..

..
Jag trodde träningsdagbokens främsta syfte att man ska ha svart på vitt vad man gjort och sen kunna använda detta och titta på vilket resultatet blev och kunna dra slutsatser kring vad som fungerat bra och vad som fungerat mindre bra och vad man behöver justera i sin träning. Och då menar jag inte på kort sikt utan på säsongbasis.

När du om ett år sitter och ska lägga upp planeringen inför säsongen 2016 misstänker jag att det underlättar att ha koll på vad du gjorde under gångna säsongen. Och påstå inte att du kommer att minnas det utan att skriva ner det för det gör du inte, i alla fall inte med någon högre precision, såvida du inte är någon "minnesmutant". Och säg att du utvecklas fint under 2015, men att 2016 års säsong blir en besvikelse. Hur ska du då kunna analysera situationen om du inte vet vad som hänt och vad det var för skillnad i upplägg de två åren?

..
GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag trodde träningsdagbokens främsta syfte att
> man ska ha svart på vitt vad man gjort och sen
> kunna använda detta och titta på vilket
> resultatet blev och kunna dra slutsatser kring vad
> som fungerat bra och vad som fungerat mindre bra
> och vad man behöver justera i sin träning. Och
> då menar jag inte på kort sikt utan på
> säsongbasis.
>
> När du om ett år sitter och ska lägga upp
> planeringen inför säsongen 2016 misstänker jag
> att det underlättar att ha koll på vad du gjorde
> under gångna säsongen. Och påstå inte att du
> kommer att minnas det utan att skriva ner det för
> det gör du inte, i alla fall inte med någon
> högre precision, såvida du inte är någon
> "minnesmutant". Och säg att du utvecklas fint
> under 2015, men att 2016 års säsong blir en
> besvikelse. Hur ska du då kunna analysera
> situationen om du inte vet vad som hänt och vad
> det var för skillnad i upplägg de två åren?

+1!

..
Maillard skrev:
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag trodde träningsdagbokens främsta syfte
> att
> > man ska ha svart på vitt vad man gjort och sen
> > kunna använda detta och titta på vilket
> > resultatet blev och kunna dra slutsatser kring
> vad
> > som fungerat bra och vad som fungerat mindre
> bra
> > och vad man behöver justera i sin träning.
> Och
> > då menar jag inte på kort sikt utan på
> > säsongbasis.
> >
> > När du om ett år sitter och ska lägga upp
> > planeringen inför säsongen 2016 misstänker
> jag
> > att det underlättar att ha koll på vad du
> gjorde
> > under gångna säsongen. Och påstå inte att
> du
> > kommer att minnas det utan att skriva ner det
> för
> > det gör du inte, i alla fall inte med någon
> > högre precision, såvida du inte är någon
> > "minnesmutant". Och säg att du utvecklas fint
> > under 2015, men att 2016 års säsong blir en
> > besvikelse. Hur ska du då kunna analysera
> > situationen om du inte vet vad som hänt och
> vad
> > det var för skillnad i upplägg de två åren?
>
> +1!

+2

..
Börja för dagbok innehållandes en länk till datan på ditt garmin konto och kanske en tanke om hur du känner dig, svårare än så är det inte!

Det hjälper mycket när du ska planera för nästa säsong.

Sen tycker jag inte att du ska planera på att bli bra på något speciellt, sånt brukar komma automatiskt när man tävlat ett tag, man märker vart man tappar och kommer igen.

Upp med lite engagemang för tusan, finns ingen elitsatsande som skulle ens skriva ordet lat i samma mening som träning....

..
jepp, jag ska köra på de, låter som en vettig idé när ni säger det. Kan ju vara bra o veta i framtiden också när man är bättre o kan se tillbaka som minnen likväl som nytta om jag tränat fel o inte hmna i samma fälla igen(även om den chansen med dagens träning inte är särskilt stor)

Några här som har några åsikter om Continental attack/force tub?

ska nog beställa imrn, punka på båda hjulen, så måste köpa hursom. nu äre liksom 1 av mina 4 hjul som går att använda som dem står.

Så nu kommer man ha 2 icke defekta tubhjul för första ggn någonsin .. körde ju med pyspunka på framhjulet ovetandes innan det blev riktig punka... tyckte det var konstigt att det alltid var tomt på luft så fort o gick så oerhört trögt i slutet på träningarna.. visste bara att latex i tuben skulle läcka, så trodde det var normalt xD.... så aldrig gett en riktig chans med dubbel tub. Får se hur det går:D... Är fan riktigt taggad=)!
Nu blev det lite långt om allt o ingenting, men bra o nämna:D...

Kan passa på att fråga, går det att fixa ett hjul med liiite sne fälg i grunden?, alla ekrar är nästan fullt uppskruvade, så det är från grunden. Eller är det bara o kasta?

..
cykelgeek95 (fd JohanGren) skrev:

> Kan passa på att fråga, går det att fixa ett
> hjul med liiite sne fälg i grunden?, alla ekrar
> är nästan fullt uppskruvade, så det är från
> grunden. Eller är det bara o kasta?

Vad är en sned fälg?

Troligen är det bara att kasta fälgen :-) Spara dock nav och ekrar.

/G

..
> jepp, jag ska köra på de, låter som en vettig
> idé när ni säger det. Kan ju vara bra o veta i
> framtiden också när man är bättre o kan se
> tillbaka som minnen likväl som nytta om jag
> tränat fel o inte hmna i samma fälla igen(även
> om den chansen med dagens träning inte är
> särskilt stor)

Utveckla gärna varför du inte skulle kunna träna fel med dagens träning?

..
gurra g : ja jag menar att den är liiite sne, men tack, det låter ju synd, får avvakta lite dåå=)

ante_hedis : ja vad ska jag säga, kanske tränar jag fel, men tillbaka på samma spår som förut, svårt o tro att jag skulle träna fel med min utveckling, men you never know... du kanske har rätt i framttiden.. även om chansne inte är stor, så finns den kanske!:D

..
> gurra g : ja jag menar att den är liiite sne, men
> tack, det låter ju synd, får avvakta lite
> dåå=)
>
>
> ante_hedis : ja vad ska jag säga, kanske tränar
> jag fel, men tillbaka på samma spår som förut,
> svårt o tro att jag skulle träna fel med min
> utveckling, men you never know... du kanske har
> rätt i framttiden.. även om chansne inte är
> stor, så finns den kanske!:D

Är lite det som jag menar, i början ökar alla riktigt bra, speciellt om man kommer ifrån nästan ingenting. Det är sen när kroppen blir van med träning som vilan och variationen börjar att spela roll. Det är också därför du ska tänka långsiktigt, och inte tro att du ska vara i toppen av elit till 2015, glöm inte att många där har tränat cykling sedan du föddes! ;)

..
landen skrev:
> Och glöm inte att det ibland går snabbare i
> senior än elit.

Det brukar väl sägas att medelhastigheten inte skiljer så mycket (men elitklassen kör ibland längre), men när det går fort så går det fortare i elit.

..
> jepp, jag ska köra på de, låter som en vettig
> idé när ni säger det. Kan ju vara bra o veta i
> framtiden också när man är bättre o kan se
> tillbaka som minnen likväl som nytta om jag
> tränat fel o inte hmna i samma fälla igen(även
> om den chansen med dagens träning inte är
> särskilt stor)
>
>
> Några här som har några åsikter om Continental
> attack/force tub?
>
> ska nog beställa imrn, punka på båda hjulen,
> så måste köpa hursom. nu äre liksom 1 av mina
> 4 hjul som går att använda som dem står.
>
> Så nu kommer man ha 2 icke defekta tubhjul för
> första ggn någonsin .. körde ju med pyspunka
> på framhjulet ovetandes innan det blev riktig
> punka... tyckte det var konstigt att det alltid
> var tomt på luft så fort o gick så oerhört
> trögt i slutet på träningarna.. visste bara att
> latex i tuben skulle läcka, så trodde det var
> normalt xD.... så aldrig gett en riktig chans med
> dubbel tub. Får se hur det går:D... Är fan
> riktigt taggad=)!
> Nu blev det lite långt om allt o ingenting, men
> bra o nämna:D...
>

Attack/force är inga träningsdäck, håller inte så många mil. Skulle välja något annat lite mer svår punkterat däck nu till hösten. Är själv "solskencyklist" så vet inte vad som funkar bäst på hösten med massor av grus på vägarna. FMB Paris Roubaix ska ju vara rätt bra med tanke på att alla proffs kör vårklassikerna på dem. Men de kostar rätt mycket.. Mainstream tillverkarna har säkert något liknande till bättre pris. Continental GatorSkin kanske?

..
Jag har pendlat på conti sprinter gatorskin och är rätt besviken på dem. Lossade stora bitar så corden syntes efter ca 200 mil på iofs delvis ganska elakt underlag. Kanske hade jag för höga förväntningar, men samma typ av pendling har olika Tufo och Conti vanliga Sprinter och tom Conti Giro hållit bättre.

..
Tack, fixar dock attack/force ändå, nästan halva priset fan, så svårt o stå emot... kommer bli PERFEKT till nästa säsong på tävlingar... Har då samma setup som nu med träningshjul fram o zipp bak o ska köra på billigt tubdäck som håller lite bättre o som inte är nerlättat så mycket... Nu har jag några alternativ på BILLIGA tubdäck som ska tränas på, vilket skulle ni välja utifrån priset?

1. Vittoria rally (300kr)
2. Continental Giro(300kr)
3. Continental Sprinter(400kr,inte jättebilligt, men inte dyrt)
4. Schwalbe lugano(320)

..
Ante_hedis : Jo, Du har jävligt rätt, bra inlägg gör du!=) , sen är fortfarande det första målet att hänga med klungan o sedan sätta högre o högre mål under säsongen eller med tiden helt enkelt, .. Jag hoppas min träning för rycken ger resultat sen.. så man inte blir mattad efter alla hastighetsförändringar hehe :D

..
jag tänkte att dom billiga tubdäcken som väger ganska mycket har mer nötningsyta än dom dyrare lätta !=)
Sedan har jag just nu inget helt kanttråd bakhjul:/...

Senast ändrad:
..
Frågar du någon i klubben är jag säker på att du kan få ett bakhjul (alternativt köpa för en modest summa). De flesta cyklister har drivor med träningshjul som bara skräpar. Jag ska inventera mitt källarförråd i veckan och se om jag hittar något lämpligt åt dig.

..
> Ante_hedis : Jo, Du har jävligt rätt, bra
> inlägg gör du!=) , sen är fortfarande det
> första målet att hänga med klungan o sedan
> sätta högre o högre mål under säsongen eller
> med tiden helt enkelt, .. Jag hoppas min träning
> för rycken ger resultat sen.. så man inte blir
> mattad efter alla hastighetsförändringar hehe :D

Absolut, försök få några tävlingar i kroppen så du vet lite vad du saknar. Sen kan man börja att träna mer specifikt :)
Säg till om du undrar över något :)

..
Oscar: Schysst, kolla om du har ngt lämpligt och säg pris, så ser vi =))

Ante : Tack, det ska jag ha i åtanke!=) .. Ska förövrigt följa din blogg:)

Senast ändrad:
..
Kör nog förresten på billiga tubdäck istället för kanttråd.. wiggle har rea på tufo s33 pro.. 239kr/st och riktigt bra recensioner, ska tydligen hålla hur länge som helst och dessutom rulla betydligt bättre än övriga i prisklassen... tar 2 såna.. ska ändå bara köra tub på ett hjul.. så lär räcka ett tag...
men till frågan, 21 mm eller 24mm? , vad är det bättre alternativet hmm?
kanske bäst med 24mm?, belastning på större yta=håller längre hmm...

Senast ändrad:
..
Har du tänkt på att dina ev tilltänkta kommande ledare/coach'er/motsv läser vad du skriver/frågar om?
Naturligtvis gör de det om de hänger på Happy - vilket de flesta gör till-o-från.

..
Hey Johan!
Kom på nu att jag fick en förfrågan ifrån en kille som håller på och coachar, han undrade ifall jag ville anlita han som coach men eftersom att jag redan har en pellejöns (Simon Galle) till coach så sket jag i det. Men har för mig att det var typ radicalfitness. Kan kolla upp det om det skulle vara av intresse, fast man kanske vill ha en som kan cykel...

..

Undrar som GurraG vad du menar med sne fälg? Är det så att hjulet vobblar lite eller är hela hjulet snett? I vilket fall som helst skadar det inte att försöka rikta hjulet! Googla antingen rikta hjul, truing a wheel eller liknande. Kolla på någon video eller två, det mesta brukar gå att få rakt igen.

Smygläser din tråd ibland, du verkar ha en bra attityd åt det hela. Ska bli kul att se om du lyckas nå dina mål. Lycka till!

..
ja asså alla ekrar är nästan fullt uppskruvade nu, den är ju lite sne åt sidan, men inte så mycket... lämnar in hjulet senare i vinter, nu när jag ändå beställt billiga tuber o köra på=)

Tack, verkligen kul o höra positiva kommetarer hehe =))

Förövrigt rätt kul med lite löpning istället för cykling nu ngn vecka tills tuberna är här och pålimmade. Lite variation som ni nämnde, även om det bara är en kortare tid

Senast ändrad:
..
Löpning funkar bra så länge du varvar med lite cykling :)
Jag körde nästan bara löpning förra hösten och i vintras, gjorde milen på 41min.
Första 5-6passen på cykel kändes tunga men sen fattade kroppen att vi skulle cykla och då började det gå fort, riktigt fort :)

..
Väldigt intressant!=) , jag tycker det gick jävligt tungt o gå från cykling till löpning iaf. Känns som att dem stora lårmusklerna man får av cykling bara är till en nackdel hehe:D , men man vänjer väl sig som du säger fast omvänt då!.. tänker ändå köra cykelträning igen om ngn vecka o sedan köra löpning över jul också!=)... får se helt enkelt!=)

..
Det går att springa snabbt med stora ben, de jag känner i elit som även springer ibland gör milen på runt 36-38 allihop, själv ligger jag på låga 38 utan speciell löpträning (ett pass i veckan enligt Strava). Såg att Calle Friberg (elit MTB) gjorde milen på låga 36 i veckan.

..
Hahahah hmm nu blir jag fundersam ... Min maxhastighet i löpningen har fallit pladask märkte jag.. jag som var så snabb förr, men man får väl hoppas det enbart är en vanesak.
Gjorde rätt ont i "inre breda lårmuskeln" , men det är kanske som att åka skridskor första gången på länge...
Jag har fått rätt stora lårmuskler av cyklingen, men år ändå ont i samma muskel på både benen( så kan ju inte vara någon tillfällighet att jag belastar fel på ena benet eller liknande.
Rätt ömm i insida låt fortfarande.. blir säkert träningsverk, vilket är ganska konstigt, nästan samma rörelse när man cyklar och springer...=)

..
> nästan samma rörelse när man cyklar och
> springer...=)

Fast det är i stort sett ingen excentrisk belastning alls när man cyklar.

..
landen skrev:
> Det går att springa snabbt med stora ben, de jag
> känner i elit som även springer ibland gör
> milen på runt 36-38 allihop, själv ligger jag
> på låga 38 utan speciell löpträning (ett pass
> i veckan enligt Strava). Såg att Calle Friberg
> (elit MTB) gjorde milen på låga 36 i veckan.

Fast det är i ärlighetens namn inte så imponerande med tanke på deras kondition. Då är de inte mycket bättre än mig i löpning (CF ca 5% snabbare) när de säkert har en cykelkapacitet (i W/kg) som är minst 25% bättre än mig.

Man blir bra på det man tränar på. :-)

..
DT skrev:
> landen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det går att springa snabbt med stora ben, de
> jag
> > känner i elit som även springer ibland gör
> > milen på runt 36-38 allihop, själv ligger jag
> > på låga 38 utan speciell löpträning (ett
> pass
> > i veckan enligt Strava). Såg att Calle Friberg
> > (elit MTB) gjorde milen på låga 36 i veckan.
>
> Fast det är i ärlighetens namn inte så
> imponerande med tanke på deras kondition. Då är
> de inte mycket bättre än mig i löpning (CF ca
> 5% snabbare) när de säkert har en cykelkapacitet
> (i W/kg) som är minst 25% bättre än mig.
>
> Man blir bra på det man tränar på. :-)

Nej inte imponerande, men ändå rätt ok fart! Mest en poäng att det "går att springa" med cykelben med. Sen tycker jag man ska undvika löpning i större mängder pga av skaderiskerna, men väldigt smidigt komplement, speciellt nu när det börjar bli mörkt.

Tillbaka
Topp