomhelst. En senioråkare i storform är ingen elitåkare i storform för det och jag vill vara en elitåkare och inte en senioråkare i bra form.
Jag behöver utvecklingstiden i vinter. Sedan ta lite viloperioder senare i omgångar.. Känns som att jag behöver en riktigt bra grund innan jag kan börja tänka på form=)
Sedan ska jag somsagt lyssna på kroppen och inte dra på mig förslitningsskador samt riskera öveträning. Men varningstecknen kommer synas innan jag hamnar i överträning i flera steg innan det kommer om jag fattat det rätt.

..
algol skrev:
> Läs:
> http://www.toppfysik.nu/2014/10/09/tank-efter-fore
> /
>
>
> "Är närmaste målet i maj 2015 finns absolut
> inga anledningar att storsatsa på träningen
> innan nyår, då är risken bara stor att man är
> som bäst i slutet av vintern eller början på
> våren och sedan tappar fart."

Rätt så korkat att sätta likhetstecken mellan satsning och hård intensitet.

..
olebole skrev:
> algol skrev:
> -----
> > Läs:
> >
>
> > /
> >
> >
> > "Är närmaste målet i maj 2015 finns absolut
> > inga anledningar att storsatsa på träningen
> > innan nyår, då är risken bara stor att man
> är
> > som bäst i slutet av vintern eller början på
> > våren och sedan tappar fart."
>
>
> Rätt så korkat att sätta likhetstecken mellan
> satsning och hård intensitet.

Precis. Det jag saknar hos TS är engagemang och vilja. Att vilja bita i på en spurt, i en backe eller ett intervall är inte detsamma som vilja underkasta sig det som krävs för att nå den yttersta nivån. Är man inte ödmjuk inför uppgiften och tar till sig det som krävs ur alla perspektiv (som träning i dess olika former och perioder, kosthållning, vila etc) ska det till en sjujäkla superman för att klara av det. Har du det som krävs? Ok, du måste inte ha en PT, Wattmätare eller ens en karbofjonghoj för att utvecklas. Kan nog klara dig utan pulsmätare också. Men det krävs ett engagemang och slarvar du med så uppenbara saker som träningsdagbok bara för att du är lat, tja det tycker jag är oseriöst. Att träna innebär inte att på varenda pass ta ut sig, utan du måste kunna cykla lungt också på vissa pass. Skaffa dig disciplin. Är man 18 och får rösta ska det väl för tusan funka att ta ansvar för sin träning och satsning också?

..
> Hej, .......
Jag vill ha lite tips och vad jag
> ska tänka på för att inte dra på mig skador
> och allt det där som stoppar en, .......
>
> MVH/ Johan

16 sidor senare och fortfarande inga tips som "duger"... ;-)

..
grump skrev:
> olebole skrev:
> -----
> > algol skrev:
> >
>
> > -----
> > > Läs:
> > >
> >
>
> >
> > > /
> > >
> > >
> > > "Är närmaste målet i maj 2015 finns
> absolut
> > > inga anledningar att storsatsa på träningen
> > > innan nyår, då är risken bara stor att man
> > är
> > > som bäst i slutet av vintern eller början
> på
> > > våren och sedan tappar fart."
> >
> >
> > Rätt så korkat att sätta likhetstecken
> mellan
> > satsning och hård intensitet.
>
> Precis. Det jag saknar hos TS är engagemang och
> vilja. Att vilja bita i på en spurt, i en backe
> eller ett intervall är inte detsamma som vilja
> underkasta sig det som krävs för att nå den
> yttersta nivån. Är man inte ödmjuk inför
> uppgiften och tar till sig det som krävs ur alla
> perspektiv (som träning i dess olika former och
> perioder, kosthållning, vila etc) ska det till en
> sjujäkla superman för att klara av det. Har du
> det som krävs? Ok, du måste inte ha en PT,
> Wattmätare eller ens en karbofjonghoj för att
> utvecklas. Kan nog klara dig utan pulsmätare
> också. Men det krävs ett engagemang och slarvar
> du med så uppenbara saker som träningsdagbok
> bara för att du är lat, tja det tycker jag är
> oseriöst. Att träna innebär inte att på
> varenda pass ta ut sig, utan du måste kunna cykla
> lungt också på vissa pass. Skaffa dig disciplin.
> Är man 18 och får rösta ska det väl för tusan
> funka att ta ansvar för sin träning och satsning
> också?

1+

..
> ahh, mer april 2015, men saksamma hehe...
> Jag har läst det där o funderat lite, men har
> trots det valt och chansa på att bli en bättre
> cyklist och inte följa hur jag ska komma i form,
> för det ger ingen nytta om jag inte är den
> starka cyklisten jag vill vara hursomhelst. En
> senioråkare i storform är ingen elitåkare i
> storform för det och jag vill vara en elitåkare
> och inte en senioråkare i bra form.
> Jag behöver utvecklingstiden i vinter. Sedan ta
> lite viloperioder senare i omgångar.. Känns som
> att jag behöver en riktigt bra grund innan jag
> kan börja tänka på form=)
> Sedan ska jag somsagt lyssna på kroppen och inte
> dra på mig förslitningsskador samt riskera
> öveträning. Men varningstecknen kommer synas
> innan jag hamnar i överträning i flera steg
> innan det kommer om jag fattat det rätt.

Ibland blir man mer än bara lite fundersam på hur en del tänker...

Du vill inte vara en senior i storform?! Har du ens funderat på vad det är du säger/skriver? En bra senior i bra form är banne mig inte en dålig cyklist, han hör definitivt hemma i elit, men av en eller annan orsak så har han valt senior som sin klass. Troligtvis sparkar han rumpa på en hel hög med elitåkare... Att bli en elitåkare kan vem som helst bli, en elitåkare i storform samma sak, däremot är det svårare att bli en elitcyklist vars storform gör att resten av klungan får bita styrstam för att öht hänga med på hjul...

Lägg ner ditt nästan tvångsmässiga tänk på att bli "ELIT", satsa på att bli en bra cyklist ist! Blir du det, ja då är det kanske elit som gäller. Men nu känns det mer som du kommer bli den där killen som fick en massa goda råd och tips, som köpte ett PT-hjul och sen gav blanka faen i resten...
Tror du att du är ensam om att vilja bli bäst?! Tror du att du är ensam om att tåla tung och hård träning? Tror du att du är ensam om att se effektsiffror när du tränar?

Om du inte ens ids föra en vettig träningsdagbok, inte fattar att lugna pass är ett måste ibland och att överträning är nåt som du märker lååångt innan det händer, ja då är du inte seriös i mina ögon. Nästan alla som råkat in i överträningens tråkiga värld har inte ens tänkt tanken att just han/hon kan drabbas av det, trots att dom vet att dom ligger på gränsen. Det är ju liksom inte nån som övertränar sig med flit, eller vad tror du?
Vet du förresten att det är väldigt många ungdomar som för träningsdagbok? Många börjar när dom är i yngre tonåren... Jag känner ingen elitcyklist, senior, junior eller ungdomscyklist (från 15) som INTE för nån sorts dagbok över sin träning. Vet du varför? Träningen är för dyrbar för att bara glömma bort, man lär sig otroligt mycket om hur kroppen reagerar i olika perioder, hur din känsla vs puls/vikt mm kan visa hur du står och mår...

Fy för 17 så långt detta blev...

..
Asså jag har tagit in väldigt mycket, men grejen är att bara att jag inte ha skaffat en coach och det väger tyngst enligt dem flesta, så följer man tydligen ingenting(?). Jag har följt oerhört mycket annat och det har nog ingen märkt kanske. Men såklart har jag delvis tagit egna initiativ som passar mig på bästa sätt och där jag känner att jag får maximal utveckling. Jag kör faktiskt pass med lägre intensitet och det har jag kanske bara inte nämnt.
Jag brukar inte skriva träningsdagbok, men jag brukar analysera i huvudet efteråt istället och då utgår från olika situationer på passet och hur jag ska bli bättre på det stället eller vad jag kunnat göra annorlunda i olika situationer och har tränat utifrån vilka svagheter jag sett i mina träningspass, det var spurterna och hög fart ett tag och därför tränade jag mycket på de i träningarna.
Nu har jag fortsatt med spurter och såklart även backarna, som jag planerar ska vara mina styrkor.

Annars så känner jag vad som gick sämre än passet innan och jag känner hur musklerna känner sig i början på passen o lägger upp det aktuella passet utifrån det, så jag utgår mycket efter dagsformen.
Jag har aldrig känt av ngn skada eller något i huvudtaget hittills när jag cyklat, så jag vill säga att jag har hittat en struktur som tillåter förändringar i planeringen och till följd inte drar på mig utslitningsskador.

Jag förstår vad du menar Grump, "lat" är fel ordval av mig. Jag vill bara säga att jag helst avstår så mycket press som möjligt på mig själv, jag vill helst jobba utan att folk ska bedöma mina rundor, därför vill jag inte ha dem public även om jag nu inte använt Garmin på ett tag och aldrig lagt upp watt, men kanske får börja göra det, men för min egen del då med att börja med.
Jag tror den bästa utvecklingen sker genom att jag inte behöver koncentrera mig på att bevisa runda efter runda hur snabbt jag cyklar bara för att jag vet att andra har koll på dem, det är nog ett bra sätt för att gå in i väggen med min mentalitet som har sina nackdelar. När jag platsar i elit är det en annan sak, men nu i utvecklingsfasen vill jag hålla ute onödiga pressmoment. Har redan oerhört mycket och stå i för att nästa säsong ska gå så bra som möjligt.

Som jag sa så kommer det förändras senare, nu kanske detta är ett väldigt dåligt exempel, men det är lite samma sak som att skidlandslag osv inte vill ha press springandes och som ska hålla koll på hur det går under försäsongsträningen = störande moment i media. Lite samma sak, vill helst utvecklas utan att alla har insikt i det jag gör framtill jag har "officiella resultat" i tävlingar.

Hoppas detta inlägg förklarar lite iaf.

är det någon som förstår vad jag menar eller är jag ensam om detta tänket hmm ...:D?

Sedan har jag kommit en bra bit på vägen sedan jag skrev tråden o då var jag längder ifrån nivån idag, men jag har fortfarande mycket kvar.

Love!:D

..
geologen skrev:
> Nä, "svenskaundervisningen" är betydligt
> bättre. Det är en märklig idé att man skulle
> vara "svensklärare". Språket heter "svenska" och
> därmed är man "svenskalärare", och sysslar med
> "svenskaundervisning". Man säger väl inte
> "mattlärare"?

..
Okej, men var och en som är hyfsat insatt i vilken sport som helst inser att för att nå framgång så krävs det planering och periodisering utifrån dina fysiska kvaliteter, vilka tävlingar du tänker köra etc etc.. nu är det snart uppbyggnadsperiod inför nästa säsong. Det innebär INTE att du ska köra hårda pass, tvärtom så ska du köra långt och lugnt, bygga upp en grund, en motor. Att du tänker att du måste förbättra dig från pass till nästa pass är helt fel, nybörjarmisstag och typiskt "motionärstänk". Ingen tittar snett på dig om du inte levererar på träningarna och det är bara du själv som blir lidande av att jämföra dig själv så där. Med ett riktigt upplägg får du kontroll på tillvaron, du ser att du kan ta det lugnt - ingen stress - vissa veckor och så trycker du på i andra veckor.

Men för att åstakomma detta måste du vara motiverad och engagerad. Har du inte råd med en coach så fine, men ta åtminstone till dig uppgiften du har framför dig med nyfikenhet, engagemang och öppet sinne. Informationen finns lite varstans på nätet, en riktigt bra start är presenterad i tråden redan, SCF elitplan. http://iof1.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_39099/cf_74/Elitplan20110114.PDF ifall att du inte har råd med en coach som i princip ger dig samma info, men följer upp din plan och ger dig råd utifrån DIG och inte en standardmall.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp