..

..
cykelgeek95 (fd JohanGren) skrev:
-------------------------------------------------------
> oj, nu vill jag inte lyfta mig själv för
> högt... Inte så mycket säkerhet i 1 gång,
> kanske inte ska uttala mig så mycket efter en
> runda, utan efter 4-5 gånger istället=). Sen kan
> ju min wattmätare vara okorrekt, min är ju på
> bakhjulets nav och nästan alla andra på
> vevpartiet/vevarmen.

Fan Johan, nu börjar jag tro att du är på riktigt. Du har nämnt i andra trådar att du kan hålla 38 i snitt över 10 mil och det har varit lagom ointressant men när du börjar droppa siffror om 300W över 9 mil, ja, då börjar vi snacka. Jag jobbar inom kommunikation, vill du snacka marknadsföring, bloggande, budskap, profilering osv kan du skicka ett pm så styr vi upp en kaffe. Hjälper dig gärna!

..
Bloggar hit och blogga dit, sponsorer hit och dit. Glöm inte Landströms sågning

http://www.dt.se/sport/sagar-svensk-cykel

Finns nog mycke att tänka på där, ha rolig, träna hårt och vila ännu mer så löser det nog sig. Börjar du köra hem lite pallplatser och märker att du behöver in deg för att nå nästa nivå då kanske det är dags att kontakta sponsorer, innan dess lägg tiden på träning eller återhämtning.

..
Racerapporter brukar alltid vara intressanta på bloggar, men att blogga om varje träningspass är bara tröttsamt, både för dig och oss andra.

Du har uppenbarligen stor potential, kör hårt!

När du kört ett antal tävlingar kommer du antagligen komma på vad dina starka och svaga sidor är och hur du skall utnyttja dessa för att vinna. Som så många andra sagt man vinner inte på att bara vara starkast utan det behöver kombineras med viss smartness så att just DU kommer först över mällinjen. För det först över mållinjen som gäller inget annat.

//Ola

..
min är ju på
> bakhjulets nav och nästan alla andra på
> vevpartiet/vevarmen.

Ja, då är det ju ännu mer imponerande för transmissionen stjäl väl säkert 5-10 watt till, eller vad säger du geologen?

Alltså kanske närmare 310-315 Watt! Över 9 mil... jag är klart impad i alla fall!

....Nu skall jag sätta mig på trainern och försöka hålla ynka 220W i några timmar ;-)

Senast ändrad:
..
Jag utgår från att PowerTap har en fudge factor på 1-2 procent påslag i sin beräkning, för att kompensera för förluster i drivlinan. Annars har PT gjort bort sig rejält. Så man bör kunna räkna det som identiskt.

Jag behöver ca 290-295 W för att hålla 38 km/h på en normal bana med lite vind, så 300 W för nån som väger mindre låter lite konstigt, särskilt som jag är extremt oaero i räsersittställning.

..
310-315 watt oerhört orimligt till min vikt i dagsläget... men jag tog ut mig riktigt mycket när jag fick 302... men redan det känns väldigt högt.. jag får somsagt helt enkelt få mer säkerhet genom att köra samma sträcka igen sen några gånger o se, är hellre underskattad än överskattad så att säga!=)..

uagamlingen : det skulle vara jävligt schysst, jag hör av mig sen någon dag!=)

..
geologen skrev:
> Jag utgår från att PowerTap har en fudge factor
> på 1-2 procent påslag i sin beräkning, för att
> kompensera för förluster i drivlinan. Annars har
> PT gjort bort sig rejält. Så man bör kunna
> räkna det som identisk

Mnja, en poäng med pt vs crank based är ju är du kan använda det för aero-test, och alla dcrainmakers test visar en offset för pt, så jag tror nog rapporterat värde är det faktiskt uppmätta.

..
> 310-315 watt oerhört orimligt till min vikt i
> dagsläget... men jag tog ut mig riktigt mycket
> när jag fick 302... men redan det känns väldigt
> högt.. jag får somsagt helt enkelt få mer
> säkerhet genom att köra samma sträcka igen sen
> några gånger o se, är hellre underskattad än
> överskattad så att säga!=)..
>
> uagamlingen : det skulle vara jävligt schysst,
> jag hör av mig sen någon dag!=)

Känns det orimligt så finns det åtminstone två saker att kolla upp:
Det första (och jag ber om ursäkt för att det är rätt självklart) är att du verkligen tittar på snitteffekt och inte "Normalized Power"(NP) eller "Weighted Average Power" eller liknande.
Det andra är att 0-värden är inkluderade i snittet. Ställs in i cykeldatorn.

..
> kan passa på att komma med en annan fundering,
> finns u23-sm i Sverige eller är det bara u23-vm
> som finns.. hittar inget på nätet. Sen är
> vanlig linje-sm i kortbana och distans ett öppet
> mästerskap eller är det begränsat vilka som
> får delta?. Om det skulle vara så hade jag velat
> ställa upp i u23 och sedan seniorernas sm för
> att känna på hur det är tills kommande år.

Kan svara på din andra fundering eftersom du inte verkar ha fått svar på det. Till SM, både kortbane och linje, är det bara att anmäla sig sålänge man har en elitlicens, de är båda öppna tävlingar.

U23 finns inte som ett separat lopp men däremot brukar man markera de som är U23'or i resultatlistan och ha en U23-vinnare. Men man startar och kör alltså gemensamt.

Och för att jämföra sig är det som många sagt värdelöst att använda snittwatt eller fart, särskilt på så långa perioder som 9-10mil. Ett linjelopp avgörs sällan eller aldrig av aerob förmåga (FTP) utan snarast anaerob och neuromuskulär (några få sekunder till ca 5min), samt återhämtningen från upprepande sådana, fokusera där.

..
KJS skrev:
> Bloggar hit och blogga dit, sponsorer hit och dit.
> Glöm inte Landströms sågning
>
> http://www.dt.se/sport/sagar-svensk-cykel
>
> Finns nog mycke att tänka på där, ha rolig,
> träna hårt och vila ännu mer så löser det nog
> sig. Börjar du köra hem lite pallplatser och
> märker att du behöver in deg för att nå nästa
> nivå då kanske det är dags att kontakta
> sponsorer, innan dess lägg tiden på träning
> eller återhämtning.

Artikeln du refererar till ovan handlar ju om Landströms kritik kring folk som snarare prioriterar att blir uppmärksammade genom sociala medier än att prestera på tävling och träning. Johans (trådskaparen) syfte är att blir bra och nå elitnivå. I hans fall skulle en blogg/hemsida förstärka hans satsning genom sponsring och exponering, men jag håller definitivt med att det måste finnas en balans, där tyngden ligger på prestationen.

..
Rat_bike skrev:

> Artikeln du refererar till ovan handlar ju om
> Landströms kritik kring folk som snarare
> prioriterar att blir uppmärksammade genom sociala
> medier än att prestera på tävling och träning.
> Johans (trådskaparen) syfte är att blir bra och
> nå elitnivå. I hans fall skulle en blogg/hemsida
> förstärka hans satsning genom sponsring och
> exponering, men jag håller definitivt med att det
> måste finnas en balans, där tyngden ligger på
> prestationen.

+1

..
emilh skrev:
> Det andra är att 0-värden är inkluderade i
> snittet. Ställs in i cykeldatorn.

Ja det är ju en klassiker. Å andra sidan borde det inte inverka så mycket på en hård solorunda där man trycker på nästan hela tiden...

..
Rat_bike skrev:

>
> Artikeln du refererar till ovan handlar ju om
> Landströms kritik kring folk som snarare
> prioriterar att blir uppmärksammade genom sociala
> medier än att prestera på tävling och träning.
> Johans (trådskaparen) syfte är att blir bra och
> nå elitnivå. I hans fall skulle en blogg/hemsida
> förstärka hans satsning genom sponsring och
> exponering, men jag håller definitivt med att det
> måste finnas en balans, där tyngden ligger på
> prestationen.

Visst är det så, men att redan innan man ställt upp i en tävling börja jaga sponsorer och fundera på bloggar osv tror jag är att lägga fokuset fel redan nu. Det är nog tidskrävande att mäkta med en elitsatsning samtidigt som i TS fall studier.

Jag tror man klarar sig rätt långt i början utan att behöva söka stöd via individuella sponsorer. Man ska även komma ihåg att det blir en extra press som kan bli ett störningmoment ifall tex inte resultat eller dyligt trillar in som det ska eller en längre tids sjukdom sätter stopp för träningen.

TS verkar ju ändå ha alla verktyg som är lämpliga idag, så matrialbrist verkar ej råda varpå satsningen åtminstående måste klaras av ett år utan externt stöd.

Klubb/klubbkamrater kan säkerligen hjälpa till med kostnader i samband med tävling.

Om jag skulle planera på att sponsra någon skulle jag hellre se att man främst visat ett eget personligt driv att tagit det så långt som möjligt innan och sedan söker stöd för att ta nästa steg.

..
> 310-315 watt oerhört orimligt till min vikt i
> dagsläget... men jag tog ut mig riktigt mycket
> när jag fick 302... men redan det känns väldigt
> högt.. jag får somsagt helt enkelt få mer
> säkerhet genom att köra samma sträcka igen sen
> några gånger o se, är hellre underskattad än
> överskattad så att säga!=)..
>
> uagamlingen : det skulle vara jävligt schysst,
> jag hör av mig sen någon dag!=)

Riktigt bra om det stämmer - det är ju tom så en tungviktare +25kg som jag tycker det är jobbigt. Enligt Coggans powerzoner så ligger du därmed riktigt högt.

Sedan kan man vända på det. Det hade kanske varit mer stimulerande att veta att det finns mer att hämta genom strukturerad träning, kost och vila. För tillslut kommer det ju en gräns för hur mycket en människa kan trycka ur sig wattmässigt. Motivationsmässigt kanske det är svårt att peaka prestationsmässigt vid 20års ålder. Men å andra sidan är det inte allt som krävs för att vinna lopp som så många andra skrivit.

Vi andra gubbar får vara glada för att kunna bromsa det fysiska förfallet :)

..
Undrar hur länge man skulle kunna hålla rullen på TS. Jag skulle inte orka hela 2,5h-rundan ens om det var pannkaksplatt och jag hade god aptit på styrlinda. :-)

..
DT skrev:
> Undrar hur länge man skulle kunna hålla rullen
> på TS. Jag skulle inte orka hela 2,5h-rundan ens
> om det var pannkaksplatt och jag hade god aptit
> på styrlinda. :-)

Jag kollar då och då när jag kör partempo, och generellt brukar effekten på rulle vara ca 65-70 procent av effekten längst fram. Så ca 200-220 W på rulle, om det inte är kantvind eller backigt.

..
geologen skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Undrar hur länge man skulle kunna hålla
> rullen
> > på TS. Jag skulle inte orka hela 2,5h-rundan
> ens
> > om det var pannkaksplatt och jag hade god aptit
> > på styrlinda. :-)
>
> Jag kollar då och då när jag kör partempo, och
> generellt brukar effekten på rulle vara ca 65-70
> procent av effekten längst fram. Så ca 200-220 W
> på rulle, om det inte är kantvind eller backigt.

Är det verkligen så stor skillnad att man sparar 30-35%? Jag tänkte mig mer 20-25%, dvs 230-240W.

Det måste väl ha gjorts tyska tester på detta...

..
DT skrev:
> Undrar hur länge man skulle kunna hålla rullen
> på TS. Jag skulle inte orka hela 2,5h-rundan ens
> om det var pannkaksplatt och jag hade god aptit
> på styrlinda. :-)

När jag gjorde ett ftp-test för ett par veckor sen lyckades jag snitta 302W över 20 min och då var jag på gränsen till snurrig av trötthet...och TS styr upp samma grej i ett par timmar...Jesus!

..
DT skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > DT skrev:
> >
>
> > -----
> > > Undrar hur länge man skulle kunna hålla
> > rullen
> > > på TS. Jag skulle inte orka hela 2,5h-rundan
> > ens
> > > om det var pannkaksplatt och jag hade god
> aptit
> > > på styrlinda. :-)
> >
> > Jag kollar då och då när jag kör partempo,
> och
> > generellt brukar effekten på rulle vara ca
> 65-70
> > procent av effekten längst fram. Så ca 200-220
> W
> > på rulle, om det inte är kantvind eller
> backigt.
>
> Är det verkligen så stor skillnad att man sparar
> 30-35%? Jag tänkte mig mer 20-25%, dvs 230-240W.
>
> Det måste väl ha gjorts tyska tester på
> detta...

Det var siffror för mig. Och naturligtvis beror det på hur stor man själv är likväl som på hur stor den man har framför sig är. En i klubben är 165 cm och ca 55 kg. Inte mycket vindskydd där bakom. Men omvänt får ju hon väldigt bra vindskydd bakom nästan alla andra!

..
uagamlingen skrev:
> DT skrev:
> -----
> > Undrar hur länge man skulle kunna hålla
> rullen
> > på TS. Jag skulle inte orka hela 2,5h-rundan
> ens
> > om det var pannkaksplatt och jag hade god aptit
> > på styrlinda. :-)
>
> När jag gjorde ett ftp-test för ett par veckor
> sen lyckades jag snitta 302W över 20 min och då
> var jag på gränsen till snurrig av
> trötthet...och TS styr upp samma grej i ett par
> timmar...Jesus!

Johan - posta en wattkurva i Visa-dina-watt-tråden vetja.

Du kanske har skrivit vad du väger redan (?). Jag väger 83kg och gjorde FTP-test på 349w@20min, men jag är lååångt ifrån att hänga med svensk elit när det börjar gå undan

..
geologen skrev:
> Det var siffror för mig. Och naturligtvis beror
> det på hur stor man själv är likväl som på
> hur stor den man har framför sig är. En i
> klubben är 165 cm och ca 55 kg. Inte mycket
> vindskydd där bakom. Men omvänt får ju hon
> väldigt bra vindskydd bakom nästan alla andra!

Jo självklart, jag menade under förutsättning att man är ungefär lika stor, tung och "aero". Och att det inte blåser nämnvärt. Och att man ligger tätt som en igel bakom. :-)

..
KJS skrev:
> Rat_bike skrev:
> -----
>
> >
> > Artikeln du refererar till ovan handlar ju om
> > Landströms kritik kring folk som snarare
> > prioriterar att blir uppmärksammade genom
> sociala
> > medier än att prestera på tävling och
> träning.
> > Johans (trådskaparen) syfte är att blir bra
> och
> > nå elitnivå. I hans fall skulle en
> blogg/hemsida
> > förstärka hans satsning genom sponsring och
> > exponering, men jag håller definitivt med att
> det
> > måste finnas en balans, där tyngden ligger
> på
> > prestationen.
>
> Visst är det så, men att redan innan man ställt
> upp i en tävling börja jaga sponsorer och
> fundera på bloggar osv tror jag är att lägga
> fokuset fel redan nu. Det är nog tidskrävande
> att mäkta med en elitsatsning samtidigt som i TS
> fall studier.
>
> Jag tror man klarar sig rätt långt i början
> utan att behöva söka stöd via individuella
> sponsorer. Man ska även komma ihåg att det blir
> en extra press som kan bli ett störningmoment
> ifall tex inte resultat eller dyligt trillar in
> som det ska eller en längre tids sjukdom sätter
> stopp för träningen.
>
> TS verkar ju ändå ha alla verktyg som är
> lämpliga idag, så matrialbrist verkar ej råda
> varpå satsningen åtminstående måste klaras av
> ett år utan externt stöd.
>
> Klubb/klubbkamrater kan säkerligen hjälpa till
> med kostnader i samband med tävling.
>
> Om jag skulle planera på att sponsra någon
> skulle jag hellre se att man främst visat ett
> eget personligt driv att tagit det så långt som
> möjligt innan och sedan söker stöd för att ta
> nästa steg.

Instämmer i ditt resonemang, att Johan ska satsa fullt ut på sin träning och tävling den närmsta tiden. Men att börja strukturera och planera för framtiden kan inte skada, exempelvis genom att börja exponera sig i sociala medier. Personligen tror jag att det finns ett stort intresse redan nu att följa honom, eftersom han presterar oerhört redan som nybörjare, bara det är en riktig "hype" En hype som jag tror att många eventuella sponsorer är intresserade förknippas med. Exempelvis skulle det vara mycket intressant för båda parter om exempelvis ett företag som ger fysiska tester erbjuder en väl sammansatt produkt med uppföljning.

Som jag ser det är killen unik, han cyklar ju redan nu 8:or runt gubbarna med tempomage och kolfibercyklar ;)

..
vet inte hur jag fixar de, men kan söka lite... har inget stick till wattmätaren iaf...

Asså det är ju främst uppförsbackar som ger watt för min del iallafall, kör kanske väldigt oeffektivt o behöver träna på det... jag kan ju inte vara bäst på allt efter såpass kort tid dock... Allt mellan 350-550 uppför och 250-360 raksträcka och nedför 170-260 , nu ger jag bara väldigt ungefärligt av min upfattning igår hur de såg ut och varierar ju ganska kraftigt som ni ser... Jag borde nog kunna köra på lägre watt med samma medelhastighet om man la upp mer ekonomiskt, men träning är träning och pallar inte vara ekonomiskt. Ska hursom bli intressant o se skillnaden med kolfiberram sen, vissa säger ingen skillnad mot aluminiumo och vissa säger mycket skillnad...
Fixar testet i helgen(vet att jag bara skjuter upp), men hade så lite tid idag, så blev backintervaller.

Enorm skillnad på 302 och 349, de låter ju riktigt bra på 20 minuter ändå i mina ögon om man inte kör elit.
den där staffan arvidsson, riktigt duktig tempoåkare, elit tror jag sa på unis sida på fb att han hade 349 på 40 minuter och 355 på 20 minuter om ja fattade de rätt...

Bilagor

• 10603406_10152595815405272_7403785116145920556_n.jpg
    10603406_10152595815405272_7403785116145920556_n.jpg
    82.1 KB · Besök: 47
..
och ja, jag vill nog börja med blogg o sånt redan nu så amn har förberett o lagt en liten grund inför framtiden.. känns bättre än att starta en blogg bara sådär när man råkat vinna en tävling.. krävs ju tid o bygga upp en bra blogg som folk vill läsa känner jag och att det blir mer intressant när resan mot målet finns med istället för enbart när man är på elitnivån, hur ska man fånga läsare då liksom.. alla cyklar elit o har samma sak o skriva om. Om man kan fånga läsare tidigt o de kanske man kan bygga upp något tänker jag.. men det är nog verkligen mycket jobb som vissa säger, men tror nog jag hinner med o fokusera på de också=)

..
Ja du blir verkligen inte ensam med en sådan blogg! Jag skulle följa bloggen, speciellt för att vi förmodligen kommer tävla mot varandra framöver :) för du skulle börja tävla va?

..
landen skrev:
> Ja du blir verkligen inte ensam med en sådan
> blogg! Jag skulle följa bloggen, speciellt för
> att vi förmodligen kommer tävla mot varandra
> framöver :) för du skulle börja tävla va?

:)

..
> 302 i watt på 9 mil(väger 65kg) klarade jag
> igår

Då har du säkert en FTP på runt 330 Watt = ca 5,1 Watt/kg (eller kanske ännu mer om du inte körde helt max). Helt klart elit-nivå. Testa några korta spurter och kolla vad du får för Watt över tex 10sek eller 30 sek. Då kan du få indikation om spurtkapacitet. Bra också att ha ett referensvärde för att utvärdera träningseffekt.

..
jag får se i helgen hur testerna blir,men 10 sekunder lät drygt att klocka... sen får man ju alltid hoppas på ett så högt värde som 330 även om de nog blir riktigt jobbigt!=) , det svåra med testet måste ju främst vara att ta i lagomt i ett jämnt tempo så man håller hela vägen-

Jag har vilodagar och är inte nära överträning ens, vet hur det känns om mna börjar komma dit, men OM, så lyssnar jag på kroppen.. Fick en liten hint på det första steget när jag tränat 7 hårda pass i följd, men en vilodag och allt är bra igen, eller att man bara har lägre intensitet på något av sina pass. Samma misstag som Streijfert kommer jag inte att göra. 340 rätt hårda träningstimmar på 5,5 månader och vätternrundan osv på de-

..
Jag vet hur svårt det kan vara att ta det lugnt med träningen på hösten när man precis börjat cykla och är supertaggad på att trycka watt. Hade jag haft möjlighet att dra tillbaka tiden ett par år skulle jag kanske valt bort ex antal träningspass. Speciellt på hösten. Jag är född 95 och började cykla för 3 år sedan med samma inställning som du. Det kan vara bra att spara några stenar och inte vända in och ut på sig själv sina första av förhoppningsvis många år som elitidrottare.

..
väldigt tråkigt och höra och tack för varningen, jag försöker vara väldigt försiktig, men du tog dig tillbaka eller?, för du drog på dig någon överansträngning om jag läste rätt mellan raderna? , tävlar du i nuläget?=) , alltid kul med jämnåriga konkurrenter och jämföra sig med:D

..
Jag har aldrig drabbats av någon svacka varken fysiskt eller psykiskt konstigt nog :) Men jag ångrar att jag har kört så många slaktarpass under årens mörka timmar. Jag tror jag hade varit lika bra utan vissa av dem...

Jag har slaktat på med hårdträning vecka ut och vecka in sedan jag började tävla 2011. Jag tävlar i elitklassen sedan den här säsongen som var min första i högsta klassen. Började också ganska sent med sporten och har lärt mig den hårda vägen. Litar inte på någon annan än mig själv och ifrågasätter allt. Älskar både träning och tävling. Prövar mig fram och har kul!

..
landen skrev:
> Jo en sak till! Skaffa ingen flickvän eller
> familj, men det kanske redan har nämnts.

Jens Voigt har väl både fru och 6 barn?

..
hahaha du, tjejer är bara trubbel,krävande och behöver tid, Så nej tack. Tjejer,drickande och festande har jag helt lagt åt sidan nu och ska koncentrera mig på detta och reparera gymnasiestudierna sen man hoppade av i 1 an o sen hoppade på igen. Man får ståp för sina konsekvenser och tiden kan inte räcka till allt.

jävligt kul Hannez, då kanske du blir en konkurrent dåå, speciellt då vi är födda samma år;)
har du slagit till med några bra resultat eller har det mest bara varit "vara med och lära" första året?=)
var bor du då? och vilken klubb?

..
InlineOla skrev:
> landen skrev:
> -----
> > Jo en sak till! Skaffa ingen flickvän eller
> > familj, men det kanske redan har nämnts.
>
> Jens Voigt har väl både fru och 6 barn?

Fast Jens Voigt har väl vart 19 år med!? Eller va han så tidig med 6 ungar?

..
"Hannes Bergström Frisk"? , kul, då har man ett exempel på en som lyckats etablera sig xDD... kollade lite på din blogg nu också, intressant utveckling, men du sa att du började för 3 år sen och du fick ändå massa bra resultat i p15-p16 samma år som du började cykla, då snackar vi talang ju, nu vet nte jag hur det ser ut i dem åldrarna men... ;DD

..
Rasmus90 skrev:
> Kom ihåg att köra maxtesterna i motvind och på
> en så platt terräng som möjligt.
> Svårt att hålla watten uppe när det går
> nerför.

Här har vi ett exempel på en som blivit elitcyklist på kort tid. En duktig sådan till och med!

..
Haha jo det stämmer att jag kör i Upsala CK :-). Det där med spurtare lät ju roligt men tyvärr är jag generellt seg som en gädda! Jag skulle inte kalla mig själv för en speciellt framgångsrik cyklist sett till resultat men jag tror mig kunna utvecklas till en rätt skaplig cyklist. Får se hur långt det räcker. Jag gillar framför allt långa backar, hårda långa linjelopp. Skulle gärna tävla mer i Italien tex.

Ang dina feta watt så har du (baserat på att wattmätaren stämmer) en riktigt störd talang för sporten. Det är få som ens kommer upp i 4,6wkg på timmen ens. Jag har också wattmätare (power2max). Har klämt uppåt 280 watt i ett lagtempo på anundsloppet 2,30h för nån månad sen med en 64 kg fet kropp. På timmen har jag 5 w/kg som PB.

Även om vissa här på forumet försöker förminska effektens betydelse kan man inte komma ifrån det faktum att watt ger effekt ("haha"). På riktigt, det är lättare att lära sig taktiken än att höja sin watt.

..
Hannez5.3; du som har koll, hur lägger du upp vinterträningen? Inte i detalj alls egentligen men kanske om du orkar berätta hur du tänker lite? När kör du igång dom tunga intervallerna? Kör du zon 2-träning fram till dess? Jag tänker mest på risken att steppa upp intensiteten för tidigt.

Tillbaka
Topp