..

..
schäfer skrev:
-------------------------------------------------------
> Johan!
>
> Välkommen till Södertälje ck, Ta kontakt med
> Tobias Stridsberg elitansvarig,
> men dom svarta s-works cyklarna är surt
> förvärvade men vi har massa andra bra dealer,
> ett tips i all välmening att hänga här på
> happy för tips och råd kommer
> inte ta dig till himlen, utan ring Tobias och gör
> upp en plan för vinterträningen.
>
> //Per

+1

..
Tack för stödet där uagamlingen:D

och för det andra, klart man itne kan gå nertill normen och utvecklas långsamt som många andra bara för att vara ödmjuk och inte få andra att bli avundsjuka:D:D , klart många måste vara avundsjuka att just jag kan utvecklas så snabbt, men jag kan säga att det inte är gratis, jag har tränat oerhört mycket. Kan inte rå för att min kropp tål mycket belastning, lätt för att bygga styrka,lätt för att bygga kondition, samt har det psykiska på plats och kan pressa mig hårt... jag får bara tacka mina föräldrar för det och att jag tyvärr blev värdelös på vissa saker i skolan istället, man kan inte få allt, gäller bara att hitta sina egna styrkor. Jag kan säga att jag är avundsjuk på dem som är bra på att räkna i matte,fysik,kemi, men ägnar hellre tid på mina EGNA styrkor än att vara dryg och sur mot/på dem för att jag inte har förutsättningarna för att bli bra på det och egentligen och dessvärre inte kommer bli någon jättevälbetald ingenjör,kemist eller liknande till följd :D:D

Jag offrar t.ex. att vara ute o röja på helgerna,dricker inte läsk(förutom cola zero/light ibland) eller alkohol, nästan aldrig godis och äter oerhört mycket och bra, slarvar aldrig med kosten numera.

kan knappt tro att jag just skrev detta,men tyckte det blev lite mycket hat, ahh back to business nu.... xD

Schäfer : skickade PM=)

Senast ändrad:
..
Miss Lycka skrev:
> Det är få bra tävlingscyklister som började
> med att köpa tester, effektmätare,
> värstingprylar.
> De börjar med att träna, fatta vad det handlar
> om, vinna några tävlingar.

Kanske för att Wattmätare är en relativt ny produkt, och som sjunkit i pris senaste åren. Men varför tycker du man ska man vinna tävlingar innan man köper Wattmätare och köper tester?

..
Supertramp skrev:
> Miss Lycka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är få bra tävlingscyklister som började
> > med att köpa tester, effektmätare,
> > värstingprylar.
> > De börjar med att träna, fatta vad det
> handlar
> > om, vinna några tävlingar.
>
> Kanske för att Wattmätare är en relativt ny
> produkt, och som sjunkit i pris senaste åren. Men
> varför tycker du man ska man vinna tävlingar
> innan man köper Wattmätare och köper tester?

+1

..
Om din klubb inte tillåter sätta sponsorer på "deras" tröja (som du bergis behöver köpa ut) så ring runt och hitta en ny förening. Det går garanterat att fixa.

Men tyvärr tror jag inte ens du når europaelit ren.

..
underscore : Det där får jag lösa sen, men om inte elitlagen som södertälje nu har några förmåner/sponsorer, så måste man ju få ha på tröjan...

vad menar du med det?, ingen som kommer långt ren(=utan sponsorer)?

..
Ren= dopingfri. Klart man kan nå europaelit ren!

Jag vet iaf ett antal elitlag där det endast tillåts "klubbreklam". Brukar vara rätt självklart, en lagtröja skulle ju kunna se rätt annorlunda ut i ett och samma lag om alla tilläts ha egna sponsorer på sin tröja...
Nästan alla elitlag har nån sorts deal med cyklar mm, men det är ju oftast så att klubben/sponsorer kräver nån sorts motprestation.

..
cykelgeek95 (fd JohanGren) skrev:
> underscore : Det där får jag lösa sen, men om
> inte elitlagen som södertälje nu har några
> förmåner/sponsorer, så måste man ju få ha på
> tröjan...
>
> vad menar du med det?, ingen som kommer långt
> ren(=utan sponsorer)?

Härligt att se att du fortfarande är oförstörd Johan, att du inte förstår påståendet visar det. Nä, han menar inte sponsorer, han menar doping. Och det är så klart bara skitsnack, självklart kan du bli en fantastisk elitcyklist utan doping, bara att fortsätta träna hårt!

Edit: tvåa på bollen...

Senast ändrad:
..
Jag tycker det är jättekul med din utveckling och din satsning. Hoppas du inte tröttnar sen när kurvan flackar ut.. för det kommer den att göra. Kör hårt!

..
Oj, joo när ni säger det så, blev bara så när resten av texten handlade om sponsring xD...

bara en fråga, skulle aldrig använda doping, men är det många som använder doping i utvecklingsfasen när man inte testas och ligger lågt och sedan slutar typ 3-4 månader innan man ska börja tävla för att gå obemärkt förbi när man ligger på lägre nivå?.. Nu äre klart ni kanske inte har koll på de, för ingen kanske vet om det annat än dem själva:D...

..kul o höra att folk är nyfikna/intresserade över hur det kommer gå, men vill inte ha för höga förväntningar på mig heller :DD , men jag tror samtidigt stenhårt på att jag kommer ha lyckats riktigt bra med lite tid och till jag fyller 23 år, trotsallt 3 år och 10 månader dit, ganska precis!:D. Väldigt många 3,5-månadersperioder under dessa år, om man ska se allting från en positiv sida!=) svaret blir då lite mer än 13 lika långa perioder som den hittills på ett ungefär(nu kom jag på att jag cyklat 3 månader och 3 veckor, men inte alltför stor skillnad)Nu kommer inte utvecklingen gå så bra som nu under alla dessa 3,5månaders-perioder, men om man ser dem siffrorna får man vara lugn positiv o tro att det ska gå och såklart lite på sina förmågor och börja ta ut svängarna lite mera :D

..
Vad är det som säger att du inte testas när du är i en utvecklingsfas? Alla som är medlemmar i en cykelklubb har ju trots allt en viss risk/chans att testas. Skulle det dessutom vara så att det kommer en gröngöling i elit och gör resultat direkt så kanske nån ser till att det blir ett test...

Det finns nåt som heter "out of competion-test", det är test som utförs utanför tävling, det kan vara höst, vinter eller under tävlingsässong fast mellan tävlingarna. Det är på såna tester det torskar en och annan "motionär" på gymmet som vill se stor och stark ut på playan. ;) Att hålla sig undan testpatrullen, eller försöka smita från dom ger oftast straff som om du är dopad. Du är mao skyldig att pissa i muggen när dom kräver det, men det lär du dig när du ska skaffa licens, då måste du gå igenom en liten intressant antidopingutbildning.

Hur långt bakåt eländet går att spåra är skit samma för dig, du ska ju ändå inte ge dig in i det träsket! :) Hm, det kan upptäckas flera år bakåt, om provet sparas. :)

För ditt eget bästa, sluta med att fråga om doping och hur länge det kan spåras- det ger liksom lite dålig smak. I mitt tycke har du kanske redan gått för långt med just den frågan...

Och ja, det är för få test i Sverige... inte för att jag tror det skulle uppdagas något, men för att utesluta och ge svar på tal ;)

..
nä, blev bara nyfiken när ni nämnde det o nej oärlighet o osportslighet är ingenting för riktiga män och kvinnor för den delen... så får be om ursäkt för de då, blev för nyfiken, övervägde lite om amn kunde fråga en sån fråga av ren nyfikenhet bara..
men kan med stolthet säga att som vinnarmänniska är ärlig framgång det ända som gäller, så tråkigt för såna som lance armstrong som alla tyckte varit så omänskligt bra och sen försvinner allting bara sådär.. ingen gillar fuskare...

..
> underscore : Det där får jag lösa sen, men om
> inte elitlagen som södertälje nu har några
> förmåner/sponsorer, så måste man ju få ha på
> tröjan...

En tävlingströja behöver bli godkänd av SCF så att trycka egna sponsorer på en tröja blir nog svårt...

http://iof1.idrottonline.se/SvenskaCykelforbundet/Forforeningar/GodkandaForeningstrojor/

..
Då är sammanfattningen jag dragit: Att vinna tävlingar eller att klubben har sponsorer som bidrar, men då vill klubb och sponsorer ha bra resultat tillbaka, så då är vi tillbaka till resultaten. Annars är det "bara" att skapa framgångsrik blogg med många besökare som gäller(vilket nog är väldigt svårt), såvida man inte heter Henrik Öijer eller Tom Pietilä... :P

..
Jag tror också att du kan tjäna på att delta och tävla i andra discipliner än just lvg, för att öka din profilering och exponering för att bredda intresset för tilltänkta sponsorer. Här hemma i Sverige är det nästan en förutsättning. Satsa på sikt att kunna prestera i såväl långloppscuppen (mtb) och i cyclocrosscupen. Detta ger sannolikt ytterligare en morot när din fysiska utveckling börjar avstanna.

På mycket hög nivå förekommer även detta, exempelvis CX cyklisten Sven Nys brukar delta i en mängd mtb lopp.

Hur som, jag har följt din framfart här på happy, och vill önska dig all lycka till som det bara går! Kämpa hårt och ha tålamod!

..
grump: vad syftade du på då? annat än blogg,på pallen varje lopp nästan?=)

Rat_bike : Jag får kolla på andra inriktningar om det kommer någon period sen, känns som att jag ska rikta in mig på en först o främst på linje istället för halvhjärtat på alla=), nästa inriktning för mig så jag kan bredda mig är ju tempo som jag ser det=)

tackaar så jävla mycket=)!

Jag har förövrigt glömmt att lägga till att jag kommer ju kunna träna ute ganska länge med racern, jag pluggar på distans, så kommer planera in så man kan åka ut kl 12 å dagarna när det är som varmast och ljusast, där har jag en fördel mot de som måste jobba om dagarna o komma hem i mörkret på kvällen:D , kände att det kunde vara en intressant punkt att nämna, min säsong är långt ifrån över ännu och fortfarande finns det mycket tid kvar för utveckling på cykeln i år :D

Senast ändrad:
..
Jag syftar på bl.a blogg, företagsevents, hjulväskor, servicebil, vimpel/partytält vid uppvämning.. ja listan kan göras lång. Så var inte så fixerad med reklam på klubbdräkten (är också ganska fult med en massa loggor på den...). Öijer är ju ganska aktiv för sina samarbetspartner. Ett lysande exempel på att det går, även utan topplaceringar.

..
Jomen, det låter ganska intressant, jag ska tänka på detta sen när man ""förhoppningsvis"" blir något.
Jahaa jag trodde Öijer var en hyfsad åkare i elitklassen, men det kanske är som du säger att han inte är så bra, utan kanske bara marknadsfört sig oerhört bra.

..
När jag kollade pro cycling stats, så fanns det inte mycket iaf.. bara ett SM 2013 och det blev dnf, men han har ju en bra blogg och de är det allra viktigaste och att han verkar ha kul :P

..
Om vi svänger på det: Öijer är väldigt duktig med tanke på att han är gift, har hus, tre barn, heltidsjobb och ändå inte bara prioriterar sig själv. Så i mina ögon är han grym!

..
Det där gav mig en helt annan bild av det hela, måste ju vara oerhört svårt o hinna med, då kan man förstå att han inte hinner... när ungarna blir äldre blir det ju en jävla massa skjutsning hit o dit osv.... vet bara hur mkt tid det tar för min farbror som trotsallt bara är elitmotionär 45-46 år som cyklar vättern på sub 8. Gift och bara ett barn, familj tar nog mycket tid och är man gift kan man ju inte bara prioritera sig själv, familjen går alltid först.

..
> vem är källis?( vad heter han på riktigt)?

Fantomen!

..
grump skrev:
> Min poäng var inte att värdera Öijer utan
> snarare visa hur PR kan gå till. Det viktiga är
> vad sponsorn får tillbaka i form av engagemang

Detta kan inte nog belysas tillräckligt. Om Johans mål är att bli en elitsatsande cyklist är marknadsföringen nästan lika viktig som placeringarna i tävlingarna. Sponsring kan ge dig ökade fördelar i tävlandet, dels ur ett materialperspektiv, men även ur ett fysiologiskt perspektiv så du kanske kan få spons på fysiktest, träningsupplägg osv. Som ett litet tips, Aktivitus skall öppna i Stockholm snart, och du är ett utmärkt ämne för PR för dem. Du är ung, har en hög utvecklingskurva och är aktiv på tävlingar i närområdet. Det ger Aktivitus en bra exponeringsyta.

En annan viktig del som du bör sätta igång med snart är en seriös blogg, där du har en stark inriktning på ditt tränande och tävlande. Skippa "livsstilsinlägg", det ger enligt mig ofta oseriöst intryck, om dessa inte har en tydlig koppling till träning och tävling. Ta hjälp av någon som är duktig om du inte fixar det själv. Precis som grump skriver ovan så handlar allt om vad sponsorn får tillbaka genom att stötta dig. Ditt uppdrag blir att visa att sponsorernas produkter är överlägsna andra.

..
jävligt bra tips, får verkligen ta o kolla på det där o komma igång med skapandet av blogg i slutet på veckan=)!, bättre o starta tidigt=)

sen har vad kan ett snitt av elitåkare i sverige hålla för watt i låta säga 10 mil om man då räknar watt per kilo. på resultatbedömningslistan eller va man ska kalla den, så finns det enbart 1,5 och 20 min=), så svårt o få en uppfatttning o likväl svårt o hitta på nätet..=)

..
> sen har vad kan ett snitt av elitåkare i sverige
> hålla för watt i låta säga 10 mil om man då
> räknar watt per kilo

Det känns rätt så teoretiskt eftersom man sällan i varken träning eller tävling ligger och hårdkör i tio mil i hysat jämnt tempo. Skulle vara en tidig utbrytning med liten grupp cyklister i så fall. Men jag skulle gissa att på att en typisk svensk cyklist på 70kg som tävlar elitklass har en FTP (ca 60min) på ca 350 Watt = 5 Watt/kg. Och över tio mil (ca 2,5 timmar) ca 320 Watt = 4,6 Watt/kg

Senast ändrad:
..
Men för hundrade gången TS, släpp nu det där om vilken snitthastighet eller snitteffekt du ska kunna hålla i 10 eller 15 mil för att platsa i elit. Du vinner inte på snitt.

Jag vet en kille som snittade 38,9 km/h och 243W under 6,5h i helgen. Det skulle en del här på forumet kunna göra. Men den här killen vann VMs linjelopp på det. Det skulle ingen här på forumet kunna göra.

..
Johan, DT har helt rätt. Jag förstår om du tycker det är spännande att försöka jämföra dig via siffror men det ger inte din utveckling som cyklist ett dyft. Det bästa du kan göra är att testa din ftp och utgå från den siffran i din träning. Blir otroligt mycket lättare att få till en effektiv träning om du har koll på det värdet. Vet du hur man testar sin ftp?

..
302 i watt på 9 mil(väger 65kg) klarade jag igår, men vet inte om det var engångsföreteelse då det var först gången på länge som ja körde med wattmätare, så den biten upp borde ja klara till nästa säsong med hårt jobb om nu wattmätaren ens är korrekt, men ändå rätt bra o veta hur man ligger till o få en känsla hur bra dem duktiga cyklisterna är, något o kämpa emot.

dt : Förstår va du menar, har tänkt på de själv också, så har bara försökt boosta mina styrkor i 2,5 månader nu genom att spurta uppför backar väldigt mycket under varje pass nästan och har bestämt att jag tror jag blir bäst som en bra puncheur-klättrare med riktigt bra kraft uppför under lite kortare --> medellånga backar och inte dem som är mil långa. Detta för att man ska kunna dra explosiva ryck i någon backe i slutet på loppen. Tränar också oerhört mycket på spurter mer eller mindre uppför och vill stärka min spetskompetens och göra mig väldigt stark på det som jag redan anser är mina styrkor istället för att vara medel på allt och t.ex satsa på att bli mer åkstark när jag aldrig kommer kunna bli kung på de pågrund av min vikt och storlek. Känner inte att jag kommer vinna tävlingar eller nå någonstans på att inte ha spetskompetenser och vara medelbra på allting, jag vill vinna, inte komma under pallen och aldrig ha vad som krävs för dem främsta placeringarna. Detta är min teori över hur jag vill kunna cykla i framtiden, vill inte bara bli en uthållig ren klättrare, för det finns inga aslånga backar i Sverige där man kan utnyttja det fullt och blir det något utomlands, så får man anpassa efter det senare o är heller inte 55-60kg lätt som dem cyklisterna verkar vara. Detta är min plan, kom gärna med kommentarer, kände att det kunde vara bra o få lite tankar kring det, då jag inte nämnt det tidigare o kändes bra i detta diskussionsämne.

jag tror att jag vet hur man göt ftp-test, läste på nätet.. men skulle nog vara schysst med en bättre förklaring faktiskt så man inte lurar i sig själv att man är sämre lr bättre än man är genom att göra fel. (a)

kan passa på att komma med en annan fundering, finns u23-sm i Sverige eller är det bara u23-vm som finns.. hittar inget på nätet. Sen är vanlig linje-sm i kortbana och distans ett öppet mästerskap eller är det begränsat vilka som får delta?. Om det skulle vara så hade jag velat ställa upp i u23 och sedan seniorernas sm för att känna på hur det är tills kommande år.

..
> 302 i watt på 9 mil(väger 65kg) klarade jag
> igår,

Galet bra! Fenomenalt faktiskt... kul!

..
oj, nu vill jag inte lyfta mig själv för högt... Inte så mycket säkerhet i 1 gång, kanske inte ska uttala mig så mycket efter en runda, utan efter 4-5 gånger istället=). Sen kan ju min wattmätare vara okorrekt, min är ju på bakhjulets nav och nästan alla andra på vevpartiet/vevarmen.

..
Kul med högtflygande planer men se till att börja tävla först. Som DT var inne på, det är så mycket mer än bra fysik gör en vinnare och hur många tävlingar har du nu cyklat?

..
geologen skrev:
> Nä, snitt säger inte allt, men väger man 65 kg
> och håller 300 W i 2.5 timmar så är man fasen
> inte dålig.

Absolut, det är jäkligt imponerande, speciellt efter bara ett par månaders cykelträning. Att Johan har stor talang är ju helt uppenbart.

Ren åkstyrka är givetvis också en viktig parameter. Men vad jag ville få fram är att vad man snittar solo (i fart eller effekt) över 10 mil inte är samma sak som hur bra man blir på att vinna linjelopp över 10 mil. Så jag tycker inte han ska fokusera så mycket på just det som han verkar göra.

Hursomhelst, ska bli spännande att följa utvecklingen. Bara Johan tar alla råd från oss Happy-motionärer (som jag som väger samma men tycker det är jobbigt att snitta 300W i 5 minuter...) med en nypa salt. :-)

Tillbaka
Topp