..

..
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> I det här läget är det nog lika bra att lägga
> ner och låta TS köra på. I början av nästa
> säsong får vi svaret på vem som hade rätt.
> Beroende på resultatet då kanske TS blir mer
> mottaglig för tips och råd.

+1

Låt denna tråd självdö nu och så får TS återkomma till våren med lite tävlingsresultat och fortsatt dialog om han vill..

..
cykelgeek95 (fd JohanGren) skrev:
> Jag ska ut imorron på distans faktiskt oavsett
> väder=)...
>
> Jag tänker bli riktigt bra, sen hur långt jag
> når får tiden visa, mitt mål är först att
> köra bra i Sverige med Södertäljes vanliga lag
> eller Uni, sedan med ett vanligt elitlag som
> exempelvis Södertälje CK elit och sedan är det
> Upsala ck som är mitt mål, då de kör en hel
> del internationellt. Sedan får jag se vart mitt
> nästa mål hamnar, vinna SM finns definitivt med
> och likaså att komma med i landslaget en vacker
> dag genom att vinna sm och imponera. Målen kommer
> bara att växa med tiden...Vill inte drömma iväg
> för mycket.
>
> Jag är redo att förändra en hel del för att
> nå dit jag vill o mycket därtill!=)... får helt
> enkelt byta ut, så jag kör distans 2 gånger i
> veckan utomhus, då typ 12-15mil eller liknande i
> ett inte alltför ansträngt tempo 65-80% puls och
> 2 gånger gym och 2 gånger spinning fram tills
> snön är framme.. la ju inte min budget på
> vintercykel tyvärr:/

Tycker faktiskt att det är bra med ambitiösa ungdomar, sådana finns det för få av.

Sikta efter följande:

År 1: Etablera dig i elit.
År 2: Gör resultat i elit, vara topp tre i distriktet.
År 3: Slåss om SM medaljerna.
År 4: Etablera dig internationellt.
År 5: Gör resultat internationellt.
År 6: Kör Tour de France.
År 7: Gör resultat i Touren.
År 8: Vinn Touren.

Tänk bara på att det tar tid att bli riktigt bra, ingen vinner Touren utan många år i sadeln.

..
Ja, asså jag har ofta funderat på att låta den dö av, men har känt att jag varit tvungen att försvara mig eller besvara skarp kritik istället för att "fly" ifrån den.

A.Svensson, kunde inte sagt det bättre, precis så skulle jag sagt det själv ... En sådan resa skulle vara vad jag vill uppnå om allt går vägen!!..

Jag har flera sidor med tips och råd, nu handlar allt bara om att JAG ska utnyttja tipsen härifrån och från irl för att bli bra, ni har hjälpt mig jävligt mycket även om det inte framgår här. kortfattat, ni har gett mig hjälpmedel, nu är det upp till mig att utnyttja dom bra!

/JG

..
Om det skulle finnas något intresse för att jag ska skapa en blogg där jag skulle lägga ut bilder och inlägg om vinterträningen så skulle jag absolut kunna lägga lite tid på det, om inte så känns det ju lite slöseri med tid nu när sponsorer inte är aktuellt:) .

Angående sponsorerna blev det ju inget då jag tillsammans med svaren här drog slutsatsen att det skulle bli ett pressmoment då jag inte har något att luta mig tillbaka på meritmässigt än sålänge.

..
Drsnuggles skrev:
> Angående att inte slappa.
>
> Se gärna "I huvudet på Gunde Svan" när han
> träffar Susanne Gunnarsson, hon var livrädd för
> att ta en vilodag, likaså Gunde. (Googla gärna
> på Gunde Svan så du får lite inåut på vem han
> är). Och när du ändå googlar, slå in Per
> Elofsson.
>
> Tror att alla tre ovan nämnda skulle rekommendera
> mer vila än de tog under sina karriärer.

Som gammal ungdomssatsande skidåkare så vill jag minnas att just Elofsson hade två vilodagar i veckan under långa perioder av sin träning.

..
ante: Jo, självklart:). Ska man skriva något intressant krävs ju vilja själv=) , men det är klart att man automatiskt blir mer engagerad om det är folk som är intresserade också=)

landen: 2 vilodagar lät mycket för en elitidrottare men när man tänker efter men det är klart dessa träningspass kanske var djävulskt långa o hårda också då han är som han är. Han körde väl 5 pass, 2 vilodagar på samma gång om jag minns ätt.

Senast ändrad:
..
Lulle skrev:
> Träningen bryter ner, vilan bygger upp. Värt att
> ha i åtanke när man planerar träningen.

Av någon märklig anledning tror jag ditt inlägg passerar helt obemärkt.

..
grump skrev:
> Lulle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Träningen bryter ner, vilan bygger upp. Värt
> att
> > ha i åtanke när man planerar träningen.
>
> Av någon märklig anledning tror jag ditt inlägg
> passerar helt obemärkt.

+1

..
Den här tråden har potential att bli ett historiskt västgötaklimax. Lagom till Östgötaloppet kommer tråden vara 50 sidor lång av ignorerade råd. TS kommer vara utbränd och DNS:a. Kan inte någon som känner Johan göra en intervention? "Vi vill dig bara väl. Du måste lära dig att lyssna på andra".

..
Jag har uppfattat situationen som att TS är medlem i/har nån knytning till/kompisar i CK UNI, borde vara någon där som tar hand om honom och, om möjligt, leder honom rätt.

..
Jo, jag har kört i uni snart 4 månader...

Nu är mitt schema ändrat och det kommer bli perfekt tror jag!, men somsagt resultaten kommer bli väldigt lbra långsiktigt och kommer bli klart sämre nu på kort sikt med den oerhört hårda gymträningen ... kommer vara tröskelintervaller,gym, kortare intervaller(lite 4-minuters) och distans med lite ökning i tid för varje månad kortfattat.

kul att åtminstone en hade tyckt det varit intressant haha :D

..
Låter som ett helt vettigt happykorrekt upplägg (förutom att du inte har en coach då ;-) )

Tycker att du ska överväga lägga in högkadensträning också, tex genom att köra vissa intervallpass i "överfart" (öka typ 20 varv/min från normal kadens). Två anledningar. Du har relativt kort cykelvana och det tar tid att anpassa musklerna till att bli effektiva i tramprörelsen. Kan gå snabbare med högkadensträning. Sen riskerar även tung styrketräning att göra dig långsammare om du inte samtidigt tränar musklerna att arbeta snabbt.

..
kopierat från andra tråden....

***Ville tillägga detta för att visa de som tvekar att jag är seriös, vill absolut inte bli stämplad som oseriös... tack för uppvaknandet.:D ***

Jag vill börja med att tacka er alla! , sjukt svårt o säga att någon sticker ut, ni som sticker ut vet vilka ni är... det ska vara ett extra tack till han jag snackade med i förrgår(han vet vem han är, no names)

tillägga att jag åka o titta på en hybrid de kommande dagarna, så man sedan kan köra ute så jag kan bygga en väldigt bra grund.. hört att hybrid och cx ska ha en smal q-faktor. Underlaget på vintern ska vara lite som att cykla uppför i motstånd, så för mig som är lite av en klättrare ska det gynna mig...

Komma träna väldigt mycket, men dela upp väldigt mycket.. distanspassen kommer bestå av en ökning för varje månad... Kommer börja på 3,5h på distanspassen och sedan gå uppåt och ska vara på en 5-6 timmar i mars. gym kommer vara STENHÅRT 2 gånger i veckan med de långa corepassen på samma gång, kommer köra mage varje kväll annars. Tröskelintervallerna kommer köras 2 gånger i veckan... fått förklarat att det är på min maxwatt på 1 timme som jag ska ligga på och sedan köra 3x20 min, 2x20 min, 3x15 min, 5x8 min osv.

sedan försöka få in pass med maxintervaller på 4-5 minuter och likaså samma sak med kadensträningen och det sista för att komplettera gymmet så bra som möjligt.

När det gäller vila, så är det en sak jag vill bestämma med tiden, i början vill jag inte ha många lediga dagar, då all träning är så varierad och har så olika inriktningar.
, 2 gym, 3 distans, 2 tröskelintervall, 1 pass med 4-minutersintervaller, då blir det 8 dagar och 1 vila till en början, då har jag ändå inte lagt in kadensträning. Ska sedan hitta lämpligt antal vilodagar, men vill känna med kroppen ett varv o se hur det blir, förmodligen kommer jag kanske behöva 2 dagar vila, kanske tar de efter varandra då eller liknande.

Ville tillägga detta för att visa de som tvekar att jag är seriös, vill absolut inte bli stämplad som oseriös... tack för uppvaknandet.:D

och såklart ska jag påminna att inte haka upp er på vilan, för det är inte bestämt, utan vill bara inte sätta en vila utan vill känna efter för rätt mängd vila!:)

Senast ändrad:
..
Skulle säga att du efter några veckor av upptrappning (individuellt som med allt annat) lägger in en vecka med lägre träningsintensitet. Själv brukar jag bara komma tillbaka starkare.

För att visa ett exempel från hur jag trappat upp löpträningen

v1. 20km
v.2 28km
v.3 35km
v.4 45km
V.5 lägre intensitet 25km
v.6 55km

Senast ändrad:
..
Låter bra att du funderar på vintercykel.

Jag skulle iofs ha valt en CX, med dubbdäck (när det behövs, annars hyfsat lättrullade CX-däck) och stänkskärmar är det en perfekt vinterträningscykel med sittställning som är racerlik. Hybrid kan nog vara lite tristare att nöta långa distansrundor på.

..
Jag förstår absolut vad du menar och något sådant kommer absolut ske:D, men nu när man kommer ha ett schema som varierar vilka dagar man gör vilket varje vecka, så kräver det lite upplägg där jag skriver en del så saker blir rätt.

Jag vill hellre ha en hybrid med skärmar,cxdäck:) , sedan gå på en bättre cx senare ngt år när man har mer pengar!=) .. sedan om man har pinnarna i rätt läge blir det ju nästan samma sak som den naturliga ställningen ändåå, men bra att du är vaken :D

..
Hybrid är något oortodoxt men funkar säkert. Jag har haft cx men gillar det inte alls när det blir snö och episkt skröplig is. Kör därför mtb men beror på att jag har dragning till skogen.

Din reviderade plan lät nog bra. Rekommenderar också att hitta träningssällskap. Segt att träna ensam hela tiden. Även om det ibland är skönt med ensamhet.

..
Som vintercykel funkar i princip vad som helst så länge du inte har alltför stora avvikelser i geometri mot racern. Jag nöter mina vintrar på en gammal mtb inställd som på racern.. skönt eftersom jag får plats med fetare däck som har större luftkammare vilket ger lugnare gång i snömodden. En beggad gamma mtb kan du säkert hitta för en 5-hunka, lite friska och breda däck samt täckande skärmar på det så är du hemma.

..
Får kolla med folk i klubben, kanske går att få sällskap ibland åtminstonde... Är man ensam i klubben med sina mål så är det ju svårt att alltid ha sällskap.. alla kanske inte åker ut oavsett väder, var mycket att cykla ensam denna sommar när det regnade ute, det säger väl ganska mycket på hur man ser på cyklingen och vilka mål man har, kul att alla ser så oliika på cyklingen!:D.. Sedan jobbar ju alla, så på helgerna kanske..=)

asså en hybrid och cyclocross är ju inte å olika ändå. Nu ska jag ha en hybrid med stel framgaffel,horn och en racingsadel och sedan ha spd-pdedaler såklart. En skillnad är väl att det är mtb-växlar, men det gör ju inte så mycket=)

..
Med ett stressigt liv, gärna med mycket barn, jobb och resor, löser det där med peridiodisering automatiskt! :-)
Lägger man sen på faktorn "växlande motivation" blir det lätt lite väl mycket petiodiserande... ;-)

..
Du verkar bara satsa på stenhårda jävla dårpass, försöker jämföra en CX med en hybrid som du monterar bockstyre på?

oookey.. och nej, du tränar inte riktigt mycket mer bara för att cykeln väger 15kg kontra 7, isåfall skulle inga proffs träna på annat än aptunga cyklar och sen tävla på lätta....

..
Tror att träningen blir roligare med CX än Hybrid, satsa på en sån i stället! Finns många fina Rea-erbjudanden på nätet om du letar lite, speciellt om du väljer bort skivbroms. Vet inte din budget, men min kollega köpte en fin Ridley för 7000kr.

..
Supertramp skrev:
> Tror att träningen blir roligare med CX än
> Hybrid, satsa på en sån i stället! Finns många
> fina Rea-erbjudanden på nätet om du letar lite,
> speciellt om du väljer bort skivbroms. Vet inte
> din budget, men min kollega köpte en fin Ridley
> för 7000kr.

+1

CX alla dagar i veckan!

..
jag får se lite vad jag tar, annars kanske man kan komma riktigt billigt undan med denna som jag kan köpa för riktigt lite o har mer att lägga på saker som behövs på riktiga cykeln sen, var inställd på att köpa något finare, men fick ngn tanke i huvudet som ville ha denna för nästintill ingenting. Jag får liksom inget pris o om det går 1->2kmh snabbare med en CX i snön, så känns bättre o spara till real business, men säg gärna er åsikt gällande om det är och kasta pengarna i sjön även om den kostar lite=)

mavic Ksyrium fram , mavic cosmos bak och sedan nya cx-däck(dock inte av dyraste laget)

http://www.bikester.se/continental-...AKw&_cid=21_1_-1_9_109_224645_47006944117_pla)

shimano deore-reglage och deorebakväxel dock inte framväxel, men framväxel används knappt ändå.
något shimanovevparti 175mm
vanliga bromsar.
Tektro och Sram bromshandtag.
trasig bakskärm men big deal bara det funkar, cykeln kommer ändå bli ful snabbt i snön och saltet på vägarna...

Dock kanske man behöver byta styre eller så hoppar man det bara helt sedan kommer jag byta över till spd såklart=)... hade tänkt ngt lite finare cykel men kommer man undan med denna o får cykla lite trögt och sedan gå över till en cykel som bara glider fram i jämförelse till våren, så tror jag det skulle vara helt perfekt för självförtroendet :D

Bilagor

• IMG_0805.JPG
    IMG_0805.JPG
    104.8 KB · Besök: 31
  • IMG_0804.JPG
    IMG_0804.JPG
    108 KB · Besök: 29
..
Hybrid på bild set väl OK ut om du kan få den gratis eller riktigt billigt. Barends borde ge vettig sittställning och handvinkel? Men fattar inte hur du tänker angående däck, på vintern är det dubbdäck du behöver (inte CX-däck). Och om det inte är halt (men du av nån anledning ändå inte villl köra racern) så vill du ha lvg-däck. För du ska väl inte köra i terräng med hojen som jag fattade det?

..
Tänk också på att du kanske ska ha MTB-pedaler snarare än LVG-pedaler om du ska ha ett par vintercykelskor (tror inte att det finns utpräglade vinterskor för SPD-SL?).

..
Jag kommer att tänka på Pilen när vi för några år sedan körde ett gäng "tour d'Ötzi", Mälarn runt i december dryga 20 mil. Ett gäng "elitmotionärer" som körde på i bra tempo, Bigmolli, Kitzblitz mfl. Tror att alla körde på CX eller racerhojar (det var barmark det året). Alla såg lite halvseriösa ut liksom. Förutom pilen som dök upp på en tre storlekar för liten Ultra (tror jag den heter), med en Konsumkasse på pakethållaren med lite ombyte och sånt. Hans hoj hade blivit stulen och han hade lånat sin sambos (som är betydligt kortare än två meter långa Pilen) vardagscykel. Men vilken hoj Pilen sitter på spelar förstås mindre roll, han låg där framme med konsumkassen på pakethållaren i långa förningar med en klunga racercyklister på släp efter sig.

Tillbaka
Topp